monitor tænder og slukker
Fra : Jørgen Angel

Dato : 03-06-03 23:26

Sammen med en G# fik jeg en Bindi Blue (tror jeg det hedder) monitor.
Det er sådan en på 3 ben.
Pludselig efter nogle dage driller den gevaldigt. Den tænder og slukker
i et væk. Mest slukket. Nogle ideer til hvad det kan være?

Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 05:14

Hej Jørgen

Den fejl har jeg før hørt om. Det er højst sandsynlig den elektroniske
tænd/sluk knap, der er defekt. Den styres af en såkaldt 'dioderelæ', hvis
dioden er ved at brænde af, så 'hopper' strømmen frem og tilbage mellem
polerne i dioden, men denne kan ikke fastholde spændingen, så derfor
slukker den igen....

Det er en knaldgod skærm, så jeg vil mene, det godt kan betale sig at gøre
den istand, men det vil nok koste omkring 1000kr. + moms..

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-06-03 07:41

> [...]
>
> Det er en knaldgod skærm, så jeg vil mene, det godt kan betale sig at gøre
> den istand, men det vil nok koste omkring 1000kr. + moms..

Det gik lidt stærkt med at få skrevet indlægget i går aftes netop fordi
skærmen tændte og slukkede hele tiden. Jeg kan lige tilføje at skærmen
hedder Apple Studio Display den er 17/16 tommer.
Her til morgen, efter 7 timer slukket, har den nu opført sig pænt i en
halv time. Kan den være blevet for varm i går?

Erik, den elektroniske slukknap du taler om er det den der sidder foran
på skærmen eller er det noget inde i skærmen?
Skærmen får strøm fra G3'eren. Vil det hjælpe at give den strøm direkte
fra lysnettet?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 15:29

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> Her til morgen, efter 7 timer slukket, har den nu opført sig pænt i en
> halv time. Kan den være blevet for varm i går?

Ja, det kan den sagtens. Jeg var godt klar over, det er den skærm, det drejer
sig om, da jeg selv har en magen til, men er heldigvis sluppet for problemet...

Netop når den bliver lidt varm, så vil 'polerne' i dioderelæet komme lidt
tættere på hinanden, hvislket bevirker at skærmen slukker. Når så dioden er
kølet af vil polerne være i yderstilling på 'tændingspolerne' og skærmen tænder
igen... sådan fortsætter det....

I øvrigt er det ikke blot på computerudstyr, der er problemer med disse
dioderelæer, det er der også på meget HIFI grej, der bruger elektronisk
tænd/sluk.

> Erik, den elektroniske slukknap du taler om er det den der sidder foran
> på skærmen eller er det noget inde i skærmen?

Ja, nederst til højre. Den er gul lige når du tænder og bliver grøn, når
skærmen er aktiv. Når du trykker på den kortslutter du ganske enkelt polerne,
så der kommer en styrestrøm til relæet. Selve det elektroniske sidder bag selve
kanppen.

> Skærmen får strøm fra G3'eren. Vil det hjælpe at give den strøm direkte
> fra lysnettet?

Nej, stikket i G3'eren er kun et gennemgangsstik, der ingen indflydelse har på
tilsluttet udstyr.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-06-03 10:20

> Det er en knaldgod skærm, så jeg vil mene, det godt kan betale sig at gøre
> den istand, men det vil nok koste omkring 1000kr. + moms..

Jeg har lige talt med Office Line her i København. De siger en rep vil
koste 3.000 - 3.500 kr!!!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 15:59

Hej Jørgen

Uuuaaaaak!! - For at udskifte en tænd/sluk knap! - Det er dog den værste gang
optrækkeri, jeg længe har hørt.

Prøv lige at kontakte Apple Assistance Center på 7010 2007 og hør dem, om det
kan være rigtig. - Det er jo mere end den nye Samsung 17" skærm koster fra ny!
- Den tager OfficeLine 2600kr. + moms for.....

mvh. Eri kRichard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-03 16:19

Hej Jørgen

Jeg har lige haft kontakt til Apple, og det er desværre rigtig nok. Skærmen
repareres under ders flatrate system, så næsten uanset, hvad der er galt med en
skærm af den type, koster det desværre det beløb.

Prøv evt. at kontakte MacXpress og hør, om de kan hjælpe...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-06-03 19:15

> Prøv evt. at kontakte MacXpress og hør, om de kan hjælpe...

Det vil jeg prøve om jeg kan nå fredag inden jeg tager på ferie. Og tak
for dine informationer.

Jørgen