Slet "Genvej til Desktop (OS 9)"
Fra : Kristoffer Lauritzen

Dato : 08-06-03 23:35

Jeg slettede hele OS 9 fra min harddisk i dag, altså "Systemmappe",
"Applications (Mac OS 9)" og Dokumentmappen fra OS 9, men da jeg så
ville slette genvejen til Desktop (OS 9), kunne den ikke slettes. Jeg
får en besked hvori der står: "Handlingen kan ikke udføres, fordi
emnet ejes af root."

Hvordan sletter jeg denne mappe?

Den indeholder ikke noget, fordi jeg slettede de genveje som var i
den. Den er bare irriterende at se på...

Mvh. Kristoffer.

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-06-03 23:56

Kristoffer Lauritzen - crispy_king@get2net.dk on 09/06/03 0:34 wrote:

> [...]
>
> Hvordan sletter jeg denne mappe?
>
> Den indeholder ikke noget, fordi jeg slettede de genveje som var i
> den. Den er bare irriterende at se på...

Åbn Terminalen

sudo rm Desktop (OS 9)

Skriv dit password og så burde den smutte.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-06-03 00:03

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Åbn Terminalen
>
> sudo rm Desktop (OS 9)

Er det ikke for kort?

Min version hedder:
rmdir /Users/ditnavn/Desktop/OS9

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-06-03 01:39

Preben Bødker Nielsen - spam-01@tdcadsl.dk on 09/06/03 1:02 wrote:

> Er det ikke for kort?
>
> Min version hedder:
> rmdir /Users/ditnavn/Desktop/OS9

Det er muligt. Det var frit efter hukommelsen da der var bud efter mig foran
fjerneren. Men eftersom det er en henvisning burde rm være nok. Om filnavnet
på henvisningen er korrekt tør jeg ikke sige.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-06-03 23:58

Kristoffer Lauritzen <crispy_king@get2net.dk> wrote:

> [...]
> ville slette genvejen til Desktop (OS 9), kunne den ikke slettes. Jeg
> får en besked hvori der står: "Handlingen kan ikke udføres, fordi

Det kan gøres med en kort kommando i Terminalen, men hvis du ikke
allerede har prøvet at logge ind som root, var det måske på tide at
prøve.

Start programmet NetInfo-administrator.
Under menuen "sikkerhed" vælger du "slå rodbruger til", indtaster ønskes
password.
Slut programmet og log ud af OSX (æble+shift Q).
Nu får du en ekstra bruger i login-menuen (hvis du ikke har automatisk
login slået til). Den hedder svjh Andre.
Vælg den. Tast root som brugernavn og derefter det før indtastede
password.
Så er du inde som root og kan hvad som helst, deri blandt slette din
mappe.

/Preben

Fra : Bitbucket

Dato : 09-06-03 00:04

> [...]

> Hvordan sletter jeg denne mappe?
>
> Den indeholder ikke noget, fordi jeg slettede de genveje som var i
> den. Den er bare irriterende at se på...

Åbner info på den, klik på Ownership & Pemissions, klik på hængelåsen og
skriv din adgangskode så kan du give dig selv ejerrettigheder.
global village idiots. - Paul Ginsparg.