Ny killing - Første kat
Fra : Ghost

Dato : 10-06-03 13:07

Jeg har lige været så heldig at få anskaffet mig min første killing som er
utrolig sød og livlig

Det er min første kat og kunne derfor godt bruge lidt råd omkring
opdragelse.

Fra starten af er der besluttet at den ikke må gå på køkkenbordet / væe i
sengen. Den bliver dog ved med dette. Har prøvet "vandpistol metoden" men
findes der ikke en bedre metode end dette? ser ikke rigtig ud til at det
virker....

Det andet "problem" jeg har er at den bider meget. Jeg ved ikke om dette er
normalt for killinger eller endnu engang om der er en god måde at opdrage
den på så den holder op med dette?

På forhånd tak

Mvh
Martin

Fra : Hrönn Samsonardóttir

Dato : 10-06-03 14:00

> [...]
> findes der ikke en bedre metode end dette? ser ikke rigtig ud til at det

Jeg ved ikke om man kan lære dem at lade være når de først er begyndt på
sådan noget, jeg havde en perserkat der aldrig havde været oppe på
køkkenbordet før han lige pludselig havde fået den vane efter jeg vendte
tilbage fra en 14 dages ferie. En veninde der boede i nærheden kom og
gav ham mad mens jeg var væk, hendes kat får lov til at drikke vand fra
vandhanen ved køkkenvasken og det fik hun så lært Bamse mens jeg var væk
! Han blev ved med at hoppe op på bordet selv om jeg ikke gav ham lov
til at drikke ved vandhanen :-/

Hrönn.

> På forhånd tak
>
> Mvh
> Martin

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : hansen

Dato : 10-06-03 15:18

Jeg synes det har været et langt sejt træk at opdrage vores kat Bastian, men
i dag nyder vi godt af at vi brugte tid på det. Vi fik vores kat, da han var
et halvt år gammel, så helt killing var han ikke. Når han gjorde noget som
vi ikke ville have f.eks. at hoppe op på et bord, så tog vi ham og satte ham
ned på gulvet og sagde NEJ! Så gjorde han det igen, og vi gentog det en
million gange. Sikke stirre-konkurrencer vi kunne have - regulære magtkampe
har vi haft i det lille hjem! Det gik langsomt fremad, og i dag er han 7 år
og en dejlig velopdragen kat, der forstår betydningen af ordet nej (der er
nu ikke meget vi siger nej til, for han er så søøøød!). Han ved, når han får
et nej, at det er hans opførsel vi ikke kan lide og at det ikke er fordi vi
ikke elsker ham. For vi får et nus, selom han ikke får sin vilje! En lidt
sjov historie om at katte også fortolker et "nej": vi var ved at samle
haveaffald sammen i en trailer og Bastian gjorde mine til at hoppe op i
trailen. Vi sagde nej, så gik han bare om på den anden side og forsøgte det
samme igen... Klog er man vel.
VH Lise

Fra : H.O.T

Dato : 10-06-03 15:53

Held og lykke med opdragelsen af den nye kat....
Som med mennesker, så er katte forskellige... Har selv prøvet det med
vandet, og det virker ikke på Miv....hun elsker vand, og hopper gerne selv
op i en balje med vand, og hun nyder, når vi bader hende...Hvergang hun gik
på bordene, satte vi hende ned og sagde bestemt, men ikke højt, nej....
Det betyder, at hun nu kun går der, når vi ikke er hjemme, eller når hun
tror, vi ikke kigger...Men hun er aldrig oppe på de borde, hvor vi spiser,
men sidder høfligt på en stol ved siden af, og venter.......Men om hun
nogensinde vil lystrer helt, det tror jeg ikke....*s*

Henrik

ps. Synes næsten også det er være, når hun prøver at opdrage os.......*s*

---

Fra : maz

Dato : 10-06-03 20:57

"hansen" <wrote in message >
> [...]
ham
> ned på gulvet og sagde NEJ! Så gjorde han det igen, og vi gentog det en
Jeg vil helt klart anbefale dén metode frem for vandpistol. At lære katten,
at der er visse ting, den ikke må, ved at sige NEJ i et bestemt tonefald (og
det samme) hver gang, og derefter roligt fjerne katten fra bordet osv, er
klart den bedste måde. Tager muligvis lidt længere tid, men det er faktisk
ikke nødvendigt at anvende vand - og heller ikke en særlig tillidsvækkende
måde at kommunikere med sin kat på, som jo helst skulle se dig som sin
bedste ven...
Prøv evt. at rose katten, når den har lært at reagere på dit NEJ, det kan
også hjælpe processen. Straf hjælper ALDRIG.....udover at du gør katten
bange....
Uanset hvad, så gør katte oftest det, de ikke må alligevel, når man ikke er
hjemme - inkl. at gå på køkkenbordene osv (må min kat nu godt..), go det kan
du først som sidst lige så godt acceptere...(og det nytter ikke at skælde ud
3 timer efter)
maria

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 10-06-03 17:56

Hej Martin

Du skal bare være tålmodig og principfast. Jeg benytter også at sige
nej, men med en smule langtrukket dyb stemme. Efter noget tid begynder
de at forstå hvad det betyder. I reglen drejer det sig jo om at markere,
at det er dig der er leder i flokken, og også om at du behandler din kat
kærligt og godt, så de respekterer dig og accepterer, at du bestemmer.
Dog skal du ikke regne at reglerne også gælder når du ikke er hjemme -
så er jeg ret overbevist om at det er slaraffenland for katte, og det
inkluderer også det forbudte køkkenbord...
Måske skal du også forberede dig på, at nogle af dine regler bliver
justeret undervejs. Vi ville heller ikke have katte i sengen, men nu
sover jeg mindst med én i hovedet næsten hver nat...

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 10-06-03 19:20

"Ghost" <ghost_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
er
> normalt for killinger eller endnu engang om der er en god måde at opdrage

Hej Martin.

Tillykke med katten.

Jeg har også en kat, der godt kan lide at "bide" mig fx i hånden/armen, når
hun ligger på skødet af mig, og vi kæler, eller i mine underben, hvis hun
vil have min opmærksomhed. Det er ganske pinefuldt, når det er en killing,
der gør det, for dels er deres tænder sylespidse, og dels har de ingen
fornemmelse af, hvor hårdt de bider. Da hun var killing, forsøgte jeg
ihærdigt at vænne hende af med uvanen, men det lykkedes aldrig helt. Til
gengæld er jeg blevet bedre til at tolke hendes adfærd med tiden, og det er
tydeligt, at der intet ondskabsfuldt er bag hendes opførsel - bideriet
kombineres ofte som regel med en "vasketur", hvilket gør mere ondt. Hun
bider heller ikke hårdt længere (eller også har jeg fået hård hud på hænder
og underarme), men markerer kun. Hvis du vil vænne din killing af med
bideriet, så må du klart sige fra, hver gang hun gør det; evt. ledsaget af,
at hun bliver sat ned på gulvet. Som du kan læse af de andre indlæg i
tråden, kræver det tålmodighed at opdrage en kat, men det kan lade sig
gøre - nogen gange .

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 10-06-03 19:40

Jeg har haft samme problemer med min kat da han var killing.. dette problem
løste jeg ved at købe en af de store vand pistoler (super Soker serien) det
har hjulpet en hel del..

venlig hilsen Kenneth

Fra : Ghost

Dato : 11-06-03 08:33

Takker mange gange for alle jeres indlæg

Har fjernet en del tvilv ;)

Mvh
Martin