usb2.0 og mac?
Fra : Lone Koefoed

Dato : 08-06-03 13:36

Hej vidende folk

Jeg har set mig varm på Leicas nye digitalkamera
(http://www.leica-camera.com/digitalekameras/d-lux/index_e.html), men
det har usb 2.0-tilslutning.
Der står i specifikationerne, at det kan bruges til macOsX, men TiBook
har jo fx ikke usb2.0.

Kan man få en adapter, eller skal jeg se mig om efter et andet kamera?
(det gør jeg nok alligevel, fordi det er dyrt, men det er jo så fint, og
så er Leica-objektiver jo en anelse gode :)
Og skulle jeg engang blive opgraderet til en AlBook, så passer det fint
i stilen ;)

Jeg har kigget på apple.dk, men kunne ikke finde noget om det.

--
Lone

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 13:55

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> i stilen ;)
>
> Jeg har kigget på apple.dk, men kunne ikke finde noget om det.

Du har for mange penge, Lone......)))

Der er ikke USB 2 i Apples maskiner.....hvorfor skulle der være det, når
der er FireWire med flere gange USB 2hastigheden?

Men derfor kan du sagtens bruge et kamera der har den overførsel - den
bliver bare tilpasset din USB 1 - så fryd & gammen, når du med iPhoto
importerer dine billeder fra dit nye Leica gennem din USBport.

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-06-03 14:23

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> bliver bare tilpasset din USB 1 - så fryd & gammen, når du med iPhoto
> importerer dine billeder fra dit nye Leica gennem din USBport.

Har vi ikke svært ved vedblivende at bruge det argument, når så mange
dimser lanceres med USB2 og _uden_ Firewire!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 14:48

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Har vi ikke svært ved vedblivende at bruge det argument, når så mange
> dimser lanceres med USB2 og _uden_ Firewire!
>
> /Preben

Hej Preben

Tjah.....så ku´ man jo købe FW-dimser i stedet.....eller hva´ ? Man kan
også få et USB 2 kort, hvis man er dimseglad))

Jeg kan naturligvis ikke vide, hvad Apple tænker, men hvis jeg var Apple
- havde opfundet FWoverførslen og fået den godkendt som
industristandard, hvad de jo har - så ville jeg ikke implementere USB 2
- spild af penge, der kan bruges bedre))

Bli´r det torden ude i skoven?

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-06-03 15:01

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej Preben
>
> Tjah.....så ku´ man jo købe FW-dimser i stedet.....eller hva´ ? Man kan
> også få et USB 2 kort, hvis man er dimseglad))

I det konkrete tilfælde, er vores rygmarvsvar jo ikke meget bevendt.
Lone ønsker overførsel mellem kamera og Mac.
Kameraet tilbyder USB2, som Apple ikke har.
Du (vi) svarer; jamen Firewire er meget bedre!
Og Lone ender med at måtte bruge den langsommere USB-first,old-version.
Ser du min pointe.

> [...]
> industristandard, hvad de jo har - så ville jeg ikke implementere USB 2
> - spild af penge, der kan bruges bedre))

Der mangler bare lige sidste skridt - at få den ud i dimserne.

> Bli´r det torden ude i skoven?

Sikkert, men det er faktisk hyggeligt med en ordentlig bruser, når
sidder på sin overdækkede terrasse dryp, dryp.

Nåe ja, sol, må vist hellere prøve den.

/Preben
(som har fået 2 skærme på G4eren)

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 15:48

> [...]

> Du (vi) svarer; jamen Firewire er meget bedre!
> Og Lone ender med at måtte bruge den langsommere USB-first,old-version.

Ja

> [...]

> Sikkert, men det er faktisk hyggeligt med en ordentlig bruser, når
> sidder på sin overdækkede terrasse dryp, dryp.

Heldige kartoffel

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-06-03 16:39

> [...]

> industristandard, hvad de jo har - så ville jeg ikke implementere USB 2
> - spild af penge, der kan bruges bedre))

De 2-3 USB-stik der sidder på de fleste nye mac'er kunne da med fordel
erstattes med nogle USB 2.0-stik. Det ville næppe koster særlig meget
ekstra, og det ville være til stor gavn for krydskompatibiliteten. Hele
den gamle problemstilling med mac-only printere, scannere og andet
periferi-udstyr og som virkede stærkt begrænsende for mac'ens udbredelse
i privatmarkedet (fordi et komplet udstyr til en mac med scanner,
printer, modem, osv. kostede 3-4000 kr mere end til en pc) er nu
kraftigt på vej ind igen pga. Apples ambivalente forhold til USB: I
stedet for at følge med op på USB 2.0, holder Apple stædigt fast i den
gamle USB 1. Mac-brugerne kan i årene fremover se frem til at skulle
betale det samme som pc-bruger for printere, kameraer, osv. -- men med
en langt ringere performance, fordi pc-brugerne kan udnytte USB
2.0-kompatibiliteten.

(Jeg ved godt at der findes USB 2.0-udvidelseskort til OS X -- men de
kan jo ikke sidde i consumer-modellerne eMac, iMac, iBook, osv., som er
der hvor krydskompatibilitet er vigtigst; en merudgift på nogle
hundreder eller få tusinder er næppe så afgørende i det professionelle
marked).

Ift. lige netop kameraer kan man lappe på det ved at købe en ekstern
kortlæser -- hvis der da overhovedet fabrikeres en firewire-kortlæser
til den pågældende korttype, udvalget er jo stort set begrænset til
nogle få modeller fra Lexar -- men til mange andre periferiprodukter
bliver der bare ikke noget at gøre.

Apple lader åbenbart sine privatkunder betale prisen for at sikre
FireWires position som standard på det professionelle marked.

/hc

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 17:09

Hans Christian Hansen <nntp@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Apple lader åbenbart sine privatkunder betale prisen for at sikre
> FireWires position som standard på det professionelle marked.

Du har ret i det hele, Hans Cristian......

Jeg har bare det indtryk, at det altid er Apple, der skal tilpasse sine
produkter til HPs valg - til alle de producenter, der vælger "forkerte"
løsninger.

Og den nye firewire er klart alt andet overlegen - så hvorfor (helvede,
undskyld) sætter periferiproducenterne ikke FW i deres udstyr?

Jeg er klar over, at det er normen at lefle nedad, men jeg synes ikke,
det er rigtigt af den grund.

Hilsener fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-06-03 21:31

> [...]

> Jeg har bare det indtryk, at det altid er Apple, der skal tilpasse sine
> produkter til HPs valg - til alle de producenter, der vælger "forkerte"

Sådan er det bare! Det er Apples og dermed vores lod. Det må vi så
indrette os på... eller betale ekstra for ikke at gøre.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Niels Prins

Dato : 10-06-03 00:47

In article <1fw8vza.1h1xbig1i7qbskN%nntp@hansen.tdcadsl.dk>,
nntp@hansen.tdcadsl.dk (Hans Christian Hansen) wrote:

> De 2-3 USB-stik der sidder på de fleste nye mac'er kunne da med fordel
> erstattes med nogle USB 2.0-stik.

Jeg læste en historie på mediamac.dk eller macnyt.dk at nye maccer vil
have usb 2. Hvilket vil være fornuftigt da de også vil have FW 800, så
usb'en er stadig den 'langsomme'.

Niels

Fra : Lone Koefoed

Dato : 08-06-03 14:48

In article <1fw8p89.b8r6yrdyvprqN%mortenlind@mac.com>,
mortenlind@mac.com (Morten Lind) wrote:

> Du har for mange penge, Lone......)))

Gid det var så vel - men som offentligt ansat og uden forsørger, der
tjener kassen, bliver det vist bare ved drømmen om den slags ;)
Til gengæld er det dejligt at bruge ting, der er rigtig gode og fine
samtidig - jeg har jo også en mac ;)
(og _så_ meget dyrere er en Leica heller ikke. lige under 7000 med
ekstra batteri, læderetui, alt-i-en forsikring i et år.)

> Der er ikke USB 2 i Apples maskiner.....hvorfor skulle der være det, når
> der er FireWire med flere gange USB 2hastigheden?

Tænk hvis man kunne få en adapter, der gik fra usb2 til firewire. Så
bevarede man hastigheden OG man kunne bruge produkter der havde
'forkert' interface.

Nu får vi se, om jeg indkøber en Leica. Den er bare så lille og lækker.
Men det er Ixus400 fra Canon også :)

--
Lone

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 08-06-03 15:27

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> Tænk hvis man kunne få en adapter, der gik fra usb2 til firewire. Så
> bevarede man hastigheden OG man kunne bruge produkter der havde
> 'forkert' interface.

Det ville være guld for mange!

- Jørgen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 17-06-03 13:23

In article <karotte-2939C7.15482008062003@news.net.uni-c.dk>,
Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> Nu får vi se, om jeg indkøber en Leica. Den er bare så lille og lækker.
> Men det er Ixus400 fra Canon også :)

Jeg endte med at impulskøbe en canon Ixus400.
Det kan kun anbefales.
Den er lille og lækker (fylder mindre end en pakke cigaretter), mac'en
finder den med det samme og den passer i farven til maskinen :)

--
Lone

Fra : Ben Knudsen

Dato : 17-06-03 13:41

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:
>Jeg endte med at impulskøbe en canon Ixus400.
>Det kan kun anbefales.
>Den er lille og lækker (fylder mindre end en pakke cigaretter), mac'en
>finder den med det samme og den passer i farven til maskinen :)

Oh... sådan en drømmer jeg også om. Jeg er lidt interesseret i, hvor
hurtig den er - eller rettere, om det føles som om der er ventetid fra du
trykker udløserknappen ned til billedet bliver taget. Det problem synes
jeg nemlig vores ixus v2 har. Hvis du allerede hqar gjort dig erfaringer
om dette, så råb op.

Ben

Fra : Lone Koefoed

Dato : 17-06-03 17:24

In article <fc.0073fb6b0546093e3b9aca009d0120f2.54609a0@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> trykker udløserknappen ned til billedet bliver taget. Det problem synes
> jeg nemlig vores ixus v2 har. Hvis du allerede hqar gjort dig erfaringer

Jeg har foretaget et par tests. Det ser ud til at fungere fint. Hvis
kameraet ikke med det samme kan beslutte, hvor der skal stilles skarpt,
går det langsommere, og hvis der skal blitz på, tager det nok ca et
sekund ekstra.
Jeg har endnu ikke ret ofte irriteret mig over ventetid. Jeg har heller
ikke haft kameraet mere end et par dage - til gengæld har jeg vanen tro
fotograferet en del siden (man har vel fået ny gadget ;)

Garanteret du kan se mere i denne test (hvor han også måler hastigheder
på side 8):
http://www.dpreview.com/reviews/canons400/

--
Lone

Fra : Thomas

Dato : 17-06-03 23:14

Jeg har kun gode - rigtig gode - erfaringer med Ixus 400.
Det du beskriver med ventetiden er for saa vidt rigtig, men man
vaenner sig til at trykke halvt ned med det samme og saa skyde naar
motivet er der. Og rigtig meget kan jo tages paa 400 asa uden blitz,
saa bliver den endnu hurtigere.
Det der med anti-roede-oejne blitz duer selvfoelgelig ikke i den her
sammenhaeng - der ved man jo aldrig hvornaar den skyder af....
Thomas