Li-Ion batterier
Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-03-01 21:30

Hej NG....

Jeg har lige et spørgsmål jeg skal have afklaret.

Før i tiden har jeg altid haft mobiltelefoner med Ni-Mh batterier. Og jeg
har vidst at de havde bedst af at blivet ladet helt ned, før man ladede dem
op igen. Fint nok.

Her i forgårs blev jeg den stolte ejer af en Nokia 8210, og den har jo et
Li-Ion batteri. I den forbindelse har jeg hørt at det er fuldstændig lige
meget om man lader Li-Ion batterier helt ned før man lader dem op, og at de
sagtens kan tåle at man "tjat"-lader dem.

Passer det??

mvh
Thomas Hansen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-03-01 21:51

"Thomas Hansen" <t_hansen20@hotmail.com> wrote:

> [...]
>meget om man lader Li-Ion batterier helt ned før man lader dem op, og at de
>sagtens kan tåle at man "tjat"-lader dem.

Ja, det kan man godt. Flere anbefaler dog, at man en gang imellem (en, to
gange om måneden) aflader helt og derefter helt op. Jeg ved ikke om det
passer, men de første to-tre gange skal du lade det lade op natten over.

Bemærk at de første par ladninger vil ikke have den fulde kapacitet. Det er
helt normalt.

Peter

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 29-03-01 15:19

Det var vist kun i "gamle dage" man havde udtalte problemer med op- og
afladning som du beskriver. Det var dengang man havde Ni-Cd batterier, der i
hvert fald ikke havde godt af at op- og aflade mere eller mindre vilkårligt.

Problemet findes (næsten) ikke mht. Mi-Mh og endnu mindre med Li-ion.

Tue

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-03-01 00:02

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Problemet findes (næsten) ikke mht. Mi-Mh og endnu mindre med Li-ion.

Helt korrekt. Problemerne er aftaget, men Li-ion har i hvert fald godt af, at
blive helt afladet og så helt opladt de første par gange.

Nogle siger, at man derefter kan gøre som man vil. Andre mener, at man en gang
eller to om måneden skal lade helt af og så helt op. Om det er rigtigt, kan
jeg ikke sige. Jeg gør det slev, men mest fordi batteriet i en 8210 ikke
holder så længe. En ting er dog sikkert - det skader ikke batteriet!

Peter