Sidespejle
Fra : Ole Larsen

Dato : 09-06-03 15:01

Hej NG
Vi sad i dag og diskuterede vedrørende sidespejle når man kører med
CV.
Er der overhovedet nogen lov der påbyder ekstra sidespejle sidespejle,
og hvis ja
hvordan skal de så være?
Jeg er selvfølgelig klar over at sidespejle er næsten
uundværligt,specielt med de brede CV
man må køre med i dag, men efter at have gennemlæst diverse teoribøger
har jeg overhovedet
ikke kunnet finde noget om ovensyående.
Mvh
Ole Larsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-06-03 23:02

"Ole Larsen" <kkk@abc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uundværligt,specielt med de brede CV
> man må køre med i dag, men efter at have gennemlæst diverse teoribøger

Jeg fandt denne pdf fil
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf
På side 166 Nr. 10.03.310.

Håber det kan bruges!

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-06-03 19:40

> Jeg fandt denne pdf fil

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokument
er/fagomraader/krav/DfK2003.pdf
> På side 166 Nr. 10.03.310.
>
> Håber det kan bruges!
Det ved jeg ikke rigtig.
Så vidt jeg kan se,står der intet om at bilen skal udstyres med ekstra
spejle(campingspejle)
men blot en vattet forklaring om, at der skal være fornødent udsyn
bagud.
Spørgsmålet er så hvornår der er det?
Hvis det ikke er tydeligt beskrevet f.eks. som ved skitsen af
vidvinkelspejlet, er det jo fuldstændig
overladt til folk selv at bedømme.Det kunne da godt føre til at nogle
evt. ville undlade at købe
spejlene.Derudover kunne der være nogle grænsetilfælde med f.eks. en
ret bred bil og en smal CV

Mvh
Ole Larsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-06-03 02:27

Ole Larsen wrote:

> Det ved jeg ikke rigtig.

Det er også en vag formulering.

> Så vidt jeg kan se,står der intet om at bilen skal udstyres med ekstra
> spejle(campingspejle)

Rigtigt.

> men blot en vattet forklaring om, at der skal være fornødent udsyn
> bagud.
> Spørgsmålet er så hvornår der er det?

Det kan hverken du eller jeg vurdere.

Det vil i givet fald være en vurdering Politiet foretager og i yderste
konsekvens en domstolsafgørelse.

Sagt på en anden måde:

Hvis der ikke sker noget har du fornødent udsyn.

Hvis der sker noget som Politiet vurderer kunne skyldes manglende udsyn så
vil du få skylden. Anker du vil det være rettens vurdering der gælder.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-03 21:35

Carsten Stage" wrote:

> Det kan hverken du eller jeg vurdere.

Nej Carsten men problemet er, at det skal vi.Der er jo ikke andre til
det, før det er for sent.
Så står man klar med en af de utallige gummipragraffer, hvorefter man
aldrig kan få ret.
Det vil altid være politiets vurdering der gælder.
Det ville være ganske let at løse problemet.Udstyrsdirektivet skulle
blot forsynes med en skitse,
i lighed med den der er vist for vidvinkelspejle, så kunne enhver med
et målebånd sikre sig at
udsynet var lovligt,campingspejle eller ej.Det ville kun være
nødvendigt at gøre det en enkelt gang,
så vidste man hvordan de skulle stå.
I øvrigt kan man jo så sige at campingspejle ikke er nogen garanti,
hvis de er indstillet forkert.
Kan politiet så vurdere om de stod rigtigt i et evt. uheldsøjeblik.
Det vil da vist være vanskeligt da de jo som regel er ret lette at
bringe ud af indstilling
hvilket de jo også ifølge udstyrsdirektivet skal være.
Jeg tror man må konkludere at der ikke er noget krav om CV spejle men
at de afgjort er rare at have.
Mvh
Ole Larsen

Fra : Bo Nielsen

Dato : 12-06-03 10:22

Hej Ole

Gi´r det ikke sig selv. Det hedder "tilstrækkeligt udsyn bagud"
Hvis du kigger i det almindelige sidespejl, så kan du kun se campingvognen,
og har altså ikke "tilstrækkeligt udsyn bagud".
Hvis det er en lille trailer eller camplet du kører med, så har du
"tilstrækkeligt udsyn bagud" med de almindelige sidespejle.

Bo

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-03 16:52

Bo Nielsen skrev:
[...]

Hej Bo
Nej jeg synes ikke det gi'r sig selv.
Når jeg kigger i de sidespejle, der sidder på bilen, kan jeg se meget
mere end campingvognen.
Jeg kan faktisk se hen langs siden af CV'en, og efter et vist antal
meter bagud også ind bag den;
netop et af de grænsetilfælde jeg tidligere har omtalt.
Med campingspejle er jeg i stand til at se ind i bag CV'en tidligere.
Jeg kigger faktisk ligeså ofte i de alm. spejle uden at tænke over
det.
Er det tilstrækkeligt udsyn eller hvad?
Mvh
Ole Larsen

Fra : sogs

Dato : 12-06-03 21:56

Ole Larsen wrote:

> [...]
tidligere.
> Jeg kigger faktisk ligeså ofte i de alm. spejle uden at tænke over

Spekulerer sommetider på hvordan Dronningen, eller f.eks. Marty
Fieldmann klarede den - har de tilstrækkelig udsyn - især den sidste,
betydelig vindøjede person, må ha haft det nemt/svært. Personlige
forhold som øjenafstand spilder formentlig også en stor rolle når man
skal afgære om udsigten er i orden.
Tag en ven med i spejlsalen i T for en sammenlignende test.

Undskyld det useriøse.... men det boblede lige lidt.

mvh sten

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-06-03 18:39

Sten skrev:
> [...]
> Tag en ven med i spejlsalen i T for en sammenlignende test.
>
> Undskyld det useriøse.... men det boblede lige lidt.

Hej Sten
Det er da let.Feldman byttede da bare om på højre og venstre spejl.Så
var den fikset ;)
Med dronningen ved jeg ikke.Formentlig en hat med indbygget bakspejl.
Det er nu set til cykelhjelme så hvorfor ikke i en hat.
mvh Ole