Hvad kaldes fwmark ellers?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-06-03 11:23

Jeg sad og kom til at overveje om årsagen til at jeg ikke lige kunne
finde så meget om fwmark måske var at det eneste sted man kalder det for
fwmark er på Linux (som jeg bruger).

Kaldes fwmark for noget andet, f.eks. på Windows eller på Cisco? Og i
givet fald; hvad?

Note:
Den facilitet at man kan mærke en pakke med et tal imellem 0 og 255 vha.
bl.a. Netfilter (iptables på Linux), kaldes fwmark.
Derefter kan man bl.a. route på basis af dette mærke.

Næste spørgsmål

Hvor i pakken står dette mærke? Tcpdump har ikke umiddelbart mulighed
for bare at referere til dette mærke hvorfor det burde være muligt at
angive en værdi på et givent offset.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-03 11:37

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

> [...]
>
> Hvor i pakken står dette mærke? Tcpdump har ikke umiddelbart mulighed
> for bare at referere til dette mærke hvorfor det burde være muligt at

Hm, jeg prøver at besvare det hele på en gang

Som jeg har forstået fwmark, er det ikke en del af IP-pakken. Det
opbevares i kernens IP-stak - på samme måde som hardware-checksums,
lokalt beregnede kontrolchecksummer, lokal route-information.

Dvs. det er noget, som tildeles i nogle kontrolstrukturer internt -
når IP-pakken sendes af sted, er fwmark-mærket væk, da det benyttes
kun lokalt.

Korriger mig endelig, hvis jeg taget fejl

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 18:39

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Korriger mig endelig, hvis jeg taget fejl

Det har du ikke - det er helt rigtigt opfattet.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you can't understand it, it is intuitively obvious.