Router sprøgsmål...
Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 08:50

Hej,

Er ved at se på ( http://www.edbpriser.dk/ ) af "de mindre"
routere/firewalls man kan "anvende" til privat brug til omkring kr. ca.
1.000,00.

Bliver lidt i tvivl omkring VPN idet disse (ofte) taler om mulighed for VPN
gennemgang. Jeg kan ikke blive helt klar over, om en eller flere af disse
routere kun virke som vpn server herunder Ipsec og/eller 3DES kryptering ! ?

Kan I hjælpe ?

Torben Brøndum

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-06-03 11:45

"Webmaster1" <Webmaster1@worldwide.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> for VPN gennemgang. Jeg kan ikke blive helt klar over, om en eller
> flere af disse routere kun virke som vpn server herunder Ipsec

VPN gennemgang betyder at routeren understøtter VPN tunnel, ikke at den kan
agere som client eller server.

--
Bjarke Andersen

Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 12:49

Hej "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk>

> VPN gennemgang betyder at routeren understøtter VPN tunnel, ikke at den
kan
> agere som client eller server.

........var ikke spørgsmålet - men om nogen af routerne kunne agere
endpoint/vpnserver

Kunne jo være én af Jer derude, der lige havde kendskab til en model ! ?

Torben Brøndum

Fra : jens

Dato : 09-06-03 13:02

"Webmaster1" <Webmaster1@worldwide.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne jo være én af Jer derude, der lige havde kendskab til en model ! ?

Kik på Zywall fra Zyxel
Jeg mener der er vpn client/server i dem
(De heller ikke mellem de billigste jo)

http://www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1021974741&indexFlagvalue=1
021873683

Mvh Jens

Fra : MN

Dato : 09-06-03 16:00

"Webmaster1" <Webmaster1@worldwide.dk> wrote in message

> [...]
> endpoint/vpnserver
>
> Kunne jo være én af Jer derude, der lige havde kendskab til en model ! ?

Kik på Linksys. Bl.a befvp41 til ca. 900,- og befsx41 til ca. 570,-

Mogens

Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 18:29

"MN" <mogens@FJEN_DETTEdbs.dk>

> Kik på Linksys. Bl.a befvp41 til ca. 900,- og befsx41 til ca. 570,-

For befsx anføres vpn endpoint, men går man ind på produktet tales
om tunnel, men hvad menes der - routeren er vel ikke vpn server !!....
og hvad menes med endpoint.

Hvem af Jer kan beskrive forskellen på den to routere ! ?

Torben Brøndum

Fra : jens

Dato : 09-06-03 20:19

> [...]
> og hvad menes med endpoint.
>
> Hvem af Jer kan beskrive forskellen på den to routere ! ?

Endpoint må være en server/klient som er indbygget i routeren, det giver i
såfald flere pcèr mulighed for at bruge tunnellen.

Passtrough er vel mulighedden for at få en tunnel ind til èn lokal pc.

Mvh Jens

Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 20:37

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Endpoint må være en server/klient som er indbygget i routeren, det giver i
> såfald flere pcèr mulighed for at bruge tunnellen.
>
> Passtrough er vel mulighedden for at få en tunnel ind til èn lokal pc.

Enig - men sådan læser jeg ikke de nærmere tekniske beskrivelse
for især befvp41 routeren, som skulle have endpoint......kan simpelhen
ikke forstå "endpoint" meninegn for den router - de må passthrough ! ?

Torben brøndum

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-06-03 21:15

"jens" <mkg@jellingnet.dk> crashed Echelon writing

> Endpoint må være en server/klient som er indbygget i routeren, det
> giver i såfald flere pcèr mulighed for at bruge tunnellen.

Ikke at jeg forventer/siger at min opfattelse er den korrekte, men jeg vil
forstå endpoint som at routeren kan agere som VPN klient.

På den måde vil routeren kunne skabe en tunnel og route trafik igennem
denne for alle klienter der nu end måtte sidde på indersiden.

Dermed skal evt. flere pc'ere hver især ikke logge mod VPN serveren og
dermed skabe flere tunneller igennem samme router.

--
Bjarke Andersen

Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 22:19

> [...]

> Dermed skal evt. flere pc'ere hver især ikke logge mod VPN serveren og
> dermed skabe flere tunneller igennem samme router.

Ok - prøver lige (for min egen skyld at summere op): der kan etableres
en permanent vpn tunnel mellem to end points dvs. alle klienter på det
"lille" lan
ikke behøver at lave tunneller til "hovedkontoret"....man går ud gennem
"vpn-gatewayen"
right ?

(mobile) klienter, der skal koble op til det "lille" lan via vpn er vel ikke
"berørt" af den
funktionalitet - de skal stadig skabe deres egen vpn tunnel !

Selve det, at det er enten IPSec eller 3DES godkendelse i selve routeren, ja
det er vel
kun endnu dyere routere - hvad kan i givet fald være den billigste router
her ?

Den pågældende (nye) router skal opsættes på mit eget lan med bla. en
Win2Ksrv
samt et par xp- klienter. Jeg skal tilgå udenfra via vpn samt koble op til
firmaets
lan (administration) af firmaet servere m.v. Kan jo godt se, at såfremt jeg
anskaffer
en router med vpn endpoint funktionalitet, ja så kan jeg jo "bare" sætte mig
ved en
af mine klienter - vpn linien vil (altid) være skabt, og så er det jo bare
at koble til TS´en.

Så endpoint funktionaliteten kan vel godt bruges ! ? i mit tilfælde.

Gerne lige lidt tilbagekommentarer - tak.
Produkterne er her:

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=433

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=20

Torben Brøndum

Fra : jens

Dato : 09-06-03 23:05

> [...]
> "lille" lan
> ikke behøver at lave tunneller til "hovedkontoret"....man går ud gennem

Ja, sådan forstår jeg det også.

> (mobile) klienter, der skal koble op til det "lille" lan via vpn er vel
ikke
> "berørt" af den
> funktionalitet - de skal stadig skabe deres egen vpn tunnel !

Ja, forudsat et endpoint kan forstås som vpn server.
Ellers nej.

> [...]
> det er vel
> kun endnu dyere routere - hvad kan i givet fald være den billigste router

Jeg har endnu ikke set en hjemmenet router som _ikke_ undestøttede IPsec,
pptp og l2tp.

> [...]
> ved en
> af mine klienter - vpn linien vil (altid) være skabt, og så er det jo bare

Der kan være nogle begrænsninger for hvor længe tunnellen er åben fra
firmaets side.

> Så endpoint funktionaliteten kan vel godt bruges ! ? i mit tilfælde.

Ja hvis vi forstår begrebet endpoint korrekt, men det er du nødt til at
undersøge nærmere selv.

Mvh Jens

Fra : Webmaster1

Dato : 10-06-03 07:59

"jens" <mkg@jellingnet.dk>

> Ja, forudsat et endpoint kan forstås som vpn server.
> Ellers nej.

> Jeg har endnu ikke set en hjemmenet router som _ikke_ undestøttede IPsec,
> pptp og l2tp.

.....det har jeg heller ikke, men det er som vpn-tunnel, de understøtter -
ikke
som server.

Men i den ene af de to modeller BEFSX41 kan man lade routeren
selv genere/vælge krypteringsnøgle i forbindelse med IPSec og DES/3DES og
nu er der vel ikke længere tale om vpn-gennemgang med vel om vpn-server ??

Og er lige spørgsmålet om authentifikation af brugerne, men det foregår
så på DC´en ?

Har indtil nu anvendt min win2Ksrv som vpn server - her sker der jo
authentifikation
i forbindelse med etablering af vpn tunnellen - men hvordan er det så lige
med routeren....hvor ligger authentifikationen, hvis min antagelse omkrin
routeren
som vpn-server er korrekte ! ?

Torben Brøndum

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 09-06-03 14:40

> VPN gennemgang betyder at routeren understøtter VPN tunnel, ikke at den
kan
> agere som client eller server.

Er det *nok* med VPN-gennemgang på routeren for at kunne koble op mod
arbejdsgivers net?

Eller SKAL den også kunne agere client eller server?

Har Checkpoint Secure som VPN-software

Morten

Fra : Webmaster1

Dato : 09-06-03 18:15

"Morten Jørgensen" <mortendenmark2002@yahoo.dk>

> Er det *nok* med VPN-gennemgang på routeren for at kunne koble op mod
> arbejdsgivers net?
>
> Eller SKAL den også kunne agere client eller server?
>
> Har Checkpoint Secure som VPN-software

Jeg skal både frem og tilbage idet routeren skal sidde sammen med mit eget
lan
samt/og win2ksrv. Desuden skal jeg koble op via vpn mod arbejdsgivers net.

At routeren agerer vpn client, jamen hvornår har man brug for det - jeg
anvender
facilitererne i win 2000 og win Xp til at lave vpn (clienten) opkoblingen !
?

Og ja, jeg ville undersøge muligheden for at finde en hjemmerouter, der kan
agere
vpn server.......er dog tilfreds med på mit hjemme lan, at anevdne min
win2Ksrv som vpn
server.

Og at routeren agerer vpn server med loginid/password hvordan spiller det
sammen
med rettigheder sat i serveren ?

Har set lidt på checkpoint softwaren.......men hvor er forskellen til den
indbyggede del
i win 2000 serveren ?

Hilsen Torben Brøndum