snegle
Fra : Jesper Povlsen

Dato : 08-06-03 08:53

Er der nogle der har en ide til hvordan man slipper af med snegle, de har
simpelthen invaderet mit akvarie. Jeg har en pragt snerling, men den kan
ikke klare det. Min egen plan er at tømme akvariet for vand et stykke tid,
men er det tilstrækkeligt?
Hilsen jesper

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-06-03 09:36

"Jesper Povlsen" <jesper@_fjerndette_ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke klare det. Min egen plan er at tømme akvariet for vand et stykke tid,

Ja jeg har så samme problem, og har derfor valgt at anskaffe mig flere
smerlinger. - for mine snegle har fuldstændig overtaget akvaret :) - og
egentlig synes jeg nu det er meget muntert, at man så kan give smerlingerne
god mulighed for mad.

Smerlingen er en stimefisk/flokfisk, og bør holdes i flere eksemplarer end
blot en.. - så måske du skulle overveje af den grund, at købe et par stykker
mere :)

Men ellers findes der nogle sneglefangere.. også nogle man selv kan lave.. -
der ligger en del info på nettet omkring disse.. så prøv eventuelt at søg
på google :)

Katja... - som glæder sig til at få 3 smerlinger mere i akvariet :)

Fra : Nette

Dato : 08-06-03 09:56

"KatjaStrofen" skrev i en meddelelse
> Men ellers findes der nogle sneglefangere.. også nogle man selv kan
lave.. -
> der ligger en del info på nettet omkring disse.. så prøv eventuelt at søg
> på google :)

Hejsa.
Ang. sneglefangere...
Jeg købte for et års tid siden en lille boks, hvor sneglene kunne komme ind
i, men ikke ud af igen. I boksen lagde man så en bundpille som lokkemad.

Køb den IKKE...
Den kostede henved 100 kr. og allerede i løbet af den første nat, havde tre
af mine fisk forvildet sig derind og næste morgen fandt jeg dem døde af
stress inde i boksen.

Ideen med kartoflen på en tallerken har jeg også prøvet. Den tog da også en
tyve snegleunger af gangen, men jeg fik flere og flere snegle i akvariet i
den periode, kartoflen var der. Jeg tror ganske enkelt at en del snegle
havde forsynet sig og var smuttet ned fra kartoffelskiven igen inden jeg,
lige før lyset tændte i akvariet, tog tallerkenen op.

Dumme er de i hvert fald ikke. I dag har jeg stadig mange snegle, men en
gang om ugen fjerner jeg ca. 70 styks manuelt.

Nette

Fra : Plesner

Dato : 08-06-03 11:47

> [...]
> en del snegle havde forsynet sig og var smuttet ned fra
> kartoffelskiven igen inden jeg, lige før lyset tændte i akvariet, tog

Hvorfor på en tallerken ? Hvis man bare lægger en kartoffelskive i
akvariet, så plejer den at være stort set helt dækket af snegle, hvis man
fjerner den inden lyset tændes i akvariet.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 08-06-03 12:28

"Plesner" skrev i en meddelelse
> Hvorfor på en tallerken ? Hvis man bare lægger en kartoffelskive i
> akvariet, så plejer den at være stort set helt dækket af snegle, hvis man
> fjerner den inden lyset tændes i akvariet.

Well. tallerkenen er underordnet, og det var nu heller ikke det, der var
pointen i mit projekt.

Nette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-03 13:19

Nette wrote:
> Well. tallerkenen er underordnet, og det var nu heller ikke det, der
> var pointen i mit projekt.

Tallerkenen er vist bare for at gøre det nemmere at fiske
kartoffelskive+negle op igen.

Men det er vigtigt at det ikke får lov til at ligge der til efter lyset
bliver tændt igen - så flygter sneglene.

Så ned med kartoflen - slukke lyset - og så fiske det hele op et par
timer senere.

Jeg holder mit "sneglefrit" med 4 pragtsmerlinger i et 250 liter
selskabsakvarie - ogdet klarer de fint.

Men det er ikke sneglefrit - man ser dem bare ikke fordi de bliver holdt
nede, men hvis jeg fjerner smerlingerne, så dukker sneglene ganske
langsomt op igen.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Nette

Dato : 09-06-03 22:39

"Jan Vestergaard"skrev i en meddelelse

> Så ned med kartoflen - slukke lyset - og så fiske det hele op et par
> timer senere.

Jeps, nemlig, men så er det her jeg mistænker 117 millioner snegle for at
have forsynet sig og skyndsomt være smuttet væk igen, det er kun de
langsomste eller mest grådige, der bliver siddende på kartoflen*G*

Nette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-06-03 12:26

Nette wrote:
> [...]
det er
> kun de langsomste eller mest grådige, der bliver siddende på

Ja - hvem siger at snegle er dumme

Derfor holder jeg også mine nede med pragtsmerlinger.

Jan

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 08-06-03 11:16

Hej Jesper,

Jesper Povlsen wrote:
> [...]
> den kan ikke klare det. Min egen plan er at tømme akvariet for vand
> et stykke tid, men er det tilstrækkeligt?

Som sagt andetsteds, så er smerlingerne flokdyr. Smerlinger bør kunne klare
sneglene, hvis ikke du fodrer smerlingerne med for meget andet foder.
Jeg har selv gode erfaringer med stribede smerlinger -købte 5 stk., og i
løbet af et par uger havde de ryddet alt hvad der lignede snegle i akvariet.

vh. Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-06-03 14:54

> [...]
kan
> ikke klare det. Min egen plan er at tømme akvariet for vand et stykke

Du skal ikke spilde energi på at tømme. Du kan _aldrig_ holde et
akvarium sneglefrit hvis
du vil have planter i ( du kan ikke fjerne _alle_ snegleæg fra nye
planter ).
Men du kan fodre så sparsomt, at snegle ikke bliver et problem. Følg de
andres råd om lidt flere
smerlinger, og så må du for fremtiden fodre mere forsigtig - der skal
kun være mad til fiskene, ikke
til sneglene også.
Mvh
Ole

Fra : Brian Tingholm

Dato : 08-06-03 18:15

Men kan også bruge et af de der små løg.... scarlotteløg ??? eller hvad
hedder de ??
men generelt vil jeg sige at du skal bruge en time eller to på at fjerne dem
du lige kan se an gang imellem og så ellers have 3+ smerlinger, jeg har selv
pragtsmerlinger !!

--
Hilsen Brian Tingholm

PS. Hvis du bruger hotmail eller yahoo mail, kan du ikke svare på denne mail
da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på
www.tingholm.com