MS Windows
briani 27239
FAT32 vs. NTFS
Fra : Martin San.

Dato : 08-06-03 14:10

Hvordan var det nu lige...

Hvilke fordele er der ved at NTFS-formatere sin disk hvis man installerer
WinXP Home? Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre ydelse/højere
hastighed?
Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE

MVH Martin
P4n 2,4/533
512 Mb PC2700
Soltek SL-85ERV

Fra : Sparre

Dato : 08-06-03 14:47

> Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE

120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor mange GB FAT32
kan klare, men havde da en 60 GB som kørte FAT32 og det gik ikke så
godt....kør NTFS

--
Sparre

Fra : Lars R Jensen

Dato : 08-06-03 15:00

"Sparre" <christian@xxxxxxxx.x.x> skrev i en meddelelse

> 120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor mange GB
FAT32
> kan klare, men havde da en 60 GB som kørte FAT32 og det gik ikke så
> godt....kør NTFS

Er det ikke mere bundkortets skyld? Jeg mener, at FAT32 godt kan klare mere
end 120 GB.

Mvh Lars

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 15:55

Sparre skrev:

> 120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor
> mange GB FAT32 kan klare

2 TB.

Madsen.

Fra : Lars R Jensen

Dato : 08-06-03 15:01

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre ydelse/højere
> hastighed?

Der er i hvert fald nogle, som påstår, at ydelsen er betragtelig bedre med
FAT32, mens sikkerhedsniveauet er lavere.

Mvh Lars

Fra : Leony

Dato : 08-06-03 15:08

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke fordele er der ved at NTFS-formatere sin disk hvis man
> installerer WinXP Home?

Du kan læse lidt om de ting NTFS kan, som FAT ikke kan her:
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63
Selv bruger jeg FAT32, da jeg ikke kan bruge alle NTFS' fordele til
særligt meget i min hverdag.

Jeg har brugt FAT32 uden problemer i alle de år jeg har computeret og
det regner jeg med at blive ved med, så længe det er muligt.

> Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre
> ydelse/højere hastighed?

Hvis der er en ydelsesforskel, så er den marginal.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 08-06-03 18:50

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> writes:

> Selv bruger jeg FAT32, da jeg ikke kan bruge alle NTFS' fordele til
> særligt meget i min hverdag.

Enig. Har selv en XP Home, og det eneste jeg sætter pris på fra NTFS
er jeg ikke mister mine filer når den går ned.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre om nogen her kan fortælle
nogle succeshistorier hvor NTFS's/XP's features er blevet brugt til at
undgå virus og "hackere" på en almindelig hjemmecomputer, sådan som
man bruger lignende filsystemer under andre styresystemer.

Christoffer Olsen

Fra : jens

Dato : 09-06-03 02:08

"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undgå virus og "hackere" på en almindelig hjemmecomputer, sådan som
> man bruger lignende filsystemer under andre styresystemer.

Jeg har undgået hackere hver eneste dag pga........
Naaee den holder ikke jo.

Men med fat32 kan man ikke bruge avanceret fildeling med kvota styrring.
Man kan heller ikke bruge xp/w2k som domæne maskine med w2k sikkerhed på
fat32

Det er sæføli ligegyldigt på en home......

Men på en hjemme maskine er ntfs genialt til at styre ungernes discforbrug
til "ligegyldige" spil via rettighedder og kvotaèr.

Mvh Jens

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-06-03 20:13

Martin San. wrote:

[Snip NTFS/FAT32 under XP Home?]

> Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE

XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB. Hvis du vil højere op end det,
må du finde en Win98 bootdisk eller lignende og formatere derfra.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Martin San.

Dato : 09-06-03 13:53

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB. Hvis du vil højere op end det,
> må du finde en Win98 bootdisk eller lignende og formatere derfra.

Er det virkelig rigtigt? Kan jeg ikke installere XP Home på en tom 120 Gb
harddisk og køre installationen direkte fra Windows CD'en og formatere i
FAT32?

/Martin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-06-03 15:18

Jo, det kan du godt. Du skal bare partitionere HD'en først.

Fra : Edmund

Dato : 09-06-03 15:20

Martin San. wrote:
> [...]
>
> Er det virkelig rigtigt? Kan jeg ikke installere XP Home på en tom
> 120 Gb harddisk og køre installationen direkte fra Windows CD'en og

Det er rigtigt.
Hvis du vil have XP til at formatere, bliver du nødt til at dele disken
i 4 partitioner af 30 GB.

Du kan også finde et program på disk fabrikantens hjemmeside der kan
formatere din disk( de fleste fabrikaner har sådan en )

--
Mvh Edmund

Fra : Martin San.

Dato : 09-06-03 15:28

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Det er rigtigt.
> Hvis du vil have XP til at formatere, bliver du nødt til at dele disken
> i 4 partitioner af 30 GB.

Okay, men jeg regner med at jeg kun vil have én partition. Hvis jeg bruger
NTFS så går jeg ud fra, at Windows installationsprogrammet på CD'en
automatisk formaterer disken, også selvom disken er helt ny og uformateret?
Eller skal man helst "præparere" en helt ny harddisk, inden man installerer
OS på den?

> Du kan også finde et program på disk fabrikantens hjemmeside der kan
> formatere din disk( de fleste fabrikaner har sådan en )

Jeg har engang prøvet med Seagate Disc Wizard på en 40Gb disk, og da fik jeg
problemer med at BIOS pludselig ikke kunne se disken bagefter... så det vil
jeg helst ikke prøve igen.
Men hvis NTFS kan gøre tricket, så er det fink nok for mig. Jeg har ikke
noget krav til at det nødvendigvis skulle være FAT32.

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 09-06-03 15:47

Martin San. wrote:
> Okay, men jeg regner med at jeg kun vil have én partition.

Hvis det er den eneste disk du har, ville jeg dele den i 2 partitioner.
Så er det jo nemt senere at formatere C hvis windows skal
geninstalleres, uden at miste DATA man så har på D

--
Mvh Edmund

Fra : Martin San.

Dato : 09-06-03 16:14

> Hvis det er den eneste disk du har, ville jeg dele den i 2 partitioner.
> Så er det jo nemt senere at formatere C hvis windows skal
> geninstalleres, uden at miste DATA man så har på D

Ja, det kan du have ret i. Jeg går ud fra at man deler/administrerer
partitioner med funktionen "fdisk". Kan det passe, at man får mulighed for
at opdele sin disk i f.eks. 2 partitioner under installationen af WinXP?

MVH Martin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-06-03 21:02

Ja, såfremt den ikke allerede er partitioneret.

On Mon, 9 Jun 2003 17:14:05 +0200, "Martin San."

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:07

> Ja, såfremt den ikke allerede er partitioneret.

Man kan godt oprette nye parter på en disc under install.

Og fjerne gamle.

Mvh Jens

Fra : Martin San.

Dato : 09-06-03 22:07

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan godt oprette nye parter på en disc under install.
> Og fjerne gamle.

Glimrende. Tak!

MVH Martin

Fra : jens

Dato : 09-06-03 22:22

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Glimrende. Tak!

Det forudsætter 2 ting.
du skal boote fra xp`cden, og installere.
Og det skal være en ny install, ikke en reparation eller opgrade.

Mvh Jens

Fra : Martin San.

Dato : 09-06-03 23:04

> Det forudsætter 2 ting.
> du skal boote fra xp`cden, og installere.
> Og det skal være en ny install, ikke en reparation eller opgrade.

Okay, i mit tilfælde er det en helt ny disk der skal tages i brug (dog ikke
den nævnte Barracuda 7200.7 men derimod en Barracuda V 120 Gb), og jeg har
orig. WinXP CD (full) som jeg kan boote fra, så no problem.

MVH Martin

Fra : jens

Dato : 09-06-03 23:18

> den nævnte Barracuda 7200.7 men derimod en Barracuda V 120 Gb), og jeg har
> orig. WinXP CD (full) som jeg kan boote fra, så no problem.

Så er det jo bare at hive ankeret........
God fornøjelse.

Mvh Jens