EPoX 8RDA3+. En lille bedømmelse.
Fra : ®© Spectrus ©®

Dato : 10-06-03 00:50

Jeg har netop færdiggjort en PC, med følgende komponenter:
1 stk. EPoX 8RDA3+ bundkort.
1 stk. AMD Barton 333MHz FSB 2800+.
2 stk. 512 MB Kingston HyperX PC3500 RAM.
1 stk. Sapphire Radeon 9700 128 MB grafikkort.
3 stk. IDE100 Seagate Cuda IV 60GB harddiske.
1 stk. sort Sony 1,44MB floppydrev.
1 stk. IDE Pioneer Tray DVD-drev.
1 stk. IDE Plextor brænder 40/12/40.
1 stk. Adaptec IDE 100 RAID controller.
1 stk. Key Tronic® USB tastatur (Uden Caps Lock taste)
1 stk. Microsoft IntelliMouse v1.0 USB mus.
1 stk. Canon S-600 USB printer.
1 stk. Canon xxxxx USB scanner USB 2.0.
1 stk. Olympus Camedia C-5050ZOOM digicam.
1 stk. Samsung SyncMaster 900SL+ 19" monitor.
1 stk. Enermax (Suk) PSU a' 330W.
1 stk. Kabinet. Midi. Alu.

Det var så maskinen, så vil jeg først kommentere bundkortet
på godt (+), ligegyldigt og undt (-).

Jeg starter med de gode ting (+) i den rækkefølge jeg husker dem:
1) Bundkortet gør brug af den af Intel indførte ekstra 12V
strømtilførsel, hvilket kunne tyde på at dette bundkort trækker
strømmen til CPU'en via 12V forsyningen. Da jeg lige har oplevet
nedsmeltning af stik på et EPoX bundkort, der trak CPU strømmen
fra 5V forsyningen, så ser jeg det som en stor forbedring, at det
nu er 12V der leverer strømmen til CPU'en, og at der så er ekstra
kabler til at levere strømmen, det er set med mine øjne et STORT
plus!
2) Bundkortet har passive kølere på både nord- og sydbroen.
3) RAM DIMM soklerne er farvede, så det er nemt at få DUAL
CHANNEL RAM til at virke.
4) Der er 2 LAN-tilkoblinger - ved ikke lige hvad jeg skal bruge
2 af disse til... anyone?
5) Der medfølger 2 FireWire tilkoblinger, der monteres i et tomt
PCI-slot. Signalet kommer selvfølgelig ikke fra PCI-slottet, men fra
2 tilslutninger i bunden af bundkortet. Stikkene kan vendes forkert,
på bundkortet, hvilket IMO er et minus.
6) Der medfølger 2 stk. runde IDE-kabler. Jeg hader runde IDE-
kabler, så jeg benytter ikke disse, men det er nu alligevel et lille +.
7) Der medfølger 2 stk. S-ATA kabler, samt molex-strøm konvertere.
8) Bundkortet har 2 stk. S-ATA tilslutninger der kan fungere i RAID.
9) Bundkortet understøtter de nyere Barton CPU'er der fungerer ved
400MHz Front Side Bus (200MHz FSB).
10) Bundkortet understøtter 128-bit Dual Channel memory arkitektur,
i alt op til 3GB RAM. Dual channel virker vist kun, når der benyttes TO
RAM DIMM's.
11) Temperaturføleren under CPU'en er af den bøjelige slags, så man
kan få proben helt op at røre ved CPU'en bund. Total i orden detalje.
12) Der er monteringshuller og oceaner af plads til en Alpha PAL 8045T køler.

Ligegyldigt (for mig):
1) 2 stk. runde IDE-133 kabler. (Er nævnt i plus listen).
2) Bundkortet har afrundede hjørner.
3) Floppy kablet er ikke af den runde slags. (Er nævnt i minus listen).
4) Der er 2 PS2 tilslutninger - her kunne USB-port 5 og 6 have siddet.
5) Der er en parallel tilslutning til f.eks. printer. Hvad skal jeg med den,
her kunne S/PDIF tilslutningerne have siddet og FireWire tilslutningerne
eller gameporten.
6) ATX og ATX 12V power tilslutningen sider dumt, nogle vil mene at
placeringen giver dårligt airflow.
7) Bluetooth (stavet ud fra hukommelsen) mangler.
8) Stikkene hvor reset, power-on, HDD-led, Power-led og kabinethøjtaleren
skal monteres er ikke farvemærkede. HDD-led og Power-led er vendt 180
grader, så man skal være opmærksom når man monterer disse. I værste
fald vil power- og HDD-led'ne ikke fungere før man vender stikket om.

Minuslisten:
1) On-board lyden er software renderet og lyden overstyrer, hvis
man skruer helt op.
2) Der medfølger kun én COM-port, og denne skal tilsluttes manuelt,
og igen kan kablet vendes forkert på nundkortet, dog er pin-1 markeret
på både bundkort og kabel. Der kan tilsluttes 2 COM-porte. COM-portene
kunne sagtens have sides, hvor de plejer at side, så jeg forstår ikke EPoX'
skøre indfald.
3) Gameportstikket kan også vendes forkert, men afmærkningen er igen
helt okay.
4) USB 2.0 port 5 og 6 medfølger ikke, men kan fåes. Disse kan også
vendes forkert på bundkortet, dog er brugsanvisningen gennemført, så
det er ikke noget reelt problem, hvis man da ellers kan få portene til at
virke, hvilket jeg ikke har formået endnu, trods ihærdig kontrol af ledningerne
på mine ekstra USB tilslutningsstik.
5) S/PDIF modul medfølger ikke.
6) Floppy kablets motering i bunden af bundkortet er IMO under al
kritik.
7) Floppy kablet er ikke af den runde slags.
8) EPoX "smarte" display, der viser hvilken fejl systemet evt. måtte
lide af, sider så "smart" at div. IDE og floppykabler skygger for denne.
9) Bundkortet gør ikke brug af den temperatur probe der er indbygget
i de nyere AMD CPU'er.
10) Der sider 2 SMD-komponenter og generer ved installering af en
Alpha PAL 8045T køler. Dog løses problemet let, ved med en skævbider
at fjerne et lille stykke af nylonspændeskiverne.
11) WOL understøttes ikke af de 2 indbyggede LAN-tilslutninger.

Jeg vil ikke gå i dybere detaljer med hvad det er for nogle lyd, LAN,
S-ATA chip der sider på bundkortet, da dette er offentlig tilgængelige
oplysninger.

Jeg monterede alt mit grej på én gang, og havde det ikke været for
Enermax strømforsyningen, så havde næsten det hele virket i første
omgang. Det tog lidt tid for strømforsyningen om at vågne til dåd, efter
1,5 års pause, ja, hvad kan man egentlig også forlange af en Enermax PSU.
Da strømforsyningen tog sig sammen, så var det kun power- og HDD led'ne
jeg havde vendt forkert og USB port 5 og 6 der ikke virkede.
Jeg har ikke testet COM2, printer porten, PS2 portene, FireWire,
gameporten og RAID S-ATA endnu.
Bundkortet startede med DUAL Channel RAM enablet pr. automatik og
det kører meget fint, omend det ikke skulle give det vildeste boost pga.
noget halløj med AMD CPU'erne.
Hvad mangler jeg nu at fortælle... ? Giv mig et vink, hvis i mener jeg mangler
noget - det gør jeg sikkert. :)

Jeg vil lige pointere hvor fedt det er at CPU proben rører ved selve CPU'en,
forskellen mellem max. load og IDLE temperaturer varierer fra f.eks. 50
grader (c) og ned til

Overclockning:
Jeg har endnu ikke OC'et ret meget på kortet, men jeg vil lige fortælle
lidt om hvad bundkortet kan:
1) CPU Clock Ratio: Fra 3.0 Til 24.0. Kun nogle halve Clock Ratios.
2) FSB Frequency: Fra 100 op til 250. Valgfri i 1 MHz steps. Nogle ekle steps mangler.
3) Memory Frequency: By SPD, 50%, 60%, 75%, 80%, 83%, 100%, 120%, 125%, 133%,
150%, 166%, 200%, Auto.
4) T (Ras): 1-15.
5) T (RCD): 1-7.
6) T (RP): 1-7.
7) CAS Latenct: 2.0, 2.5, 3.0.
8) FSB Spread Spectrum: Disabled, 0.50%, 1.00%. (Hvad mon det er?)
9) AGP Spread Spectrum: Disabled, 0.50%, 1.00%. (Hvad mon det er?)
10) AGP Frequency: Auto, 90, 93, 95, 97, 100Mhz, 50Mhz~87MHz in 1MHz steps. (Hvad er normalt?)

11) CPU Voltage Regulator:
1.400V to 2.200V in 0.025V increments.
12) AGP Voltage Regultaor:
1.5V to 1.8V in 0.1V increments.
13) DIMM Voltage Regulator (RAM):
2.50V, 2.63V, 2.77V, 2.90V.
14) VDD Voltage Regulator (Chipsæt):
1.6V, 1.8V, 2.0V.

Pt. kører mit system 12.5*178MHz = 2220MHz.
1.65V CPU. 1.5V AGP. 2.63V DIMM. 1.6V VDD.
RAM'ene kører ved Turbo i System Performance. Jeg husker ikke lige, hvad
det giver af indstillinger, men CAS er = 2.0.

Jeg har rodet meget lidt med at køre RAM'ene hurtigere end CPU FSB'en, men det
gav kun anledning til problemer. Jeg forsøgte at køre mine RAM ved 133%, hvilket svarer
til PC3500, men her kom Windows og sagde at en vigtig fil var defekt og at jeg skulle
reparere windows. Senere (ved 120%) gad mit grafikkort ikke starte skærmen op.
Jeg har også læst at det skulle give anledning til dårlig performance at køre
CPU FSB og RAM FSB asyncront (Mener jeg det må hede). Jeg vil i hvert fald ikke
spilde mere tid på det.

Jeg vil nok mest komme til at rode med:
1) CPU Clock.
2) FSB Frequency.
3) AGP Frequency.
4) CPU Voltage Regulator:
1.400V to 2.200V in 0.025V increments.
5) DIMM Voltage Regulator (RAM):
2.50V, 2.63V, 2.77V, 2.90V.
6) Og måske:
VDD Voltage Regulator (Chipsæt):
1.6V, 1.8V, 2.0V.

Og måske vil jeg rode lidt med:
T (RAS), T (RCD), T (RP), Cas Letency, FSB Spread Spectrum og AGP Spread Spectrum.

Jeg vil gerne høre fra andre med samme bundkort, hvordan har i tunet (OC) jeres eksemplar?

Spørgsmål besvares meget gerne.
Grundet træthed, vil der nok findes fejl i indlægget. Bær venligst over med det eller
send mig en saglig klage. Jeg sover adhå'til for tiden, så noget må jeg jo slå tiden
ihjel med, og hvorfor så ikke rode med NG.

--
Best Regards:
®© Spectrus ©®