Alternativ til WinGate 5.
Fra : Fischer

Dato : 07-06-03 16:07

Jeg har 2 PC'ere med et netværkskabel imellem.
På hoved-PC'en kører jeg Win98 og er på TDC bredbånd (ekstra netkort). På en
anden PC kører jeg WinXP og kobler op til nettet gennem den første PC via
programmet WinGate 5.

Desværre er WinGate programmet en 30-dages prøveversion og jeg synes det er
dyrt at købe.
Er der nogen andre og lidt mere prisbillige programmer der kan bruges?
Det behøver i øvrigt slet ikke være så avanceret som WinGate 5. Jeg skal kun
have www-adgang fra PC nr. 2.

*Fischer

Fra : THS NIEL

Dato : 07-06-03 18:30

> Det behøver i øvrigt slet ikke være så avanceret som WinGate 5. Jeg skal
kun
> have www-adgang fra PC nr. 2.

SNIP

Du skal bare købet et krydset kabel og så sætte windows op til et lokalt
netværk. Du behøver ikke 3.parts programmer, hvis det kun er peer-2-peer
samt surfing, du benytter.

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 07-06-03 20:12

> SNIP
>
> Du skal bare købet et krydset kabel og så sætte windows op til et lokalt
> netværk. Du behøver ikke 3.parts programmer, hvis det kun er peer-2-peer
> samt surfing, du benytter.

Der *er* et krydset kabel mellem de 2 PC'ere og et netværk der virker
(fildeling m.m.).
Men jeg kan ikke umiddelbart få adgang til internettet fra PC 2 (den uden
bredbåndsforbindelse) - ikke uden WinGate i al fald.

Findes der en let 'how-to' mht. opsætning?

*Fischer

Fra : jens

Dato : 07-06-03 20:19

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor bruger du ikke bare xpèn til at dele netforbindelsen med ?
Det er indbygget i den.

Mvh Jens

Fra : Fischer

Dato : 08-06-03 06:13

> Hvorfor bruger du ikke bare xpèn til at dele netforbindelsen
> med ? Det er indbygget i den.

Fordi det er Win98 PC'en der er den primære PC - er stort set altid er tændt
og benyttes.
Den har tilsluttet noget udstyr som ikke kan bruges under XP/2K, så Win98 er
et krav på den.

XP-maskinen er en bærbar som jo ikke altid er til stede.

*Fischer

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 07-06-03 22:37

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev:
Sat, 7 Jun 2003 17:06:34 +0200 i dk.edb.netvaerk

>Desværre er WinGate programmet en 30-dages prøveversion og jeg synes det er
>dyrt at købe.
>Er der nogen andre og lidt mere prisbillige programmer der kan bruges?

Hvis du blot er interesseret i en simpel Proxy funktion, så er Analogx
Proxy gratis. Den er meget enkel, er nem at bruge, fungerer fint til
alm. www-browsing.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-06-03 10:21

> [...]
> have www-adgang fra PC nr. 2.
>
> *Fischer
> OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i

Prøv at kigge på denne side, der er en simpel guide til løsning af dit
problem.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Mvh
Thomas Nørgaard
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Fischer

Dato : 08-06-03 20:42

> Prøv at kigge på denne side, der er en simpel guide til løsning af dit
> problem.
> http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

1000 tak.
Det var lige sådan noget jeg manglede!

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 09-06-03 18:28

> Prøv at kigge på denne side, der er en simpel guide til løsning
> af dit problem.
> http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Efter den første begejstring har lagt sig over guiden, så kommer
problemerne. Det virker nemlig ikke.
Jeg tror det hænger sammen med at jeg har XP på den bærbare - og guiden er
li'som lavet til Win98.

Når jeg laver en IP-config på XP-maskinen den får jeg dette:
Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : pcnavn
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Card 10/100 PCI
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-E6-91-29-CA
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
193.162.153.164

Min mistanke er at der Windows-IP delen skal angives DNS-server og aktiveres
IP-routing. Men jeg ved bare ikke hvor det gøres.

Alle ideer er velkomne.

*Fischer

Fra : jens

Dato : 09-06-03 19:06

> [...]
klip>
> Min mistanke er at der Windows-IP delen skal angives DNS-server og
aktiveres
> IP-routing. Men jeg ved bare ikke hvor det gøres.

Tcp/ip protokollens egenskaber - DNS, brug denne forbindelses upn suffiks i
dns aktiverer sv jeg husker routning.

Mvh Jens

Fra : Fischer

Dato : 09-06-03 19:31

> Tcp/ip protokollens egenskaber - DNS, brug denne forbindelses
> upn suffiks i dns aktiverer sv jeg husker routning.

Nøh - desværre ikke.

*Fischer

Fra : Peter Larsen

Dato : 10-06-03 04:57

jens wrote:

> Tcp/ip protokollens egenskaber - DNS, brug denne forbindelses upn
> suffiks i dns aktiverer sv jeg husker routning.

XPprof router kun når ICS er aktiveret og da kun det. Det var NT4
workstation som kunne bruges som router, idet IP-forwarding kan
aktiveres separat i protokol-opsætningen der. Spørgsmålet er i øvrigt
irrelevant, da det ikke er XP'eren som er gateway. Skal den være det, så
kræver det at ICS benyttes på den.

> Mvh Jens

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : jens

Dato : 10-06-03 06:48

"Peter Larsen" <plarsen_no2spam@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktiveres separat i protokol-opsætningen der. Spørgsmålet er i øvrigt
> irrelevant, da det ikke er XP'eren som er gateway. Skal den være det, så

I w2k kan man aktivere routning i registrerings databasen uden ICS.
Og der er intet til hinder for at tilføje og slette router i command
prompten i xpog w2k.

Nu tog jeg mig lige sammen og fandt det frem :
i regedit......
Hkey_local_Machine/system/currentcontrolset/services/TCPIP/parameters

Dobbelt klik på "IPEnableRouter" og sæt værdien til 1
Exit fra regedit og genstart maskinen.

Den mulighed er også i xp.

Men hvis man i cmd skriver route print, er routning jo aktiv ihvertfald i
min xp.

Mvh Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-06-03 04:32

jens wrote:

> Nu tog jeg mig lige sammen ....

TAK!

> Mvh Jens

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 10-06-03 04:56

Fischer wrote:

> [...]
> guiden er li'som lavet til Win98.

> Når jeg laver en IP-config på XP-maskinen den får jeg dette:

Hvis du vil bruge win8 til at dele en internetforbindelse skal du bruge
ICS og din klientmaskine skal være sat op til at bruge DHCP så den
retter sig efter win98 maskinen.

Det er i almindelighed et udemærket valg bare at lade windows maskiner
være sat op til at være DHCP klienter, så finder de selv på en
ip-adresse på et klassse B net, som MS har købt til formålet, således at
alle maskiner som mødes uden der er en DHCP tilstede kan snakke sammen.
Dette hedder APIPA, og det er faktisk smart og det fungerer fint. Der er
en lille hastighedsfordel ved at sætte maskinerne op med faste adresser,
men det er efter min mening ikke omkonfigureringsbesværet værd.

> Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : pcnavn
> Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
> Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
> IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
> WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Det er som det skal være, det er jo klienten, det er win98'eren som er i
server-rollen, det som da ikke er som det skal være er at den ikke er
DHCP klient så den bliver konfiguret af ICS maskinen. (Man kan også
sætte manuelt op hvis man virkelig gerne vil ..... så bruger man bare
adresserummet ovenfra!).

> [...]
> Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Card 10/100 PCI
> Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-E6-91-29-CA
> Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
> IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
> Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
> Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
> DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
> 193.162.153.164

> Min mistanke er at der Windows-IP delen skal angives DNS-server og
> aktiveres IP-routing. Men jeg ved bare ikke hvor det gøres.

Nej. Det ser da rimeligt nok ud, men det er ikke nok at den peger på din
win98 maskine, hvis den ikke er sat op til at bruge ICS.

> Alle ideer er velkomne.

Konfigurer den rigtige maskine ....
... [ducking] ... O

- XP'eren skal bare være DHCP klient og Win98'eren skal køre ICS.

> *Fischer

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Fischer

Dato : 10-06-03 19:29

> Konfigurer den rigtige maskine ....
> ... [ducking] ... O

He, he.
Ja, ja, ja!
Jeg har ikke prøvet med DHCP. Min tid løb ud, så jeg valgte
tøsedrenge-løsningen.
Jeg har i dag købt en router ..... så var det problem løst. Det kører noget
mere effektivt, men er i princippet lidt spild af penge.

*Fischer

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-06-03 04:36

Fischer wrote:

> Jeg har i dag købt en router ..... så var det problem løst. Det kører
> noget mere effektivt, men er i princippet lidt spild af penge.

Aha - tillykke, Ja og Ja, men for de penge får du at hjemmenetværket
bliver lettere og enklere at gå til fremover. Det var faktisk den
dovenskab, som afgjorde valget for mig, og så at prisen for løsningen nu
er så moderat som den er.

> *Fischer

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-06-03 05:36

Fischer wrote:

> [...]

> det er dyrt at købe.
> Er der nogen andre og lidt mere prisbillige programmer der kan bruges?

Jeg kan ikke huske hvornår det kom med, men nyere windows versioner,
windows 98.2 er "nyere", indeholder Internet Connection Sharing som kan
alt, hvad du har brug for.

> Det behøver i øvrigt slet ikke være så avanceret som WinGate 5. Jeg
> skal kun have www-adgang fra PC nr. 2.

MEN: køb dig dog en ADSL router, budgettet er ca. en plovmand, og så har
du en hardware-firewall til hjemmebrug og i øvrigt også mindre
strømforbrug end ved at have en gateway PC kørende hele tiden.

> *Fischer

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Fischer

Dato : 09-06-03 06:58

> MEN: køb dig dog en ADSL router, budgettet er ca.
> en plovmand ....

899,-

> og så har du en hardware-firewall til hjemmebrug og i
> øvrigt også mindre strømforbrug end ved at have en
> gateway PC kørende hele tiden.

Ikke hvis PC'en jo kører alligevel af andre årsager, vel?
Men tak for dit input.

*Fischer

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-06-03 10:10

<snip>

> 899,-

<snip>
Nej, de kan fås langt billigere:
http://www.intercondata.dk/shop/productinfo.asp?id=24951 jeg har selv den
router og den virker rigtig godt, man får utrolig meget for pengene.

Mvh
Thomas Nørgaard
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Fischer

Dato : 09-06-03 10:47

> [...]
> http://www.intercondata.dk/shop/productinfo.asp?id=24951 jeg
> har selv den router og den virker rigtig godt, man får utrolig

OK - jeg antog at man skulle købe den hos TDC (min bredbåndsleverandør).
Men stadig er det jo billigere bare at route igennem PC1 når den alligevel
er tænd.

Fra : Peter Larsen

Dato : 10-06-03 04:40

Fischer wrote:

> 899,-

Jeg referede til et faktisk køb af en 3com 3C857 som landede omkring DKK
600 leveret pr. postordre, i øvrigt nævnt her i nyhedsgruppen i en anden
besked. Den har ikke indbygget VPN, men ellers kan jeg da ikke se noget,
som den mangler, og den tester "fejlfri" på gratis-scan testen på
dslreports.com.

> Ikke hvis PC'en jo kører alligevel af andre årsager, vel?

Ja, det mente jeg også, men så planlagde jeg om så det kunne undgåes ...

> Men tak for dit input.

Selv om det kører alligevel, så forebygger en elementær
hardware-firewall nu alligevel at et portscan bliver et indireke DOS
angreb pga en software firewalls logning.

> *Fischer

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : jens

Dato : 10-06-03 06:08

> Ikke hvis PC'en jo kører alligevel af andre årsager, vel?
> Men tak for dit input.

Jo, faktisk, hvis du slukker den pc i bare 12 timer i døgnet er routeren
betalt af elværket.

Hvis det er nødvendigt at have den tændt 24/7, må den blive brugt til noget,
og så er sikkerheden for ringe med en direkte linie på netkortet.

Mvh Jens

Fra : Fischer

Dato : 10-06-03 19:33

> [...]
noget,
> og så er sikkerheden for ringe med en direkte linie på netkortet.

PC1 er ikke tændt 24/7.
Men typisk 14-22 + det løse, samt noget mere i weekenden.
Hele sagen er blot, at XP-maskinen ikke er til stede i tidspunkter ud over
dette.

Men som du kan se andetsteds har jeg løst problemet ved at spilde en del
penge på en router.

*Fischer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-06-03 12:15

On Sat, 7 Jun 2003 17:06:34 +0200, "Fischer" <myfischer87@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Det behøver i øvrigt slet ikke være så avanceret som WinGate 5. Jeg skal kun
Køb en router med indbygget 4 ports switch, de fås fra ca. 500 kr.
Så er du ude over alle dine konfigureringsproblemer, det er også meget
nemmere når/hvis du skal have en af dine pcer ominstalleret og/eller
en ekstra pc på hjemmenetværket.
Adgangsbegrændsning til internettet kan du have liggende i routeren.

/Hans