må naboen skyde min hund??
Fra : Martin

Dato : 09-06-03 13:15

hej gruppe

Jeg har en labrodore på 1 år nu, da han var et havlt år havde han været over
hos naboen og hente en høne og lave lidt ravage i hønsgården, det skal lige
siges at de stort set går løs de høns men bliver på hans grund, ved godt det
er mit ansvar at holde styr på min hund, men han skal jo vide han ikke må
det og fik da heller ikke en varm velkomst da han kom hjem med fangsten. var
selvfølgelig over og undskylde og så videre...
skal lige siges at figo (hunden) er blevet meget lydig siden og har aldrig
set ham forlade min grund eller krydse vejen siden han ved godt hvor han må
gå til (når jeg ser på det) men kan det hænde at han tager "reglerne" i egen
forvaring når jeg ikke er hjemme?? skal lige siges jeg bor på landet og han
går altid frit når man køre forbi her ligger han altid på trappestene og
venter på at jeg skal komme hjem, ellers ligger han i bilen når jeg er
hjemme..
min nabo kom meget oprevent over i dag og sagde at en af hans høns havde
været i munden på en hund...han påstod ikke at det var min hund men da han
som tidligere nævnt havde været derover var det jo meget nærliggende... den
aften han mener det var sket har jeg storset været sammen med min hund, så
jeg tvivler, men muligheden er der jo... men hvis det nu var figo hvorfor
har han så ikke taget hønen med hjem som han gjorde sidst han plejer jo
altid at komme rendene med alt hvad han finder, bolde grene, sten alt...
løsningen er jo at lad ham gå i hundegård, men det er jo også synd når han
ikke er vandt til det...

når men han sluttede så af med at sige at næste gang han så den hund det nu
var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har kigget efter
det men kan ikke finde det...

På forhånd tak

gode råd modtages.

mvh martin

Fra : Kr Kristensen

Dato : 09-06-03 17:01
Fra : Georg

Dato : 09-06-03 17:15

Hvis han skyder din hund, så vil jeg meget gerne have fingre i ham. Bare
skriv til: linelabrador@hotmail.com

Georg

Fra : TGD

Dato : 09-06-03 17:06

"Martin" <helsted21@get2net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
nu
> var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har kigget

Det må man ikke - det har været tilladt at lade katte aflive hvis de kom ind
i dit hus (sikkert det din nabo forveksler med), men det er blevet forbudt
vist nok i sidste måned.

Fra : Annette Skovbon

Dato : 09-06-03 18:06

On Mon, 09 Jun 2003 14:15:20 +0200, Martin wrote:

> [...]
> det nu var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har
> kigget efter det men kan ikke finde det...

Hej Martin
Hvorfor overhovedet undersøge hvorvidt manden må skyde din hund eller
ej? Hold den dog under opsyn og under kontrol - som du iflg. loven har
pligt til og hold den på din egen grund. Bliver den ikke 100% sikkert på
din grund når du ikke er hjemme, så luk den indenfor. Jeg synes det er
noget mærkeligt noget at i gakker ud over en mand som fremsætter en
sådan trussel - i stedet for at tage fat i det reelle problem - at du
ikke holder din hund væk fra hans grund.

--Annette

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-03 18:14

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
[klip]
> Hej Martin
> Hvorfor overhovedet undersøge hvorvidt manden må skyde din hund eller
> ej?

Fordi det konkret var den trussel, manden fremsagde. På den baggrund er det
vel reelt at stillet spørgsmål, om den trussel er lovmederholdelig.

> Hold den dog under opsyn og under kontrol - som du iflg. loven har
> pligt til og hold den på din egen grund. Bliver den ikke 100% sikkert på
> din grund når du ikke er hjemme, så luk den indenfor.

Nu fremgår det vist ingen steder, at spørgeren ikke ønsker at prøve at holde
styr på sin hund, gør det?

> Jeg synes det er
> noget mærkeligt noget at i gakker ud over en mand som fremsætter en
> sådan trussel

Jeg synes, det er en besynderlig reaktion på et helt legitimt spørgsmål.

- i stedet for at tage fat i det reelle problem - at du
> ikke holder din hund væk fra hans grund.

Herude i den virkelige verden - hvor noget tyder på, at du så ikke
lever(?) - KAN det faktisk ske, at der sker et lille uheld - at hunden
smutter.

Jeg siger det bare som information, så du måske kan forsøge forstå vi andre
dødelige mennesker.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Annette Skovbon

Dato : 09-06-03 18:38

> Fordi det konkret var den trussel, manden fremsagde. På den baggrund er det
> vel reelt at stillet spørgsmål, om den trussel er lovmederholdelig.
Det kan jeg så ikke se. Det kan da kun være en trussel over for en som
ikke har styr på sin hund.

> Nu fremgår det vist ingen steder, at spørgeren ikke ønsker at prøve at holde
> styr på sin hund, gør det?
Eftersom den løber alene rundt udenfor - når spørgeren ikke er hjemme vil
jeg mene jo.

> Jeg synes, det er en besynderlig reaktion på et helt legitimt spørgsmål.
Det kan jeg ikke gøre det store ved. Jeg har samme ret herinde til at
komme med min mening som du har.

> Herude i den virkelige verden - hvor noget tyder på, at du så ikke
> lever(?) - KAN det faktisk ske, at der sker et lille uheld - at hunden
> smutter.
Jeg ved ikke hvor du lever og det interesserer mig faktisk heller ikke
Uheld kan ske ja, men derfor bør man ikke fremprovokere dem, ved at lade
ens hund færdes alene udenfor når den er alene hjemme. Man kan også køre
galt i sin bil fordi man ikke ser sig for - og derfor kører man ikke med
lukkede øjne vel?

> Jeg siger det bare som information, så du måske kan forsøge forstå vi andre
> dødelige mennesker.
Det var vel nok venligt af dig MANGE tak og god aften til dig! )

Venlig hilsen
Annette Skovbon

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-03 18:56

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
[klip]
> Det kan jeg så ikke se. Det kan da kun være en trussel over for en som
> ikke har styr på sin hund.

Du kan ikke se, at man gerne vil have svar på, om det er i overensstemmelse
med loven? Javel så.

> Det kan jeg ikke gøre det store ved. Jeg har samme ret herinde til at
> komme med min mening som du har.

Ja da. Der er vist ingen, der er påstået det modsatte. Jeg konstaterer blot,
at jeg finder din holdning og din reaktion besynderlig - men ikke
overraskende.

> Jeg ved ikke hvor du lever og det interesserer mig faktisk heller ikke

Det mindres jeg vist heller ikke at have ytret noget ønske om at fortælle
dig.

Jeg konstaterer bare, at i den virkelige verden KAN der ske uheld.

> [...]
> ens hund færdes alene udenfor når den er alene hjemme. Man kan også køre
> galt i sin bil fordi man ikke ser sig for - og derfor kører man ikke med

Det er der vist ingen, der har givet udtryk for.

> Det var vel nok venligt af dig MANGE tak og god aften til dig! )

Ingen grund til at takke så overvældende. Mindre kunne også gøre det.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Annette Skovbon

Dato : 09-06-03 19:16

> Du kan ikke se, at man gerne vil have svar på, om det er i
> overensstemmelse med loven? Javel så.
Jo, men hvis det udelukkende er lovstof man søger så er det en helt
anden gruoppe man skal have fat i.

> Ja da. Der er vist ingen, der er påstået det modsatte. Jeg konstaterer
> blot, at jeg finder din holdning og din reaktion besynderlig - men ikke
> overraskende.
Ikke overraskende? Kan man få en uddybende forklaring på den?

> Det mindres jeg vist heller ikke at have ytret noget ønske om at
> fortælle dig.
Den vil jeg - næsten - ikke kommentere, men lade stå som den er. Den
taler tydeligt for sig selv.

> Ingen grund til at takke så overvældende. Mindre kunne også gøre
> det.
Ja, men jeg er i godt humør og det lyder som om andre kunne trænge til
lidt af det

Venlig hilsen
Annette

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-03 19:41

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
[klip]>
> Jo, men hvis det udelukkende er lovstof man søger så er det en helt
> anden gruoppe man skal have fat i.

Så vidt jeg kan se har Trine givet et fyldestgørende svar på det juridiske
aspekt i sagen, så svar /kan/ fås her, selv om spørgsmålet strengt taget
måske hører hjemme i juragruppen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Søren Voigt

Dato : 09-06-03 21:31

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da. Der er vist ingen, der er påstået det modsatte. Jeg konstaterer
blot,
> at jeg finder din holdning og din reaktion besynderlig - men ikke
> overraskende.

Det ville være ønskeligt, om man nu kunne agere som voksne mennesker - ikke
blot af navn, men gerne også af gavn.

Og i øvrigt. Dette er vist en hundegruppe, så prøv at komme med gode
hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste.

Venlig hilsen
Søren

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-03 22:13

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> [...]
>
> Og i øvrigt. Dette er vist en hundegruppe, så prøv at komme med gode
> hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste.

Næh, du vælger dit eget navn i dagens anledning. Hvad skylder vi æren?

Og i øvrigt. Det er altid god tone at angive kilde, når man citerer.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-06-03 20:10

> Næh, du vælger dit eget navn i dagens anledning. Hvad skylder vi æren?

Jeg står trods alt frem med mit fulde navn, og dette kan man slå op i
alverdens opslagsværker på nettet for den sags skyld, mens du har valgt at
hedde "Karina og Christian" med en mailadresse der intet afslører. Dermed er
du jo anonym på linje med den samlede danske mængde af Karinaer der kender
en Christian, og på denne baggrund har jeg ikke helt forstået hvordan du kan
køre din perfide hetz mod mig.

> Og i øvrigt. Det er altid god tone at angive kilde, når man citerer.

Jeg citerede ikke. Jeg skrev faktisk

"..... så prøv at komme med gode hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste."

Du skrev (henvendt til mig):

".... så forsæt du med dine gode hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste."

Iøvrigt er det vel ikke sådan at man kan tage patent på en sætning eller
hyr? Altså hvis jeg har skrevet en sætning på nettet så er denne opbrugt for
resten af usenet? Det må du vide - du er så klog på jura.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-06-03 20:31

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message
[klip]>
> [...]
er
> du jo anonym på linje med den samlede danske mængde af Karinaer der kender

Jo, jo bestemt. Jeg hedder i øvrigt Jensen til efternavn. Bør jeg mon anføre
det, så jeg kan komme til at virke mindre anonym? Eller bør jeg ligefrem
købe mig til et unikt efternavn?

> og på denne baggrund har jeg ikke helt forstået hvordan du kan
> køre din perfide hetz mod mig.

Perfide hetz ligefrem? Du ligger vist, som du har redt.

I øvrigt kommenterede jeg bare, at du denne gang valgte at bruge dit eget
navn. Det er glædeligt, idet det jo sparer mig for besværet ved at kigge
IP-adressen efter, når jeg kommer i tvivl om afsenderen. Du har jo brugt op
til flere forskellige navne, så sikker kan man jo ikke være.

Med venlig hilsen
Karina Jensen

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-06-03 21:06

> [...]
op
> til flere forskellige navne, så sikker kan man jo ikke være.

Det er virkelig morsomt at du gør dig smart over, at et indlæg i gruppen
bærer en IP-adresse. Det er nok ikke fordi det kommer bag på mig.

For det første er den ip-adresse du har fat i, i bedste fald en fælles
adresse for den router der betjener hele den bygning som jeg deler netværk
med. Du kan ikke bruge den til at identificere min pc og slet ikke mig med.
Hvis der er flere pc'ere bag den pågældende router (hvilket jeg kan bekræfte
der er) så har du skaffet dig et bevis på linje med, at "der findes en
person der har adgang til en pc der befinder sig i vores bygning der har
skrevet et indlæg i denne gruppe og ikke udgivet sig for at være mig". Der
er vel et sted mellem 50 og 100 personer der opfylder denne beskrivelse.

For det andet er det patetisk at du bruger din energi på at slå min
IP-adresse op. Jeg bruger i mit indlæg mit eget personlige navn som uden
videre lader sig slå op på nettet sammen med en valid mailadresse. Selv er
du selvfølgelig "Karina Jensen" (hvilket navn genererer overflow på mere end
40 opslag i epost.dk). Hvis mit navn konsekvent havde været en
massebetegnelse som dit eller f.eks. "Punish the deed not the breed", så
ville et opslag af min IP-adresse være i bedste fald meningsløs og under
alle omstændigheder taktløs og udtryk for en unødvendig hetz og forfølgelse.
Hvad ville du sige til, at jeg på linje med din kvikke research fandt frem
til din privatadresse og offentliggjorde den på usenet? Det ville da være
helt utilstedeligt og ganske udenfor formålet med gruppen.

Så tag og konkurrer med mig på at bringe det du kalder "mine gode
hundeindlæg". Det er derfor vi har gruppen her.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-06-03 22:30

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message
[klip]
> Så tag og konkurrer med mig på at bringe det du kalder "mine gode
> hundeindlæg". Det er derfor vi har gruppen her.

Sidste sætning er jeg helt enig i.

Gruppens fundats giver ikke rum til, at vi fortsætter denne meningsløse
diskussion. Har du yderligere kommentarer, og har du et forslag til, hvor
disse kommentarer bør skrives, må du gerne sige til. Ellers er det min
holdning, at diskussionen bør ende her. Jeg har givet udtryk for min
holdning til det at benytte sig af flere identiteter, og har for så vidt
ikke mere at tilføje - det jeg måtte have, vil vist blot give anledning til
yderligere ufred, hvilket i sig selv ikke tjener noget ønskværdigt formål.

Med venlig hilsen
Karina Jensen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 08:50

>Det ville være ønskeligt, om man nu kunne agere som voksne mennesker - ikke
>blot af navn, men gerne også af gavn.

...........haha og det kommer fra dig ? lider du af
personlighedsspaltning ?

kommer der ingen "anonyme/voksne" indlæg fra dig i denne omgang ?

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-06-03 20:33

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ..........haha og det kommer fra dig ? lider du af
> personlighedsspaltning ?

Nej - men tør _du_ snart træde ud af anonymiteten? Nej selvfølgelig
ikke..... _det_ er for farligt.

> kommer der ingen "anonyme/voksne" indlæg fra dig i denne omgang ?

Hvad med følgende: Hvordan går det med din holdning til nordmænd? Du skrev
jo i "alt.pets.dogs.pitbull" for nogen tid siden noget i retning af:

"Norway stinks its almost like Germany , i have allways liked norway and
have worked up there on norsk hydro oilplatform i like the country but now
im not sure anymore , Norway can keep its oil money and beautifull nature
because if i cant chose my own dog up there then i would not move up there
and work , but anyway its a beautiful country."

Jeg må tilstå, at det virkelig er voksent, og svært for mig at leve op til.
Har du tænkt på om nordmændene overhovedet vil have dig

Bedste hilsner
Søren Voigt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-03 19:38

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> writes:

> Jo, men hvis det udelukkende er lovstof man søger så er det en helt
> anden gruoppe man skal have fat i.

Hej Annette.

Kunne du ikke lokkes til at lave et ekstra linjeskift inden du
skriver? Det vil gøre det meget nemmere at læse dine indlæg.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-03 18:23

"Martin" <helsted21@get2net.dk> writes:

> når men han sluttede så af med at sige at næste gang han så den hund det nu
> var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har kigget efter
> det men kan ikke finde det...

Han må ikke bare skyde hunden. Hvis han finder den på sin grund må han
optage den og kræve penge (lovfastsat beløb) for at udlevere den til
dig igen. [1]

Hvis hunden angriber hans høns, må han skyde den uden varsel. Det
samme gælder hvis den er til fare for naboen eller andre mennesker
eller ejendom. [2] Der er jo også regler for om han overhovedet må
have et skydevåben, men det er historien uvedkommende.

Så det kan godt være det var en god ide med en løbegård, hvis ikke du
har styr på hunden.

Mvh Trine

[1] Mark- og vejfredsloven § 5. Enhver er berettiget til selv at
optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse
på hans grund.

[2] Samme lov §14, Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af
dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder
i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt,
kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr
ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når
dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for
person eller ejendom.

Fra : Martin

Dato : 09-06-03 20:01

okay tak for alle de gode indlæg, man bliver sku lidt chorkeret når man får
smidt såe noget i hovdet...havde egentlig mest lyst til at køre over og
skyde ham så kunne han jo føle hvorn det var. men jeg må vidst heller få fat
i en hundegår, så der ikke sker min vapper noget, hvis det skulle havde
været ham der var kommet på afveje. men folk kan sku da også bure deres høns
inde, så skete der jo ikke noget...
Men i sidste ende er det jo mit ansvar at holde styr på min hund.... var
ellers 100 på at han ikke smuttede nogen steder...

men tak for besvarelse af mit spørgsmål

mvh martin

Fra : Leyna

Dato : 09-06-03 22:24

On Mon, 9 Jun 2003 21:00:35 +0200, "Martin" <helsted21@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Men i sidste ende er det jo mit ansvar at holde styr på min hund.... var
>ellers 100 på at han ikke smuttede nogen steder...

Nu har du jo fået et svar, men det er ikke særlig rart at få at vide
at naboen rent faktisk gerne må skyde ens hund. *suk*
Jeg bor selv på landet og min hund kan altså godt finde på at ta' sig
en tur ud på markerne. Der er godt nok ingen der har klaget endnu, men
bondemanden har dog advaret mig om at der jages på alle de tilstødende
marker, og så er det jo ikke ret smart at hunden tager sig en
smuttur...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 11-06-03 09:49

Mon, 09 Jun 2003 23:23:52 +0200, Leyna wrote:

> [...]
>bondemanden har dog advaret mig om at der jages på alle de tilstødende
>marker, og så er det jo ikke ret smart at hunden tager sig en

Ja så har jeg ikke været klar nok i mine advarsler, hvis du
først har fundet ud af bøndernes ret til at beskytte deres
husdyr og jagt mod strejfende hunde. Det er jeg da ked af,
for det er dét, jeg hele tiden harhentydet til!

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
de ikke deler med andre.

Fra : Leyna

Dato : 11-06-03 12:12

On Wed, 11 Jun 2003 10:48:42 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

> [...]
>husdyr og jagt mod strejfende hunde. Det er jeg da ked af,
>for det er dét, jeg hele tiden harhentydet til!

Det har jeg rent faktisk også vidst hele tiden, men... der må ikke
skydes uden at jeg først har modtaget en klage/advarsel fra bonden.
Nu er det heller ikke noget problem her, da jeg er på meget god fod
med ham, men han har dog lovet at jage hunden hjem hvis han skulle se
den, for som han sagde, så vil jægerne sikkert ikke være begejstrede
for at min hund jager vildtet væk.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pia

Dato : 09-06-03 23:22

"Martin" <helsted21@get2net.dk> wrote in message news:<qP4Fa.106$r45.100@news.get2net.dk>...
> [...]
> Men i sidste ende er det jo mit ansvar at holde styr på min hund.... var
> ellers 100 på at han ikke smuttede nogen steder...

hvad med at indhegne hele haven så har den jo stadig noget frihed
og så dyrt er det jo heller ikke
jeg har indhegnet 5000 kvm til mine 3 papiloner
jeg kunne aldrig finde på at lade dem løbe frit rundt
mvh pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-06-03 07:40

Kære Martin

Jeg forstår ikke helt din reaktion - Hvad havde du forestillet dig? At din hund
skulle have lov til gentagende gange at jagte og dræbe naboens høns? Om hønsene
går frit eller er i hønsegård kommer vel ikke sagen ved?

At du antyder en kriminel og gemen tankegang, hjælper vel heller ikke på
problemstillingen - hvis man ikke skulle have lov til at forsvare sin ejendom på
sin egen jord, hvor ville retssamfundet så være henne?

/Kim

Fra : Jynis

Dato : 09-06-03 20:39

> [...]

nu
> var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har kigget

Det kan da godt være det er synd for din hund atsætte den i hundegård. Men
det er også synd for den hvis du ikke har styr på den. Det kan du ikke have
når den er ude og du ikke er hjemme. En hundegård kan være lige fra lille
til flere 100 m2 .
Det er ikke rimeligt at din hund ikke kan lade naboens høns være, det er dit
ansvar .
Det er da mere synd for hønsene at blive jagtet og dræbt af din hund end
det er at holde den hjemme. Det med juraen kan jeg ikke hjælpe med.
En god kur til en hund , der vil tage høns : Rå hønsehoveder at spise i 3
uger , ikke andet . alle dem den kan synke og lidt mere. Det virker , jeg
har prøver det på min hund , den tog heldigvis "kun " mine egne høns. Efter
3 uger på rå kost tror jeg den fik kvalme , bare den hørte et gok.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-06-03 08:50

> [...]
>har prøver det på min hund , den tog heldigvis "kun " mine egne høns. Efter
>3 uger på rå kost tror jeg den fik kvalme , bare den hørte et gok.

,,,,,,,,,,,haha det var da en alternativ måde at holde den fra høns på
men man kan da forestille sig at det virker, jeg ville da selv få
kvalme af at se en høne bare jeg havde spist et enkelt hønehovede

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 09-06-03 21:13

"
LOV OM MARK- OG VEJFRED M.V.

Kapitel IV Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§13
Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves
er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§14
Stk. 1. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende
hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig
måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning,
såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer. Den, der var
besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret
mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede
dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
[...]
andre husdyr eller frembryder nærliggende fare for person eller ejendom.
"
Så skulle det vist give svat.

Jane Kiilerich

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-03 22:14

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> wrote in message
[klip]"
> Så skulle det vist give svat.

Svaret er nu allerede givet af Trine tidligere i dag, men det er helt fint
at få det underbygget.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 08:04

> [...]
> på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber
> andre husdyr eller frembryder nærliggende fare for person eller ejendom.

Så holdets svar er A, ja han må gerne skyde den.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 10-06-03 09:02

Christian B. Andresen wrote:

> "Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> wrote in message

> omstrejfende

> Så holdets svar er A, ja han må gerne skyde den.

Hvis du er advaret ordentligt og i følge loven ja.

Men hvis jeg var dig, og vidste at min hund havde været nede i en anden
mands hønsegård, så ville jeg nu også holde bedre øje med hunden i
fremtiden, og forhindre at den gik der ned igen (indhegning fx). Jeg kan
da også godt forstå hønseejeren.

Jane

PS Jeg ved at jeg nu bliver upupolær

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 09:16

> [...]
> mands hønsegård, så ville jeg nu også holde bedre øje med hunden i
> fremtiden, og forhindre at den gik der ned igen (indhegning fx). Jeg kan

Enig, man skal have hegnet den inde så. Desuden er der jo også den fordel at
man måske slipper for hanhunde hvis ens tæve er løbsk.

> Jane
>
> PS Jeg ved at jeg nu bliver upupolær

Hvorfor det ?

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 10-06-03 10:17

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>>

> Enig, man skal have hegnet den inde så. Desuden er der jo også den fordel at
> man måske slipper for hanhunde hvis ens tæve er løbsk.

Det er vist ret let i dette forum

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 10:25

> Det er vist ret let i dette forum

Det synes jeg ikke. Der er en meget stor %-del af folk med brugshunde.
Der er mange fra DRK fx.

Selvfølgelig, hvis man har specielle holdninger (elhalsbånd), bruger grimt
sprog eller lign. så risikere man grimme indlæg. Men holder man sig sagligt
til tingene er der en fin tone.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 10-06-03 15:44

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> sprog eller lign. så risikere man grimme indlæg. Men holder man sig sagligt

Jeg er også medlem og aktiv i DRK, og jeg ved at mange snakker pænt til
hinanden i dette forum.

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : NEWS

Dato : 10-06-03 15:43

Hvis det ikke er din hund der har taget hønen er det jo heller ikke din hund
der bliver skudt. Hvis det alligevel er din hund så har naboen løst jeres
fælles problem.
mvh
TAU

Fra : Martin

Dato : 10-06-03 17:22

hej

ja der er mange god råd, det ender nok med at jeg hegner min gårdsplads
ind.. men det er da ikke rart at få at vide at ens kære hund bliver skudt...
men kan sagtens se det fra hans side også hvis det er min hund, men man tør
jo ikke tage chancen og lade være med at holde hunden i lukket går.. såen er
det jo... jeg vil takke mange gange for den gode debat... så jeg må vidst ud
og købe noget hegn.. det bliver dyrt men heller det end at midste en hund

mvh martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 07:17

> [...]
ud
> og købe noget hegn.. det bliver dyrt men heller det end at midste en hund

Desuden kan du jo også risikere at den bliver kørt ned eller evt. får du en
fadderskabssag på halsen.

Fra : Mars

Dato : 11-06-03 22:26

Hej

Hvis jeg har en omstrejfende hund på min ejendom, så skal jeg gøre alt for
at finde ejeren, men hvis det ikke lader sig gøre kan/må jeg skyde hunden
hvis jeg indrykker en annonce i avisen hvori hunden bliver beskrevet og at
næste gang den viser sig bliver den skudt. Sådan er loven ¨

ms

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-06-03 22:28

> [...]

nu
> var skød han den, hvor står det, at man har ret til det??? har kigget

Hej Martin

Efter hvad jeg kan forstå på dit indlæg, så mener man, i sidste omgang, at
en hund har haft fat i en af hans høns. Der hersker med andre ord tvivl om,
hvorvidt det var din hund, om hønen befandt sig på naboens jord, da hønen
blev taget. At den bliver fundet der, betyder ikke den blev taget der. Så
nej, hans advarsel kan ikke bruges. Det svarer til, at jeg siger, hvis en
af mine høns bliver taget, så skyder jeg din hund, giv mig lige din adresse
.. Dertil kommer så en masse love om skydevåben, jagttegn /
våbentilladelse, afstande til diverse naboer, så hvis jeg var din nabo, så
ville jeg altså lige læse loven igennem et par gange mere, inden jeg giver
mig til at skyde på en hund. Hvis han nu tilfældigvis skulle have et
jagttegn, så skal han da nok lige læse lidt på bagsiden.

M.V.H.....Benny..