Hjælp til opstart af stort akvarium.
Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 08-06-03 06:12

Kære Gruppe...

Jeg skal til at starte et nyt akvarium, et 720 liters - (jaaaaa, glæder mig
så meget!)
Jeg har i et tidligere akvarium haft 2 Grøn Argus gående, disse dødede dog
efter ca 2 år.
Jeg har ikke den vilde erfarring med brakvandsfisk men overvejer at anskaffe
mig Grøn Argus og Månefisk (scatophagus argus og monodactylus argenteus).

Nogle ville måske forslå at få skyttefisk (toxotes jakulatrix) også, men da
jeg ikke vil give den et tilfredsstillende akvarie, idet at jeg har tænkt
mig at fylde akvariet helt op med vand... det ser ellers godt ud når de
nedskyder et insekt!!

Jeg kan dog ikke finde nogle artikler omkring disse - der står lidt på
google omkring dem med hensyn til temperatur, ph osv men det er jo ting, som
jeg allerede kender til i forvejen.

Er der nogen af jer som holder disse fisk? Kan det antages at de fisk som
købes i en dansk dyrehandel er fanget i ferskvand? Nogle som kender et par
gode artikler omkring disse fisk?

Med hensyn til "rengøring" i et akvarium med det fineste sandbundlag, hvilke
fisk vil i foreslå? nogle bothiatyper og sugemaller havde jeg som
udgangspunkt tænkt mig, men er der nogle alternativer? Findes der en eller
anden supersmart "Nilfisk" som støvsuger alt i akvariet? Eller har i
kendskab til nogle "rengøringsfisk" som egner sig direkte til
brakvandsakvarier? (Jeg har tænkt mig at beholde det som et
ferskvandsakvarie)

Det er mit første store akvarium, hidtil har det været 2 x 250 liters og 1 x
128 liters, men nu er det endeligt lykkedes mig at overbevise min modpart om
at det er en god idé at få slæbt et 2 m langt monstrum ind i lejligheden og
fylde det med vand. Derfor vil jeg gerne give akvariet en perfekt start, jeg
havde tænk mig at gøre følgende.

1. indrette akvariet med sand og sten, fylde det med akvarievand fra de
andre akvarier og suplere op med vand fra hanen, tilslutte pumpen og lade
det køre i et døgn.
2. sætte anubias og javabregner ned i akvariet (i et håb om at Argussen ikke
æder dem!)
3. 2-3 døgn senere, købe en god portion gubby, med det henblik på at de skal
i et andet akvarie inden Grøn Argus og Månefisk kommer til - for derefter at
de kan ende deres dage som supleringsmaskiner af levende fodder til mine
andre fisk.
4 et par dage efter smide maller og bothia'er i også.
4 Efter ca 14 dage vil jeg indsætte Grøn Argus og Månefisk

Når man skal indkøbe sten til opbygning i akvariet så koster det jo en
mindre formue når man skal ud og købe dem i en dyrehandel. Det er fristende
at gå ud og samle 100 kg kalksten, men det er vel MEGET farligt er det ikke?
Uanset hvor meget man koger dem så vil de vel stadig indeholde farlige
stoffer for akvariets kommende beboere ik'?

Derudover vil jeg gerne lige komme med lidt reklame
http://www.jjphoto.dk/akvariefoto/index_dk.htm en meget flot side, som giver
et godt og hurtigt overblik over de mange fantastiske fisk til akvariet!

på forhånd tak.

Fra : jabbe

Dato : 08-06-03 11:36

> [...]
> Uanset hvor meget man koger dem så vil de vel stadig indeholde farlige
> stoffer for akvariets kommende beboere ik'?

Med hensyn til Kalkstenene så kommer dem man køber i forretningerne jo også
fra naturen...
Så en meget grundig rensning må vel kunne løse problemet...(gennemskylning
med koldtvand)

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth
Aprilia AREA 51 45/scooter