Søges: Gode råd om køb af CV - til børnefa~
Fra : nilfri [4000]

Dato : 09-06-03 15:11

Efter at have lånt en campingvogn i Pinsen (med genopstandelse af gamle
minder om fordums campingferier) er der ingen tvivl:

Vi skal have købt en campingvogn - familie med 2 voksne voksne og 2 små
aktive (drenge)børn

Men hvilken? Der er jo et hav af muligheder - det er værre/bedre end at købe
bil.

Herunder enkelte af de spørgsmål, der rejser sig på hovedet. Har du input
vedr. et eller flere, bliver jeg glad.

VÆGT:
Det er da svært at finde ud af, selv om jeg har læst artikel på DCU.
Nuværende riskoger (bil) må max. trække 1275 kg (eller rettere største
påhængskrt. totalvægt iflg. registreringsattesten er 1275 kg).
Er det sammenligneligt med fx. "Tilladt totalvægt" i kataloger (Hobbys fx.)?

MODEL:
Vi vil have en model med køjer og siddesofa-til-dobbeltseng; dvs. ikke faste
enkelt eller dobbeltsenge. Gerne lyst, skandinavisk design i modsætning til
tungt/tyskpræget.
Hos Hobby har vi set fx. 500 KMFe og 495UK; Dethleff har 490TK og 510TK.
Hvad findes der ellers?

FABRIKAT:
Hvordan er fabrikaterne segmenteret? Når det er biler, siger mit
generaliserende verdensbillede fx. FIAT billig, Alfa hip/sportslig og
Nissan pålidelig.
Hvordan er det indenfor CVer?

ANMELDELSER:
Hvor kan jeg finde sobre forbrugertests a la FDM/Motors?

BRUGT?
Kan det svare sig at købe brugt, fx. 2-3 år nye modeller? Hvad er
faldgruberne?

HVORNÅR
Vi holder lidt sen ferie. Er der "sæson" - kan sælgerne (ny/brugtvogne)
presses, når sommeren går på hæld?

--
Med venlig hilsen Finn, Roskilde

Fra : K. Larsen

Dato : 11-06-03 04:24

> [...]
> påhængskrt. totalvægt iflg. registreringsattesten er 1275 kg).
> Er det sammenligneligt med fx. "Tilladt totalvægt" i kataloger (Hobbys

Det er CV'ens egenvægt du skal se på, da det du må køre med er faktisk
totalvægt. Du skal dog være opmærksom på, at der også skal være plads
til oppakning mm. Selv kører jeg med en Hobby 500 KMFe med en
egen-/totalvægt på 1125/1400kg efter en Nissan Primera der må trække
1325kg.

> [...]
> modsætning til tungt/tyskpræget.
> Hos Hobby har vi set fx. 500 KMFe og 495UK; Dethleff har 490TK og

Alle fabrikanter har vogne der opfylder dine ønsker.

> [...]
> Hvordan er fabrikaterne segmenteret? Når det er biler, siger mit
> generaliserende verdensbillede fx. FIAT billig, Alfa hip/sportslig og

Efter min mening ser de sådan ud: FIAT=Adria mfl. du kan se det når du
kommer ind i vognen omden er for billig. Alfa=? det er vel ikke
sportslig at have en CV på slæb. Nissan=Hobby, Dethleffs, Fendt kort
sagt tyskerne.

> ANMELDELSER:
> Hvor kan jeg finde sobre forbrugertests a la FDM/Motors?

Ved ikke - de flest af den slags ligger under for kommercielle
interesser.

> BRUGT?
> Kan det svare sig at købe brugt, fx. 2-3 år nye modeller? Hvad er
> faldgruberne?

En CV taber typisk 20000kr det første år, også får du forteltet med oven
i købet. Det viktigste at være opmærksom på er fugt. Gennemgå vognen
grundigt - kig i skabe og rum under sidegrupper m.m., hvis der er
misfarvninger eller anden tegn på fugt så lad vognen stå.

> HVORNÅR
> Vi holder lidt sen ferie. Er der "sæson" - kan sælgerne
> (ny/brugtvogne) presses, når sommeren går på hæld?

Der er udsalg hvert år fra september, hvor de helt klart er med på at
tale om prisen. Du skal minimum have forteltet gratis.

Kåre

Fra : nilfri [4000]

Dato : 13-06-03 09:46

Tak for input.

Hvilke campingspejle har du købt til din Nissan - har selv en Primere 1,8
StC .

Fra : K. Larsen

Dato : 14-06-03 03:42

> Hvilke campingspejle har du købt til din Nissan - har selv en Primere 1,8
> StC .

De heder Jockey, de kan findes her: http://www.camper.dk
Spejlene sider rigtigt godt, men læg et stykke stof mellem remmene og
spejlet på bagsiden af spejlet ellers ridser de.

Kåre

Fra : Ditte Rod

Dato : 11-06-03 11:03

> [...]
til
> tungt/tyskpræget.
> Hos Hobby har vi set fx. 500 KMFe og 495UK; Dethleff har 490TK og 510TK.

Vi er også en familie med 2 aktive unger på 2 og 5 år. Vi har valgt en Adria
UnicaB 502 UK, altså en vogn med køjer, rundsiddegruppe og en ekstra lille
dinette, hvor hele familien sagtens kan sidde når den store siddegruppe er
lavet om til dobbeltseng. (B-serien er lidt mere "luksuriøs" i fht.
A-serien)
Vores valg faldt på Adria bla. pga. den lave egenvægt der har en vigtig
rolle for os når vi skal pakke til en hel familie, deriblandt barnevogn,
cykler m.m. Vi har ikke på noget tidspunkt fortrudt vores valg og vi har
fået en dejlig lys og let vogn !

>BRUGT?
> Kan det svare sig at købe brugt, fx. 2-3 år nye modeller? Hvad er
> faldgruberne?

Vi købte vores brugt for 1 år siden, den er fra 1997 og var altså 5 år
gammel på det tidspunkt. Fra ny koster denne vogn vel omkring 100.000,- ....
vi gav 65.000,- for vores vogn, inkl. et kun 2 år gammelt isabella
ambassador fortelt !
Dette var vel at mærke ved privat salg.

> HVORNÅR
> Vi holder lidt sen ferie. Er der "sæson" - kan sælgerne (ny/brugtvogne)
> presses, når sommeren går på hæld?

Der er helt klart besparelser at hente jo længere man kommer hen imod
efteråret, det gælder både for forhandlerne og for de private, der gerne vil
af med vognen inden de evt. skal til at betale for vinteropbevaring og
samtidig skal de måske også selv ud og handle ny vogn.

Håber at du kan bruge det til noget, og held og lykke med jagten !
Ditte Rod

Fra : nilfri [4000]

Dato : 13-06-03 09:47

Tak for info.

Checkede selv jeres brugte vogn inden købet, eller fik I hjælp?

Fra : K. Larsen

Dato : 14-06-03 03:52

> Checkede selv jeres brugte vogn inden købet, eller fik I hjælp?

Ja vi checkede selv de vogne vi så på, men endte med at købe en ny da
udvalget med køjer og dobbelseng var begrænset.

Hobby har 5 års fugtgaranti, det "eneste" der kræves er at man får lavet en
fugttest hvert år. dvs. at Hobby betaler en eventuel reparation de første
fem år, så hvis du finder en nyere brugt er måske stadig garanti.

Kåre

PS: Jeg tror også andre mærker har lignene garantier, Fendt må have da
Hobby ejer Fendt.

Fra : Ditte Rod

Dato : 19-06-03 10:55

"nilfri [4000]" <news@pq.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for info.
>
> Checkede selv jeres brugte vogn inden købet, eller fik I hjælp?
>
> --
> Med venlig hilsen Finn, Roskilde

Hej Finn,
Ja vi gik selv vognen igennem ved at kigge/lugte godt efter evt. fugt o.l.
bag ved hynder og i magasiner. Derudover var den lige blevet gastestet, -
havde den ikke været det, havde vi nok bedt om at sælger fik den gastestet
før vi handlede.
Der blev selvfølgelig også tjekket om strøm, vand og varme fungerede som det
skulle, samt at forteltet var i ordentlig stand.
En sidste og meget vigtig ting er lige at få tjekket i bilbogen at der ikke
er restgæld i vognen. Der var nemlig et gammelt pantebrev på den vogn vi
ville købe, så det skulle bringes i orden først.

Alt i alt tror jeg at det handler om at få en god fornemmelse af den person
der sælger vognen, havde vi følt os utilpasse ved sælger, havde vi ikke købt
vognen, heller ikke selvom det var den perfekte vogn !

Er man den meget usikre type, kan man jo også prøve at lave en aftale med
sælger om at få en brugtvognstest på vognen inden handel.

Held og lykke med det !
Hilsen, Ditte Rod