MS Windows
briani 27239
DVD drev i PIO mode.
Fra : Mons

Dato : 07-06-03 22:59

Hej

Jeg har prob. med at mit DVD drev ofte skifter til overførelsestilstanden
PIO. Efter et besøg på Google kan jeg se der var en større snak om det i
denne gruppe sidste år. Og løsningen er også nem. Fjern den DMA kanal der
volder prob. og genstart.

Mit prob. er at primær DMA kanal hvor mit DVD drev sidder skifter tilbage
til PIO mode ca. en gang om ugen. Er der nogen der ved om det er muligt,
evt. via regedit, at tvinge win XP til at køre Ultra DMA uanset at den
finder fejl i overførelsen af data?

Har idag tjekket 4 maskiner. Alle med forskellige bundkort CD ROM/DVD drev.
Problemet var på alle maskiner. Alle PCére kører win XP SP1

Mogens

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 23:18

Mons skrev:

> [...]
> det er muligt, evt. via regedit, at tvinge win XP til at køre
> Ultra DMA uanset at den finder fejl i overførelsen af data?

Jeg tror personligt det ville være bedre at finde ud af hvorfor den
går ned i PIO. Jeg har f.eks. aldrig oplevet det på WinXP og jeg
kører endda med kabler som er længere end standarden foreskriver.

Standarden indenfor ATA66/100/133-kabler, eller dem man også kalder
for 80 leders kabler, siger maks. 45 cm. Mine kabler er 75 cm. da jeg
har et towerkabinet hvor 45 cm. er alt for kort til at kunne nå fra
toppen af toweret og ned på bundkortet, hvor de har været så smarte
at placere controllerne nede i bunden af bundkortet så der bliver
endnu længere op til toppen.

Madsen.

Fra : Bach|DK|

Dato : 08-06-03 00:15

> [...]
> toppen af toweret og ned på bundkortet, hvor de har været så smarte
> at placere controllerne nede i bunden af bundkortet så der bliver

Mine er 90 cm. De kører ATA100 uden problemer der.
--
Michael Bach

Fra : Mons

Dato : 08-06-03 01:15

Jeg har prøvet at skifte kabler/flytte til anden controller på min PC. Det
hjalp ikke. Jeg syntes også det er mærkeligt at ved de fire tilfældige
computere jeg tjekkede idag var problemet der. På de fire maskiner jeg
kontrollerede var både CD ROM drev, DVD drev og motherboard forskellige. Det
er derfor jeg tror det er win XP der fejler og ikke kabler/drev. På tirsdag
når jeg kommer på arbejde vil jeg kontrollere det netværk jeg administrerer.
Der har jeg 35 computere. Havde i øvrigt også disse prob. under win 2000,
men nåede ikke at løse det før jeg skiftede til XP. .

Til Madsen: Det er i øvrigt fine indlæg du skriver.

Mogens

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 01:24

Mons skrev:

> [...]
> de fire maskiner jeg kontrollerede var både CD ROM drev, DVD drev
> og motherboard forskellige. Det er derfor jeg tror det er win XP

Hmm, ja det lyder jo godt nok voldsomt mistænkeligt at det optræder
på alle de maskiner du har tjekket når de er vidt forskellige.

> [...]
> netværk jeg administrerer. Der har jeg 35 computere. Havde i
> øvrigt også disse prob. under win 2000, men nåede ikke at løse det

Win2000 har jeg også brugt igennem længere tid og har aldrig oplevet
at den har kørt drevene ned i hastighed. Faktisk så troede jeg ikke
at Win2000 kunne det også. Indtil nu har jeg gået og troet at det
kun er en funktion som kun WinXP er udstyret med.

> Til Madsen: Det er i øvrigt fine indlæg du skriver.

Tak skal du have. :)

Madsen.

Fra : Frede Sørensen

Dato : 09-06-03 00:00

"Mons" <m_jxx@poxxst10.telexxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
drev.
> Problemet var på alle maskiner. Alle PCére kører win XP SP1

Jeg har nøjagtig samme problem. Det kan måske have noget at gøre med slidte
CD-rom'er eller hur?
Irriterende er det i hvert fald.

Fra : Madsen

Dato : 09-06-03 00:09

Frede Sørensen skrev:

> Jeg har nøjagtig samme problem. Det kan måske have noget at gøre
> med slidte CD-rom'er eller hur?

Ifølge MS så gør WinXP det helt automatisk når den har oplevet et
vist antal DMA-fejl. Det kunne f.eks. være CRC-fejl.

<http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.mspx>

Madsen.