Foderspørgsmål
Fra : Kate

Dato : 08-06-03 22:32

Jeg vil høre om nogen her kender noget til det fodermærke der hedder
Prism? Mine kræ har fået det siden Januar i år og de kan vældigt godt
li' det, og da det så samtidig er noget billigere end f.eks. Hill's kan
jeg også godt li' det.
Nu er det så bare at for et par mdr. siden fik min mors skovkat
problemer med tissetøjet og bliver beordret på skånekost. Hmmm, tidligt
for en skovtrold på 4 år, men han er så taget af Prism. For et par uger
siden får jeg så at vide at en af mine forældres killinger, som har
samme alder også har fået de problemer. Han har også fået Prism i en
periode, ved ikke hvor længe, men jeg ved at moderens skovtrold har
fået det en tid længere end mine katte.
Nu spekulerer jeg så på, er det en tilfældighed, eller er det foder
bare ikke godt nok?
Hvem var det nu der researchede indholdfortegnelser? Og hvad skal jeg
egentligt kigge efter hvis jeg skal undersøge indholdsfortegnelsen på
foderet?
Jeg vil jo ikke udsætte mine misser for noget hvis jeg kan undgå det.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-06-03 22:51

On 08/06/2003 23:32, in article
3ee3ab53$0$83039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk>
wrote:

> [...]
> foderet?
> Jeg vil jo ikke udsætte mine misser for noget hvis jeg kan undgå det.

Jeg har på et tidspunkt vundet en sæk Prism foder - kattene kan godt lide
det, men jeg synes, det smuldrer, og kattene vil ikke spise smulderet... Så
jeg synes, det er lidt dyrt i drift.
Om næringsindholdet og evt bivirkninger ved dette foder ved jeg intet.
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Kate

Dato : 09-06-03 09:43

Camilla Baird <mail@korat.dk> wrote in

> og kattene vil ikke spise smulderet... Så
> jeg synes, det er lidt dyrt i drift.

Det problem har jeg så ikke haft. Nu er jeg godt nok kun på 3. pose,
men der har ikke være mere smulder en i Hill's poserne. Og mine 2 s,å-
drenge spiser ALT hvad der bare lugter af mad

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 09-06-03 12:17

Så lige jeg havde indholdsfortegnelsen men der står ikke noget om indhold af
magnesium eller fosfor som jo er relevant i dette tilfælde. Så hvis du kan
finde ud af det så kigger jeg på det.

Randi

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 08-06-03 23:12

> Jeg vil høre om nogen her kender noget til det fodermærke der hedder
> Prism?

Kender ikke lige dette foder.

> Hvem var det nu der researchede indholdfortegnelser?

Det var mig.

>Og hvad skal jeg egentligt kigge efter hvis jeg skal undersøge
indholdsfortegnelsen på foderet?

Hvor gammel er dine katte? Og er de neutraliseret? Når det kommer til
urinvejslidelser er det MEGET vigtigt at undgå mad med højt magnesium og
fosfor indhold. Magnesium kan danne komplekser i urinen, og derved foresage
at katten ikke kan urinere. Nu er jeg hverken dyrlæge eller forsker, men
hvis jeg var det mindste i tvivl om det foder jeg brugte ville jeg skifte
til noget jeg var tryg ved.

Hvis du sender mig indholdsfortegnelsen kan jeg godt prøve at regne lidt på
den.

Randi

Fra : Jette

Dato : 09-06-03 00:57

"Randi Skindbjerg Kristensen" skrev:
> Det var mig.

Med fare for at træde gevaldigt i spinaten, fordi min hukommelse sommetider
er lidt hullet *S* - vil jeg lige høre om dine anstrengelser mundede ud i en
artikel eller lign.?

Mvh. Jette

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 09-06-03 07:37

> [...]
sommetider
> er lidt hullet *S* - vil jeg lige høre om dine anstrengelser mundede ud i

Man får kun svar ved at spørge
Jeg er ikke helt færdig, men jeg vil heller ikke ligge den ud da jeg fik
afvide i juragruppen at det var problematisk i og med at skriver
produktetsnavne, og udregner og konkluderer. Hvis jeg kun udregner er der
ingen problemer men går jeg ind og analyserer og konkluderer risikerer jeg
at få ballade, derfor vil jeg ikke ligge noget op, men jeg vil da gerne
svare på spørgsmål og skrive en lille artikel om hvordan man sammenligner og
hvad man skal kigge efter (så snart min eksame er overstået). jeg vil bare
ikke ligge mit eget resultat op.

Håber det var svar nok

Randi

Fra : Jette

Dato : 10-06-03 00:32

> [...]
og
> hvad man skal kigge efter (så snart min eksame er overstået). jeg vil bare

.... okay, det forstår jeg sagtens ... men vil det sige at vi kan få
problemer med produktsiderne på NG'ens hjemmeside?

Mvh. Jette

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 10-06-03 12:08

> ... okay, det forstår jeg sagtens ... men vil det sige at vi kan få
> problemer med produktsiderne på NG'ens hjemmeside?
>
> Mvh. Jette
´
Det tror jeg ikke. Det var analysedelen der var problemet. ikke min egen
lille mening. men det at jeg gik ind og analysererde... jeg ved ikke hvor
meget man skal ligge i det, men jeg vil ikke løbe nogen chancer. Jeg laver
en artikkel hvor jeg fortæller folk hvordan man udregner og hvad man skal
kigge efter. (når jeg har betået min eksamen)

Hilsen Randi

Fra : Majer

Dato : 09-06-03 09:23

Randi Skindbjerg Kristensen wrote:

> Hvis du sender mig indholdsfortegnelsen kan jeg godt prøve at
> regne lidt på den.

Hej Randi!

Jeg sidder her med nogle prøveposer, som jeg ik i den lokale dyrehandel. Det
hedder Pro Pac Cat Low fat. Han siger at det er lige så godt som RC indoor,
men at det er meget billigere (hvilket vi regnede ud sammen).

Kender du til dette mærke?? Og kan det overhovedet sammenlignes med RC
Indoor??

Mange hilsner fra
--
Majer
www.majer.dk

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 09-06-03 12:08

Det
> [...]
> men at det er meget billigere (hvilket vi regnede ud sammen).
>
> Kender du til dette mærke?? Og kan det overhovedet sammenlignes med RC

Kender det ikke, men send mig indholdfortegnelsen og jeg regner lidt på
det... en først efter torsdag...skal lige have min eksamen overstået..

Randi

Fra : Kate

Dato : 09-06-03 09:42

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> wrote
in news:bc0cd3$md$1@sunsite.dk:

> Hvis du sender mig indholdsfortegnelsen kan jeg godt prøve at
> regne lidt på den.

Jeg fremskaffer en indholdsfortegnelse. Min egen pose er væk, men jeg
ved min mor har en pose som hun ikke er sikker på om hun skal bruge.

Fra : Ida

Dato : 09-06-03 10:40

--
"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i en
meddelelse news:bc0cd3$md$1@sunsite.dk...

> [...]
> til noget jeg var tryg ved.
>
> Hvis du sender mig indholdsfortegnelsen kan jeg godt prøve at regne lidt

Hej Randi *s*
Jeg husker ikke hvilke mærker du har været igennem, men du skulle vel ikke
have undersøgt det mærke der hedder Regal ?
Efter hvad jeg har fået at vide, så skulle det være stort set det samme som
Hills, men der siges jo så meget
Dette foder er betydeligt billigere end Hills, så jeg er meget interesseret
i at vide mere om det.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - på vej med nyt design

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 09-06-03 12:10

> [...]
som
> Hills, men der siges jo så meget
> Dette foder er betydeligt billigere end Hills, så jeg er meget

Nej det har jeg ikke kigget på men send gerne indholdsfortegnelse....

Randi

Fra : Kate

Dato : 09-06-03 12:10

> Hvor gammel er dine katte? Og er de neutraliseret?

Dette fik jeg så slet ikke svaret på. De er hhv. 13, 3½ og 1 år for
drengenes vedkommende, Donse er lige over 3 år. Alle er neutraliserede,
ja.

Men det er vel oftest et hankatte problem det med urinvejslidelserne,
ikke? Selvfølgelig forestiller jeg mig at hunkatte også kan få
problemer, synes bare det er hankattene der fylder når man hører om
problemer.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-06-03 21:45

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev ...
> [...]
> ikke? Selvfølgelig forestiller jeg mig at hunkatte også kan få
> problemer, synes bare det er hankattene der fylder når man hører om

Jo, det er som regel hankattene, der får problemer - fordi deres urinrør er
meget smallere end hunkattes...
Hvis man *kun* har hunkat(te) og bruger noget meget magnesiumholdigt foder,
kan hunkatte også få det - ellers får hankattene sædvanligvis problemer
først, så skifter man foder, og så "når" hunkattene aldrig at få problemer
(heldigvis).

Mvh. Camilla

Fra : Niels Peter

Dato : 09-06-03 22:11

Kate wrote:

> [...]
> ikke? Selvfølgelig forestiller jeg mig at hunkatte også kan få
> problemer, synes bare det er hankattene der fylder når man hører om

Netop, og det er fordi, deres urinvejsproblemer er mere dramatisk
forløbende på grund af det snævrere urinrør.
Når hunkatte har blæresten, ses det oftest som gentagne, uforklarlige
blærebetændelser. Det er ikke altid, ejerne eller for den sags skyld
dyrlægen får den tanke, at det kan have noget med blæresten at gøre.
Derfor optræder hunkattene ikke så meget i den statistik.

Niels Peter

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 10-06-03 12:06

Hej kate. Jeg har sendt dig mine udregninger

Randi