MS Windows
briani 27239
[XP] SMTP-service
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-06-03 16:37

Jeg kunne godt tænke mig at blive fri for at skulle sende mails via min
"udbyders" SMTP-server. Jeg bruger Windows XP, og der følger der jo en
SMTP-service med, så den regnede jeg med jeg kunne bruge.

Jeg har sådan set også fået den sat op, og jeg kan fint sende emails via
den - men alle emails bliver liggende i %sysdrive%\inetpub\mailroot\queue
og bliver ikke sendt videre.

Kan I hjælpe mig med, hvad jeg gør galt ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk : FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : jens

Dato : 08-06-03 18:17

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> den - men alle emails bliver liggende i %sysdrive%\inetpub\mailroot\queue
> og bliver ikke sendt videre.
>
> Kan I hjælpe mig med, hvad jeg gør galt ?

Hvad mener eventviewer der er galt ?

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-06-03 19:56

jens wrote :

> "Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad mener eventviewer der er galt ?

Message delivery to the remote domain 'stocholm.dk' failed for the
following reason: The remote server did not respond to a connection
attempt.

(forsøgte at sende en email til mig selv)

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : jens

Dato : 08-06-03 20:21

> [...]
> following reason: The remote server did not respond to a connection
> attempt.
>
> (forsøgte at sende en email til mig selv)

DNS fejl.
Du har tilsyneladende ingen MXrecord til din server.

Hvor har du domænet, og har du selv kontrol over dnsòpsætningen på det ?

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-06-03 22:38

jens wrote :

> [...]
> Du har tilsyneladende ingen MXrecord til din server.
>
> Hvor har du domænet, og har du selv kontrol over dnsòpsætningen på det?

Mjøeh ... bær over med mig - men jeg er ikke klar over, hvad du taler om ?

Når du siger "din server" er det så min lokale maskine du snakker om ? Er
det sådan at jeg skal have en MX-record for den maskine min SMTP-server er
installeret på for at kunne bruge den som SMTP-server ? Jeg troede faktisk
at det var mere simpelt - og at mailserveren "blot" slog MX-recorden op for
det domæne emailadressen tilhører, derefter forbandt til den på port 25 og
skrev HELO - kommandosekvenserne til den ... men jeg kan forstå, at det
ikke er tilfældet ?

Mht stocholm.dk-domænet, så er det hostet ude i byen [1]. Til stocholm.dk-
domænet hører MX-records mail.jirty.dk samt mail2.jirty.dk

[1] Af www.jirty.dk

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : jens

Dato : 08-06-03 23:04

> Mjøeh ... bær over med mig - men jeg er ikke klar over, hvad du taler om ?

Ok,, jeg kender det godt.....

> Når du siger "din server" er det så min lokale maskine du snakker om ?

Ja, du vil jo lave en mailserver på den.

> [...]
> skrev HELO - kommandosekvenserne til den ... men jeg kan forstå, at det

Det gør den jo i princippet også, dut problem er bare at når domænet slås op
i dns, får afsender maskinen at vide den ikke er mailserver..... no sending.

> Mht stocholm.dk-domænet, så er det hostet ude i byen [1]. Til stocholm.dk-
> domænet hører MX-records mail.jirty.dk samt mail2.jirty.dk

Så brug dem......... som mailservere.

Du kan enten sætte mailadresser op hos dem, eller få din egen mailserver
registreret på en dns server som har lov at oprette den.

Jeg har mit på http://www.gratisdns.dk

En A record peger på min routers ip, som sender port 80 til rette lan pc.
En MX record peger på A som mailserver for domænet.
Min router forwarder så port 25 til (en anden) rette lan pc.
Og bekendte med mailadresse på mit domæne henter med port 110 som er
forwardet til den 2. lan pc.

Jeg har set du har spurgt til en mailserver, mailenable bruger jeg, men den
kan kun sende og modtage med smtp.
Man kan så hente fra den via pop3. (I free versionen)
Den er nem at sætte op, men det kræver stadig en MX registrering i en DNS
server at få det til at virke.

(I nogle tilfælde kan MXèn undværres, men det kræver at domænet ligger på
samme server som mailserveren, og du får nok ikke lov at lægge mailenable på
den server som "hoster" domænet nu.)

Du kan sikkert sende mails med egne mailadresser gennem mail.jyrti.dk, men
skal måske på serveren forwarde til en anden adresse for at få mails fra den
igen, det skulle jeg hos min gamle "domæneholder".

Er det sort snak så sig til, mailservere er en underlig opfindelse.

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 07:13

jens wrote :

> [...]
>
> Det gør den jo i princippet også, dut problem er bare at når domænet
> slås op i dns, får afsender maskinen at vide den ikke er

Hvordan får den det at vide ? Som jeg forstår det, så sker der dette:

1.
Jeg vil gerne sende en email til spam at stocholm . dk . Denne email
poster jeg via min smtp-server.

2.
SMTP-serveren slår stocholm.dk op og finder MX-record mail2.jirty.dk

3.
Den forbinder til mail2.jirty.dk på port 25

4.
Den begynder at kommunikere med modtagermailserveren - fx

HELO mail2.jirty.dk
rcpt to: spam at stocholm .dk
mail from: me at anotherdomain .dk
Subject: Hello Jesper

bla bla bla
..
quit

(så vidt jeg kan huske).

Hvor i denne process får min egen SMTP-server at vide, at den ikke er en
rigtig mailserver pga manglende MX-record ?

> Er det sort snak så sig til, mailservere er en underlig opfindelse.

Hvis du ikke har noget imod det, så flytter jeg lige diskussionen til
dk.edb.internet.software.mail+news, hvor jeg vil mene den er mere on-
topic.

FUT: dk.edb.internet.software.mail+news

Fra : jens

Dato : 09-06-03 10:57

> [...]
>
> Hvor i denne process får min egen SMTP-server at vide, at den ikke er en
> rigtig mailserver pga manglende MX-record ?

Jeg har muligvis vendt det på hovedet, mail.jirty.dk som er den gyldige
mailserver for domænet afviser mailen fra din lokale "mailserver", da det er
et invalid domæne som er afsender.

Mail.jirty.dk kan ikke finde et domæne navn til din ip, og rejecter den som
spam, det er da en god ting.

Men du kan jo undværre en mailserver som jeg læser tråden i en anden gruppe.

Du kan bare benytte mail.jirty.dk som din udgående mailserver, da det er den
som har mx recorden.

Futtet fra dk edb system ms-windows

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 11:29

jens <mkg@jellingnet.dk> skrev:

> [...]
>30.226.1.34...

>Jeg har muligvis vendt det på
>hovedet, mail.jirty.dk som er den gyldige

Øh ... hvordan kan du vide det ?

>Mail.jirty.dk kan ikke finde et
>domæne navn til din ip, og rejecter den som
>spam, det er da en god ting.

Jaja ... jeg brokker mig heller ikke over det - jeg forstår det
blot ikke helt.

>Men du kan jo undværre en mailserver
>som jeg læser tråden i en anden gruppe.
>
>Du kan bare benytte mail.jirty.dk som
>din udgående mailserver, da det er den
>som har mx recorden.

Mjaeh ... jeg har lige prøvet følgende ved at kommunikere med
mailserveren.

$telnet mail.jirty.dk 25
Trying 213.150.41.38...
Connected to mail.jirty.dk.
Escape character is '^]'.
220 jirty.dk ESMTP MDaemon 5.0.5; Mon, 09 Jun 2003 12:11:11 +0200
helo jirty.dk
250 jirty.dk Hello jirty.dk, pleased to meet you
mail from: js@*mail1*.dk
250 <js@@*mail1*.dk>, Sender ok
rcpt to: c***@**.***.dk // denne emailadresse findes ikke
// på mailserveren
550 <c***@**.***.dk>, Recipient unknown
rcpt to: jesper@**.dk // denne adresse findes
250 <jesper@**.dk>, Recipient ok
data
354 Enter mail, end with <CRLF>.<CRLF>
From: js@*mail1*.dk
To: js@*mail1*.dk
Subject: hej

test af mail
..
250 Ok, message saved
quit
221 See ya in cyberspace

Det virker jo rimeligt nok, at den kun modtager emails til
adresser på den pågældende mailserver, men jeg vil jo egentlig
gerne kunne sende/relaye til andre mailadresser - og det ser ikke
ud til at det er muligt. Det kan jo selvfølgelig være at de har
slået dette fra - hvilket nok er sandsynligt.

Jeg beklager hvis jeg virker lidt tung i det - men jeg har svært
ved at se, hvor det er hullerne i min forståelse befinder sig.

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : jens

Dato : 09-06-03 11:43

"Jesper Stocholm" <tdcnospam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> Øh ... hvordan kan du vide det ?

Jeg kan ikke vide det, men der er en god grund til at formode det.
Jeg har selv en mailserver kørende, da den var 8 dage gammel blev den listet
i ordb.org som mailrelay.
Derefter blev mails fra min server afvist af flere virksomhedders
mailservere.
Efter at tilvælge "reject mail from invalid domains" blev trafikken
betydeligt mindre, og efter "no relay" kunne den komme ud af ordb.org`s
liste igen.

> Jaja ... jeg brokker mig heller ikke over det - jeg forstår det
> blot ikke helt.

Det er det som hedder reverse dns lookup mener jeg.

> [...]
>
> Jeg beklager hvis jeg virker lidt tung i det - men jeg har svært
> ved at se, hvor det er hullerne i min forståelse befinder sig.

Der hvor det går galt er at du sender med en adresse som ikke er på
serveren.
(serveren tillader ikke mailrelay for ukendte domæner, hvilket den heller
ikke skal)

Du kan jo sende med din stocholm adresse til en fremmed valid mailadresse.
Du er velkommen til at bruge min som testadresse. mkg@jellingnet.dk
Men hvis du vil have svar på den er det en betingelse at der stå RE i emnet,
ellers ser jeg den ikke.

Mvh Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 12:07

jens <mkg@jellingnet.dk> skrev:

>Det er det som hedder reverse dns
>lookup mener jeg.

ok ...

>Der hvor det går galt er at du sender
> [...]

Ok ... jeg prøvede lige med

Connected to mail.jirty.dk.
Escape character is '^]'.
220 jirty.dk ESMTP MDaemon 5.0.5; Mon, 09 Jun 2003 12:57:43 +0200
helo stocholm IT
250 jirty.dk Hello stocholm IT, pleased to meet you
mail from: js@*stocholmdomæne*.dk // emailadresse eksisterer
250 <js@*stocholmdomæne*.dk>, Sender ok
rcpt to: myjobmail@myjob*.cominvalid
250 <myjobmail@myjob*.cominvalid>, Recipient ok
To: Jesoper Stocholm <myjobmail@myjob*.cominvalid>
From: Jesper S. Pedersen ><
Subject : A new test

Body of email
..
250 Ok, message saved
quit
221 See ya in cyberspace

.... og det virker !

Er konklusionen så ikke, at jeg godt kan bruge mail.jirty.dk som
SMTP-server - når blot min afsenderadresse eksisterer på
mailserveren ?

> [...]
>testadresse. mkg@jellingnet.dk
>Men hvis du vil have svar på den er
>det en betingelse at der stå RE i emnet,

Ellers tak, men det ser ud til at jeg ikke behøver det alligevel.

Tak for din tålmodighed ...

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : jens

Dato : 09-06-03 12:16

> [...]
klip........

> ... og det virker !
>
> Er konklusionen så ikke, at jeg godt kan bruge mail.jirty.dk som
> SMTP-server - når blot min afsenderadresse eksisterer på
> mailserveren ?

Jo.
Indsæt mail.jirty.dk som udgående mailserver på de konti som har stochom.dk
som domæne.

På samme måde kan du sandsynligvis indsætte dit firmas mailserver som
udgående på dine arbejds adresser, men det afhænger af hvad admin`nen
tillader der.

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-06-03 12:24

Jesper Stocholm wrote:
> Er konklusionen så ikke, at jeg godt kan bruge mail.jirty.dk som
> SMTP-server - når blot min afsenderadresse eksisterer på
> mailserveren ?

Forhåbentlig ikke, så vil alle jo kunne anvende serveren som åbent relay
f.eks. ved at bruge din afsenderadresse.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:18

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> Mail.jirty.dk kan ikke finde et domæne navn til din ip, og rejecter den som
> spam, det er da en god ting.

Det er meget få mailservere der er opsat til at afvise mails fra
mailservere, som ikke har reverse DNS.

Hvordan ved du i øvrigt at Jesper ikke har reverse DNS i en eller
anden form på sin computer?

> Du kan bare benytte mail.jirty.dk som din udgående mailserver, da det er den
> som har mx recorden.

Nej, jeg tvivler på at mail.jirty.dk er et åbent relay, og så vil den
kun kunne modtage mail til stocholm.dk og andre domæner der er hostet
på samme server.

--
Jacob - www.bunk.cc
You look tired.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:21

Jesper Stocholm <tdcnospam@stocholm.dk> writes:

> Er konklusionen så ikke, at jeg godt kan bruge mail.jirty.dk som
> SMTP-server - når blot min afsenderadresse eksisterer på
> mailserveren ?

Det er da i så fald en defekt opsat mailserver. Så kan jeg også sende
alt det mail/spam jeg gider igennem den, når blot jeg påstår at det
kommer fra din adresse. Fedt!

--
Jacob - www.bunk.cc
Kiss me twice. I'm schizophrenic.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:39

> Ja, Jesper ikke ved hvordan dette laves, så skal det enten være
> opsat pr. default i Windows XP eller være blevet slået til ved en
> fejl ... gæt selv hvilken der er korrekt (om nogen af dem)

Det er noget din netværksadministrator sætter op for dig. Den adresse
du har sendt dit indlæg fra (195.33.105.17) har fx PTR-recorden
tan17.ncr.com.

> Hvordan forklarer du så, at jeg kunne sende en email til et
> domæne, der ikke er hostet hos jirty ?

De bruger måske "pop-before-smtp". Hvilket betyder at du i et tidsrum,
fx 5 minutter, efter du har været logget ind med POP3 må sende mail
igennem deres server med SMTP fra den IP-adresse du var logget ind
fra. Ellers er det blot endnu en defekt opsat mailserver på
internettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:41

Jesper Stocholm <tdcnospam@stocholm.dk> writes:

> PS: hvordan slår jeg en MX-record op på et domæne ?

Det kan du gøre med nslookup(1), host(1), dig(1). Jeg foretrækker at
bruge host(1) som:

$ host -t mx stocholm.dk
stocholm.dk mail is handled by 20 mail2.jirty.dk.
stocholm.dk mail is handled by 10 mail.jirty.dk.

Af de tre muligheder er det vist kun nslookup der findes under
Windows. Der gør man så:

$ nslookup
Note: nslookup is deprecated and may be removed from future releases.
Consider using the `dig' or `host' programs instead. Run nslookup with
the `-sil[ent]' option to prevent this message from appearing.
> set q=mx
> stocholm.dk
Server: 212.242.94.26
Address: 212.242.94.26#53

Non-authoritative answer:
stocholm.dk mail exchanger = 20 mail2.jirty.dk.
stocholm.dk mail exchanger = 10 mail.jirty.dk.

Hvor jeg har skrevet de linjer med '>' foran.

--
Jacob - www.bunk.cc
Bus error -- please leave by the rear door.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:58

Jesper Stocholm <tdcnospam@stocholm.dk> writes:

> hmmm ... noget siger mig at jeg hellere må skrive en mail til min
> udbyder.

Jeg testede lige:

$ telnet mail.jirty.dk smtp
Trying 213.150.41.38...
Connected to mail.jirty.dk.
Escape character is '^]'.
220 jirty.dk ESMTP MDaemon 5.0.5; Mon, 09 Jun 2003 13:52:38 +0200
helo paven.bunk.cc
250 jirty.dk Hello paven.bunk.cc, pleased to meet you
mail from:<*nogen* hos stocholm.dk>
250 <*nogen* hos stocholm.dk>, Sender ok
rcpt to:<test hos bunk.cc>
250 <test hos bunk.cc>, Recipient ok
data
354 Enter mail, end with <CRLF>.<CRLF>
Foo!
..
250 Ok, message saved
quit
221 See ya in cyberspace
Connection closed by foreign host.

Den tog altså fint imod mailen, men den er ikke dukket op endnu, så
spørgsmålet er om serveren også sender den videre. Jeg synes i hvert
fald stadig at den virker lettere defekt.

Jeg kan se at nogen har tilføjet den til test-listen hos ORDB
tidligere i dag, så er det spændende at se hvad der kommer ud af
det. ORDB's tests plejer at være ganske omfattende og gode.

--
Jacob - www.bunk.cc
If rabbits' feet are so lucky, what happened to the rabbit?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 13:01

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Den tog altså fint imod mailen, men den er ikke dukket op endnu [ ... ]

Det er den så nu

Alle kan altså sende alt det mail de gider igennem den server, hvis
blot de udgiver sig for at afsende det fra din adresse. Perfekt til et
joe job, ikke kun lægger "du" adresse til, "du" kan også få lov at
lægge mailserver til

--
Jacob - www.bunk.cc
Age and treachery will always overcome youth and skill.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 20:06

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:

> Send dem dette link også, det ser ud til at din backup-MX er nede:

Der er flere ting der ser skidt ud når man læser den side.

Blandt andet er det rigtig skidt at SOA-expire kun er 1 time. Det
betyder at hvis den primære nameserver er nede længere tid end en time
vil den sekundære holde op med at besvare queries for stocholm.dk.

Alt i alt ville jeg holde mig langt væk fra Jirty som webhotel. De har
tydeligvis ikke nok styr på opsætning af mailservere og DNS-servere.

--
Jacob - www.bunk.cc
Kitchen activity is highlighted. Butter up a friend.

Fra : N/A

Dato : 09-06-03 12:29

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 12:29

> [...]

>og andre domæner der er hostet
>på samme server.

Hvordan forklarer du så, at jeg kunne sende en email til et

(se andet indlæg i denne tråd)

?

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 12:32

> [...]
sende
>alt det mail/spam jeg gider igennem den, når blot jeg påstår at

Tja ... nu er det ikke min egen mailserver, men har jeg/vi fundet
et hul i opsætningen af deres mailserver ?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-06-03 19:43

Brug f.eks.: <URL: http://dnsreport.com >

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 12:47

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
> [...]

Jeg har slet ikke POP3-adgang ud af huset her hvor jeg sidder nu -
så den kan ikke være blevet aktiveret (hvis den er sat til). Al
adgang til serveren er sket via telnet til port 25

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 13:12

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:

>Jeg testede lige:
>
>$ telnet mail.jirty.dk smtp
>Trying 213.150.41.38...
>Connected to mail.jirty.dk.
>Escape character is '^]'.
>220 jirty.dk ESMTP MDaemon 5.0.5;
>Mon, 09 Jun 2003 13:52:38 +0200
>helo paven.bunk.cc
>250 jirty.dk Hello paven.bunk.cc,
>pleased to meet you
>mail from:<*nogen* hos
>stocholm.dk>
>250 <*nogen* hos stocholm.dk>, Sender ok
> [...]

Ok ... jeg har skrevet til dem - så må jeg jo se, hvad de svarer -
og hvor sure de bliver (på mig).

>If rabbits' feet are so lucky,
>what happened to the rabbit?

Pointen er at en kaninfod kun virker, hvis den ikke er "sluttet
til" en kanin - og derfor kan eventuel lykke og held ikke
tilfalde "ejeren" af foden. Det er vel sådan en slags "Catch-22"-
situation.

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *