Hjælp en (snart forhenværende) AMD gut
Fra : Sven

Dato : 07-06-03 23:06

Hej.
Efter at have haft AMD i et langt stykke tid (min sidste Pentium var en
233Mhz), vil jeg nu tilbage til Pentium4. Jeg har i dag Dual ram PC3500
(2x512MB) i et Nforce 2 bundkort (ASUS), og vil selvfølgelig gerne tage
dette ram med over til Pentiumbundkortet.

Men hvad er forskellen på 865 og 875 chipsættene? Og er det alle 865 chipsæt
der understøtter denne nye 800Mhz FSB?
Hvilket fabrikat kan I anbefale? Jeg er tilfreds med ASUS og Nforce, men
derfor kan der jo godt være andre mobo's der er bedre, når det er et helt
andet chipsæt.

Link til tests og info ønskes også. Jeg er ikke klar over, om Intel's
Dual-ram er mere eller mindre effektiv end Nforce 2, men SVJHF, så er
Intel's udgave mere kritisk overfor hvilken ram der bruges. Jeg har GeiL
Performance PC3500 CAS 2 ram, vil disse udmærkede klodser kunne bruges?

Sven

Fra : Joe Sandøe

Dato : 08-06-03 09:33

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> (2x512MB) i et Nforce 2 bundkort (ASUS), og vil selvfølgelig gerne tage
> dette ram med over til Pentiumbundkortet.

Klart nok

> Men hvad er forskellen på 865 og 875 chipsættene? Og er det alle 865
chipsæt
> der understøtter denne nye 800Mhz FSB?
Jeg mener at du skal have et 865PE for at det fuldt ud understøtter 800MHz.
Men der er vist ikke så meget andet at vælge imellem her i landet

> Hvilket fabrikat kan I anbefale? Jeg er tilfreds med ASUS og Nforce, men
> derfor kan der jo godt være andre mobo's der er bedre, når det er et helt
> andet chipsæt.

ASUS er et fabrikat, Nforce er et chipsæt-type. Men ASUS laver udemærkede
intelbundkort. I mange af de hardware test af i775/i765 jeg har læst på
nettet, er slutkonklusionen, at div. kort ligger tæt på hinanden, og det
mere er den enkeltes brugers behov der bør være styrende for bundkortvalg.

> [...]
> Intel's udgave mere kritisk overfor hvilken ram der bruges. Jeg har GeiL
> Performance PC3500 CAS 2 ram, vil disse udmærkede klodser kunne bruges?

Intelbundkort ææælsker dualopsætning - spørg selv H3nrikV
Her er noget af hans signatur:
About dual channel DDR: http://www.overclockers.com/tips00157/

VH Joe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-06-03 10:44

"Joe Sandøe" <joe*fjern*@tv.dk> wrote in message

>I mange af de hardware test af i775/i765 jeg har læst på
> nettet, er slutkonklusionen, at div. kort ligger tæt på hinanden, og det
> mere er den enkeltes brugers behov der bør være styrende for bundkortvalg.

Jeg kan forstå det er et nyt chipset?
Tror ikke jeg har set noget på edbpriser med disse... Men du må da godt
sende et par link omkring disse bundkort??

Fra : Joe Sandøe

Dato : 08-06-03 13:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> "Joe Sandøe" <joe*fjern*@tv.dk> wrote in message

> Jeg kan forstå det er et nyt chipset?
> Tror ikke jeg har set noget på edbpriser med disse... Men du må da godt
> sende et par link omkring disse bundkort??

Hmmm der var jeg vist lige lidt for hurtig - jeg mente selvfølgelig i865 og
i875

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628143
Samt 13 andre i865PE på edbpriser

Og så nogle flere i875 derinde et sted

VH Joe

Fra : Sven

Dato : 08-06-03 13:54

Tak for svaret. Jeg blev dog ikke meget klogere på, om jeg helst skal vælge
865 eller 875 chipsættet?
Hovedsalig til spil og store billeder (Scanning og forbedring, derfor 1 Gb
ram)

Sven

Fra : Joe Sandøe

Dato : 08-06-03 14:22

> [...]
> 865 eller 875 chipsættet?
> Hovedsalig til spil og store billeder (Scanning og forbedring, derfor 1 Gb

Jamen så får du lige et par test-links, til at gøre dig endnu mere forvirret

http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1823
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1822&p=1
http://www.tech-report.com/reviews/2003q2/intel-865/index.x?pg=1
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDc1LDE=
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDcwLDE=
http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/roundup-i875p-jun2k3.html

Og lidt oversat og tygget igennem på dansk:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/25/4304872
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/05/20/1249884

Samt en enkelt dansk test:
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1796
Og lige en til, hvor der ikke sammenlignes med andre kort i ydelse:
http://www.tweak.dk/test217.php

Så er der en masse danske debatter m.m. af udenlanske artikler på
http://www.hardinfo.dk/default.asp
http://www.tweakup.dk/
http://www.hardwaretidende.dk/hard/
http://www.overclocking.dk/
http://www.tweak.dk/indexold.php

SÅ er det bare at gå igang, hvis du da ikke allerede har været der

VH Joe

Fra : Mogens

Dato : 08-06-03 14:41

On Sun, 8 Jun 2003 14:53:55 +0200, "Sven" <chanelle4@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>865 eller 875 chipsættet?
>Hovedsalig til spil og store billeder (Scanning og forbedring, derfor 1 Gb

Du kan roligt vælge et bundkort med I865 chipset.
Det dyrere I875 er mere beregnet på prof maskiner,
som arbejdsstationer og servere. De 2 chipsets er
næsten ens, men det dyre I875 er dog en anelse
hurtigere, ca 3-4 %, hvilket næppe vil kunne mærkes.

Jeg har selv tænkt mig at bruge I865 chipsettet i
den maskine jeg skal til at bygge om få dage.

mvh Mogens