Det virker dælme...
Fra : Søren Rasmussen

Dato : 07-06-03 21:27

Hej hundegruppe,

En tak til alle dem der svarede, da jeg bad om et par gode råd til Rollo,
som jeg ikke ku' få til at gå pænt i starten af vores gåture...

Jeg forsøgte først at gå i venstre side af vejen. Når han begyndte at gå
hurtigere end mig, ville jeg skynde mig at møve mit ben ind foran ham, og
kante ham ind i hækken. Det har formentlig set dødsjovt ud (for alle andre
end dem, der ejere hækkene) - og jeg er næste sikker på, at det ikke hjalp
meget på hunden, hvorimod jeg er blevet velsignet med en lidt hurtigere
reaktionsevne og mange skrammer nederst på venstre ben.

I stedet benyttede jeg rådet om at stå stille så snart han begyndte at
trække. Det blev ved over 2-3 kilometer: Hunden gik stille og roligt længere
og længere fremad indtil snoren blev stram, hvorefter jeg sagde 'på plads'
og stoppede op... Roste ham når han gik rigtigt (i de få sekunder de
varede) - rosen gjorde ham glad og fik ham til at gå hurtigt igen...
hvorefter jeg stoppede - osv osv...

Pludselig var det ligesom der gik en prås op for ham... og han begyndte at
gå helt flot... ... han kan godt blive ivrig, hvis han er optaget af et
eller andet længere nede ad vejen, men et blødt ryk i linen og 'plads' får
ham til at sagtne farten og vente på mig...

Jeg var meget spændt på om han havde glemt det hele i dag - men det havde
han ikke. Lige fra første skridt gik han som en drøm, - og han høstede hele
to frikadeller som præmie for indsatsen.

I dag kalte jeg ham ind efter han havde sat i løb efter en
cykelturisterne... og selvom det drejede sig om en ung pige med cykelhjælm
og sidetasker, som garanteret ville være sjov at løbe efter, vendte han om
da jeg råbte til ham - og tjente nok en frikadelle...

Så tak for hjælpen til dem, der kom med de gode råd.

Søren Rasmussen