MS Windows
briani 27239
Installation af Win98 på Pentium 100MHz
Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 10-06-03 09:12

Hej NG

Jeg har været ved at installere Win98 på en Pentium 100MHz m. 24MB RAM og
ca. 1Gb HD. Men den vil sq ikke - når jeg sætter Win98-CDen i og booter op
fra den, går den rigtigt nok ind i installationen, og når så langt som til
at forberede den guide, der skal guide mig igennem resten af installationen
(nåja, næsten ordret). Men når den har afsluttet denne forberedelse, går den
ned med en "generel beskyttelsesfejl" el. lign., noget med nogle adresser i
GDI.exe, osv... Det forstår jeg ikke, CDen er fuldt lovlig, købt og betalt,
med key og det hele. Jeg har før prøvet at installere win98 på både 166MHz
og 100MHz-maskiner, fuldstændig problemfrit... Jeg har prøvet at sætte selve
harddisken over i en anden computer, og installere det derigennem, ingen
problemer. Har efterfølgende prøvet at sætte denne harddisk tilbage i den
oprindelige computer, som herefter når så langt som til win98-start-skærmen,
crasher herefter. Har også prøvet at sætte CD-drevet fra den anden computer
over i den oprindelige computer, hvis nu det skulle skyldes en fejl (rids,
el.lign.) på CDen, men fejlen i GDI.exe opstår stadig. Hvad er der galt, og
hvad kan der gøres?

Hmm... nogen gange når den booter op, klager den over nogle forkerte
checksumme i CMOS (går ud fra det er der, BIOS'en ligger), og engang imellem
over CMOS-batteriet... Det er måske det, der er galt, men hvad gør man så?

Mvh
Jesper
--
"There are 10 types of people in the world... those who understand
binary and those who don't."

Fra : Calle.

Dato : 10-06-03 12:20

Jesper Haukrogh wrote:
> [...]
> checksumme i CMOS (går ud fra det er der, BIOS'en ligger), og engang
> imellem over CMOS-batteriet... Det er måske det, der er galt, men

måske defekt RAM
--
Calle

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 10-06-03 13:17

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
> måske defekt RAM
> --
> Calle

Bliver de ikke testet fra starten? (memory test)

Mvh
Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-03 17:51

"Jesper Haukrogh" <(SLETMIG)jhau0233@but.auc.dk> wrote in message
> "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Bliver de ikke testet fra starten? (memory test)

Den er vist ret simpel...

Prøv http://www.memtest86.com/

Fra : Calle.

Dato : 10-06-03 22:03

Jesper Haukrogh wrote:
> "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Bliver de ikke testet fra starten? (memory test)

Jo, men du skrev også, at du fik checksum error

--
Calle

Fra : arc@na

Dato : 11-06-03 19:20

"Jesper Haukrogh" <(SLETMIG)jhau0233@but.auc.dk> wrote in news:bc4i95$ql3$1
@sunsite.dk:

> Bliver de ikke testet fra starten? (memory test)

Jo, men ikke ret grundigt. RAM-test-programmer kan være ti-tolv timer om at
undersøge bare en 128 MB PC100-RAM, så selv om chippen passerer boot-
testen, kan den sagtens være rådden alligevel uden at BIOS opdager det.

arc@na