faksekalk
Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 09-06-03 07:45

Nogen som anvender faksekalkblokke i deres ferskvandsakvarie... jeg har
ladet mig fortælle at de kan udgive stoffer som er til skade for
ferskvandsfisk? Er dette korrekt? Jeg har aldrig hørt det før, men vil lige
være sikker inden jeg indkøber 100 kg.

Fra : Rapper

Dato : 09-06-03 08:41

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> wrote in message
> Jeg har aldrig hørt det før, men vil lige
> være sikker inden jeg indkøber 100 kg.

Hvor køber du det?

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 09-06-03 10:42

Hvor kan man samle det henne? Jeg bor i nordjylland...

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-06-03 11:13

Jørgen Engbjerg <zeta@obel.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc1kqu$gr5$1@sunsite.dk...
> Hvor kan man samle det henne? Jeg bor i nordjylland...

Hvor tror du?? *s*
Bynavnet burde kunne give et hint!

Carsten

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 09-06-03 13:22

Ja det regnede jeg da også med... men når man bliver spurgt om hvorfor man
vil køve det, så kan man komme til at tro at de findes andre steder også.
Men jeg ender nok op med at købe det... tsk tsk... så har vi sikkert nogle
andre glæder her i nordjylland.

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bc1mjk$tpm$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-06-03 17:19

Jørgen Engbjerg <zeta@obel.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc1u70$ofo$1@sunsite.dk...
> [...]
også.
> Men jeg ender nok op med at købe det... tsk tsk... så har vi sikkert

Selvom kilo prisen er blandt de billigste, bliver det hurtigt meget
dyrt, da det er meget massivt.

Nede ved Djursland, skulle der stadig være mulighed for at finde nogle
flotte kalksten, som egner sig meget til akvariebrug, da de har
afrundede hjørner og lign. Hvor det er at finde, må du have at vide fra
en lokal.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-06-03 18:07

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> flotte kalksten, som egner sig meget til akvariebrug, da de har
> afrundede hjørner og lign. Hvor det er at finde, må du have at vide fra

Jeg er godt nok ikke lokal (håber på tilgivelse), men stranden ved Fornæs er
et godt bud.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-06-03 09:58

Jørgen Engbjerg <zeta@obel.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc1af5$ff6$1@sunsite.dk...
> [...]
> ladet mig fortælle at de kan udgive stoffer som er til skade for
> ferskvandsfisk? Er dette korrekt? Jeg har aldrig hørt det før, men vil

Det eneste som det kan afgive til vandet er kalk
Hvad skulle det være for nogle stoffer?

Hvad har du i det akvarie?? For det er faktisk kun Malawi og
Tanganyika ciklider, der føler
sig hjemme i de omgivelser. Selvom Faxekalk er meget massivt, så er
100 kg temmeligt meget.

Carsten

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 09-06-03 10:47

Jeg ved ikke hvilke stoffer det skulle være... som sagt havde jeg aldrig
hørt om det før, troede også bare det var at koge det og så i akvariet med
det.
Ved heller ikke lige om jeg skal have 100 kg, men i alle fald en del har et
720 liters som jeg skal fylde op med sten.
Kan det ikke skade fiskene med for meget kalk?

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bc1i88$m2i$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-06-03 18:10

> Jeg ved ikke hvilke stoffer det skulle være... som sagt havde jeg aldrig
> hørt om det før, troede også bare det var at koge det og så i akvariet med
> det.

Kogning har IMHI ingen fornuftig begrundelse.

> Ved heller ikke lige om jeg skal have 100 kg, men i alle fald en del har
et
> 720 liters som jeg skal fylde op med sten.
> Kan det ikke skade fiskene med for meget kalk?

Carsten spurgte:

Det er stadigvæk relevant for at besvare spørgsmålet.

vh
Jan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-06-03 10:00

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen som anvender faksekalkblokke i deres ferskvandsakvarie...

Jeg har 20 kg i mit Malawi akvarie og de er bare skyllet i koldt vand først.

/DM

Fra : Søren Poulsen

Dato : 09-06-03 11:41

Kan man købe kalkblokke i bruddet, eller betale for at få lov til selv at
samle?

Eller lister man bare rundt i nattens mulm og mørke??

--
M.v.h. Søren Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : Ibber Rene Cairo