Hvorfor er Nitrit-værdien for høj?
Fra : Bonnie

Dato : 08-06-03 08:51

Hej!

Jeg har nu haft fisk (3 sorte molly, 5 platy og 3 panda pansermaller) i mit
nyopstartet akvarie(63 l.) i omkring 3 dage.
Men da min ene platy og 2 af pansermallerne døde efter 2 dage, undersøgte
jeg nitrit-værdien i akvarievandet, og det viste sig desværre at det var alt
for højt (det ligger mellem 0,2 og 0,4).
Så jeg skyndte mig straks at skifte 1/3 vand, og købe en keramik luftsten,
samt nogle bakterier til mit filter.
Men her til morgen målte jeg nitrit-værdien igen, og det havde bare ikke
hjulpet det mindste

Hvad kan være årsag til at nitrit-værdien skyder sådan i vejret på tre dage,
når den faktisk lå på nul før fiskene kom i?
Jeg har hele tiden haft filter i akvariet, der står på højeste styrke (men
det har godt nok kun kørt i lidt over en uge).

Kan det have noget med temperaturen at gøre, da det har været rimligt varmt
de sidste par dage.
Den dag hvor jeg fik fiskene, røg temperaturen helt op på 28 grader i
akvariet og herefter har den ligget på omkring 26 grader (varmelegemet er
ellers sat til 24 grader).

Nå, men hvad kan jeg gøre for at sænke nitrit-værdien, så mine fisk ikke dør
fra mig?

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-06-03 10:43

"Bonnie" <b.hoejlund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> for højt (det ligger mellem 0,2 og 0,4).

Ja det er i overkanten men ikke helt vildt alarmerende i den nuværende
situation med nyt akvarie der ikke er i balance endnu.

> Så jeg skyndte mig straks at skifte 1/3 vand, og købe en keramik luftsten,

Skift ½ af vandet hver dag i nogle dage, luftstenen kan du for min skyld
godt droppe igen den gør ikke noget godt. Hvis du har god
vandcirkulation(overfladebevægelse) er det rigeligt.

> samt nogle bakterier til mit filter.

Fint nok giv dem tid til at virke.

> Men her til morgen målte jeg nitrit-værdien igen, og det havde bare
> ikke hjulpet det mindste

Det tager nogle dage at få i blance da høje Ammonium værdier er gift for
bakterierne der omdanner Nitrit. Så det hele skal have tid.

> Hvad kan være årsag til at nitrit-værdien skyder sådan i vejret på tre
dage,

At få et akvarie i blance tager en del tid og starte et helt tomt sterilt
akvarie tager altså nogle uger hvis man ikke tilfører nogle bakterier,
ammoniak (søg på fishless cycle på google) eller nogle få ikke for sarte
fisk.

> Kan det have noget med temperaturen at gøre,

Ikke nitrit værdien måske de døde fisk.

> Nå, men hvad kan jeg gøre for at sænke nitrit-værdien, så mine fisk ikke
dør

Bliv ved med at skifte vand hver dag så du holder nitrit nede på omkring
0,3. Giv ikke fiskene alt for meget foder og efter 3-5 dage skulle din
Nitrit gerne være på 0.
/DM

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-06-03 10:55

Bonnie wrote:
> [...]
> for højt (det ligger mellem 0,2 og 0,4).
> Så jeg skyndte mig straks at skifte 1/3 vand, og købe en keramik luftsten,

Jeg mener at det eneste der hjælper er vandskifte og et filter der
"kører"...

> samt nogle bakterier til mit filter.

.... men det her er mest til gavn for dyrehandlerens pengepung... tror jeg.

Det du har brug for er tålmodighed.

> Men her til morgen målte jeg nitrit-værdien igen, og det havde bare ikke
> hjulpet det mindste

Det tager tid.

> Hvad kan være årsag til at nitrit-værdien skyder sådan i vejret på tre dage,
> når den faktisk lå på nul før fiskene kom i?

At akvariet ikke har nået at blive kørt så meget ind at det endnu kan
omdanne nitriten til den mindre farlige (og for planter direkte
gavnlige) nitrat.

> Jeg har hele tiden haft filter i akvariet, der står på højeste styrke (men
> det har godt nok kun kørt i lidt over en uge).

Du er stødt ind i en af årsagerne til at man normalt anbefaler at et
akvarie står og passer sig selv uden fisk i en periode.
Jeg kan personligt beherske mig så meget at jeg tit venter 1-3 måneder
før jeg introducerer fisk i et akvarie.

Filteret virker ganske enkelt ikke endnu og sandsynligvis vil det kun
komme til at virke mekanisk, dvs. fjerne svæv og lignende.

> Kan det have noget med temperaturen at gøre, da det har været rimligt varmt
> de sidste par dage.

Det mener jeg ikke.
Varmen kan dog have indflydelse på den proces der "skaber" nitriten.
Højere temperatur vil medføre hurtigere stigning.

> Den dag hvor jeg fik fiskene, røg temperaturen helt op på 28 grader i
> akvariet og herefter har den ligget på omkring 26 grader (varmelegemet er
> ellers sat til 24 grader).

Det sker jo her i sommerperioden.

> Nå, men hvad kan jeg gøre for at sænke nitrit-værdien, så mine fisk ikke dør
> fra mig?

Indtil videre kan du holde meget igen på foderet og så skifte lidt vand
løbende indtil det udjævner sig.

Du skal huske på at det er et ret lille akvarie du har (ked af at sige
det) og det derfor er sværere at holde i balance.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-06-03 14:49

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal huske på at det er et ret lille akvarie du har (ked af at sige
> det) og det derfor er sværere at holde i balance.

> [...]

Er helt enig med dig i det, jeg har klippet væk, men hvorfor er det nu
at et lille akvarium er sværere
at holde i balance end et stort. Bortset fra omgivelsernes evt.
temperaturpåvirkning, skulle 1gram foder/dag
i 50 L give samme belastning som 2 gram foder i 100 L.
Mvh
Ole

Fra : Brian Tingholm

Dato : 08-06-03 18:23

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> temperaturpåvirkning, skulle 1gram foder/dag
> i 50 L give samme belastning som 2 gram foder i 100 L.

Fordi der er en større tolerance-margin på et større akvarie... !!
et "lidt" groft eksempel:
Hvis du "taber" en dåse med 50 g fodder i akvariet er det jo ikke ligemeget
om det er på 30 eller 1400 liter !!

--
Hilsen Brian Tingholm

PS. Hvis du bruger hotmail eller yahoo mail, kan du ikke svare på denne mail
da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på
www.tingholm.com

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-06-03 20:29

"Brian Tingholm" <Webmaster@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi der er en større tolerance-margin på et større akvarie... !!
Prøv lige at læse ovenstående en gang til.....
Hvis man går ud fra at der fodres ca. 2 * så meget i et 2* så stort, og
det er vel en rimelig formodning, er margin den sammme.

> et "lidt" groft eksempel:
> Hvis du "taber" en dåse med 50 g fodder i akvariet er det jo ikke
ligemeget
> om det er på 30 eller 1400 liter !!

Og hvis der bliver jordskælv, er det nok det store, der ryger først.

Men for at komme tilbage til sagen: Hvis man afpasser mængden af fisk,
og
dermed mængden af foder, og det er vel alfa og omega hvis man vil holde
akvarium, kan jeg ikke se, at et lille akvarium skulle være mindre
biologisk
stabilt end et stort. Og du er ikke kommet med oplysninger, der ændrer

dette.

> --
> Hilsen Brian Tingholm

Mvh
Ole

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 09-06-03 12:20

> Prøv lige at læse ovenstående en gang til.....
> Hvis man går ud fra at der fodres ca. 2 * så meget i et 2* så stort, og
> det er vel en rimelig formodning, er margin den sammme.

Så firkantet kan det ikke stilles op. Ingen tvivl om at en erfaren akvarist
kan drive et akvarie på 63 eller for den sags skyld 17 l uden de store
problemer, men alt andet lige så er sandsynligheden for at overfodre i et
lille akvarie større som nybegynder end at gøre det samme i et stort. Hvis
man giver det der kan være mellem 2 fingre i det på 63 så giver man nok ikke
10 gange så meget i et akvarie på 630 da mængden så virker stor.
Du glemmer desværre at indregne den menneskelige faktor...

Mvh Bjark

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-06-03 11:32

Ole Larsen wrote:
> [...]
> temperaturpåvirkning, skulle 1gram foder/dag
> i 50 L give samme belastning som 2 gram foder i 100 L.

Procentvis er den fejlmargin man har at gøre med vel den samme; jeg
kender bare ikke nogen der fodrer i procenter. De fleste fodrer vel i
noget der svarer til volumen på øjemål.
Derfor mener mener jeg at det er plausibelt at antage fejldoseringen vil
være den samme. Det betyder blot mindre jo større akvariet er, netop
fordi fejltrinnet procentvis er mindre ved et større akvarie.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-06-03 14:03

Både Steen og Bjark går ud fra at en newbie er så småtbegavet at han/hun
fodrer lige så mange gram for meget i
et lille akvarium som i et stort. Hvis det holder stik, er det rigtigt
at et stort vil være længere om at "vælte".
Jeg tror bare ikke at det forholder sig sådan at nybegyndere er så
ignorante. Måske et fåtal, men jeg synes, at denne NG
viser at mange nybegyndere reelt prøver at søge viden om tingene.
Og så gik mit oprindelige påstulat ikke på akvaristens åndsevner, men på
den gamle, fejlagtige automatpåstand om at et lille akvarium lettere
"vælter" end et stort.
Det er lidt uden for denne disputs, men jeg mener, at der er _meget_ der
taler for mindre akvarier, _hvis_ ens interesse omfatter fisk, der
passer til mindre akvarier.
Mvh
Ole

Fra : Brian Tingholm

Dato : 08-06-03 18:18

"Bonnie" <b.hoejlund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> akvariet og herefter har den ligget på omkring 26 grader (varmelegemet er
> ellers sat til 24 grader).

Hvis dit akvarie står i en stue eller andet normalt-temperatur-lokale kan du
lige så godt droppe varmelegemet... mit har været slukket i over 2 mdr og
der er 24-26 grader i mit akvarie !!

Fra : Dan Mortensen

Dato : 08-06-03 20:43

> lige så godt droppe varmelegemet... mit har været slukket i over 2 mdr og
> der er 24-26 grader i mit akvarie !!

Pheeew så har i det varmt hele året på den egn hvor du bor
Nej spøg til side et varmelegme er en god ting hvis man vil holde en bare
lidt konstant temperatur i vinterhalvåret.

/DM

Fra : Jeppe Møller

Dato : 08-06-03 22:20

> Pheeew så har i det varmt hele året på den egn hvor du bor
> Nej spøg til side et varmelegme er en god ting hvis man vil holde en bare
> lidt konstant temperatur i vinterhalvåret.

Jeg ahr samme erfaring som Brian med mit 50L akvarie. I øjeblikket er
temperaturen stabilt på 26 grader om vinteren 24 grader- uden varmelegeme.

/JeppeM

Fra : Dan Mortensen

Dato : 09-06-03 09:59

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ahr samme erfaring som Brian med mit 50L akvarie. I øjeblikket er
> temperaturen stabilt på 26 grader om vinteren 24 grader- uden varmelegeme.

Lyder spændende, hvilken belysning og hvor mange timer ? Kan i også holde
dem på 24 om natten ?

/DM