Afskalled Artemia æg
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 10-06-03 21:46

Hej

Da mine Honning Guramier fik unger købte jeg sådan nogle Artemia æg til at
udklække og fodre dem med.
Da jeg kom hjem, så jeg at fiskehandleren havde solgt mig AFSKALLEDE Artemie
æg, men kan sådan nogle også udklækkes på samme måde som alm. Artemia æg?

Jeg har førsøgt på at udklække dem den sidste uges tid, men det er ikke
rigtig lykkes. Tror jeg ihvertfald ikke.
Hvordan ser udklækkede Artemis rejer ud? og kan man overhovedet se dem?
giver æggets størrelse kan det der kommer ud af dem jo ikke være særlig
stort!

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-06-03 22:20

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse
Hvis du har købt afskallede artemia - så er æggene skam klækket - og
sandsynligvis frysetørret.. ergo skal du bare fodre med det :)

katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-06-03 23:00

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc5i19$1bgi$1@news.cybercity.dk...

> "Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du har købt afskallede artemia - så er æggene skam klækket - og
> sandsynligvis frysetørret.. ergo skal du bare fodre med det :)

Det er nu ikke helt sandt!
Æggene er afskallet, men artemiaen er ikke klækket.
Skallen fjernes med en kemisk proces, vist noget med klor, men er
ikke sikker.
Uden om kernen/blommen i ægget ligger der kun en ganske tynd hinde.
Jeg har selv brugt afskallede æg, men fodrede bare med dem, for det
kan man også.

Hvis gurami ungerne er nyklækkede, er de slet ikke store nok til at
kunne spise en ny klækket artemia,
de skal fodres de første dage/uge med infusorier eller tubemad der
findes flere mærker i tubefoder, Et af dem findes i
5-6 forskellige finheder, husker ikke hvad det hedder, men flasken er
lyseblå.

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 10-06-03 23:28

> [...]
> Hvordan ser udklækkede Artemis rejer ud? og kan man overhovedet se
> dem? giver æggets størrelse kan det der kommer ud af dem jo ikke være

Som Carsten Gall skriver andetsteds, så er artemia et alt for stort foder
til guramiunger den første lille uges tid.

Forskellen på almindelige artemiaæg og afskallede artemiaæg er, at det
tager 24-48 timer for almindelige artemiaæg at klække, mens afskallede æg
gør det på 1-2 timer (så vidt jeg lige husker) - begge i en
saltvandsopløsning i nabolaget af 3,4 %. Yderligere kan man som nævnt bruge
de afskallede artemiaæg direkte som foder.

Plesner