Jeg er blevet bidt!
Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 09-06-03 21:40

Hej
Jeg vil lige fortælle om en rigtig grim oplevelse jeg havde i går.
Vores klub afholdt kredskonkurrence.
Jeg var figurant i A-rundering.
Der var en hundefører med en shæfer. Efter at de var færdige med runderingen
og hunden havde findet de 2 figuranter, stod vi og snakkede sammen, altså
dommeren, os 2 figuranter og hundeføreren. Hundeføreren er ved at se sin
hund efter for tæger, og vi snakker alle 4 hyggeligt. Scæferen ligger på
siden og hundeføreren sidder på hug ved siden af sin hund. Jeg går ned i
knæ, jeg bøjer mig IKKE ind over hunden, men rækker roligt højre hånd frem
for at klappe hunden på den ene pote mens jeg roligt siger: "Dygtig hund".
Det skulle jeg ikke have gjort! Pludselig uden varsel sidder den i min
venstre overarm. Jeg rejser mig og vender hurtigt siden til, og vupti,
sidder den i venstre side af min hals ! Dommeren råber op ( hundeføreren
sagde ingenting ) og hunden slipper heldigvis.
Heldigvis er der en der kører mig ud på skadestuen.
Jeg har nu 2 store sår på overarmen, 2 dybe sår i halsen, har fået
penicillin og stivkrampevaccine.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeg gjorde noget forkert.
Jeg tror det ikke. Vi har selv 4 hunde, og jeg anser mig selv for en god
hundekender.
Den pågældende hund blev bortvist fra konkurrencen, men hundeføreren var SÅ
gal på mig. Jeg har ikke hørt eet ord fra ham siden.
Jeg vil meget gerne høre jeres mening om situationen.
Mange hilsener fra
Ulla
( der nu holder sig langt væk fra hunde jeg ikke kender! )
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : jysch

Dato : 09-06-03 22:06

Hej Ulla!

Det var vel nok en forskrækkelse for dig - det var godt det ikke gik
værre , men derfor var det da slemt nok, og det gør det jo ikke bedre
at han blev gal på dig. Hvor er det træls at der er nogle
hundeejere/fører som reagerer sådan - der skulle være andre sanktioner
end bare at han blev bortvist. Han burde havde advaret dig allerede da
du gik ned i knæ. Han skulle slet ikke have lov til at komme på en plads
ellers skulle han havde sat hunden i bilen med det samme de var færdig.

Jeg ønsker dig god bedring.

Hilsen Jysch

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 09-06-03 22:03

"Ulla Kühn Gerlach" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Mange hilsener fra
> Ulla
> ( der nu holder sig langt væk fra hunde jeg ikke kender! )

Jeg har mere end 30 års erfaring med hunde. Jeg har trænet i DCH,
Schæferklubben og Politihundeforeningen samr DKK. Jeg har opdrættet hunde i
20 år, men er nu stoppet. Men jeg 7 hunde nu.
Jeg klapper aldrig andres hunde med mindre jeg kender dem vældig godt. Jeg
har selv haft hunde der ikke brød sig om fremmede. En af mine nuværende
hunde kan heller ikke lide hvis fremmede klapper ham.
Ikke alle hunde bryder sig om at blive klappet af fremmede.
Det var en rigtig grim oplevelse du havde, men det kan ske. Jeg har selv
prøvet det for mange år siden.

Hilsen
Jytte

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 09-06-03 23:05

> Det var en rigtig grim oplevelse du havde, men det kan ske.
> Hilsen
> Jytte

Ja, undskyld, men ville en normal hund ikke knurre først, eller vise andre
tegn?
Ville en "normal" hund angribe igen, når man har trukket sig tilbage?

Jeg spørger bare?
Hilsen Ulla

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 09-06-03 23:22

> Ja, undskyld, men ville en normal hund ikke knurre først, eller vise andre
> tegn?

Jo detvil jeg da også mene, ville være det mest normale.

> Ville en "normal" hund angribe igen, når man har trukket sig tilbage?

Nej det vil den efter min overbevisning ikke, men igen meget kan spille ind,
og en træls oplevelse for både dig, men bestemt også hundefører, ved at jeg
selv ville være lige så rystet hvis min hund skulle have gjordt det , som
den det er gået ud over, men stadig en besynderlig opførelse.

Håber du hurtigt får det bedre, da det jo ikke lgie er det man venter af
sådan en dag.

> Jeg spørger bare?

Jeg svarer bare endnu engang, god bedring.

MVH
Gitte

Fra : Jytte

Dato : 10-06-03 07:31

> [...]
> tegn?
> Ville en "normal" hund angribe igen, når man har trukket sig tilbage?

Hej Ulla.
Det er svært at vide om den hund er normal og hvad er normalt? Jeg tror den
har fået mistro til dig da du var figurant. Da den så sidder hos føreren og
du kommer har den anset dig som "farlig". Var det en ægte schæfer eller en
schæferlignende hund?
Jeg synes også det var en voldsom reaktion fra hunden, i reglen markerer de
bare.
Ved du noget om, om den har gjort det før?
Min ene schæfer kunne finde på at bide i figuranten under rundering bare han
blinkede med et øje. Men ellers var hun jordens fredeligste hund og en
rigtig legehund for børn.
Så har jeg haft to dværgpinschere der konsekvent bed folk hvis de gik ind
selv. Hvis vi var der, sad de på skødet af folk.
Vores gamle hanhund kan ikke lide alle fremmede, nogen kan han godt. Men han
har aldrig rigtigt bidt, han siger kun grimme lyde og markerer. Af vores 7
hunde er det kun ham der er sådan.
Når jeg ser alle de mærkelige blandinger der er til salg i den blå avis,
forstår jeg slet ikke at folk tør købe dem.
Men jeg synes også det er en god ide hvad jeg lærte som barn. Du må ikke
klappe fremmede hunde. Det går da heldigvis i reglen godt, men den ene gang
det går skidt kommer som lyn fra en klar himmel.
Jeg håber du har det bedre i dag, har du selv hund?
Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 08:50

On Tue, 10 Jun 2003 00:04:35 +0200, "Ulla Kühn Gerlach"
<famgerlach@post.tele.dk> wrotd:

,,,,,ja det kan ske men kun en gang for hunden skulle da have været
kørt direkte til lægen og blive aflivet ! alt form for snak burde være
overflødig !

> [...]
>tegn?
>Ville en "normal" hund angribe igen, når man har trukket sig tilbage?

,,,,,,,,,,,,,ja og ville en normal hund bide i halsen ?? jeg troede at
bidetræningen netop gik ud på at hunden skulle bide i armen ? Hele
fejlen ligger i at man bevidst avler schæferne/rotweilerne til at bide
mennesker, ellers kan de jo ikke blive avlskåret, så alle disse hunde
har det i sig"menneskets fejl"det burde gøres ulovligt at fremelske
den adfærd hos hvilken som helst hunderace ! Og der sker mere af den
slags end man regner med ! vi hører bare sjældent om det, og i denne
gruppe er der et meget lille udsnit af den danske hundebestand
representeret ! Den slags hunde der trænes i at bide mennesker er de
farligste af alle, men da det er så udbredt at familiefædre osv træner
den slags bliver det nedtonet.

_Enhver_ ansvarlig hundeejer ville aflive sin hund efter at den havde
bidt et andet menneske i halsen !!! sådan en mand er med til at
genoplive det dårlige ry som scæferne havde i 80erne.

Og at ejeren bliver sur på dig, fordi hans hund har bidt dig, viser da
bare hvor lidt han burde have lov til at eje en hund. Har du ikke
meldt ham til politiet ? det burde du ! næste gang er det måske et
barn , eller næste gang får den måske fat i selve struben ? hvad så?
hvis manden ikke selv ved hvornår "legen" ikke er god længere, så
burde du og politiet hjælpe ham på vej.

hvis hunden laver en handling og får suces, eller intet nederlag, vil
det være en form for indøvelse så er der stor rissiko for at den bider
i halsen næste gang igen ! så jeg mener at du skylder de fremtidige
eventuelle ofre at melde det til politiet. Tænk ikke på manden der
bliver sur på dig men tænk på dem det måske går ud over næste gang, og
tænk på at du altså sagtens kunne være død af et bid i halsen !hvordan
vil din samvitighed have det hvis den gør det igen og du ikke havde
meldt det til politiet ? Sådan en hund skal da ikke have lov til at
leve,og sådan en mand burde da ikke have lov til at eje en hund, det
burde alle da være enige om. Og alle de forklaringer på hvorfor den
måske havde gjort det osv kan man altså stikke skråt op, for det kan
man ikke bruge til noget når man har en hund hængende i halsen!

meld det til politiet , det skylder du dig selv og din samvitighed ,
de eventuelle fremtidige ofre, andre ejere af racen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 09:02

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
> [...]
>

> ,,,,,ja det kan ske men kun en gang for hunden skulle da have været
> kørt direkte til lægen og blive aflivet ! alt form for snak burde være

Enig.

> [...]
> barn , eller næste gang får den måske fat i selve struben ? hvad så?
> hvis manden ikke selv ved hvornår "legen" ikke er god længere, så

Enig igen.

> meld det til politiet , det skylder du dig selv og din samvitighed ,
> de eventuelle fremtidige ofre, andre ejere af racen.

enig igen igen. Klart det jeg ville gøre.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 10-06-03 09:10

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Tue, 10 Jun 2003 00:04:35 +0200, "Ulla Kühn Gerlach"
> <famgerlach@post.tele.dk> wrotd:
>
> meld det til politiet , det skylder du dig selv og din samvitighed ,
> de eventuelle fremtidige ofre, andre ejere af racen.

Ja, jeg kan kun give Punish helt ret, og jeg har endda en schæfer .
Den hund burde enten undersøges nærmere eller aflives med det samme.
I det mindste burde ejeren få et besøg af politiet, for selvom det sker på
en træningsplads, så gælder almindelige regler om bidske hunde, der bider
vel også der?

Noget helt andet er, hvad din forsikring siger? Bed den dig ikke også i
armen? Hvad med dit tøj? Jeg ville de få det erstattet, hvis jeg var dig, og
sådan som den ejer lyder til at opføre sig, kan det da blive nødvendigt at
få politiet involveret.

Jeg er bare glad for, at Cujo er lige så god som dagen er lang, når jeg er i
nærheden. Selv små børn må røre snude, ører m.v. Desværre er ikke alle hunde
sådan .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Mars

Dato : 10-06-03 17:00

> [...]
og
> sådan som den ejer lyder til at opføre sig, kan det da blive nødvendigt at

Hundeejerens "udvidede" hundeforsikring skal dække, men den dækker kun hvis
han har tegnet den udvidede, som han forøvrigt skal for at hunden må deltage
i et sådan arrangement.

MS

Fra : Moses

Dato : 10-06-03 13:55

> [...]

> har det i sig"menneskets fejl"det burde gøres ulovligt at fremelske
> den adfærd hos hvilken som helst hunderace !

Det var dog den værste ævl jeg længe har hørt.

Fordommene trænger åbenbart til at blive luftet.
Det kunne være at du skulle skifte navn til Punish Schæfer/Rotweilerene

moses

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 13:57

"Moses" <mif@sid.dk> wrote in message

> [...]
>
> Fordommene trænger åbenbart til at blive luftet.
> Det kunne være at du skulle skifte navn til Punish Schæfer/Rotweilerene

Der er da sandhed i det, er figuranttræning ikke træning i at bide mennesker
?

Fra : Moses

Dato : 10-06-03 14:45

> Der er da sandhed i det, er figuranttræning ikke træning i at bide
mennesker
> ?

Nej!
Figuranttræningen er træning i at fastholde ( ikke bide) en figurant, når
denne ønsker at slås eller flygte.
Bevæger figuranten sig ikke fastholder hunden figuranten med blikket og ikke
med tænderne.
Og bid andre steder end i det meget kraftige ærme som figuranten har på,
accepteres ikke.

Figuranttræningen er en lille del af det som kræves af en hund for at blive
avlskåret.
derud over skal hunden kunne levere en god lydighedstræning samt levere et
godt sporsøg.
Tilsidst skal den være fri for arvelige sygdomme og skavanker og desuden
have et udseende som lever op til standarten for racen.

Man vil jo gerne have det til at lyde som om, at det kun er hunde som er
syge nok til at kunne finde på at skambide mennesker som får lov til at
bruges til avl.

Det modsatte er tilfældet.
Det ønskelige er hunde som i enhver ophidset situation, kan bevare
overblikket og roen og som slipper figuranten i samme øjeblik han står
stille.
Det er hunde som udstråler selvsikkerhed og som er 100% under kommando.
Disse hunde findes gode nok til avl og ikke andre.

Desværre vil hunde som ikke bliver avlsgodkendt blive brugt til avl
alligevel, bare uden om systemerne.
Det er disse hunde som er medvirkende til det dårlige ry og til den hetz som
er mod folk som ønsker at træne deres hund, så de i enhver situation er
under kontrol.

Alle hunde kan bide. Det er der ingen der behøver at lære dem.
Men rigtige mange hunde behøver at ikke bide for at klare enhver situation.
Figuranttræningen er medvirkende til at opbygge hundens selvtillid, så den
ikke behøver at blive utryg og bange og derfor falde tilbage til det eneste
våben den har nemlig biddet.
Figuranttræningen er en sjov leg for hunden og vil aldrig kunne forbindes
med en hund som bider alt og alle.
Den hund som bider og som bider mange gange er en syg hund, hvor ejeren ikke
har sat sig ind i hvad det vil sige at have hund og hvad det kræver.
Hundens psyke er ødelagt af misrøgt fra en ejer som gerne ville have en
"farlig", robust og selvsikker hund som er herre over enhver situation, men
som ikke gider at levere en indsats for at stimulere hunden positivt.
En sådan hund må aldrig blive brugt i avl.

Jeg har selv oplevet en træningsplads som lå på en mark bag et supermarked.
15 hunde var på plads og alle var gode til figuranttræningen.
Fra supermarkedet kom en mand løbende med et par flasker under armen som han
havde stjålet.
Ansatte fra supermarkedet råbte ham an og råbte til os at vi skulle stoppe
ham.
Alle prøvede at få deres hunde til at stoppe ham, men ingen af hundene
fattede hvad vi mente, da tyven jo ikke havde noget ærme på som de kunne
bide i.
Derefter måtte vi selv efter tyven og spænde ben for ham.

Hilsen Moses

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

>mennesker
>
>Nej!
>Figuranttræningen er træning i at fastholde ( ikke bide) en figurant, når
>denne ønsker at slås eller flygte.

,,,,,,,,,det er a stadig at bide mennesker ! hunden lukker
tænderne/kæberne sammen om menneskets arm ! det kalder jeg at bide .

> [...]
>accepteres ikke.
>
>Figuranttræningen er en lille del af det som kræves af en hund for at blive

,,,,,,men den skal kunne det ikk ! den skal være lært op i at bide
mennesker før den kan avlskåres !

> [...]
>våben den har nemlig biddet.
>Figuranttræningen er en sjov leg for hunden

,,,,men risikabel for figuranten hvis jeg skal tro de andre indlæg !

> [...]
>som ikke gider at levere en indsats for at stimulere hunden positivt.
>En sådan hund må aldrig blive brugt i avl.

,,,der er vi enige ! men hvorfor mener du så ikke at den skal aflives
?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 07:23

> [...]
ikke
> med tænderne.
> Og bid andre steder end i det meget kraftige ærme som figuranten har på,

Så bid indgår i figuranttræningen.

> [...]
> Tilsidst skal den være fri for arvelige sygdomme og skavanker og desuden
> have et udseende som lever op til standarten for racen.

Det ved jeg godt, det er det samme indenfor min race (flatcoated ret.)

> [...]
> Det er hunde som udstråler selvsikkerhed og som er 100% under kommando.
> Disse hunde findes gode nok til avl og ikke andre.

Netop, og derfor burde den omtalte hund også aflives.

> Desværre vil hunde som ikke bliver avlsgodkendt blive brugt til avl
> alligevel, bare uden om systemerne.

Det er desværre svært at stoppe.

> [...]
> våben den har nemlig biddet.
> Figuranttræningen er en sjov leg for hunden og vil aldrig kunne forbindes

Det ved jeg godt, men hunden bed stadig, to gange endda, den ene gang i
halsen. Det er der ikke IMHO nogen undskyldning for.

> [...]
> som ikke gider at levere en indsats for at stimulere hunden positivt.
> En sådan hund må aldrig blive brugt i avl.

Nej, men man kan nu engang ikke aflive ejeren

> [...]
> bide i.
> Derefter måtte vi selv efter tyven og spænde ben for ham.

God historie, men den beviser jo intet i forhold til den omtalte hund.

Fra : JBH

Dato : 11-06-03 17:15

"Moses" <mif@sid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Snip

> [...]
> som ikke gider at levere en indsats for at stimulere hunden positivt.
> En sådan hund må aldrig blive brugt i avl.

Det forstår jeg ikke.
Hvorfor må en hund som psykisk er spoleret af en sindssyg ejer ikke indgå i
avl. Har dens arvemessige gener ændret sig fra da den var normalt
fungerende ?

> [...]
> bide i.
> Derefter måtte vi selv efter tyven og spænde ben for ham.

Ja, vær i glad for at jeres hunde ikke fløj på tyven og bed ham, for så
havde i haft alvorlige problemer. Man må som civil hundefører ALDRIG pudse
sin hund på mennesker med mindre det er en direkte livstruende situation

mvh
JBH

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 18:35

On Wed, 11 Jun 2003 18:15:21 +0200, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>Hvorfor må en hund som psykisk er spoleret af en sindssyg ejer ikke indgå i
>avl. Har dens arvemessige gener ændret sig fra da den var normalt

,,,,,man kan ikke stole på at det er ejeren der har ødelagt hunden ,
det kan alle jo komme og sige , hvis hunden er sindsyg så er det hvad
avl angår ligemeget hvad det kommer af så skal den bare aflives for at
være på den sikre side.

> [...]
>sin hund på mennesker med mindre det er en direkte livstruende situation

,,,ja så havde der måske været 15 hunde der blev aflivet for at stoppe
en butikstyv .

Fra : Moses

Dato : 11-06-03 21:26

> On Wed, 11 Jun 2003 18:15:21 +0200, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
> wrotd:

> ,,,ja så havde der måske været 15 hunde der blev aflivet for at stoppe
> en butikstyv .

Ja men budskabet var jo også bare at selvom alle 15 hunde var "trænede i at
bide" var der ingen af dem som kunne få den tanke at de skulle bide, stoppe,
fastholde eller idet hele taget gøre noget som helst overfor den fremmede
mand som kom løbende gennem pladsen

Mig overbeviste det ihvertfald at hundene kun opfatter figurantræningen som
en leg og som noget som kun foregår under ganske bestemte forhold.
(påklædning, træningsplads og stemning) Jeg tvivler at de nogensinde ville
kunne forbinde pludselige opståede situationer og andet skræmmende med noget
som de har lært på træningspladsen. Der er en leg for hunden og en
konkurrencesport for føreren, intet andet.

Moses

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-06-03 22:48

Er for en gangs skyld enig med Punish

Fandt lige dette ved familieadvokaten...

Må vi pudse vores Rottweiler på en indbrudstyv?
Min kæreste og jeg sad i går aftes og snakkede om, hvad der ville ske, hvis
vi bruge vores hund (en polititrænet rottweiler) til at stoppe en
indbrudstyv.

Lad os sige en af os er nede med hunden om aften og vi ser nogen, som er ved
at lave indbrud, og vi så giver vores hund en kommando til at stoppe manden.
Og at det i første omgang lykkes at stoppe ham, men at han så bagefter
begynder at løbe igen, hvor hunden så bider sig fast i armen på manden.

Hvad vil der sker både med os og med hunden???

Hvad § vil man blive sigtet for hvis man bliver sigtet for noget

Svar:
Det kan absolut ikke anbefales at pudse sin hund på en indbrudstyv - slet
ikke hvis det ikke er der, hvor man selv bor.
I kan meget let risikere selv at blive tiltalt for vold (Jeres hund bider
efter ordre), straffeloven §§ 244-245.

Efter retsplejeloven må en privat foretage anholdelse, men man skal træffe
den pågældende direkte under eller i umiddelbar tilknytning til
lovovertrædelsen. Der må kun bruges magt til at tilbageholde den
pågældende - ikke gøre skade på den anholdte.

Den anholdte skal i øvrigt snarest muligt overgives til politiet.

Hvis man selv er ved at blive overfaldet må hunden godt hjælpe - det er
nødværge. Man skal dog være direkte truet og overgreb/angreb skal være
umiddelbart forestående. Hunden må ikke bare slippes løs !

Med venlig hilsen

Henrik Feldt-Rasmussen, advokat (H)

Advokaterne Sankt Knuds Torv
Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600
E-mail: hfr@advokaterne-aarhus.dk

Fra : Mari

Dato : 11-06-03 18:34

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor må en hund som psykisk er spoleret af en sindssyg ejer ikke indgå
> avl. Har dens arvemessige gener ændret sig fra da den var normalt
> fungerende ?

Fordi den PRÆGER sine hvalpe meget dårligt, når den har et spoleret
temperament.

/Mari

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 14:51

> Der er da sandhed i det, er figuranttræning ikke træning i at bide
mennesker
> ?

Har den sag ikke været vendt før, Christian jeg mener at du den gang
indrømmede at du ikke vidste noget om bidearbejde.

Skal du ha' alle forklaringerne en gang til?

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 07:25

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
>

> Har den sag ikke været vendt før, Christian jeg mener at du den gang
> indrømmede at du ikke vidste noget om bidearbejde.

Det er rigtigt, jeg har heller ikke sagt at jeg ved noget om det, men der
blev skrevet at der ikke blev trænet bidetræning. Som jeg har set det i TV,
og fået det fortalt fra andre skal der jo ligeesom bide for at holde
figuranten fast / stoppe ham.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 10:30

> [...]
TV,
> og fået det fortalt fra andre skal der jo ligeesom bide for at holde

hvor er det der ikke blev trænet bidetræning.??
Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 11:03

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> TV,
> >

> hvor er det der ikke blev trænet bidetræning.??
> Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Folk påstod at der ikke blev trænet bidetræning til figuranttræning, men det
gør der jo: figuranten skal holdes fast. Dette gøres ved at bide i
figuranten (at figuranten så har et bideærme på er ligegyldig).

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 11:33

> [...]
> gør der jo: figuranten skal holdes fast. Dette gøres ved at bide i
> figuranten (at figuranten så har et bideærme på er ligegyldig).

Der er igen noget som du ikke ved en , det er ikke alt fig. træning hvor der
indgår bidearbejde.
Der er flere programmer hvor man bruger fig. men hundene må ikke bide. Den
her omtalte Schæfer har nødvendigvis ikke deltaget i bide træning.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 11:31

> [...]
> det
> >

> Der er igen noget som du ikke ved en , det er ikke alt fig. træning hvor

Det ved jeg godt, men der bliver altså trænet bidetræning til nogle former
for figuranttræning.

> Der er flere programmer hvor man bruger fig. men hundene må ikke bide. Den
> her omtalte Schæfer har nødvendigvis ikke deltaget i bide træning.

Hvis det har været alm eftersøgning er problemet med hundens bideri vel
snarere værre, så er det da helt uprovokeret.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 12:04

> Hvis det har været alm eftersøgning er problemet med hundens bideri vel
> snarere værre, så er det da helt uprovokeret.

Hunden bed jo ikke på eftersøgningen vel.? det var bagefter og hvorfor den
bed er der vist ingen der ved, det er kun gætværk.
Alle hunde kan risikere at bide det er kun et spørgsmål om det pres de
bliver udsat for, husk på det er kun et dyr.

Ang. bidtræning så er der 3 programmer at man bruger bidtræning IPO,BHP & PH
i mange andre bruger man fig. men uden bidtræning.

Claus

Fra : Mari

Dato : 11-06-03 18:40

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Alle hunde kan risikere at bide det er kun et spørgsmål om det pres de
> bliver udsat for, husk på det er kun et dyr.

Det er faktisk rigtigt - og det mest oplagte eksempel vi
accepterer uden at glippe med øjnene er en tæve med
et ekstremt yngelplejeinstinkt.

Ingen ved hvilket instinkt der er tændt hos en stresset
hund, der ligger "underkastet" - og bliver "konfronteret"
af en figurant.

Min tanke, da jeg læste indlægget: "Jamen, det kan man
da ikke byde en hund - der lige har været under konkurrence-stress."

Selvfølgelig må hunde ikke bide - men mennesker må heller ikke
provokere - så de risikerer at blive bidt.

/Mari

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 18:53

On Wed, 11 Jun 2003 19:39:49 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Selvfølgelig må hunde ikke bide - men mennesker må heller ikke
>provokere - så de risikerer at blive bidt.

,,,,,,,,,gad vide hvilken planet du kommer fra når du kalder det at
provokere en hund , når man forsøger at kæle den.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 20:57

> ,,,,,,,,,gad vide hvilken planet du kommer fra når du kalder det at
> provokere en hund , når man forsøger at kæle den.

Kære PDNB

Det kunne hunden jo tydeligvis ikke vide - Mari forsøger ganske fornuftigt at
anskueliggøre at der er mere end en side i den sag. Jeg formoder hun kommer
fra jorden ligesom du vel også gør?!?!?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

On Tue, 10 Jun 2003 14:54:33 +0200, "Moses" <mif@sid.dk> wrotd:

> [...]
>
>Fordommene trænger åbenbart til at blive luftet.
>Det kunne være at du skulle skifte navn til Punish Schæfer/Rotweilerene

,,,,,,,,,ja sikkert og du skulle skifte navn til moses hansen

jeg har intet imod schæfere og rotweilere ! de skal bare ikke trænes i
at bide mennesker ! det burde ingen hunde trænes i !

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 10:59

Kære PDNB

Jeg har oplevelsen af deja vu!

Alle hunde kan bide - C-arbejde handler om er at få hunden til at bide
rigtigt på de rigtige tidspunkter og til at holde op igen. Jeg synes jeg har
skrevet det før, men det har jeg jo nok ikke for så ville du vel enten have
argumenteret mod det den gang eller taget ved lære af det?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:22

On Wed, 11 Jun 2003 11:58:37 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>skrevet det før, men det har jeg jo nok ikke for så ville du vel enten have
>argumenteret mod det den gang eller taget ved lære af det?

,,,,,,,ja jeg ser også et deja vu jeg har skam læst det samme før
og jeg mener stadig at kun vagtfolk og politifolk burde have lov til
at træne den slags.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 13:50

Kære PDNB

Jamen så har du måske også haft tid til at overveje hvorfor det kun er vagt- og
politifolk der må have en hund der kun bider på de rigtige tidspunkter, de
rigtige steder og som slipper når de får besked på det?

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 13:58

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> politifolk der må have en hund der kun bider på de rigtige tidspunkter, de
> rigtige steder og som slipper når de får besked på det?

Men der trænes stadig stop i Politihundeklubben, og som jeg har fået af vide
kan privat også træne der, eller i hvert fald samme program.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 14:13

Hej Christian

Ja, private kan også træne i politihundeklubberne (Se f.eks.
http://www.danskph.dk/ under landsresultater. Det er nogle rigtig gode billeder
- fik jeg sagt at vi har Rottweiler?)

En misforstået påstanden består i at hunde skulle blive farlige af at træne PH,
IPO eller BHP hvori bidearbejde indgår. Min (og andres) argument er at netop den
slags træning gør hunden mere lydig, mere selvsikker og derfor også mere
omgængelige.

Hvis det var rigtigt at hunde blev farlige af denne slags træning, så burde
politihunde jo være livsfarlige som også Tina anfører i sit indlæg. Det er de
færreste vel enige i? Og derfor er det vel heller ingen begrundelse for at
private personer ikke må lave særdeles lydige og selvsikre hunde på den måde?

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 14:20

> [...]
netop den
> slags træning gør hunden mere lydig, mere selvsikker og derfor også mere

Måske, det er svært at vide. Man opdager måske de "psykisk syge" hunde, og
får dem fjernet.

> [...]
> private personer ikke må lave særdeles lydige og selvsikre hunde på den

Nej, men der er ikke nogen fornuftig grund til hvorfor Knud-Åge's schæfer
skal lære at stoppe en flygtende mand ved at bide ham i armen.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 15:19

Hej Christian

Det kan Knud-Åges hund formodentlig heller ikke - den kan derimod fange et ærme
i flugt, og det kan den blive temmelig god til også selv om der er en stor
fremmed mand der bevogter ærmet!

Det er rigtigt at man opdager hvis man står med en psykisk syg hund og så skal
den selvfølglig fjernes. Hvis man har en hund som uprovokeret angriber dyr eller
mennesker bliver de, i de tilfælde jeg kender til, også fjernet. Risikoen for
pludseligt at stå med et sygt individ er imidlertid lille da man jo netop
arbejder med at styrke den fra man får den.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 14:10

On Wed, 11 Jun 2003 14:49:49 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>politifolk der må have en hund der kun bider på de rigtige tidspunkter, de
>rigtige steder og som slipper når de får besked på det?

,fordi det kun er dem der har brug for en hund der bider ! du får det
til at lyde som om at hvis man ikke går til bidetræning med sin
rotweiler/schæfer så bliver den en ukontroleret hund der bidder alle,
der findes altså mange af disse racer der er meget fredelige selv om
de ikke har lært at bide mennesker i armen.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 15:33

Hej PDNB

Det er fuldstændig rigtigt at en schæfer eller en Rottweiler uden træning i
c-arbejde kan være lige så fredsommelig som dem med, risikoen for at den ikke er det
er blot større og hvis den har anlæg for det, kan det kontrolleres eller i værste
fald erkendes. Det er heldigvis minimalt hvad der sker af bideskader, og derfor
utroligt svært at lave en brugbar statestik. Min påstand er dog at de hund som har
en PH, IPO eller BHP vil tegne sig for en minimal del af statestikken hvis de
overhovedet ville være repræsenteret.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 16:59

On Wed, 11 Jun 2003 16:32:30 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>c-arbejde kan være lige så fredsommelig som dem med, risikoen for at den ikke er det

,,,det er jo så en påstand , jeg vil mene at en schæfer der lever et
harmonisk liv med en familie og har et godt liv ikke vil være mere
farlig end en der trææner bidetræning. men

ja det er så din påstand .

Fra : JBH

Dato : 11-06-03 17:32

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
newskeev88sla3g3pp7ntglljbagjtrkfk8v@4ax.com...
> [...]
> harmonisk liv med en familie og har et godt liv ikke vil være mere
> farlig end en der trææner bidetræning. men

Tjaa.. Da jeg var barn, havde vi en schæfer som levede et harmonisk liv. Min
far tog et begynder/hvalpekursus det var alt den træning den hund fik. Ikke
desto mindre bed den, helt umotiveret 2eller 3 avisbude samt en pige som
tilfældig gik forbi.

Idag kan jeg så godt se hvorfor man ikke kører ud til en tilfældig bondemand
og køber en hundehvalp fra et kuld som han har gående sammen med
forædredyrene ovre i stalden sammen med svinene.

Jeg har trænet en del bidearbejde med min egen hund. Han er helt tosset med
ærmet men kunne ikke drømme om at bide andre steder, jeg har tit forsøgt at
snyde ham til at bide i "bar arm" , men han når altid at opdage det og bider
ikke.

mvh
JBH

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 18:13

Hej PDNB

Skal jeg forstå dit indlæg sådan at det ikke ændre på hundens 'farlighed' om man træner
bidearbejde med den eller ej? For det er da hvad du skriver, er det ikke?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 18:38

On Wed, 11 Jun 2003 19:12:42 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>bidearbejde med den eller ej? For det er da hvad du skriver, er det ikke?

,,haha nu er det vist snart ordkløveri hvis man træner sin hund i
at bide i mennesker vil det ligge den mere naturligt at bide i
mennesker end den der aldrig er blevet tænet i det , det er sådan det
skal forstås.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 20:59

> hvis man træner sin hund i
> at bide i mennesker vil det ligge den mere naturligt at bide i
> mennesker end den der aldrig er blevet tænet i det

Kære PDNB

Men hvem træner hunde i at bide mennesker? Med undtagelse af politiet som benytter skjulte
ærmer?

/Kim

Fra : Tina

Dato : 10-06-03 15:21

> [...]
> har det i sig"menneskets fejl"det burde gøres ulovligt at fremelske
> den adfærd hos hvilken som helst hunderace !

Hej Punish

Hvis fejlen skyldes at schæferhunde oa bliver trænet i bidetræning
ville hunden jo nok også ha' siddet i armen, så jeg tror ikke det er
her koen er begravet. Der i mod er schæferhunden overrepræsenteret
(har ligget nr. 1 på top 10 listen over de mest populære hunderacer
over en årerække). Derfor er der mange opdrættere/fabrikker om du vil,
som har meget nemt ved at komme af med deres hvalpe. Så der bliver
ikke stillet nogle krav til eventuelle hvalpekøbere. Måske ej heller
givet nogle råd ved stalddøren.

Jeg træner ikke bidetræning med min hund. Men hvis du overværede sådan
en træningstime ville du kunne se, at der ikke er nogen som helst
aggression forbundet med denne form for træning. Halen logrer fra
hundene bliver taget ud af bilen til træningstimen er slut. De er 100
% fikserede i at få lov at få ærmet som belønning. En hund som træner
IPO lærer jo også forskellen på at rundere (gø af en fig. som står
stille) og bide (en fig. som flygter eller går til angreb på
fører/hund)

> _Enhver_ ansvarlig hundeejer ville aflive sin hund efter at den havde
> bidt et andet menneske i halsen !!! sådan en mand er med til at
> genoplive det dårlige ry som scæferne havde i 80erne.

Helt enig

> meld det til politiet , det skylder du dig selv og din samvitighed ,
> de eventuelle fremtidige ofre, andre ejere af racen.

Enig igen.

Mvh Tina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

On 10 Jun 2003 07:21:11 -0700, tk_rd@yahoo.dk (Tina) wrotd:

> [...]
>som har meget nemt ved at komme af med deres hvalpe. Så der bliver
>ikke stillet nogle krav til eventuelle hvalpekøbere. Måske ej heller

,ja det tror jeg da også at er et problem !

> [...]
>IPO lærer jo også forskellen på at rundere (gø af en fig. som står
>stille) og bide (en fig. som flygter eller går til angreb på

,,,men hvad så med vagthundene og politihundene og dem der bruger dem
som forsvar ? de logrer da ikke med halen når de bidder, jeg tror nu
godt at hunden bliver klar over hvilken magt den har i at bide .

Fra : Tina

Dato : 11-06-03 13:38

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<r1ubevk3jgemr34cpigk5bbmgfkoeih4ut@4ax.com>...
> [...]
> som forsvar ? de logrer da ikke med halen når de bidder, jeg tror nu
> godt at hunden bliver klar over hvilken magt den har i at bide .

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din tankegang. Hvid du mener
at hunde bliver aggressive af at træne bidetræning, vil en politihund
altså være en af de farligste hunde... Her vil jeg jo påstå at det er
en af de mest velsocialiserede og veltrænede schæferhunde du kan komme
ud for, og derfor også den "sikreste". Ikke mange andre steder ser du
en flok schæferhanner løbe sammen og lege / træne.

Risikoen for at blive bidt af de hunde, som bliver trænet seriøst med
(hvis man træner seriøst og på et vist niveau vil jeg også mene at man
har med en erfaren hundefører at gøre og denne vil vide vigtigheden af
at hunden er selvsikker og socialiseret) vil jeg forvente forekommer
mindre end utrænede/usocialiserede hunde. Og i en ordentlig klub vil
man vel ikke træne bidearbejde med en angstbider..... (håber jeg da
ikke)

Bidetræning er leg! Så du det program på TV2 "Fra hvalp til våben"?
Der er da ingen tvivl om at Qato ser al træningen som en leg, hvor der
falder en belønning (bold, bideærme etc.) når han gør hvad føreren
ønsker.

Hvad angår det du skriver med at politihunde ikke logrer når de bider
vil jeg gætte på (og det er kun et gæt!) at en situation, som feks på
et fodboldstadion hvor en menneskemasse er gået amok, kan hunden
fornemme den farlige og eksplosive situation, og handler derefter. (?)
Hvis en gruppe mennesker kom løbende truende hen i mod mig og slog løs
etc., tror jeg også at min hund - som ikke er trænet i at bide - ville
sætte tandsættet i de personer, som udgør en trussel mod hans ven. Det
er to forskellige situationer. Men som sagt jeg har ikke den store
forstand på bidearbejdet, men kan da kende en stolt og glad hund under
træning, når jeg ser det

Mvh Tina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 09:31

On 11 Jun 2003 05:37:31 -0700, tk_rd@yahoo.dk (Tina) wrotd:

>Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din tankegang. Hvid du mener
>at hunde bliver aggressive af at træne bidetræning, vil en politihund
>altså være en af de farligste hunde...

,,,,nej jeg tror nu nok at politifolkene træner så ekstremt meget og
profesionelt med deres hunde at hundene er meget afbalanceret, jeg
tror ikke at hvis "ullaepisoden" var sket på en af politiets
træningspladser at folk så bare havde bortvist ham, der havde de nok
været så prof at hunden var blevet aflivet med det samme ! så jeg vil
nu sige at jeg stoler mere på politiets træning end nogle
privatpersoners træning.

> [...]
>mindre end utrænede/usocialiserede hunde. Og i en ordentlig klub vil
>man vel ikke træne bidearbejde med en angstbider..... (håber jeg da

,nej det er netop det, jeg tror at politiet er langt mere strenge i
deres træning og hos dem findes der nok ingen hundeførere der laver
tingene forkert, der må være langt mere styr over det der.

> [...]
>Der er da ingen tvivl om at Qato ser al træningen som en leg, hvor der
>falder en belønning (bold, bideærme etc.) når han gør hvad føreren

,,men han vil jo stadig kunne bruge denne leg til at bide en tyv hvis
han får brug for det ! men det er da også godt nok at sådan en hund
lærer det, der er jeg ikke nervøs for ejeren .

Fra : Winther

Dato : 13-06-03 10:44

> [...]
> været så prof at hunden var blevet aflivet med det samme ! så jeg vil
> nu sige at jeg stoler mere på politiets træning end nogle

Ja, hvad er mon en af grundene til at så få politifolk går til
konkurrencer.....

> Her vil jeg jo påstå at det er

Ja, men inden de når så langt, koster det slid på remmene og flossede ører.
Det er hunde der normalt går sammen. En ny hund giver også ballade

> ,nej det er netop det, jeg tror at politiet er langt mere strenge i
> deres træning og hos dem findes der nok ingen hundeførere der laver
> tingene forkert, der må være langt mere styr over det der.

Godt du har din barnetro i behold. En uniform gør altså ingen til en god
hundefører.

Vh. Winther

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 15:07

On Fri, 13 Jun 2003 11:43:59 +0200, "Winther"
<falk-petersen@adslhome.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

>Ja, hvad er mon en af grundene til at så få politifolk går til
>konkurrencer.....

,,,,,det ved jeg ikke hvorfor mener du ?

> [...]
>Det er hunde der normalt går sammen. En ny hund giver også ballade

>Godt du har din barnetro i behold. En uniform gør altså ingen til en god

,,,,jeg tror bare at de skal igennem nogle strenge prøver osv deres
hunde kommer jo på lidt flere opgaver end privatpersonens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 09:09

> [...]
>penicillin og stivkrampevaccine.
>Jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeg gjorde noget forkert.

,,,,,selvfølgelig har du ikke gjort noget forkert ! hunden er syg
eller forkert trænet, og burde aflives uden nogen form for diskution!.
Desuden skal du vel også have svie/smerte-erstatning og eventuel tabt
arbejdsfortjeneste, og hvis der kommer varige men skal du jo også have
penge for det, du skal da have bedømt det af en læge, alt efter hvor
slemme sårene er kan du også får erstatning for det, hvis det bliver
bedømt at de skæmmer dit udseende.

Vi har selv 4 hunde, og jeg anser mig selv for en god
>hundekender.
>Den pågældende hund blev bortvist fra konkurrencen, men hundeføreren var SÅ
>gal på mig. Jeg har ikke hørt eet ord fra ham siden.

,,,så lad ham høre fra dig og politiet ! man må ikke bare glemme den
slags ! Jeg blev selv bidt af en schæfer da jeg var lille og fandt ud
af bagefter at flere andre børn var blevet bidt af den uden at
forældrene havde meldt det til politiet ! hvis den første havde meldt
det, kunne jeg måske have sluppet for at blive bidt.

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 10:19

"Ulla Kühn Gerlach" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej.

Det er meget surt at blive bidt meeen som fig. burde du vide bedre end at gå
og klappe deltagernes hunde. jeg har været fig. i mange konk. men lærte
hurtigt at holde pølserne for mig selv.

Når jeg er på træningspladsen rører jeg heller ikke hunde jeg ikke kender.
man kan aldrig være sikker på hvordan en fremmed hund vil opfatte en.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 10:18

> [...]
>
> Det er meget surt at blive bidt meeen som fig. burde du vide bedre end at

> og klappe deltagernes hunde. jeg har været fig. i mange konk. men lærte

Det er hverken nogen undskyldning eller hjælp. En hund der gør sådan fejler
noget, det var godt det ikke var et barn, men det kan være det er det næste
gang.

Der er kun aflivning til den hund.

> Når jeg er på træningspladsen rører jeg heller ikke hunde jeg ikke kender.
> man kan aldrig være sikker på hvordan en fremmed hund vil opfatte en.

Det er rigtigt, men nu gjorde hun det, og hunden "afslørede" sig.

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 11:07

> Det er rigtigt, men nu gjorde hun det, og hunden "afslørede" sig.

Det har du da helt ret i meeen når man stiller sig til rådighed som fig.
eller anden form som hjælper så burde man vide bedre. Det hjælper ikke at
pive over at blive bidt når man burde vide bedre.

At hunden så opfører sig utilstedeligt er en anden sag.

Men hvis du læser hele hendes indlæg igen så vil du jo se at hunden ligger
ned på siden og HF. sidder og undersøger hunden er det så ikke lidt
mærkeligt at begynde at kæle den der? Hvis jeg sidder og hygger med min
hund, så vil den sq heller ikke ha' at der er andre der blander sig.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 11:14

> [...]
> mærkeligt at begynde at kæle den der? Hvis jeg sidder og hygger med min
> hund, så vil den sq heller ikke ha' at der er andre der blander sig.

Min hund (flatcoated ret. vil bare mene at det er dejligt at der nu er 2 der
nusser hende)

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 11:29

> Min hund (flatcoated ret. vil bare mene at det er dejligt at der nu er 2
der
> nusser hende)

Men det er ikke alle racer der er ens, Schæferen hører til hyrde/vogter
hundene de er lidt anderledes, ikke dermed sagt at lige den her er et pragt
eksemplar af racen ,o)

Claus

Fra : Tina

Dato : 10-06-03 15:06

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message news:<bc4bj7$5kv$1@sunsite.dk>...

> [...]
> hundene de er lidt anderledes, ikke dermed sagt at lige den her er et pragt

Hej Claus

Som schæferejer kan jeg slet ikke forestille mig at nogen af mine
hunde kunne finde på at gøre det. Selvfølgelig skal man passe lidt på,
når man ikke kender hundene og i en konkurrence-situation er hunden og
ejeren som regl mere spændte.

MEN vores hunde skal kunne klare at blive klappet og det er helt
uacceptabelt at den går til angreb! (de fig. der bliver brugt i
A-klassen er ikke uddannet fig. Der er jo ikke bid i DCH's program -
med mindre du træner IPO)For at kunne blive godkendt til avl, skal de
jo også udstilles. Her bliver de vel egentlig også disket, hvis de
ikke vil finde sig i at blive rørt ved af dommeren. Jeg kan ikke bruge
en masse bortforklaringer til noget i sådan en situation og min hund
var straks blevet kørt til dyrlægen.

Der er en ældre mand, som kommer og vasker vores trapper i opgangen.
En dag, da jeg kom gående med min hund, løber han os i mod og kaster
sig om halsen på min hund, da han åbenbart elsker hunde. Dette er helt
tosset adfærd af den ældre mand. Han overskrider adskillige grænser
hos hunden - og mig såmænd også Heldigvis reagere min hund kun med
at gå et skridt lidt forskrækket tilbage, (det så altså også voldsomt
ud, og trods alderen, gik det så hurtigt at man ikke nåede at reagere
før han havde bøjet sig!) for så at blive kælet for. Og her vil jeg jo
tilslå denne adfærd med, at han er blevet godt socialiseret og også er
en rar og omgængelig hund.

Schæferhunden er en dejlig hund (det skal jeg jo mene , men der
findes også eksemplarer, som ikke er blevet socialiseret ordnetligt,
og som derfor opfører sig meget uheldigt! Håber ikke at du, Ulla (?),
går over på det modsatte fortorv næste gang du ser en schæfer. Det er
ikke "normal" adfærd!

Mvh Tina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

> [...]
>ikke vil finde sig i at blive rørt ved af dommeren. Jeg kan ikke bruge
>en masse bortforklaringer til noget i sådan en situation og min hund

,,,,rart at høre at her er ansvarlige schæferhundeejere herinde
forhåbentligt er i i flertal ude i vores lille land.

> [...]
>før han havde bøjet sig!) for så at blive kælet for. Og her vil jeg jo
>tilslå denne adfærd med, at han er blevet godt socialiseret og også er

,,,helt enig !! jo mere selvtilid og jo mere afbalanceret og
socialiseret hunden er jo mindre vil den finde på at bide.

jeg fik i øvrigt testet næsten samme situation for et par uger siden,
da jeg gik tur kom der pludselig en pige springene over en hæk lige
ned foran min hund, både mig og hunden fik et chok, hunden gik et
skridt tilbage men da han så at det var et barn løb han frem igen og
slikkede hende i ansigtet sådan skal det være, hunden skal ikke
lægge ud med at bide ! hvis min nogensinde gjorde det ville jeg da
tage til dyrlægen med det samme, især hvis hunden bidder mere end en
gang for så er det jo ikke bare angstbidning, men et angreb ! jeg
fatter slet ikke at nogen kan forsvare sådan noget !

Fra : mus

Dato : 10-06-03 17:20

> [...]
>gang for så er det jo ikke bare angstbidning, men et angreb ! jeg
>fatter slet ikke at nogen kan forsvare sådan noget !

Det er da dejligt for dig, men alle hunde reagerer jo forskelligt. Ligesom
vi mennesker gør eller andre dyr.

Nogle stivner - andre løber og nogle slår igen, hvis de feks føler sig
truet.

LN

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 17:32

On Tue, 10 Jun 2003 18:20:05 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrotd:

> [...]
>vi mennesker gør eller andre dyr.
>
>Nogle stivner - andre løber og nogle slår igen, hvis de feks føler sig

,,,ja det kan du have ret i men der er jo forskel på om hunden bider
fordi den bliver bange "angstbidning" eller om den går amok som det
her var tilfældet.

Fra : mus

Dato : 10-06-03 17:42

Punish the deed, not the breed skrev i meddelelsen ...
> [...]
>

>,,,ja det kan du have ret i men der er jo forskel på om hunden bider
>fordi den bliver bange "angstbidning" eller om den går amok som det

Ja men det var egentlig heller ikke episoden med shæferen jeg kommenterede
men på den episode du beretter om.

Desuden er der to ting med shæferen jeg ikke synes er oplyst. Havde
figuranten feks stadig figuranttøj på og blev hunden forskrækket?

LN

Fra : Tina

Dato : 10-06-03 22:35

"mus" <spoi@sol.dk> wrote in message news:<3ee609a2$0$24655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Desuden er der to ting med shæferen jeg ikke synes er oplyst. Havde
> figuranten feks stadig figuranttøj på og blev hunden forskrækket?
>
> LN

Hej LN

Hvis det er DCH's A-klasse, der tales om (og det tror jeg at det er)
så skal hunden ikke bide og fig bærer derfor ikke figuranttøj.

Mvh Tina

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 10-06-03 22:52

> Hej LN
>
> Hvis det er DCH's A-klasse, der tales om (og det tror jeg at det er)
> så skal hunden ikke bide og fig bærer derfor ikke figuranttøj.
>
> Mvh Tina

Nej, hunden må slet ikke røre figuranten, men skal gø vedvarende og tilkalde
sin hundefører.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 11:07

Hej Gruppe

Vil en eller anden ikke oplyse mig - hvad er DCH's A-klasse?

/Kim

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-06-03 13:14

> Hej Gruppe
>
> Vil en eller anden ikke oplyse mig - hvad er DCH's A-klasse?
>
> /Kim

Jo, jeg kan da prøve DcH's lydighedsprogrammer er inddelt i C,B,A og
Elite, forstået sådan at prøverne skal tages i nævnte rækkefølge. Man skal
så have oprykning til næste klasse, før man kan fortsætte.

I A-klassen indgår: fri ved fod, stå, sit og dæk, gruppeafdækning, apport,
spring, fremadsendelse, halsgivning, eftersøgning (dvs. rundering efter 2
figuranter, hvor hunden skal blive ved figuranten og gø indtil hundeføreren
kommer - hunden må ikke berøre figuranten), sporsøg m. genstande
(fremmedspor, 600 m, 1,5 time gammelt, 3 knæk og 3 genstande) og fritsøg
(feltsøg efter 2 genstande, som hunden skal apportere til føreren).

Håber det gjorde tingene mere klart for dig Jeg er jo mest inde i DKK's
program.

-Trine

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 14:14

Hej Trine

Ja tak, det var klart og tydeligt - jeg har kun beskæftiget mig med BHP og IPO.

/Kim

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-06-03 17:33

> [...]
jeg
> fatter slet ikke at nogen kan forsvare sådan noget !

Jeg har tit og ofte været dybt uenig med Punish, men i dette
spørgsmål med den bidende hund, kan jeg kun give ham 100% ret!
En hund, der reagerer så voldsomt, kan ikke være normal og må
derfor aflives.
Jeg fatter simpelthen ikke, at så mange kommer med mere eller
mindre gode forklaringer på, hvorfor hunden sætter gebisset i
halsen på Ulla - endda efter først at have bidt hende i armen.
For pokker da, hvor meget I end forguder hunde, så må I da kunne
se, at dette ikke er normal opførsel.
Tænk hvis jeres lille barn/barnebarn var gået hen til denne
hund, hvordan mon barnetes ansigt så havde set ud!
Hvis hunden i nævnte situation havde snappet/markeret, så havde
det været i orden, men da ikke at den bider 2 gange!
Jeg kan også kun tilråde Ulla at melde det til politiet - for
ellers tror jeg ikke denne hund har bidt for sidste gang.

mvh Eva
..

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 11:06

Hej Eva

Jeg er overvejdende tilbøjelig til at give dig og andre ret i at hunden
bør aflives. Vi kender dog ikke hele historien, og derfor mener jeg at
det er fornuftigt at være lidt forsigtig med at dømme. Jeg kunne derimod
godt tænke mig at spørge dig hvordan din dom ville have lydt hvis den
omtalte schæfer i stedet havde overfaldt en forbipasserende hund? Skulle
den så også have været aflivet?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:22

On Wed, 11 Jun 2003 12:05:42 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>godt tænke mig at spørge dig hvordan din dom ville have lydt hvis den
>omtalte schæfer i stedet havde overfaldt en forbipasserende hund? Skulle

,,,,,,,der er vel stadig stor forskel på et hundeliv og et menneskeliv
ik ? jeg mener da at de fleste ser det langt mere alvorligt hvis en
hund bidder et menneske end en hund .

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 12:46

Kære PDNB

Jeg spurgte netop ikke om hvis liv eller førlighed der er mest værd - Jeg
ironiserede over en del skribenters tilsyneladende evne til at se at hunden i
fremtiden vil angribe små børn. Men det er jo gætværk - det kan også være
den bider en anden hund næsten gang hvis der bliver en næste gang. At ligge
et adfærdsmønster ned over en hund ud fra 275 ords beskrivelse af 2 minutter
mener jeg er upassende.

Jeg vil derfor ikke tage stilling til den nævnte situation - jeg har kun hørt
en version af historien. Tilgiv mig, Ulla; det er ikke for at udhule din
troværdighed eller at nedvurdere uheldet, men der er for mange huller i
historien til at jeg vil fæstne nogen dom.

Det konkrete eksempel hvor der netop ikke blev trænet/bedømt bidearbejde er
derfor heller ikke noget argument for at bidearbejde skal forbydes eller
underkastes en offentlig fordømmelse. Argumenterer man for at uheldet ikke
ville være sket hvis hunden havde haft en fornuftig træning i bidearbejde,
har man lige så stærk en sag som hvis man siger at det skete pga.
bidearbejde.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:31

On Wed, 11 Jun 2003 13:46:28 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>ironiserede over en del skribenters tilsyneladende evne til at se at hunden i
>fremtiden vil angribe små børn. Men det er jo gætværk

,,,ja det er rigtigt, men jeg mener stadig at der er større rissiko
for at en hund der har bidt før gør det igen end en der aldrig har
bidt pludselig gør det.

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 00:22

Hejsa.

Punish skrev:
> [...]
ned foran min hund, både mig og hunden fik et chok, hunden gik et
skridt tilbage men da han så at det var et barn løb han frem igen og

<> Dejligt for dig at du har en hund, som ikke er specielt signalfølsom!
"Din" hunderace har jo igennem generationer været avlet, sådan at
signalfølsomheden er blevet væsentligt nedsat!
Men havde det været min sheltie, som var blevet udsat for sådan en
forskrækkelse, så havde jeg ikke svaret for følgerne! Især ikke hvis hunden
havde ment at _jeg_ ikke havde kontrol over tingene - hvilket jeg jo netop
ikke ville have haft :(
Min hunderace er signalfølsom - avlet gennem generationer til at
agere/handle på stimuli, der løber foran den... dertil kommer at _sheltien_
trods dens status som (lille) hyrdehund også er blevet brugt som vagthund på
de småbrug, der oprindeligt fremavlede racen... (småbønder har ikke råd til
at have flere forskellige slags hunde!)
Faktisk ville dens reaktion være både helt forudsigelig - og "korrekt"... i
hvert fald hos en sheltie, som ikke har mistet noget af dens racetypiske
karakter
_Derfor_ træner jeg konstant med hende... trods at hun er socialiseret og
præget "efter alle kunstens regler"! Hun _skal_ lære at tackle disse
situationer - eller rettere, at lade _mig_ tackle dem!

Mit lab-x ville derimod have nøjagtig samme reaktion som din hund... *jubel*
"nøjjj - hvor ser hun søøød ud - hun vil helt sikkert gerne kæle med mig!"

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

On Wed, 11 Jun 2003 01:22:12 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

Fra : mus

Dato : 10-06-03 17:16

>Min hund (flatcoated ret. vil bare mene at det er dejligt at der nu er 2
der
>nusser hende)

Man kan vel aldrig stole 100% på et dyr. Den kan jo blive forskrækket og
bide fra sig.
Hunde er vel lige så forskellige som mennesker, katte, heste etc.

Rører aldig selv en hund uden at have spurgt ejeren. Det er et personligt
ansvar.
Jeg synes dog det er lidt mærkeligt at den hund der er omtalt går efter
halsen!!!

LN

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 17:31

On Tue, 10 Jun 2003 18:16:11 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrotd:

> [...]
>ansvar.
>Jeg synes dog det er lidt mærkeligt at den hund der er omtalt går efter

,,,ja det har intet med angstbidning at gøre, men et rent angreb !
hvis den havde bidt en gang kunne det være angst, men når den bagefter
går i struben er det et angreb .

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 07:30

> [...]
> Hunde er vel lige så forskellige som mennesker, katte, heste etc.
>
> Rører aldig selv en hund uden at have spurgt ejeren. Det er et personligt

Det er også klogt.

> Jeg synes dog det er lidt mærkeligt at den hund der er omtalt går efter
> halsen!!!

Ja, det tyder jo på at den fejler noget i hovedet og har den gjort det denne
gang kan den måske gøre det igen, måske på et lille barn næste gang.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 10:32

> Ja, det tyder jo på at den fejler noget i hovedet og har den gjort det
denne
> gang kan den måske gøre det igen, måske på et lille barn næste gang.

Er der i det hele taget nogen der ved om den gik efter halsen? kan det ikke
bare være en tilfældighed at den fik fat der.?

Claus

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 10:50

Hejsa.

Claus skrev:
>Er der i det hele taget nogen der ved om den gik efter halsen? kan det
ikke
bare være en tilfældighed at den fik fat der.?

<> Uden på nogen måde at forsvare hunden, *tror* jeg at Claus har ret...
Hunden har bidt efter det som var nærmest dens tænder - og da Ulla jo var
bøjet hen mod den og i siddende stilling, så har det desværre været hendes
overarm og hals det er gået ud over!

Jeg har på intet tidspunkt forstået episoden sådan at hunden ligefrem er
sprunget _op_ ad Ulla, for at kunne komme til hendes hals....

At hunden har bidt to gange... tja - det er nu ikke så usædvanligt endda at
en hund, som først er gået til angreb bider mere end én gang (se blot,
hvordan et hundeslagsmål udvikler sig)... det ser jeg altså heller ikke
noget mærkeligt i!

Det som er mit største problem, sådan som episoden er beskrevet, er at
hunden overhovedet har følt sig så trængt at den har bidt!
Det _burde_ ikke kunne ske!

Mvh Ann - der vist har glemt at ønske Ulla God Bedring

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:22

On Wed, 11 Jun 2003 11:50:28 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>en hund, som først er gået til angreb bider mere end én gang (se blot,
>hvordan et hundeslagsmål udvikler sig)... det ser jeg altså heller ikke

,,,nej men der var jo intet slagsmål ! hun startede intet slagsmål hun
ville bare kæle den ! jeg kunne forstå hvis hun havde sparket til den
eller slået den, at den så begynder at slås ! men dette har jo intet
med et slagsmål at gøre ej heller angstbidning ! det er et angreb !

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 12:41

Hejsa.

>men dette har jo intet
med et slagsmål at gøre ej heller angstbidning ! det er et angreb

<> Ja... og derfor bliver Ulla bidt flere gange!
og angstbideri... tja- dét kan skam _også_ være et angreb!

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:31

On Wed, 11 Jun 2003 13:41:01 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>
><> Ja... og derfor bliver Ulla bidt flere gange!
> og angstbideri... tja- dét kan skam _også_ være et angreb!

,,hmm jeg har nu altid set på begrebet angstbidning som noget hunden
gør fordi den er bange og vil væk ? og derfor kun bidder en gang og så
på den måde enten selv er væk eller den der skræmte den går væk ? hvis
hunden fortsætter med at bide så mener jeg ikke at det kan kaldes
angstbidning.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 12:51

Kære PDNB

Øh, undskyld, hvordan kan du med en sådan sikkerhed konstatere at hunden ikke
var angst? Det vil jeg gerne lære – jeg er nemlig sommetider i tvivl når jeg
står med en levende hund foran mig, mens du tilsyneladende kan gøre det på tværs
af tid og rum (med mindre du var tilstede – det kan jeg jo ikke vide).

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:31

On Wed, 11 Jun 2003 13:51:05 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Kære PDNB
>
>Øh, undskyld, hvordan kan du med en sådan sikkerhed konstatere at hunden ikke
>var angst?

,,det konstaterer jeg heller ikke ! og endnu en gang jeg var der ikke
men angstbidning er et bid for at komme væk eller at få den der
skræmmer væk , dette var jo flere bid og derfor ikke typisk
angstbidning, men et angreb. Desuden tror jeg også at mange
menneskemordere inderst inde er angst og har det dårligt, men det
retfærdiggører jo bare ikke deres handlinger vel ? ligesom denne hunds
handling heller ikke kan retfærdiggøres har jeg ret ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 11:04

> [...]
ikke
> bare være en tilfældighed at den fik fat der.?

Den må jo have gået efter noget andet end armen, da den bed i armen først.
Den kunne jo så have bidt et øre af eller næsen.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 11:36

> Den må jo have gået efter noget andet end armen, da den bed i armen først.
> Den kunne jo så have bidt et øre af eller næsen.

Mener du at den har ligget og luret på at få lov til at bide i halsen?
Jeg tror at den har taget det der var nærmest.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 11:33

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Mener du at den har ligget og luret på at få lov til at bide i halsen?
> Jeg tror at den har taget det der var nærmest.

Nej, den tog jo netop armen først, så vendte hun siden til og så var det
halsen der var næst. Men det er vist ikke normalt at en hund går så ligefrem
efter halsen. Hunden ligger trods alt ned.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 12:08

> [...]
ligefrem
> efter halsen. Hunden ligger trods alt ned.

Du bliver ved med at påstå at hunden er gået direkte efter halsen, var du
tilstede og så det?

Hunden bider først i armen da den er nærmest, derefter vender hun siden til
og så er halsen måske nærmest?

Du får det til at lyde som om at den vil bide igen og flå struben ud på en
eller anden sagesløs!

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 12:09

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> ligefrem
> >

> Du bliver ved med at påstå at hunden er gået direkte efter halsen, var du
> tilstede og så det?

Jeg formoder at den har gået efter halsen, da den allerførst har bid i
armen.

> Hunden bider først i armen da den er nærmest, derefter vender hun siden
til
> og så er halsen måske nærmest?

Armen vil da stadig være tættest på.

> Du får det til at lyde som om at den vil bide igen og flå struben ud på en
> eller anden sagesløs!

Du får det til at lyde som om det er Ulla's skyld og at hunden bare har
gjort sin pligt.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 12:33

> Jeg formoder at den har gået efter halsen, da den allerførst har bid i
> armen.

Ja du formoder men ved det ikke.

> Armen vil da stadig være tættest på.

Nå ja..jeg glemmer helt du var der og så det. Det kunne jo være hun har
mistet balancen efter hund blev bidt i armen.
tror du Ulla kan huske bnøjagtigtb hvad der er sket jeg tror det ikke. det
foregår på et spilsekundt og det gør"pisse" ondt plus at man bliver
forskrækket. jeg tror ikke at Ulla kan gengi 100 % korrekt hvad der skete.

> Du får det til at lyde som om det er Ulla's skyld og at hunden bare har
> gjort sin pligt.

Nej ikke hendes skyld alene men hun burde vide bedre når hun er fig. I den
perfekte verden ville hunden ikke bide men verden er sq langt fra perfekt.
Efter mere end 20 år i brugshundeklubber har jeg set folk gøre mange
tåbelige ting.
At klappe en fremmed hund der ligger ned og bliver undersøgt af sin fører er
totalt tåbeligt i mine øjne.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 12:32

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Ja du formoder men ved det ikke.

Nej, men du formoder den gik efter det forreste ikke ?

> [...]
> foregår på et spilsekundt og det gør"pisse" ondt plus at man bliver
> forskrækket. jeg tror ikke at Ulla kan gengi 100 % korrekt hvad der skete.

Det er måske rigtigt, men jeg kan ikke forestille mig at hun efter at være
blevet bidt i armen stiker hovedet ned til hunden.

> [...]
> perfekte verden ville hunden ikke bide men verden er sq langt fra perfekt.
> Efter mere end 20 år i brugshundeklubber har jeg set folk gøre mange

Det tvivler jeg ikke på.

> At klappe en fremmed hund der ligger ned og bliver undersøgt af sin fører
er
> totalt tåbeligt i mine øjne.

Måske, jeg kan ikke helt se problemet, men det hænger nok sammen med at de
racer (retrieverne) som jeg træner sammen med er af et helt andet sind end
schæfere.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:31

> [...]
>racer (retrieverne) som jeg træner sammen med er af et helt andet sind end

,,ja der er jo stor forskel på racerne , jeg ville nu heller aldrig
have stukket mine fingre ned tilen schæfer jeg ikke kendte må jeg
indrømme, hvorimod jeg 1000 gange hellere ville stikke mine fingre ned
til en fremmed pit bull terrier eller en retriver end til en fremmed
schæfer eller rotweiler, men det gælder jo nok om at kende racerne og
vide at der er stor forskel. Stadig syntes jeg at det er vildt
overdrevet at blive bidt flere gange og så enda i halsen fordi man vil
kæle en hund uanset race.

Fra : Claus

Dato : 11-06-03 16:03

> Det er måske rigtigt, men jeg kan ikke forestille mig at hun efter at være
> blevet bidt i armen stiker hovedet ned til hunden.

Christian læs Ulla's indlæg igen, hun sætter sig på hug og bliver bidt i
armen sikker den arm hun berørte hunden med? skal vi være enige om at hun
fik et chock, tror du så at siddende på hug mens man bliverbidt har helt
styr over sin krop, jeg tror det næppe.

Jeg tror ikke Ulla har stukket hovedet ned til den med vilje, det blev bare
sådan
Efter mine mange år i brugshundesporten har jeg set nogle bidskader folk er
altid blevet bidt der på det sted der er tættest på hunden.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:30

On Wed, 11 Jun 2003 13:08:12 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

> [...]
>og så er halsen måske nærmest?
>
>Du får det til at lyde som om at den vil bide igen og flå struben ud på en

,hvis de har gjort det en gang , så er der større rissiko for at de
gør det igen ! og du var heller ikke til stede men hvad tror du hunden
havde gjort hvis træneren ikke havde stoppet den ? tror du ikke at den
havde bidt videre ? hunden gik jo tydeligvis amok hvad grunden til det
var burde væreligegyldigt efter episoden, den burde aflives, og så
bagefter kan man snakke om hvad fejlen måske har været for at lære
noget af det, men når det først har slået klik for hunden en gang så
gør det det sikkert igen.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

On Wed, 11 Jun 2003 11:32:17 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Er der i det hele taget nogen der ved om den gik efter halsen? kan det ikke
>bare være en tilfældighed at den fik fat der.?

,,,,,,,,der findes da ikke tilfældigheder angående hvor en hund bidder
? jo måske hvis den er gået amok som denne tydeligvis var, men om det
er en tilfældighed eller ej ved hunden jo kun, og det er egentlig også
ligemeget, for hvis det havde været et angstbid fordi den blev bange
af at blive kælet så havde den kun bidt eller markeret en gang , når
den bidder hårdt flere gange så er det jo fordi den er gået amok og så
skal den da aflives.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 12:56

Kære PDNB

Hvis en hund bider en gang af angst, hvor mange gang mon den så bider hvis den er
rædselsslagene?

Forstå mig ret - jeg siger ikke at det var en mindre, tilgivelig hændelse, men
jeg siger bare at du ikke med sikkerhed kan vide det modsatte med mindre du var
der!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:31

On Wed, 11 Jun 2003 13:56:18 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Kære PDNB
>
>Hvis en hund bider en gang af angst, hvor mange gang mon den så bider hvis den er
>rædselsslagene?

,nej det har du da ret i, men så var det jo heller ikke "almindelig"
angstbidning ! så fejler hunden jo noget hvis den bliver så
rædselsslagen over at en dame vil kæle den, og dermed ville det
sikkert også være bedst for hunden at blive aflivet hvis den har det
sådan .

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 12:36

On Tue, 10 Jun 2003 12:06:50 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

> [...]
>eller anden form som hjælper så burde man vide bedre. Det hjælper ikke at
>pive over at blive bidt når man burde vide bedre.

,,,,,,,,,,,betyder det så at hun burde have vist at der var en rissiko
for at blive bidt i halsen ? hvordan kan du finde på at sige at hun
piver når hun er blevet bidt i halsen ?

> [...]
>mærkeligt at begynde at kæle den der? Hvis jeg sidder og hygger med min
>hund, så vil den sq heller ikke ha' at der er andre der blander sig.

,,,, vil den så bide hvis der kommer en og kæler den ?syntes du at det
er ok ?

Fra : Ann K

Dato : 10-06-03 14:19

Hejsa.
Svarer også lige på denne her

>,,,,,,,,,,,betyder det så at hun burde have vist at der var en rissiko
for at blive bidt i halsen ?

<> I realiteten - JA!
De fleste træningspladser forlanger faktisk at man har en såkaldt udvidet
ansvarsforsikring med figurantdækning... netop pgr risikoen for at ens hund
kommer til at gøre skade på trænere og/eller figuranter...
Bemærk - jeg taler _ikke_ kun om hunde, der trænes i bidearbejdet, men om
alle hunde! En uerfaren hund, der sendes afsted på eftersøgning/rondering
kan sagtens finde på at hoppe ukontrolleret op ad figuranten - det _kan_
give skader... eller hvad med agilityhunden, der smutter væk og løber mellem
benene på de andre som træner på banen... masser af eksempler - tilføj selv
nogen efter din fantasi
Når man melder sig som figurant, må man derfor være forberedt på at der kan
ske skader... Min mand fik engang smadret sine briller, da han var fig.
under en eftersøgning - de kunne ikke tåle at en cocker spaniel trådte på
dem

>hvordan kan du finde på at sige at hun
piver når hun er blevet bidt i halsen ?

<> Tja - den vil jeg lade Claus om... men mon ikke han mener at en fig,
netop _skal_ være forberedt på at blive bidt - også i halsen???
Det største problem, jeg kan se ved denne episode, er faktisk at Ulla netop
_ikke_ var figurant, da hun blev bidt... øvelsen var jo overstået... og dér
ville jeg heller ikke forvente at en hund ville gøre skade...

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

> [...]
>nogen efter din fantasi
>Når man melder sig som figurant, må man derfor være forberedt på at der kan

,,,ja selvfølgelig men det her er jo ikke _bare_ en skade

,,,,,,det er da fuldstændigt sygt !

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 07:32

> ,,,ja selvfølgelig men det her er jo ikke _bare_ en skade

<irony>
Jo jo, et lille ar på halsen, hvad gør det ansvarsforsikringen betaler jo
tøjet.
</irony>

> Min mand fik engang smadret sine briller, da han var fig.

> ,,,,,,det er da fuldstændigt sygt !

Enig.
Jeg kan ikke forestille mig at en kommende politihund bliver ret gammel hvis
den laver det nummer til træning.

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 11:14

Hejsa.
Jeg gider ikke at klippe og hakke i hverken Punish eller Christians
indlæg... men her er dog et svar til begge

Prøv nu at forstå at jeg taler om at være _figurant_! Og derfor også om,
hvad man selvfølgelig må _forvente_ når en ivrig, ung og/eller uerfaren hund
skal trænes!
Figuranter bruges desuden i temmelig mange _andre_ øvelser, end lige netop
forsvarsarbejdet!
At fastholde en figurant betyder for mig _ikke_ at hunden skal være klar til
at gnaske løs i et ærme, men at min hund skal sætte sig pænt ned, mens den
halser alt hvad den kan! Flytter fig. sig, skal hunden blive ved fig. og
stadig halse løs... det er den eneste måde jeg vil kunne finde fig på ved en
eftersøgning!
Eftersøgningsarbejde laves ikke kun for at man kan opstøve mere eller mindre
kriminelle typer!
En redningshund har _intet_ at gøre med dette! Og dens succesfulde
eftersøgning (og fastholdelse) afsluttes i disse tilfælde bestemt _ikke_ med
at vovse tygger løs i nogen!!!!
Tværtimod - den blivet klappet og kælet og leget med!

Hvad pokker er der så "sygt" ved denne form for træning???

Dog skal man som figurant være forberedt på at blive skadet!
Hunde som hopper op - evt vælter fig.... træder på fig, når han ligger
skjult... kommer til at skubbe briller af næsen, fordi de vil slikke hele
fig.s ansigt... osv osv...
Nogle af disse hunde bliver i begyndelsen trænet ved at fig. har deres bold
e.lign. legetøj, som hunden så får udleveret omgående, når den når frem...
det er især disse hunde, som kan finde på at blive "voldsomme"... netop
fordi de er sååå lykkelige for at have fundet fig - og derfor ikke kan vente
på at få deres belønning (bolden)...

Selvfølgelig _bør_ det være sådan at man uden risiko kan være figurant...
men som hovedregel er det bedst at være forberedt på det værste... som meget
sjældent sker!

Men som jeg vist har pointeret et par gange... Ulla var jo IKKE figurant, da
hun blev bidt!!!
Og derfor mener jeg at hunden og dens ejer har et kæmpeproblem!!!

Mvh Ann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 11:22

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message
> [...]
med
> at vovse tygger løs i nogen!!!!
> Tværtimod - den blivet klappet og kælet og leget med!

Det er fin træning.
Men der er blevet skrevet (osse af dig) at hunde skal bide i ærmet ved andre
former for træning. Det er dette bidearbejde som IMHO kan være problematisk.

> Hvad pokker er der så "sygt" ved denne form for træning???

intet overhovedet.

> Dog skal man som figurant være forberedt på at blive skadet!

Forstuvede ankler, hudafskrabninger, blå mærker ja.
Blive bid i halsen eller armen NEJ

> [...]
da
> hun blev bidt!!!
> Og derfor mener jeg at hunden og dens ejer har et kæmpeproblem!!!

Fuldstændigt ligegyldigt, hunden skal da aldrig bide i halsen.

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 12:14

Hej Christian.

Ja så klipper og hakker jeg igen

>Men der er blevet skrevet (osse af dig) at hunde skal bide i ærmet ved
andre
former for træning. Det er dette bidearbejde som IMHO kan være problematisk.

<> Der er kun én form for træning hvor hunden skal bide sig fast i et
ærme... forsvarsarbejde eller bidetræning om man vil!
Og vi er helt enige (som jeg vist også har sagt flere gange)... private bør
IKKE have mulighed for at træne dette!
Alle brughunderacer _kan_ avlskåres uden at være bidetrænet, så det er imo
heller ikke et argument for at denne form for træning er nødvendig!
Og ja... jeg _har_ overværet forsvarstræning - og kan sagtens se at hundene
ikke lider overlast - forudsat at der er tale om en træner og hundeejer, som
begge ved, hvad de har med at gøre!

>Forstuvede ankler, hudafskrabninger, blå mærker ja.
>Blive bid i halsen eller armen NEJ

Tja - det kommer vel an på _hvad_ man som figurant har oplevet og fået
fortalt af andre fig.... Jeg forventer at blive skadet - og er aldrig blevet
det!
Og en skade kan for mig _også_ være et bid... for en hund, som lynhurtigt
snapper efter sin bold, er ikke altid helt så præcis som man kunne ønske
Jeg taler _ikke_ om en hund, der vælger at gå til et mere eller mindre
velmotiveret (og totalt ukontrolleret) angreb på en figurant!!! Sådan en
hund ville jeg nemlig slet ikke forvente at møde på en træningsplads!

>Fuldstændigt ligegyldigt, hunden skal da aldrig bide i halsen.

Uanset _hvor_ en hund bider ved et ukontrolleret angreb, er det for mig
fuldkommen uacceptabelt!
En hund må ikke bide! Basta....
At denne hund, så har fået fat i Ullas hals... tja - som jeg også har sagt
før.... mon ikke den har fået fat i det som var nærmest?

Mvh Ann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 13:53

> En hund må ikke bide! Basta....

Kære Ann

Mit råd til dig er at du i stedet køber en kanin! En hund _kan_ bide, nogle er
endda særdeles gode til det; spørgsmålet er om vi vil arbejde på at kontrollere
denne egenskab eller vi vil forsøge at glemme den eksistere.

Jeg er som du måske har gættet tilhænger af den første model ....

/Kim

Fra : Ann K

Dato : 11-06-03 15:45

Hej Kim

>Mit råd til dig er at du i stedet køber en kanin!

<> Næ nej tak du! Har stadig et ca 3 cm langt ar fra det bid, jeg fik af en
af klubbens kaniner sidste sommer!
Kaniner som små blide kælepussere - HA!

>En hund _kan_ bide, nogle er
endda særdeles gode til det; spørgsmålet er om vi vil arbejde på at
kontrollere
denne egenskab eller vi vil forsøge at glemme den eksistere.

<> Tja... jeg har da ikke forsøgt at fortrænge et så åbenlyst faktum, som at
en hund kan bide!
Jeg har slået til lyd for at det _ikke_ bør trænes....
Og når jeg skriver at en hund ikke må bide, så mener jeg det i den kontekst
at hunden ikke må gå til angreb på et menneske... Og da slet ikke når dette
menneske ikke er figurant eller der er tale om nogen form for bidetræning!
Men jeg omformulerer så min udtalelse...
En hund må ikke gå til angreb og bide - med mindre, der er tale om
forsvarstræning og hunden derfor har fået en kommando!!!
Og det havde den efterhånden nok så omtalte schæfer vist ikke... :-/

>Jeg er som du måske har gættet tilhænger af den første model ....

<> Tja - det er jeg så ikke!
Men vi kan vel blive enige om at en hund ikke må bide ukontrolleret - ikk'?

Mvh Ann

/Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 18:20

Hej Ann

Jeg er glad for at du tolkede kaninhistorien på samme måde den var ment - efter
at have genlæst den ser det lidt mere brysk ud end det var ment.

Jo, vi er netop enige om at hunde ikke må bide ukontrolleret, og jeg
argumenterer så for at den bedste måde at lære dem det, er ved at lade dem bide
under kontrollerede forhold. Dels lærer de ikke at tage selvstændige
initiativer, dels fokuserer man hundene på ærmerne så risikoen for andre bid
minimeres.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 18:40

> [...]
>under kontrollerede forhold. Dels lærer de ikke at tage selvstændige

,,,,kan man fratage hundens selvstændighed ved at træne den i
bidetræning ?

dels fokuserer man hundene på ærmerne så risikoen for andre bid
>minimeres.

,,,,,så du mener altså at man får mange hundebid hvis folk ikke træner
bidetræning ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 21:01

> ,,,,kan man fratage hundens selvstændighed ved at træne den i
> bidetræning ?

Kære PDNB

Naturligvis har man stadig et levende væsen ved sin side, men den ved med sikkerhed
at selvstændige initiativer udløser alt andet end ros! Det man får er en lydig hund!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:22

On Wed, 11 Jun 2003 12:13:34 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>Tværtimod - den blivet klappet og kælet og leget med!
>
>Hvad pokker er der så "sygt" ved denne form for træning???

,,,,,det er der intet sygt i ! det er når private mennesker træner
bidetræning at jeg mener at det er sygt ! de har intet at gøre på en
træningsplads hvis de kommer for at lave hunden om til et våben, som
den jo bliver til ved at lære den at bide og fange folk på komando.

> [...]
>Hunde som hopper op - evt vælter fig.... træder på fig, når han ligger
>skjult... kommer til at skubbe briller af næsen, fordi de vil slikke hele

,,,,det kan jeg også godt forstå, men derfra og til at blive bidt i
halsen ? hmm er der ikke en verden til forskel ?

>Men som jeg vist har pointeret et par gange... Ulla var jo IKKE figurant, da
>hun blev bidt!!!
>Og derfor mener jeg at hunden og dens ejer har et kæmpeproblem!!!

,enig, det mener jeg også, men det er ikke sikkert at ajeren også
mener det ! det virker som om at han er ligeglad med ulla, og derfor
burde han helt klart meldes til politiet.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 13:57

> [...]
> træningsplads hvis de kommer for at lave hunden om til et våben, som
> den jo bliver til ved at lære den at bide og fange folk på komando.

Hvis vi for et øjeblik ser bort fra den muligheden af at forbyde nogle racer så
er der reelt to muligheder. Vi kan tillade hundeførerene at uddanne sig til at
håndtere hundene som de våben som du siger de er, eller vi kan lade være ..... Er
der andre muligheder?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 14:09

On Wed, 11 Jun 2003 14:57:16 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>håndtere hundene som de våben som du siger de er, eller vi kan lade være ..... Er

tjae måske kunne man lære hunden at det er uakseptabelt at bide
mennesker i det hele taget !? det kan godt lade sig gøre uden at gå
til bidetræning.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 15:39

Hej PDNB

SÅ du er tilhænger af at vi lukker øjnene og lader som om nogle hundene ikke er et
potentielt våben?

De hunde som træner c-arbejder bider som sagt heller ikke i mennesker, men de lærer at
man ikke bider nogen eller noget uden at have fået lov, man bider kun et sted og man
slipper på kommando. Hvordan kan man træne en hund til ikke at bide mennesker i det
hele taget? Jeg er lidt forvirret for hvordan vil du indøve situationer hvor du både
miminere risikoen for at hunden bider og samtidig giver den en selvtillid så den ikke
angstbider?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 16:59

>SÅ du er tilhænger af at vi lukker øjnene og lader som om nogle hundene ikke er et
>potentielt våben?

,,,jeg er modstander af at man lærer hundene at bide længere er den
ikke !

>De hunde som træner c-arbejder bider som sagt heller ikke i mennesker, men de lærer at
>man ikke bider nogen eller noget uden at have fået lov,

,,hvorfor skulle de have lov nogen sinde ?

man bider kun et sted og man
>slipper på kommando. Hvordan kan man træne en hund til ikke at bide mennesker i det
>hele taget?

,,det skal jeg fortælle dig man starter med at have en holdning til at
det ikke er akseptabelt overhovedet "! og så afliver man hunde der
bidder mennesker og man afliver deres afkom hvalpe hvis der er nogen !
så over nogle generationer får man de roligeste hunde frem dem der
ikke bidder mennesker , for det kommer langsomt ud af deres gener ved
kun at avle på dem der ikke bidder.

men jeg tror slet ikke at schæfer/rotweilerfolket er interseret i det
! de syntes nok at det er lidt sejt potensforlængeragtigt at have en
hund der kan angribe på komando , hvad ved jeg man kan altså godt
undgå det hvis man virkelig vil ved kun at avle på dem der ikke
bidder.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 18:36

Kære PDNB

Lad mig lige for hundred og syttende gang gentage - Vi lærer IKKE hundene at bide! Har du
lært din hund at bide andre hunde? I samme grad har jeg lært min hund at bide mennesker.
Det jeg til gengæld har lært den, er at den ikke bider før den får lov!

Desuden tillægger du mig nogle egenskaber som jeg dårligt mener du kan have belæg for. Hvis
du har belæg for at kalde min Rottweiler en potensforlænger, vil jeg meget gerne have det
at vide. Hvis hun i øvrigt skulle fungere som en potensforlænger burde jeg vel skilte med
det? Det kan jeg fortælle dig at jeg ikke gør, og ingen af dem jeg kender dyrker deres
hundesport udenfor klubbens lukkede rammer. Tværtimod gør samtlige hundefører jeg kender,
en dyd ud af at deres hunde er så blide og venlige som muligt. Det kan de også roligt gøre
for de ved at hunden ikke tager noget selvstændigt initiativ end ikke hvis hund og fører
trues af fremstomende mand.

Kan du med vished sige det samme om din hund? Kan jeg løbe imod dig med en stok hævet over
hovedet uden at din hund sætter sig til modværge på eget initiativ?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 18:49

On Wed, 11 Jun 2003 19:35:46 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Kære PDNB
>
>Lad mig lige for hundred og syttende gang gentage - Vi lærer IKKE hundene at bide!

,,,,nej men i aksepterer at den gør det , det er jo at sige til den at
det er ok at bide .

>Desuden tillægger du mig nogle egenskaber som jeg dårligt mener du kan have belæg for. Hvis
>du har belæg for at kalde min Rottweiler en potensforlænger, vil jeg meget gerne have det
>at vide.

,,,,,jeg siger ikke at racen er en potensforlænger ! jeg siger at det
godt kan minde om det når man lærer den at bide/aksepterer at den
bider folk i armene og morer sig over det osv .

>Kan du med vished sige det samme om din hund? Kan jeg løbe imod dig med en stok hævet over
>hovedet uden at din hund sætter sig til modværge på eget initiativ?

,,,,,,nu har jeg heldigvis ikke prøvet det , og jeg er nu ret sikker
på at hvis nogen gjorde det så ville de stoppe inden de blev bidt når
de så hunden, så jeg anser det for total urealistisk at nogen
overfalder en der kommer gående med en schæferhund eller andre
halvstore hunde. Så jeg har ikke brug for at træne noget som helst ,
jeg nægter at tro på at nogen kommer løbende truende imod mig med en
pind uden at stoppe op før de kommer inden for hundens rækkevide, så
dumme er der vist ingen der er. Desuden regner jeg slet ikke med at
der kommer nogen løbende imod mig med en stok !

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 21:09

Kære PDNB

Du skrev at RottweilerfolkET synes det er en sej potensforlænger - Det kan du dårligt vide noget
om; jeg anser gerne mig selv som medlem af rottweilerfolket, men min hund er modsat det du
skriver, IKKE en potensforlænger.

For hundred og nittende gang - vi lærer ikke hundene at bide i mennesker og vi accepterer ikke
at de bider i mennesker. Vi lærer dem at bide i et figurantærme som blot er et forvokset reb.
Hvori den store folkesundhedsfare ligger i det, er mig endnu ubegribeligt.

> [...]
> dumme er der vist ingen der er. Desuden regner jeg slet ikke med at
> der kommer nogen løbende imod mig med en stok !

En handicappet med en paraply?!? Det var jo også blot tænkt som et eksempel på at man kan holde
styr på sin hund i situationer som hunden ellers vil betragte som faretruende.

/Kim

Fra : Mighty

Dato : 12-06-03 15:20

Hvad er det for en race du har, som du åbentbart tror ikke kunne finde på at
bide??

Fra : mus

Dato : 10-06-03 18:07

> [...]
>_ikke_ var figurant, da hun blev bidt... øvelsen var jo overstået... og dér
>ville jeg heller ikke forvente at en hund ville gøre skade...

Øh så har jeg lige et uveidende spm til dig Ann

Træner ikke selv forsvarstræning men har set på fra sidelineien.

Mener at have opsnappet at hunden ikke må bide over skulderhøjde - er det
rigtigt?

LN

Fra : Ann K

Dato : 10-06-03 23:56

Hejsa.

>Øh så har jeg lige et uveidende spm til dig Ann

<> Hmm - skal da prøve at besvare det

>Træner ikke selv forsvarstræning men har set på fra sidelineien.

<> Nøjagtig ligesom mig!
Min personlige holdning er faktisk at _private_ ikke bør træne bidearbejde
med deres hunde!
Men jeg har nu alligevel en del erfaring som figurant... ikke for
forsvarshundene (det ville jeg ikke turde , men for eftersøgningshunde...
Og det kan sagtens gå galt, når man ligger fig. for sådan nogle En
labrador er faktisk meget _tung_ når den vader rundt ovenpå mig, mens jeg
ligger under en presenning! *ss* og når en uerfaren hund kommer ræsende ved
rondering, så er det jo ikke altid, den lige når at stoppe i tide
Så selvfølgelig må man som fig. være forberedt på at man _kan_ komme til
skade...
Men Ulla var jo netop _ikke_ fig. da hun blev bidt! :-/

>Mener at have opsnappet at hunden ikke må bide over skulderhøjde - er det
rigtigt?

<> Det jeg har set og fået forklaret er, at hunden under ingen
omstændigheder må bide i noget som helst andet end det dertil indrettede
ærme!!!
Og det vil så sige at den selvfølgelig heller ikke må bide over
skulderhøjde!
Har dog hørt om en fig, som - da hunden netop skulle til at tage fat i
ærmet - fik løftet armen/ærmet lidt for højt... heldigvis opdagede _hunden_
hvad der var sket... Kastrering bør trods alt ske under lægeligt opsyn!
*GGG* Fig. slap med et mindre stødmærke i - tja gæt selv hvor!

Mvh Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

On Wed, 11 Jun 2003 00:56:08 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrotd:

> [...]
>
><> Nøjagtig ligesom mig!
>Min personlige holdning er faktisk at _private_ ikke bør træne bidearbejde

,,,,enig ! hvad fanden skal folk også med det, tror de at der kommer
nogen og overfalder dem imens de går tur med deres schæfer/rotweiler ?
ja jeg forstår det stadig ikke ! der er så mange andre ting man kan
træne der ikke har noget at gøre med at bide mennesker/ærmer ! men
traditioner er ikke så nemme at lave om på åbenbart.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 12:34

On Tue, 10 Jun 2003 11:19:12 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Når jeg er på træningspladsen rører jeg heller ikke hunde jeg ikke kender.
>man kan aldrig være sikker på hvordan en fremmed hund vil opfatte en.

,,,,,,ok så lyder det som farlig træning i går til hvis tingene
forholder sig sådan ! så man skal altså betragte alle hundene som
tikkende bomber/utilregenelige hunde, man ikke må klappe ? hyggelig
træning i har "ironi"

Fra : Ann K

Dato : 10-06-03 12:56

Hejsa.
Burde nok citere udvalgte partier fra hhv Trines og Claus' indlæg om
træning og figuranter... men vil nøjes med at svare Punish...

> [...]
forholder sig sådan ! så man skal altså betragte alle hundene som
tikkende bomber/utilregenelige hunde, man ikke må klappe ? hyggelig

<> Jamen - det der kan du sagtens komme ud for _alle_ steder, hvor hunde
bliver stressede!!! dvs faktisk enhver træningsplads...
Agility, lydighed på konkurrenceplan, hyrdning, og de fleste former for
brugshundearbejde... alt sammen stresser en hund voldsomt - den kommer til
at køre i et højt gear og det er ikke altid at en hund kan afreagere sådan
"bare lige"...
Måske var den HF som Ulla fortæller om, netop ved at afstresse sin hund? Og
hun kom til at "blande" sig på et forkert tidspunkt... måske er hunden
normalt en ualmindelig sød og venlig hund?
Ikke for det... jeg mener også at der er gået noget helt galt! En hund må
_ikke_ reagere så voldsomt.... MEN - hvis den gør det - og dens ejer ved
det - så er det fuldkommen uforståeligt at han _ikke_ har advaret Ulla, da
han ser at hun vil kæle for hunden! Og det er lige så uforståeligt at han
ikke vil tale med hende bagefter! Om ikke andet for at give en undskyldning
eller i det mindste en forklaring...

Mvh Ann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 13:02

> <> Jamen - det der kan du sagtens komme ud for _alle_ steder, hvor hunde
> bliver stressede!!! dvs faktisk enhver træningsplads...

Alle de gange jeg har været til træning i DRK har jeg aldrig oplevet hunde
der knurrer af mennesker.

> [...]
> at køre i et højt gear og det er ikke altid at en hund kan afreagere sådan

Nej, men bide 2 gange.

> [...]
> hun kom til at "blande" sig på et forkert tidspunkt... måske er hunden
> normalt en ualmindelig sød og venlig hund?

HF var ved at tjekke hunde for tæger jvnf. 1. indlæg. Jeg tror ikke hunden
normalt er en ualmindelig sød og venlig hund. Måske overfor den familie, men
ikke overfor fremmede.

> [...]
> han ser at hun vil kæle for hunden! Og det er lige så uforståeligt at han
> ikke vil tale med hende bagefter! Om ikke andet for at give en

Eller fortælle hende at nu er problemet løst. Hvis HF vidste at hunden havde
de tendenser: på med mundkruv lige efter træning.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 13:12

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Eller fortælle hende at nu er problemet løst. Hvis HF vidste at hunden
havde
> de tendenser: på med mundkruv lige efter træning.

Med løst mener jeg aflivet. Jeg mener ikke at mundkurv er nok når først
hunden har bidt.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 13:16

> [...]
>hun kom til at "blande" sig på et forkert tidspunkt... måske er hunden
>normalt en ualmindelig sød og venlig hund?

,,,ja i har mange forklaringer parat, men hvis hunden ikke kan tåle at
træne og bliver så stresset at den bidder et menneske 2 gange og så
enda i halsen , så er den eneste udvej aflivning ! og måske træningen
har været for overdrevet eller der har været en for dårlig træner
eller ejeren tæver hunden derhjemme, ulla har overset et signal osv
det er alt sammen ligemeget nu , hunden skal bare aflives, alt andet
vil være uansvarligt ! og hvis det var mig der var blevet bidt så
alvorligt og intet gjorde, og en dag hørte at den samme hund havde
bidt en anden, så ville jeg have en meget dårlig smag i munden !

,,,,,enig

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-06-03 11:16

"Ulla Kühn Gerlach" <famgerlach@post.tele.dk> wrote in message

> [...]

> Mange hilsener fra
> Ulla
> ( der nu holder sig langt væk fra hunde jeg ikke kender! )

Sikke en grim oplevelse - håber du hurtigt kommer over det!

MEN - og der er et stort men! Hunden har lige været ude og rundere og kører
sandsynligvis meget højt på byttedrift. Den så muligvis afslappet ud, men
fordi den ligger på siden hos ejeren, betyder det ikke, at stresset er ude
af kroppen. Når du så pludselig rører den på poten, mens den ligger på
siden i en forsvarsløs position, er der altså en god grund til at den
reagerer. Reaktionen var så bare temmelig voldsom i den her situation -
desværre. Men skyldes nok det, at hunden flere gange er blevet skældt ud for
at knurre, derfor springer den nu advarslerne over og går direkte til at
bide.

Dette har ikke noget med bidearbejde eller noget som helst andet at gøre -
det var en stresset hund i en trængt position, intet andet. Selvfølgelig er
det noget føreren skal arbejde med, men at aflive den på grund af dette er
virkelig for dumt!

Håber også du har lært noget af episoden, trods alt

-Trine

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 11:15

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig for dumt!
>
> Håber også du har lært noget af episoden, trods alt

Jeg er ganske sikker på at du har ret.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 12:36

> [...]
>det noget føreren skal arbejde med, men at aflive den på grund af dette er

,,,,hvis der er noget der er for dumt så er det da det du siger her !
!! hvis en hund bidder et menneske i halsen med fuldt overlæg, så skal
den da bare aflives med det samme ! heldigvis har vi politiet til at
håndhæve den slags ! og til at forklare folk som dig hvad der er ret
og rimmeligt !

>Håber også du har lært noget af episoden, trods alt
>
>-Trine

,,,,,,,,,lyt ikke til dette ævl ! det er ikke hende der skal lære af
episoden, ejeren skulle have advaret hende inden hun klappede den,
imod at den bidder !Jeg håber at hun lader politiet hjælpe ejeren med
at lære noget af episoden. Man må ikke bare se igennem fingre med den
slags , næste gang er det måske et barn , eller også får den
ordentligt fat i struben på en , og så er der altså stor rissiko for
at man dør af det !det er sku da alvorligt, ejeren skal meldes til
politiet og hunden aflives ! at intet foretage sig er uansvareligt !

Fra : Mighty

Dato : 10-06-03 13:53

Hej i diskussionen.
Først vil jeg sige til skadelidte Ulla. Trist du bliver overfaldet og bidt
af hunden!!! Dernæst vil jeg så tillade mig at ytre mig!!!!!
Det første man lærer et barn i relation til hunde er, at ALTID spørge ejeren
om det er i orden at klappe hunden!
At du bliver bidt ved kontakten med den, kan skyldes at hunden er bindegal
og ikke burde færdes blandt mennesker. Det kan også tænkes, at hunden stadig
var så meget i "drive mode", at reaktionen kom spontant. At den bider dig to
gange virker lidt mærkeligt, da man må håbe på at hundens intention
udelukkende var at "fortælle" dig at du ikke var velkommen i den givne
situation.
Når det så er sagt, vil jeg gerne sige til disse mennesker der påråber dem
selv retten til at aflive denne hund, at I er nogle hyklere!!!!!
Ved ikke præcist hvornår denne uheldige personificering af hunden skete, men
det er da det værste vi har gjort for de små firbenede... Selvfølgelig skal
hunden da bide hvis den føler sig selv eller sin ejer truet!!!! Hvorfor
skulle den ikke??? Jeg synes vi alle har gjort en stor fejl i at glemme, at
hunden primært handler pr. instinkt og derfor handler ud fra den givne
situation. Selvfølgelig er det ikke i orden at hunde bider tilfældige
mennesker på gaden. Men det er I HVERT FALD heller ikke i orden at gå hen
til en fremmede hund og klappe den uden at få lov!!!! Hunde skal da ikke pr
definition "elske" alle mennesker. Det er selvfølgelig aldrig rart at en
sådan episode finder sted, men Ulla det glæder mig da at du nu ikke går hen
til fremmede hunde!!!
Jeg ville synes det ville være forfærdeligt at min hund bed en person der
ikke havde spurgt om det var i orden at hilse på min hund, men primært fordi
hunden så var i risiko for at skulle aflives... Man går da heller ikke
overfor rødt uden at se sig for....

Håber du kommer hurtigt over din grimme oplevelse!!!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:25

On Tue, 10 Jun 2003 14:52:57 +0200, "Mighty" <apbt@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>gange virker lidt mærkeligt, da man må håbe på at hundens intention
>udelukkende var at "fortælle" dig at du ikke var velkommen i den givne

,,,,,,,,,,,,,og husk nu på at grunden til at den _kun_ bed to gange
var fordi træneren råbte !

>Når det så er sagt, vil jeg gerne sige til disse mennesker der påråber dem
>selv retten til at aflive denne hund, at I er nogle hyklere!!!!!

,,,,,,,nej så ved du ikke hvad ordet betyder ! for det er normal
hensynstagen til sine medmennesker ikke at bringe dem i fare ! og ikke
at være til fare for sine omgivelser har intet med hykleri at gøre !

>Ved ikke præcist hvornår denne uheldige personificering af hunden skete, men
>det er da det værste vi har gjort for de små firbenede... Selvfølgelig skal
>hunden da bide hvis den føler sig selv eller sin ejer truet!!!!

,,,,,,,,,selvfølgelig skal den da ikke det !!!! den skal da knurre
først, og hunden er jo syg hvis den føler sig truet af at blive kælet
af en kvinde.

Hvorfor
>skulle den ikke???

,,,,,,,,,,gad vide om du ville komme med samme dumsmarte bemærkning
hvis det var en fra din familie der kom hjem og var blevet bidt i
halsen ?

> [...]
>til en fremmede hund og klappe den uden at få lov!!!! Hunde skal da ikke pr

,,,,,,,,,nej men hunde skal da heller ikke pr
> [...]

>ikke havde spurgt om det var i orden at hilse på min hund, men primært fordi
>hunden så var i risiko for at skulle aflives..

,,,,,,,,,,,så det er altså kun forfærteligt fordi din hund måske ville
blive aflivet ? hvad med personen der blev bidt ? det er da en
topegoistisk holdning at have ! det er da også dit ansvar at fortælle
folk at du har en bidsk hund .

jeg håber da virkelig at hunden bliver aflivet ! episoden er også til
skade for dem der stadig findes med deres fredelige schæfere

Fra : Mighty

Dato : 10-06-03 21:56

> On Tue, 10 Jun 2003 14:52:57 +0200, "Mighty" <apbt@ofir.dk> wrotd:

> ,,,,,,,,,,,,,og husk nu på at grunden til at den _kun_ bed to gange
> var fordi træneren råbte !

XXX det lyder som om du var til stede...

> ,,,,,,,nej så ved du ikke hvad ordet betyder ! for det er normal
> hensynstagen til sine medmennesker ikke at bringe dem i fare ! og ikke
> at være til fare for sine omgivelser har intet med hykleri at gøre !

XXX er man til fare for sine omgivelser, hvis man har en hund der ikke vil
klappes af fremmede????????? HYKLER!!!!!

> ,,,,,,,,,selvfølgelig skal den da ikke det !!!! den skal da knurre
> først, og hunden er jo syg hvis den føler sig truet af at blive kælet
> af en kvinde.

XXX igen lyder det som om du var på træningspladsen...VED du om hunden
knurrede???

> Hvorfor
>

> ,,,,,,,,,,gad vide om du ville komme med samme dumsmarte bemærkning
> hvis det var en fra din familie der kom hjem og var blevet bidt i
> halsen ?

XXX hvem er du, der skal vurdere om mine bemærkninger er dumsmarte????
XXX Tvivler på at du overhovedet har en hund....

> Jeg synes vi alle har gjort en stor fejl i at glemme, at
>

> ,,,,,,,,,nej men hunde skal da heller ikke pr
halsen og på blot ikke at elske dem.

XXX hunde vil altid gå efter det nærmest mål... og hvis det er halsen, ja så
er det i halsen man bliver bidt!!

> [...]
> blive aflivet ? hvad med personen der blev bidt ? det er da en
> topegoistisk holdning at have ! det er da også dit ansvar at fortælle

XXX det er folks ansvar at spørge!!!!! Min hund er skam ikke bidsk, men det
betyder ikke nødvendigvis at den vil klappes af en fremmede!!!!!

> jeg håber da virkelig at hunden bliver aflivet ! episoden er også til
> skade for dem der stadig findes med deres fredelige schæfere

XXX sludder!!! hunden skal da ikke udelukkende på denne ene episode aflives,
hvis det elllers er en god og fornuftig hund. for min skyld kunne man
sagtens aflive den... men det ville ikke være fair overfor hverken hund
eller ejer...Du har et forkvaklet syn på hunde!!!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

>XXX det lyder som om du var til stede...

,hvad mener du ? det har hun da selv beskrevet eller tager jeg fejl
her ??

>XXX er man til fare for sine omgivelser, hvis man har en hund der ikke vil
>klappes af fremmede????????? HYKLER!!!!!

,,,,nej man er til skade for omverdenen hvis man har en hund der går
amok og bidder folk i halsen fordi de vil klappe den !!!!!!

>XXX igen lyder det som om du var på træningspladsen...VED du om hunden
>knurrede???

,,,,,,,,hun skrev at den ingen tegn gav og at den ikke knurrede !

>XXX hvem er du, der skal vurdere om mine bemærkninger er dumsmarte????
>XXX Tvivler på at du overhovedet har en hund....

,,,,,,det vuderer jeg udfra dine holdninger ! jeg mener at du er en
type der med dine holdninger giver hundeejere generelt et dårligt ry !

>XXX hunde vil altid gå efter det nærmest mål... og hvis det er halsen, ja så
>er det i halsen man bliver bidt!!

,,,,,hunde der går amok vil bare bide løs det har du ret i ! men en
hund der angstbider bidder kun en gang og stopper derefter , hunde der
går amok skulle aflives og ejeren have en kraftig advarsel, og hvis
ejeren som i dette tilfælde har opført sig uansvarligt ved intet at
gøre så skulle han have fradømt retten til at beskæftige sig med hunde
resten af livet !

den 1/7 træder den nye hundelov i kraft og derfra ville han kunne have
været blevet dømt retfærdigt ! sådan et svin skulle ikke have lov til
at eje hunde , desuden ødelægger han det for alle de schæferejere der
er ansvarlige hundeejere !

> [...]
>sagtens aflive den... men det ville ikke være fair overfor hverken hund
>eller ejer...Du har et forkvaklet syn på hunde!!!

,,DU er _syg_ at høre på !hunden har bidt en dame i halsen fordi den
gik amok ! HALLO hun kunne altså være død af det ! og så mener du ikke
at det er fair at aflive den ?? snak lige om forkvaklet syn på hunde
"sørgeligt" jeg fatter ikke at folk kan tænke som du gør !

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 13:06

Kære PDNB

Er man til fare for sine omgivelser hvis man med sin hund i snor ikke kan passere
en anden hanhund på et fortov? Jeg spørger bare sådant rent hypotetisk .....

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:41

On Wed, 11 Jun 2003 14:06:25 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Kære PDNB
>
>Er man til fare for sine omgivelser hvis man med sin hund i snor ikke kan passere
>en anden hanhund på et fortov? Jeg spørger bare sådant rent hypotetisk .....

,,,,,,man kan tage sin hund i stram snor eller gå over på det andet
fortov og så er man ikke til fare for den anden hund !så nej det er
man ikke .

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-06-03 17:13

"Mighty" <apbt@ofir.dk> writes:

> Selvfølgelig skal hunden da bide hvis den føler sig selv eller sin
> ejer truet!!!! Hvorfor skulle den ikke???

En hund må bide i selvforsvar og på intet andet tidspunkt. Det er
ejerens opgave, at sørge for at hunden ved hvornår det er selvforsvar,
og hvis det ikke kan lade sig gøre, må hunden enten gå med mundkurv
eller aflives.

For nu at komme med et eksempel: Da jeg blev født havde mine forældre
en cocker-tæve. Sød og medgørlig og alle kunne snakke med hende. Da
jeg så blev født og blev sat til at sove middagssøvn i barnevognen i
haven begyndte hun at angribe folk der kom gående forbi på gaden. Hun
følte helt sikkert at jeg var truet og derfor skulle folk væk.

Efter din påstand er det helt i orden, men det er ikke acceptabelt, så
hun blev aflivet.

Og til Ullas historie kan jeg kun konkludere, at der for os i gruppen
er så mange ting vi ikke ved, da vi ikke var til stede, at vi ikke kan
udtale sig om skyld. Men umiddelbart efter Ullas historie, som jo kun
er den ene side, mener jeg også at ejeren skulle dømmes til minimum at
hunden skal have mundkurv på.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : NEWS

Dato : 10-06-03 15:38

Jeg havde en schæfer som var en utrolig dejlig hund. Den bed avisdamen uden
grund. efter at hun havde aflevert avisen og jeg var uopmærksom et øjeblik
så den sit snit til at løbe efter hende og bed hende i armen.Hunden blev
ikke ældre, for jeg har den holdning at en hund der bider har en brist, og
skal fjernes fra jorden overflade.
Det var med tårer i øjnene at jeg fik den aflivet men der var ikke andre
muligheder.
Poul

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 16:35

On Tue, 10 Jun 2003 16:38:14 +0200, "NEWS"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>skal fjernes fra jorden overflade.
>Det var med tårer i øjnene at jeg fik den aflivet men der var ikke andre

,,,,det syntes jeg at er flot gjort! der er ingen tvivl om at det må
være en sej beslutning, men samtidig en nødvendig en ! og på den måde
vil man jo også mindes hunden for alle de gode ting, at stoppe imens
legen er god kan man måske kalde det. det er det jeg kalder en
ansvarlig hundeejer !

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 13:14

Hej Poul og PDNB

Jeg synes det var en naiv og forkludret beslutning. Du havde anskaffet dig en
hyrdehund som er blevet fremavlet til at beskytte flokken og dens territorium,
og i det øjeblik den gør hvad der i tusinder af generationer er blevet forventet
af den, belønner du den med døden (Det beviser selvfølgelig blot at utak
vitterlig er verdens løn)! Mon ikke du skulle have gjort en overvejelse om
hvilke forventninger du havde til en hund inden du anskaffede dig en
schæferhund?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:41

On Wed, 11 Jun 2003 14:14:03 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>vitterlig er verdens løn)! Mon ikke du skulle have gjort en overvejelse om
>hvilke forventninger du havde til en hund inden du anskaffede dig en

,,,,,,,,,Jeg mener at det var et klart tegn på at han er/var en
ansvarlig hundeejer ! det kunne mange lære af ! og schæferhunde kan
sagtens leve et godt liv uden at skulle hyrde/bide mennesker.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 14:25

Hej PDNB

Jeg siger jo netop ikke at det var i orden at hunden bed avisbuddet, men jeg siger at
det er hundens natur at forsvare en krænkelse af territoriet. Det var hundeførerens
fejl at hunden ikke på tilstrækkelige tydelige måde var blevet informeret om at
avisdamen ikke skal betragtes som en krænker eller muligheden for at bide damen på
anden måde er blevet forhindret. Det svarer jo til at du lukker endnu en kamphund ind
i dit hjem og forventer at de to hunde kommer overens - man kan forvente visse ting
af visse hunde, og tager man ikke sine forholdsregler er man i bedste fald ignorant!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 15:03

On Wed, 11 Jun 2003 15:25:29 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>af visse hunde, og tager man ikke sine forholdsregler er man i bedste fald ignorant!

,,du har da ret, men når skaden er sket ligegyldigt hvem der har
fejlen så må man handle derefter og være sit ansvar voksent. Det er jo
klart at hvis han havde holdt den i snor var det ikke sket !

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 15:41

Hej PDNB

Er det at være sit ansvar voksen hvis man afliver hunden for sin egen brøde?

Det mener jeg ikke - det er at skubbe ansvaret fra sig!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 16:59

On Wed, 11 Jun 2003 16:40:37 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Hej PDNB
>
>Er det at være sit ansvar voksen hvis man afliver hunden for sin egen brøde?
>
>Det mener jeg ikke - det er at skubbe ansvaret fra sig!
>
>/Kim

,,,,,,nej så er der nemlig ikke flere mennesker der kommer til skade
pga ens hund ! det er ansvarsbevidst over for sine medmennesker .

kun egoisterne snakker uden om for at beholde deres hund der har bidt
!

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-06-03 16:05

> [...]
> fejlen så må man handle derefter og være sit ansvar voksent. Det er jo
> klart at hvis han havde holdt den i snor var det ikke sket !

Til en A-prøve i DcH skal hunden være uden snor mellem øvelserne..... ved i
øvrigt ikke, om hunden var i snor eller ej, da den bed Ulla, da prøven jo
var færdig - hvilken forskel mener du, det ville have gjort?

-Trine

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 16:59

On Wed, 11 Jun 2003 17:04:45 +0200, "Trine Dyrgaard"
<trine@startnettet.dk> wrotd:

> [...]
>øvrigt ikke, om hunden var i snor eller ej, da den bed Ulla, da prøven jo
>var færdig - hvilken forskel mener du, det ville have gjort?

,,,,,det er slet ikke den hund vi snakker om her det var en andens
hund der bed postbudet og ejeren fik aflivet hunden pga det

Fra : Winther

Dato : 10-06-03 15:50

> [...]

> for at klappe hunden på den ene pote mens jeg roligt siger: "Dygtig hund".

Hvorfor i alverden klapper du på poten? Det var da ikke lige der de fleste
hunde elsker berøring. Mine accepterer, at jeg piller ved poterne, men det
vil ikke være klogt af andre at gøre det samme. Selvfølgelig overreagerer
hunden, men at klappe en pote svarer nærmest til at trække hunden i halen.

VH. Winther

Fra : lunadc

Dato : 10-06-03 21:26

Hej Ulla

Jeg vil bare ønske dig rigtig god bedring, det må have været en
forfærdelig oplevelse.
Jeg håber du har mulighed for hurtigst mulig at få hilst på en normalt
fungerende Scæferhund.

Mange hilsner

Bodil

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 10-06-03 21:55

Hej gruppe!
Først engang mange tak for alle jeres svar.
Så vil jeg prøve at besvare nogle af jeres spørgsmål.
Først, ja, jeg har selv hunde, 4 stk:
1 Karelsk bjørnehund
1 Border Collie
1 Border Collie/Labrador
1 Labrador/?? mix.

Jeg er ved at tage træneruddannelsen indenfor DCH.

Jeg vurderede ikke hunden som farlig. Det byggede jeg blandt andet på at:
- Hundeføreren tog ikke hunden i line, da de var færdige med øvelsen.
- Hundeføreren forlod ikke øvelsesområdet, men kom hen til os 3 ( dommer og
2 figuranter ) sammen med hunden,
og begyndte at snakke med os. Det "normale" er, at man forlader
øvelsesområdet, når man er færdig.
- Hunden virkede afslappet og absolut ikke trykket ved den situation, den
var i.

Eftersøgnings- eller ronderingsøvelsen har absolut intet at gøre med at
"fange" figuranten eller bide ham, men om at finde ham.
Figuranterne har ikke noget specielt "figuranttøj" på.

For øvrigt går det fremad med mig, sårene gror fint sammen, og der er ikke
kommet infektion i.
Mange tak for alle jeres hilsener.

Ansvaret for det videre forløb med hunden er lagt i hænderne på den
lokalforening fra DCH som hunden kommer fra.
Jeg vil dog kontakte klubben, for at forsikre mig, at der bliver taget hånd
om problemet. Jeg ville ikke kunne bære, hvis jeg pludselig hørte om måske
et barn, der er blevet skamferet eller måske dræbt af den samme hund, uden
at jeg har gjort noget.

Jeg ønsker ikke at hunden bliver aflivet, hvis der kan gøres noget, som
sikrer, at andre ikke kommer til skade, men kan der det?
Jeg har ondt af hundeføreren, hvis det kom lige så meget bag på ham, som det
gjorde på mig. Det må være hårdt at træne med og elske en hund, (som man jo
gør), og så pludselig blive klar over at hunden har en brist, så man bliver
nødt til at tage afsked med den.
Jeg kan dog ikke undskylde hundeføreren, at han ikke tager kontakt til mig.
Havde det været min hund, havde jeg været dybt ulykkelig, men havde været
meget interesseret i at vide hvor megen skade, den havde forvoldt.

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville jeg aldrig røre en fremmed
hund, men hundeføreren burde have advaret, hvis han vidste, at hunden havde
disse tendenser.
Jeg håber dog, at denne episode er med til at forhindre, at hunden øver
større skade på et andet menneske, måske et lille barn.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

>Jeg ønsker ikke at hunden bliver aflivet, hvis der kan gøres noget, som
>sikrer, at andre ikke kommer til skade, men kan der det?

,,mundkurvspåbud ! men hvor mange efterfølger så det ? ligemeget hvad
du syntes om hvad jeg har skret i tidens løb herinde, så ved jeg at
jeg har ret i denne sag, der er kun en ting at gøre ! aflivning af
hunden ! enhver ansvarlig hundeejer ville gøre det ! og hvis han ikke
kan se det, det kan jo være svært når man holder af sin hund, men hvis
han ikke er voksen og fornuftig nok til at gøre det nødvendige så
burde du/i melde det til politiet !husk på at du sagtens kunne være
død af det ! og hvem går det ud over næste gang ?

>Jeg har ondt af hundeføreren,

,,,,,,,så er du fandme for god af dig ! han har da opført sig som et
svin over for dig efter hvad du har beskrevet.

>Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville jeg aldrig røre en fremmed
>hund,

,,,rigtigt nok

men hundeføreren burde have advaret, hvis han vidste, at hunden havde
>disse tendenser.

,,,,,,enig

>Jeg håber dog, at denne episode er med til at forhindre, at hunden øver
>større skade på et andet menneske, måske et lille barn.

,,,hvis du virkelig håber at episoden skal forhindre det, så burde du
melde det til politiet, husk på at du kunne være død af det !det er da
ikke bare noget man glemmer fordi det ikke gik "værre" sådan en hund
er farlig for omgivelserne ligemeget hvor mange
hundepsykologforklaringer folk kommer med, og den burde aflives så den
ikke skader andre.

Fra : Mighty

Dato : 12-06-03 15:12

du er ikke rask punish...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-06-03 15:39

On Thu, 12 Jun 2003 16:12:02 +0200, "Mighty" <apbt@ofir.dk> wrotd:

>du er ikke rask punish...

,,,hvem er ikke rask ? det er da ikke mig der forsvarer en hund der
bider folk i halsen ! så vi bliver nok ikke enige om hvad ordet rask
betyder , dit syn på verden er vist det som ikke er raskt !

Fra : Mighty

Dato : 12-06-03 15:38

jeg siger da ikke at dit syn på verden ikke er raskt... blot dit "syn" på
hunde!!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-06-03 15:46

On Thu, 12 Jun 2003 16:37:44 +0200, "Mighty" <apbt@ofir.dk> wrotd:

>jeg siger da ikke at dit syn på verden ikke er raskt... blot dit "syn" på
>hunde!!

,ok jeg er altså ikke rask fordi jeg mener at en hund der har bidt en
dame i halsen skal aflives ? haha nu er det sku for langt ude det her

Fra : Mighty

Dato : 12-06-03 15:41

jeg siger skam ikke betingelsesløst at hunden ikke skal aflives, blot at vi
der ikke var til stede ikke har belæg for at vurdere situationen og dermed
være dommer over hundens liv...

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 12-06-03 15:46

Mighty wrote:

> jeg siger skam ikke betingelsesløst at hunden ikke skal aflives, blot at vi
> der ikke var til stede ikke har belæg for at vurdere situationen og dermed
> være dommer over hundens liv...

Enig!
/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-06-03 15:56

On Thu, 12 Jun 2003 16:46:13 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Enig!
>/Kim

,,jeg kan slet ikke se at der kunne være omstændigheder der skulle
gøre at hunden ikke skulle aflives, når den først har bidt i halsen på
et menneske er der kun en vej ! husk på at hun kunne være død af det !
sådannne hunde ødelægger det for alle fredelige schæfere .