Langhåret kat der ikke vil børstes.
Fra : Kitty Leopold

Dato : 10-06-03 20:43

Hej kan nogen give et råd.

Min semilanghårede kat Mischa kan ikke fordrage at blive børstet eller redt.
Den får derfor tit filtede totter i pelsen, som jeg nu er begyndt at klippe
at med det resultat at han ser ganske besynderlig ud. Han bliver ganske
simpelt rasende langer ud med kløerne og hvæser af mig. Er det en kamp der
skal overstås eller vil han vænne sig til det med tiden eller hvordan skal
jeg gribe det an.

Min korthårede Felix elsker det, men bortset fra at han p.t. fælder lidt
rigeligt så er det jo ikke ham der trænger mest.

Kan nogen give et godt råd for det er mildt sagt ikke hyggehørnet.

Hilsen Kitty

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-06-03 21:14

> [...]
> rigeligt så er det jo ikke ham der trænger mest.
>
> Kan nogen give et godt råd for det er mildt sagt ikke hyggehørnet.

Først, en kat der filtre kan være en kat der ikke trives. Hvis den er okay,
glad, sund og rask, så er det nok ikke grunden.

En semi eller langhårskat har brug for at blive vasket med jævne mellemrum.
(1-2 mdr), men den skal være dullefri når det gøres, ellers går det helt i
kludder.
Jeg kan forestille mig at tingene lige er på en spids nu, så jeg vil foreslå
dig at tage en saks og få dem alle klippet af en gang for alle. Hvis du ikke
kan selv, så bed dyrlægen om hjælp. De kan enten klare det uden bedøvelse
med en lydløs babermaskine eller under bedøvelse (selvfølgelig afhængig af
hvor slemt det er)

Og så skal du tage dig en god kigger på de kamme/børster du bruger. Nogle af
dem er simpelthen nærmest torturinstrumenter.
Prøv dem selv ... eller på naboens unger, og se hvordan det føles
Vil klart anbefale dig en rullekam, skånsomt og effektivt, gerne den med
plastik omkring tænderne.
Jeg har god erfaring med at have en lille taburet hvor katten kommer op på
HVER gang. De ved hvad det handler om, og lærer at stå stille. Så ødelægger
man ikke hyggetimerne i sofaen, med at skulle sidde og bokse med en duller i
pelsen og ende med en sur kat.
Man kan også bruge pudder til at gøre det lidt nemmere at få filttotterne
ud, der findes mange på markedet. Specielt kan jeg li KV.
Har selv elendig erfaring med alverdens spray mod filter, måske andre har
bedre erfaring?

Men første prioritet er at du finder ud af om din kat trives? Der er stor
forskel på katte. Jeg har selv nogle der aldrig bliver børstet, og nogle der
skal børstes hveranden dag.

Håber du kunne bruge det til noget, og held og lykke.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 11-06-03 08:37

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> En semi eller langhårskat har brug for at blive vasket med jævne
mellemrum.
> (1-2 mdr), men den skal være dullefri når det gøres, ellers går det helt i
> kludder.

Hej Nina.
Mener du virkelig, at flertallet af semilanghårskatte har brug for at blive
vasket jævnligt??? Så er der da gået noget helt galt i avlen. Persere
plejer ganske rigtigt at skulle vaskes for ikke at filtre, men det er jo
ikke ligefrem et ideal at stræbe efter. I NFO-avlen stræber man efter en
strid, sund naturpels, der kan klare sig med mindst mulig pleje.
Mine egne NFO'er er kun blevet vasket 1 gang i deres liv, og jeg tror heller
ikke jeg kender nogen NFO-ejere der vasker deres katte med mindre de skal på
udstilling eller kattene er blevet ekstremt beskidte.

Mvh. Else.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 11-06-03 09:02

Hej Else,

jeg hedder godtnok ikke Nina, men jeg svarer alligevel...

> [...]
> ikke ligefrem et ideal at stræbe efter. I NFO-avlen stræber man efter en
> strid, sund naturpels, der kan klare sig med mindst mulig pleje.

Tjah - jeg har en NFO, Polgara, der stort set er "vedligeholdelsesfri" og
så Ce'Nedra der har lidt tendens til skæl og fedthale (selv om hun er en
dame og neutraliseret), så hun bør faktisk bades med jævne mellemrum for at
være "lækker" også selv om vi ikke går på udstilling.

På coon-siden har jeg Silk, der har så enormt meget pels at vi er nødt til
at vaske ham i hvert fald et par gange om året for at han og vi i fællesskab
kan klare pelsplejen. Og så Choko, der aldrig filtrer og næsten altid ser
lækker ud, men for en ordens skyld lige kommer i bad før vi skal på
udstilling så hun ikke har helt så mange puddelkrøller på maven!

Jeg vil give dig ret i at skovserne generelt er meget mere
"vedligeholdelsesfri" end coon'erne og sandelig også end perserne, men der
er virkelig stor forskel på dem. Og når Nina snakker semilanghår er det vist
mest coon'er hun har haft fingrene i

/Pernille

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 11-06-03 22:20

Hejsa kattegruppe!
Jeg har lige et par spørgsmål ang. pelspleje.

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> wrote in message news:<yjBFa.15931$Jp3.628598@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> dame og neutraliseret), så hun bør faktisk bades med jævne mellemrum for at
> være "lækker" også selv om vi ikke går på udstilling.

Har neutraliserede hunkatte anderledes pels end ikke neutraliserede?

> [...]
> lækker ud, men for en ordens skyld lige kommer i bad før vi skal på
> udstilling så hun ikke har helt så mange puddelkrøller på maven!

Vil det skade pelsen at vaske den for meget - eksempelvis hver 14. dag?
Det anbefales i forhold til allergikere at kattens pels vaskes ofte.

Mvh

Mette

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 12-06-03 06:09

Hej Mette,

> Har neutraliserede hunkatte anderledes pels end ikke neutraliserede?

Ikke nødvendigvis. Men tendensen til "fedthale", altså fedtet pels ved
haleroden og i halen, er mest udtalt hos fertile hankatte og hos enkelte
fertile hunkatte. Så jeg synes jo det er lidt sært at have en hunkastrat
med fedthale

> Vil det skade pelsen at vaske den for meget - eksempelvis hver 14. dag?
> Det anbefales i forhold til allergikere at kattens pels vaskes ofte.

Næh, nok ikke hvis du bruger en fornuftig shampoo eller helt undlader
den. Vi har selv eksperimenteret med vask hver 14. dag da vi fik
kattene, netop pga. allergi, og det fungerede fint bare at "skylle"
kattene i lunt vand. Jeg mener også jeg engang har haft et link til en
artikel hvor det anbefales bare at bruge vand og ikke shampoo eller
sæbe, men jeg kan simpelthen ikke huske hvor!

Jeg kan forestille mig at kattenes pels og hud kan blive lidt udtørret
hvis de bliver vasket med shampoo hver 2. uge.

/Pernille

Fra : Nina Sørensen

Dato : 11-06-03 13:18

> [...]
>
> Hej Nina.
> Mener du virkelig, at flertallet af semilanghårskatte har brug for at blive
Min erfaring er at det er ca. 50/50 .. men ja, det er kun med MCO. Synes
dog ofte jeg hører at nogle vasker deres NFO... eller i det mindste bør
vaske den.
Jeg har piger der er blevet vasket for fire år siden, og drenge der bør
vaskes hver anden måned....

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
www.tendertribes.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kitty Leopold

Dato : 11-06-03 11:02

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nina, først tak for de gode råd ang børster og kamme.

Du skriver at en kat der filter ikke kan trives. Her vil jeg ikke give dig
ret ang. Mischa. Han er jorden dejligste kat, han har et fantastisk roligt
temperament, er utrolig sød og omgængelig og snakkesalig, han følger mig
rundt i hus og have nærmest som en lille hund, men har aldrig haft det store
kælebehov. I modsætning til min lille Felix som udelukkende spiser for at
overleve - så lever han nærmest for at spise. Der skal helst være lidt i
skålen hele tiden og han er ikke til at stå for når han sidder på sin brede
rumpe og spinder samtidigt med at han spiser. Vi er derfor gået over til
slankekost. Han er ikke tyk, men han er typen som vi skal passe lidt på.

Men du har ret - tingene er lidt på en spids lige nu og har derfor grebet
til saksen, men katten skal jo helst sidde stille imens og det giiider han
altså bare ikke, og så er han utroligt ømskindet, bare det mindste
lillebitte ryk i et hår får ham til at pive.

Men du skriver om lydløse barbermaskiner, rullekamme, pudder osv. Her gik
jeg og troede at jeg have et bredt udvalg af hvad dyrehandleren har af kamme
osv - har aldrig hørt om dem. Jeg tror aldrig vil ville kunne lære ham at
stå stille på en taburet og hvordan får man børstet de lange hår på maven ?

Det kunne måske være en ide for de mere profissionelle her i gruppen, at
skrive lidt om den slags, så vi andre amatører kan lære lidt. For når man
står i forretningerne ender det med at ma køber lidt af hvert - og så
pludseligt ad omveje hører om et eller andet der bare virker og som gør
livet lidt lettere for alle.

Hilsen Kitty

Fra : Nina Sørensen

Dato : 11-06-03 12:41

> 'Nina, Tender Tribes' <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hej Nina, først tak for de gode råd ang børster og kamme.
>
> Du skriver at en kat der filter ikke kan trives.
Nej omvendt. Det kan skyldes at katten ikke trives at den filtre i
pelsen. Ville bare være sikker på at din kat var okay, så det "kun" var
et pelsproblem.

> [...]
> rumpe og spinder samtidigt med at han spiser. Vi er derfor gået over til
> slankekost. Han er ikke tyk, men han er typen som vi skal passe lidt på.
Dejligt, så er det jo ikke årsagen til dullerne.

> [...]
> altså bare ikke, og så er han utroligt ømskindet, bare det mindste
> lillebitte ryk i et hår får ham til at pive.

for mange dårlige oplevelser måske? .. jeg havde det sådan med en af
mine der filtre meget. Hver gang jeg havde fat i ham, var det for at
ordne pels. Det var ikke godt i længden.

> Men du skriver om lydløse barbermaskiner, rullekamme, pudder osv. Her gik
> jeg og troede at jeg have et bredt udvalg af hvad dyrehandleren har af kamme
> osv - har aldrig hørt om dem.
En rullekam er en kam hvor tænderne ruller. Meget skånsomt (har afprøvet
selv), og jeg kan se at selv de "følsomme" nyder det. .. netop dem der
duller meget synes den er helt god

Jeg tror aldrig vil ville kunne lære ham at
> stå stille på en taburet og hvordan får man børstet de lange hår på maven ?

Løfter op i forbenene med den ene hånd, og børster med den anden.

> [...]
> står i forretningerne ender det med at ma køber lidt af hvert - og så
> pludseligt ad omveje hører om et eller andet der bare virker og som gør

Hvis du vidste hvor mange børster, shampooer, kamme, pudertyper jeg har
liggene. Burde holde lagersalg
Jeg er nået frem til
KV mandelolie shampoo
KV puder
Rullekam med plastik omkring tænderne
-og intet andet.

Fra : Birgitte

Dato : 11-06-03 14:51

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigeligt så er det jo ikke ham der trænger mest.
> Kan nogen give et godt råd for det er mildt sagt ikke hyggehørnet.

Hej Kitty
Jeg starter nu i en meget tidlig alder, med killingerne hvor vi i leg
bytter...
Dvs jeg tager en rullekam og en naturhårsbørste,- starter med at bruge
kammen lit over det hele,- når killingen så hellere vil lege,- så bruger jeg
børsten,- bytte bytte et par gange.

Nå men din kat var voksen,- og ikke så vild med at blive redt... det kan nu
godt ændres med lidt snilde.
Jeg vil starte i sofaen hvor man i forvejen sidder og hygger og kæler,- brug
i starten kun børste,- det gør ikke ondt.
Måske der går et par uger med børste før han bliver fortrolig, hav lige en
godbid klar...
Stille starter man så med Rullekam, den er skånsom og kan bruges i både våd
og tør pels.
Problemet er dog, at rullekammen ikke kommer helt i bund.
Du skal have en kam hvor tænderne sidder sådan, at der er en kort og en lang
tand, der kan du komme i bund,- men den skal du ikke bruge på ham i starten
når han nu ikke bryder sig særlig meget om det.
Problemet med semilanghårspelse/langhårspelse, er jo mest i fældetiden og
som fertil i parringstiden hvor homonerne spiller ind.

Du kan starte med at klippe alle dulderne af katten,- eller lade din dyrlæge
gøre det,- når så pelsen er kort, kan du jo starte med at indlære Mischa i
at blive friseret.
Man behøver nu ikke at vaske katten,- bare man husker at frisere daglig i
fældetid... Når der er koldt ude og varmt inde har pelsen nemt ved at blive
elektrisk,- der må du hos en dyrhandler købe dig noget antistatik et middel
man enten sprøjter på pelsen eller på kattens børste, "som jeg selv gør" og
børst det ind i pelsen. Elektrisitet og fælletid sammen gør at pelsen har
nemt ved at dulde.
Men som Nina rigtigt skriver kan det være en hjælp hos nogle katte at vaske
dem bare engang imellem,- måske bare 1-2 gange i året.
Især når katten er i fælletid,- du bliver overrasket over hvor meget pels du
vasker af, netop i fælletid.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-06-03 17:33

"Birgitte" <nospambirgitte@truetrust.dk> writes:

> Især når katten er i fælletid,- du bliver overrasket over hvor meget pels du
> vasker af, netop i fælletid.

Nu vasker jeg ikke lige Anastacia, men jeg er forbavset over at hun
stadig er misbamseblød og har pels på kroppen endnu med al den pels
jeg har redt af..

Men nu vil jeg jo alligevel spørge..:-?
Vask er et tilskud til redning/børstning tænker jeg, men kan
redning/børstning ikke oftest stå alene og hvordan finder man ud af,
at det måske også er en god ide at vaske pelsen..:-?

Jeg var nede ved avifauna og kigge og de har et ret stort udvalg i
børster mm, men hvad skal jeg vælge at købe..:-? de har jo en
hjemmeside med billeder så måske nogen med styr på det kan henvise til
billederne så vi andre kan få en chance også *S*

> Mvh Birgitte
> www.truetrust.dk

Skal også sende et næsemøz og spinbrum fra Anastacia, som ligger ved
siden af og tager en slapper, så hun er klar til fræs når jeg skal i
seng ;-/
--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Lars Dahl

Dato : 11-06-03 17:48

Henrik Pedersen <misbams@edb.invalid> skrev i

> [...]
> redning/børstning ikke oftest stå alene og hvordan finder man ud af,
> at det måske også er en god ide at vaske pelsen..:-?

Jo, det kan det . Men hvis pelsen fedter, er det en go' idé, lige at
"dyppe" missen en gang...

> [...]
> hjemmeside med billeder så måske nogen med styr på det kan henvise til
> billederne så vi andre kan få en chance også *S*

Jeg skal da gøre et forsøg - og der skal nok være de første 50 mennesker,
der vil sige, at jeg har fået noget galt i halsen, men med sagerne på dette
billede: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=156 (tak til Majer,
hvis album jeg har hugget det fra), er du ganske godt kørende. Det virker i
hvert fald for os - både på MCO og NFO.

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Lars Dahl

Dato : 11-06-03 17:50

> [...]
> billede: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=156 (tak til Majer,
> hvis album jeg har hugget det fra), er du ganske godt kørende. Det virker

Jeg skulle måske lige sige, at brugsrækkefølgen er fra højre mod venstre

/Lars

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-06-03 17:54

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> writes:

> dette
> >
> Jeg skulle måske lige sige, at brugsrækkefølgen er fra højre mod venstre

Jow tak, jeg har en som den i midten, men den trak for meget i pelsen
på Melissa så købte en lignende bare med stor 2mm og lille 1 mm på
hver sin side...

Fra : Stina Hofmann

Dato : 11-06-03 18:52

Henrik Pedersen skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Jow tak, jeg har en som den i midten, men den trak for meget i pelsen
>på Melissa så købte en lignende bare med stor 2mm og lille 1 mm på
>hver sin side...

Jeg var heldig at have Lars til at hjælpe med indkøb, så jeg har skam
alle tre typer. Især den til højre var jeg meget skeptisk over -
forventede den onde mand virkelig at den satan skulle rive i pelsen på
Mors Dreng?
Nu aner jeg ikke hvad jeg skulle have gjort uden. Den tager tonsvis,
så det er hurtigere overstået. Lækkert.

Mvh
Stina og drengene (MORs drenge!)

Fra : Birgitte

Dato : 11-06-03 19:01

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse
> "Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> writes:
Hej Henrik
Kig på denne side http://www.pethouse.dk/ der er masser af kamme og
tilbehør...
kram Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 11-06-03 19:43

"Birgitte" <nospambirgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej Henrik
> Kig på denne side http://www.pethouse.dk/ der er masser af kamme og
Kig under børster og kamme på side 2 alm børste nr 2 fra oven
og som jeg kalder for polerebørsten lidt luxus nr 4 fra oven

side 3 7 billede fra oven kam i midten
side 5 nr w 7705ss
disse kamme og børster er ikke til at undværre.
En karte tager blot underuld, den går ikke i dybden.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-06-03 22:26

"Birgitte" <nospambirgitte@truetrust.dk> writes:

> Hej Henrik

Hej Birgitte

> [...]
> Kig under børster og kamme på side 2 alm børste nr 2 fra oven
> og som jeg kalder for polerebørsten lidt luxus nr 4 fra oven

jeg har en kam som den i midten på den ene side og som den til højre
på den anden og en kat som har så meget gang i den, at hun ikke kan
sidde stille/samarbejde længe nok til at jeg kan nå det hele på én
gang *GG*

Nå ja og så en anden kam som er som en korttandet loppekam med træhåndtag, men
den går ikke helt i dybden...:-/

Men kan se nu at jeg må investere yderligere...

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-06-03 18:59

> [...]
> billede: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=156 (tak til Majer,
> hvis album jeg har hugget det fra), er du ganske godt kørende. Det virker

Jeg har alle de ting. Synes ikke de virker for mig. Måske jeg er doven og
utålmodig
Holder på en rullekam, og det er tydeligt at misserne også gør det.

Så det er svært at anbefale, misserne er forskellige og det er vi også.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk