lidt oplysninger om tri-fosfor-rør
Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-03 07:33

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 10-06-03 08:11

Jeg har set lidt på lys, og da jeg ikke har så meget forstand på lys, vil
jeg endnu engang spamme denne gruppe. Hvor mange kelvin skal man bruge? Det
afhænger vel af fisken ik? Til Malawi og tanganyica ceclider hvad anbefales
af rør?

Jeg har på akvarieudstyr.dk fundet et par vilde rør med over 20.000 kelvin!
Jeg ved at JBL også laver nogle gode rør, men hvilke anbefales det er at
bruge? 2 af samme slags eller 2 forskellige.

Bluelight? Hvad er effekten af dette ud over at vandet får et blåligt skær -
kommer det til at ligne saltvandsakvarier?

T5 rør? Hvad er det lige som gør disse rør til super-rør?

Jeg skal bruge rørene i et 660 liters ciclideakvarium. Naturligvis med
dobbelt armatur.

på forhånd tak.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-06-03 08:32

Jørgen Engbjerg <zeta@obel.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc40b5$snh$1@sunsite.dk...

> T5 rør? Hvad er det lige som gør disse rør til super-rør?

Der er såment ikke noget der gør dem til super rør, det er blot en
nyere generation af lysrør.
på grund af vores forhandleresangst forat forsøge noget nyt, er de
ikke meget udbredte herhjemme, men kig engang ud over landets grænser
især sydpå.
Kort fortalt så giver T5 rørene op mod 150 % mere lys end de
almindelige rør. Desværre er intet gratis, og armaturer og spoler til T5
koster en mindre formue.

Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-03 09:33

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bc41ir$1ll5$1@news.cybercity.dk...
> Desværre er intet gratis, og armaturer og spoler til T5
> koster en mindre formue.
>

> Carsten

Har du en tilnærmelsesvis prisramme ?
Mvh
Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-06-03 11:40

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IHgFa.15147$Jp3.538245@news010.worldonline.dk...

> "Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:bc41ir$1ll5$1@news.cybercity.dk...

> Har du en tilnærmelsesvis prisramme ?

Lidt har jeg da! Færdige armaturer kan du selv checke på
akvarieudstyr.dk

Spolerne har jeg kun fundet i Planteimporten, og jeg vil være så fræk
at skrive, at hvis jeg ikke havde
presset på, havde de aldrig fået dem, samt andre små dele til T5.
Spolerne koster 235,- kr. stk. Fåes både som dobbelte og enkelte spoler.
80W spoler har de ikke fået endnu, men de fåes hos
http://wwwAquapro2000.de der koster de ca. 60,- ?
Fatninger og klemmer kender jeg ikke prisen på, man det kan ikke være
så meget.

Reflektorer købte jeg hos Akvarieselskabet, og brugte de klemmer der
fyldte med til at skrue det hele fast med. Lyder lidt underligt, men det
giver sig selv når man står med det.

Desværre er rørene hammer dyre, jeg gav kr.385,- for et 54w blåt rør,
surt når det rør jeg havde købt i Tyskland ikke virker

Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-03 09:25

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge? Det
> afhænger vel af fisken ik? Til Malawi og tanganyica ceclider hvad

Tror ikke man skal gå så meget op i farvetemperattur (Kelvin) og så
længe vi taler
ferskvand er det nok ligegyldigt hvilke fisk. Der er alt for megen
"snale oil" i sagen,
og en af grundene til at jeg gav linket til trifosforrør er den helt
kritikløse anprisning
af Tritonrør, der foregår her på gruppen. De folk, der i linket udtaler
sig, er nogle af
de "tunge drenge", der ikke render med en halv vind. Der undersøger
sagen, har
forudsætningerne i orden før de lader munden løbe over. Der kan du selv
konstatere
ved at følge linket og evt se, hvad de har bidraget med på thekrib.
Ifgl. Kodak dataguide er farvetemperaturen fra ca. 2800 K til 12000 K i
naturen.
Så mon ikke 5000-10000 gør fyldest ?
Og så skal man lige huske på, at en Kelvinteperatur er et _gennemsnit_
af som regel
3 spektral maksima ( 3 bjergrygge ) på spektralkurven. D.v.s. en
farvetemperatur kan
"blandes" - og bliver det - på mange forskellige måder. Derfor er
Kelvintemperaturen i sig selv
en ret mangelfuld specifikation.

Læser du Kasselmann eller Tropika, vil du se, at de går ikke så meget op
i mærke og
specifik farvetemperatur.

> [...]
skær -
> kommer det til at ligne saltvandsakvarier?

Mon ikke de netop er til saltvand ?

> T5 rør? Hvad er det lige som gør disse rør til super-rør?

Har Carsten fortalt.

> Jeg skal bruge rørene i et 660 liters ciclideakvarium. Naturligvis med
> dobbelt armatur.
>
> på forhånd tak.

Mit råd til en nybegynder ( uanset om du tilhører den gruppe eller ej )
er:
Find det byggemarked i dit omrade, der sælger dagslysrør billigt.
Hellere
lidt mere lys, et rør ekstra, end et dyrt rør med udokumenterede
mirakelegenskaber.
Så kan man evt. senere, hvis o s v
Mvh
Ole

Fra : Dan Mortensen

Dato : 10-06-03 13:07

Jørgen Engbjerg wrote:
> [...]
> vil jeg endnu engang spamme denne gruppe. Hvor mange kelvin skal man
> bruge? Det afhænger vel af fisken ik? Til Malawi og tanganyica

Hvis vi snakker planteakvarier/ferskvand har jeg fået følgende svar fra
Tropica:

Det er med lys som med alt andet - alle har en mening om hvad der er bedst!!
Jeg vil anbefale et rør med omkring 6000 - 6500 kelvin.
Du kan evt. kontakte Philips og få deres katalog - der kan du se farve
spektre, kelvin grader etc.

Fiskene tror jeg er er ligeglade.

/DM