Vanrøgt?
Fra : Louise & Jesper

Dato : 10-06-03 12:27

Hej Ng

Jeg har kendskab til en mand der har hund som når den kommer ud sættes i en
line ved flagstangen i haven ( ca 2½ meter). Den må så besørge indenfor det
område som linen tillader. Manden tillader sig desuden at klage over at hans
hund ikke er renlig.
Er der nogle regler, lovgivning for hvor tit en hund skal luftes og hvordan?

Derudover efterlades den alene hjemme i en baggang i op til 36 timer alene
uden at komme ud for at besørge.

Det vil jeg jo kalde dyremishandling. Hvad siger i? Kan man melde ham? Eller
hvad skal man gøre ved det? Tror i det kommer ind under begrebet vanrøgt
ifl. loven?

Mvh Rikke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-06-03 12:32

"Louise & Jesper" <spam@me.dk> writes:

> [...]
> hund ikke er renlig.
> Er der nogle regler, lovgivning for hvor tit en hund skal luftes og hvordan?

Ikke decideret. I hundeloven står der:

"§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.
Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m
lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den
forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et
hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå
oprejst."

Så er det bare med at finde retspraksis, hvis der er nogen, for hvor
lang tid "til stadighed" er.

> [...]
> hvad skal man gøre ved det? Tror i det kommer ind under begrebet vanrøgt

Jeg vil også kalde det vanrøgt. Jeg ville kontakte den lokale afdeling
af Dyrenes Beskyttelse. De ved mere om lovgivning og den slags, og
hvis de tager sig af det, så risikerer du ikke at få bøvl med manden.

Du må gerne lige skrive i gruppen, når du ved mere.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-06-03 18:42

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
[klip]
> Så er det bare med at finde retspraksis, hvis der er nogen, for hvor
> lang tid "til stadighed" er.

Karnov-noten til den omtalte bestemmelse angiver: "[...] afgørelsen af, om
en hund er bundet til stadighed, træffes ud fra en helhedsbedømmelse.
Politiet skal således ikke gribe ind, hvis en hund, der normalt går løs, en
enkelt dag eller nogle dage holdes bundet af en eller anden særlig grund,
medens der bør gribes ind, hvis en hund hver dag går løs nogle timer, men i
øvrigt holdes bundet dag ud og dag ind."

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 10-06-03 12:54

Hejsa

Nu er jeg altså ikke indei det med loven, men jeg ville alligevel ringe til
politiet og dyrenesbeskyttelse/dansk dyreværn, da de da helt sikket ved en
masse om de ting.

Jeg ville ikke selv betænke mig med at melde sådan en person.

MVH
Gitte

Fra : Kim Christensen

Dato : 10-06-03 18:39

Hej

Den sag du omtaler ligner en jeg havde for nogen år siden. Dyrenes
Beskyttelse blev kontaktet, og kom da også efter en måneds tid. Eneste
resultat var at snoren blev forlænget fra 4 til 5 meter, og så sagde
kredsformanden at alt var i orden!

I dit tilfælde ender man ved en af de paragraffer hvor det er op til
politimesterens vurdering...

Politimesteren vurderer fo9r det meste at det kan spare ham mest
besvær at afvise sagen.

Hvis man f.eks. kontatker Alle Dyrs Ret, så bliver de ved indtil
politimesteren indser at det kan spare ham endu mere besvær hvis han
tager sig af sagen.
De bøjer vist også ind imellem nogen paragraffer hvis det kan tjene
dyrene...

Hilsen Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 15-06-03 09:54

Hej Louise.
Du har forhåbentlig på nuværende tidspunkt kontaktet, politi, dyrenes
beskyttelse osv.????!!!!!!
En ting er at hunden står bundet, men at den bliver efterladt alene i op til
36 timer, er det værste svineri!!!!
Ejeren burde bydes det samme!!!
Sådan et forbandet MØGSVIN, må da for guds skyld ALDRIG, få ansvaret for et
dyr igen.
Håber af hjertet, at du har gjort noget???
MVH Susanne(som nærmest sidder og tuder for det stakkels dyr).

Fra : Dharma

Dato : 17-06-03 01:02

Hej!!

Kender du "sheriffen" fra Hvidovre?? Eller som det hedder: ALLE DYRS
RET!! Han tager ud og kigger på sagerne og gør noget ved dem. Der mener
jeg også at man kan være anonym hvid man vil. Men ellers check
hjemmesiden ud: www.dyreret.dk

http://www.kandu.dk/