MS Windows
briani 27239
Fra Win98 til WinXP
Fra : Marianne

Dato : 09-06-03 19:54

Hej

Jeg skal have opgraderet en computer fra Win98 til XP. Det er en Compac.

Jeg har en boot-CD med WinXP, og jeg har sat bootsekvensen i setup til at
være 1.CD-ROM, 2. diskettedrev og 3. harddisk, MEN ikke om jeg kan få
maskineriet til at begynde i den rækkefølge. Den insisterer på at starte op
med Win98, som ligger på harddisken.

Jeg vil gerne lave en helt frisk installation, dvs incl. formatering af
harddisken.

Hvordan får jeg kræet til at at forstå, at den skal starte med CD'en? (dvs
er der nogen måde hvorpå jeg kan fjerne et eller andet vitalt fra harddsiken
så den ikke længere kan 'se' den førhen anvendte Win98?)

mvh
Marianne

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-06-03 20:00

Marianne wrote:
> [...]
> kan få maskineriet til at begynde i den rækkefølge. Den insisterer på
> at starte op med Win98, som ligger på harddisken.

Dette burde du nu kunne ændre i BIOS - husker du at gemme ændringerne når
BIOS forlades?

> Jeg vil gerne lave en helt frisk installation, dvs incl. formatering
> af harddisken.

Forståeligt...

> [...]
> (dvs er der nogen måde hvorpå jeg kan fjerne et eller andet vitalt
> fra harddsiken så den ikke længere kan 'se' den førhen anvendte

Du kan benytte programmet f-disk til at fjerne partitionen hvorpå Win98
befinder sig.

--
Martin K

Fra : Marianne

Dato : 09-06-03 20:54

> Dette burde du nu kunne ændre i BIOS - husker du at gemme ændringerne når
> BIOS forlades?

Ja, ja - jeg har tjekket og dobbelttjekket det.

> Du kan benytte programmet f-disk til at fjerne partitionen hvorpå Win98
> befinder sig.

Gider du forklare det nærmere, hvordan jeg gør. Der er nemlig vel mange
opdelinger af HD'en. Hvis jeg nu står i C:\ hvordan skriver jeg så for at
fjerne partitionen D og E?

Jeg formoder, jeg skal gøre det fra cmd, eller kan jeg gøre det indefra
Windows?

Jeg ville allerhelst kunne lave en gammeldags 'format C:', men den
eksisterer vel ikke længere (føler mig lidt gammel

mvh
marianne

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 09-06-03 21:01

Marianne wrote:
> Gider du forklare det nærmere, hvordan jeg gør. Der er nemlig vel
> mange opdelinger af HD'en. Hvis jeg nu står i C:\ hvordan skriver jeg
> så for at fjerne partitionen D og E?

Jeg forsøger. Du booter på din Win98 diskette. Der mener jeg at fdisk ligger
på, eller må nok lige en tur omkring www.bootdisk.com for at finde en disk
hvor der er fdisk på. Derpå startes fdisk (i dos - eller hva du vil kalde
det). Du får så præsenteret en menu med 4-5 punkter alt efter hvor mange
harddiske du har i. Hvis du har 1 i, er der 4. Jeg mener at slet partitioner
er er nummer 3. Du trykker derfor 3 og vælger 'y' til at slette. Du sletter
bare alle partitionerne. OBS! Dette skal kun gøres hvis du ikke har noget på
diske du skal gemme. Hvis du skal gemme D og E drevet, er ovenstående
løsning ikke mulig, og du må finde en bootdisk på www.bootdisk.com som har
format-kommandoen...

Håber ikke det blev for kryptisk...

> Jeg formoder, jeg skal gøre det fra cmd, eller kan jeg gøre det
> indefra Windows?

Nope - fra 'dos'...

> Jeg ville allerhelst kunne lave en gammeldags 'format C:', men den
> eksisterer vel ikke længere (føler mig lidt gammel

Jo format-kommandoen eksisterer skam. Fin en god bootdisk på
www.bootdisk.com

--
Martin K

Fra : Marianne

Dato : 09-06-03 21:07

> Håber ikke det blev for kryptisk...

Nej - det er jeg med på. Tak for hjælpen (ellers vender jeg tilbage).

mvh
Marianne

Fra : Pico

Dato : 10-06-03 21:47

Marianne wrote:

KLIP
> Jeg ville allerhelst kunne lave en gammeldags 'format C:', men den
> eksisterer vel ikke længere (føler mig lidt gammel

Selvfølgelig gør den da det, den er bare ikke med på en almindelig
bootdiskette oprettet i Win 98. Du kan megetlet komme over det problem.
Kopiere Format.com over på bootdisketten, start med disketten i og vælg
mee eller uden CDrom støtte, det er kun aktuelt hvis du vil installere direkte
fra dos. Når du så står i A promten skriver du bare Format C: som før i
tiden.
Pico

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 22:00

Hej Pico, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Selvfølgelig gør den da det, den er bare ikke med på en almindelig
> bootdiskette oprettet i Win 98.

Jo, den ligger blot gemt i EBD.CAB på startdisketten (i hvert fald ved
Win98 SE). Under boot smides dennes indhold så vidt jeg husker op på
det automatisk kreerede RAM-drive.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Pico

Dato : 11-06-03 20:57

Rudi Stegen wrote:

> Jo, den ligger blot gemt i EBD.CAB på startdisketten (i hvert fald ved
> Win98 SE). Under boot smides dennes indhold så vidt jeg husker op på
> det automatisk kreerede RAM-drive.

Det er muligt, men så kan jeg ikke se hvordan man kan stå i A promten og
skrive format C: , den læser jo på disketten.
Jeg har aldrig kunnet få det til at virke med en systemdiskette lavet i Win 98,
så jeg har altid kopieret format.com over på disketten.

Nu har jeg lige givet mig tid til at "tænke" !!!!!! Vil det sige du mener man kan
skifte til remdrevet og så skrive Format C: eller hvad man nu vil formatere ?
Hvis det er rigtigt har jeg da været ret "sløv" gennem en del år.
Pico

Fra : Edmund

Dato : 11-06-03 22:01

Pico wrote:
> [...]
> mener man kan skifte til remdrevet og så skrive Format C: eller hvad
> man nu vil formatere ? Hvis det er rigtigt har jeg da været ret

Du behøver ikke at skifte til ramdrevet, bare skriv format c: i A
promten

Det kan den gøre fordi der i autoexec.bat står
path=%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:\
--
Mvh Edmund

Fra : Pico

Dato : 11-06-03 23:35

Edmund wrote:

> Du behøver ikke at skifte til ramdrevet, bare skriv format c: i A
> promten
>
> Det kan den gøre fordi der i autoexec.bat står
> path=%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:\

OK, jeg må jo tro på dig for den linie står der godt nok, men det har ikke
virket for mig, men næste gang jeg får tændt for en af maskinerne med Win
98 vil jeg nu lave en startdiskette og se om det virker.
Pico

Fra : Edmund

Dato : 10-06-03 22:01

Pico wrote:
> Marianne wrote:
>>
> KLIP
>>
> Selvfølgelig gør den da det, den er bare ikke med på en almindelig
> bootdiskette oprettet i Win 98.

Jo, den er skam med, den gemmer sig bare på det ram drev der bliver
lavet når man booter på disketten.

Kan startes fra A promten alligevel

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 09-06-03 20:07

Marianne wrote:
> [...]
> kan få maskineriet til at begynde i den rækkefølge. Den insisterer på
> at starte op med Win98, som ligger på harddisken.

Hvis du også har en brænder, kan det være cden skal deri i stedet for.

Nårmalt kommer der en tekst hvor der står
"tryk på en tast for at boote på cd"

Hvis din skærm er langsom til at starte op, kan det være du ikke når at
se teksten, så prøv at trykke return flere gange lige efter start af
pcen

--
Mvh Edmund