Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C2500 L & flashanlæg
Fra : plaski

Dato : 29-03-01 00:23

----- Original Message -----
From: "Steen M." <sfm@post1.tele.dk>
Newsgroups: dk.fritid.foto
Sent: Monday, March 26, 2001 6:29 AM
Subject: Re: Hår i søgeren på et Olympus C2500L

> Nope ikke her..........
>
> Det der irritere mig mest, er at jeg ikke kan anvende mit flashanlæg
> med mit Olympus 2500, synkroniseringen passer ikke, så billederne
> bliver meget mørke. Lidt underligt at der ikke er kabeltilslutning på
> et kamera til den pris..........

Det giver jeg dig ret i, men der er en manuel mulighed som kan bruges:

Indstil dit kamera på manuelt og blitzen på " tvungen " og ved exponering
skal du først trykke halvt ned og derefter vente til flashanlæget har ladt
op
igen - for mit vedkommende ca 5 - 8 sekunder inden jeg kan " skyde færdigt "
Det er lidt irriterende, men det virker og ved lidt øvelse kan der opnås
forskellige
lys/mørk virkninger, nemlig ved at trykke af inden flashanlæget er helt
klar.
En anden fordel er at lukkerhastigheden er temmelig høj ( 800/sek - 1000/sek
manuelt )
så der er plads til lidt bevægelse uden at det går meget ud over kvaliteten.
Håber at dette hjælper lidt.

Hilsen Allan
dalby@jyde.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-03-01 11:52

"plaski" <dalby@jyde.dk> wrote in message news:ajuw6.578$84.119530@news010.worldonline.dk...

> [...]
> op
> igen - for mit vedkommende ca 5 - 8 sekunder inden jeg kan " skyde færdigt "

Er lidt i tvivl om det vil hjælpe .. problemet er som ved næsten alle digitalkameraer at der fyres to runder blitz af - den første
er bare for at indstille hvidbalance etc, og nr. 2 er så hvor billedet faktisk tages.

Og flashanlægget synkroniserer så på den første blitz - og da det ikke kan skyde af to gange lige i træk, bliver nr. 2 billede
naturligvist temmeligt mørk.

Løsningen i forbindelse med et flashanlæg kan jeg ikke lige komme på - men 2500 kan nu sagtens laves om til at trigge via kabel.

// Steffen

Fra : Steen M.

Dato : 31-03-01 16:32

Hvordan også med TTL ?

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-03-01 17:24

"Steen M." <sfm@post1.tele.dk> wrote in message news:3ac5f611.20035957@news.inet.tele.dk...
> Hvordan også med TTL ?

Jep på fx:

http://www.digitaletc.com/olympus/c2500.htm

Kan du købe adaptorer til Hot Shoe/TTL/PC mv.

// Steffen

Fra : plaski

Dato : 03-04-01 00:07

Det er jo derfor at du skal vente de 5 - 8 sek

Allan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 03-04-01 21:35

"plaski" <dalby@jyde.dk> wrote in message news:%x7y6.13932$o4.713159@news010.worldonline.dk...
> Det er jo derfor at du skal vente de 5 - 8 sek

Antyder du at man skal kende sit flashanlæg så godt, at man kan trykke knappen ned så præcist, at på first curtain er flashanlægget
ikke ladet op og skyder ikke, men på 2nd curtain fyrer det - her snakker vi hundreddele sekunder?

// Steffen

Fra : plaski

Dato : 03-04-01 22:57

Jeg ved ikke en pind om hvordan det virker og antyder
derfor ingenting, jeg ved bare at det virker for mig, og at
det var min mening at evt. kunne hjælpe andre bedrevidende
amatører med min beskedne erfaring
Allan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 03-04-01 23:12

"plaski" <dalby@jyde.dk> wrote in message news:PBry6.17637$o4.899435@news010.worldonline.dk...
> Jeg ved ikke en pind om hvordan det virker og antyder
> derfor ingenting, jeg ved bare at det virker for mig, og at
> det var min mening at evt. kunne hjælpe andre bedrevidende
> amatører med min beskedne erfaring

OK, det var ikke for at interogere - det kommer bare meget bag på mig, at det er lykkedes dig at få det til at virke på den måde.

Det er simpelthen uklart hvad det 5-8 sekunders delay præcist betyder - som jeg forstår det, så får du igen uklare billeder, hvis du
fx venter 15 sekunder (altså længere), ikke?

// Steffen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-04-01 15:24

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message

> OK, det var ikke for at interogere -

Hvad i alverden betyder det?

mvh

Jan

Hvad var det nu ridefogeden sagde til Erasmus?

Fra : plaski

Dato : 06-04-01 21:46

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> skrev i en meddelelse
> Det er simpelthen uklart hvad det 5-8 sekunders delay præcist betyder -
som jeg forstår det, så får du igen uklare billeder, hvis du
> fx venter 15 sekunder (altså længere), ikke?
>
> // Steffen

Nej, Billederne bliver ikke mere eller mindre dårlige ved at jeg venter
længere tid
det der sker er at hvis jeg trykker helt ned for hurtigt har flashanlæget
ikke fået
ladt helt op igen og derfor bliver billederne mørkere.
Jeg vil da gerne sende et par billeder, hvis det sku`være

Fx: 4 sek ( for mørk ) ---- 8 - 60 sek ( OK )
Har talt med Olympus Danmark siden sidst og
de foreslog at jeg skulle " køre " manuelt 5,6 blænde 125/ sek
og flash skulle være skruet ned på min., evt lave en god afstand ??
Det har jeg endnu ikke prøvet, men forventer at prøve det her i Weekenden.
Er det normalt ved underexp. digitale billeder at bliver billederne meget
kornede, ( jeg er vild med skyggeeffekter )

Allan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-04-01 23:11

"plaski" <dalby@jyde.dk> wrote in message news:ARpz6.25068$o4.1433776@news010.worldonline.dk...

> [...]
> ladt helt op igen og derfor bliver billederne mørkere.
> Jeg vil da gerne sende et par billeder, hvis det sku`være

OK, det problem jeg er inde på er et helt andet.

Det skyldes at kameraet sender to blitze afsted næsten lige efter hinanden - men billedet bliver først taget på den sidste af de to.

Hvis flashanlægget er hurtigt nok til at sync'e på den første blitz, har man problemet - men det gælder så ikke for dit setup

// Steffen