MS Windows
briani 27239
Systemfonte i WinXP
Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 12:47

Hej,

Er der tilfældigvis en eller flere her i gruppen som ved hvilke
systemfonte som absolut skal være installeret på WinXP for at den
fungerer korrekt, eller det er måske meget individuelt fra system
til system?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 15:04

Madsen skrev:

> [...]
> systemfonte som absolut skal være installeret på WinXP for at den
> fungerer korrekt, eller det er måske meget individuelt fra system

Nå, bare glem ovenstående. Det er sikkert forskelligt fra system til
system, men jeg er nu kommet frem til at jeg ikke kan undvære disse:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/fonte/system.png>, men det
er også ok med mig. Jeg er kommet af med en masse som jeg alligevel
aldrig brugte.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 07-06-03 20:06

Madsen wrote:

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/fonte/system.png>, men det
> er også ok med mig. Jeg er kommet af med en masse som jeg alligevel

Skal det forstås der hen at du kun har 34 fonte tilbage på maskinen ?
Pico

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 20:39

Pico skrev:

> Skal det forstås der hen at du kun har 34 fonte tilbage på maskinen ?

Ja.
Godt nok har jeg flere fontsæt, men de er pt. slukket og bliver kun
tændt når jeg skal bruge dem i diverse programmer. Disse fontsæt er
Type 1-fonte. Jeg vil helst slippe af med så mange af de her TrueType-
fonte som overhovedet muligt, for jeg bruger dem alligevel aldrig.

Jeg kan tydeligt mærke på ydelsen af maskinen at der er blevet muget
ud i installerede fonte. Det er utroligt så meget installerede fonte
sløver hele maskineriet ned. (Jeg lavede dog et image inden jeg gik
i gang, i tilfælde af at man skulle komme til at fjerne nogle fonte
som ikke skulle have været fjernet).

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 08-06-03 00:04

Madsen wrote:

> [...]
> sløver hele maskineriet ned. (Jeg lavede dog et image inden jeg gik
> i gang, i tilfælde af at man skulle komme til at fjerne nogle fonte

Det var muligvis en ide at prøve, hvis det giver bedre hastighed og
jeg må da indrømme at det er begrænset hvor mange fonte jeg
bruger.

PS. Bruger du ikke Times New Roman ?
Pico

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 00:46

Pico skrev:

> PS. Bruger du ikke Times New Roman ?

Næ. Alt hvad der kan stilles til Arial stiller jeg til Arial og det
har jeg altid gjort i Windows. Det er den font jeg har det bedst med
i menuer, paletter osv.

Times New Roman havde jeg inde, men den er pt. kylet ud og indtil
videre ser det ikke ud til at det har givet problemer.

Jeg har tidligere på dagen haft problemer med denne side:
<http://magma.nationalgeographic.com/ngm/finaledit/0306/index.html>
Teksten på siden var det rene volapyk, men noget tyder på at jeg nu
kan læse den, af gud ved hvilken grund. Måske fordi at jeg for noget
tid siden stillede IE til Auto-Select inde i View > Encoding, for
det var ikke slået til. Er ikke sikker på om de afintallerede fonte
har noget med den sag at gøre.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 08-06-03 11:45

Madsen wrote:

> [...]
> tid siden stillede IE til Auto-Select inde i View > Encoding, for
> det var ikke slået til. Er ikke sikker på om de afintallerede fonte

Ja den side bruger jo klart Times fonte.
Jeg bruger også oftes Ariel, men Times New Roman kuasiv kan være
brugbar i nogle tilfælde, særligt som en form for overskrift, fremhævet
og lign.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 01:19

Madsen skrev:

> Næ.

Det er faktisk forkert for inde i mine Adobe-programmer kan jeg vælge
fonten Times New Roman PS MT som er en Type 1-font. Den kan af en eller
anden grund ikke ses i Control Panel > Fonts, men dens placering er:
'C:\Program Files\Common Files\Adobe\Fonts\Reqrd\Base' og da Reqrd
sikkert er en forkortelse for Required (behøves), så lader jeg den
blive hvor den er. I den mappe er der i øvrigt et par fonte mere eller
tre som ikke optræder inde i Control Panel > Fonts, men det er alle
Type 1-fonte og jeg går ud fra at det er fonte som Adobe-programmerne
skal have adgang til. Hvorfor ved jeg ikke, men måske til visning af
værktøjspaletter, hjælpefiler eller lignende.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 08-06-03 11:55

Madsen wrote:

> [...]
> Adobe-programmerne skal have adgang til. Hvorfor ved jeg ikke, men
> måske til visning af værktøjspaletter, hjælpefiler eller lignende.

Der har jeg også en mappe med "Premiere" fonte samt jeg har Adobe
Fonte liggende direkte i C:\PSFonts
Det er nok fra dengang jeg installerede Type 1 fonte.
Ved du om man kan slette dem uden videre ?
Pico

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 12:05

Pico skrev:

> Jeg bruger også oftes Ariel, men Times New Roman kuasiv kan være
> brugbar i nogle tilfælde, særligt som en form for overskrift,
> fremhævet og lign.

Altså i et brev eller noget i den stil? Her bruger jeg så de fontsæt
som jeg har installeret i ATM, som typisk er Type 1-fonte og det er
så dem jeg tænder for når de skal bruges.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 08-06-03 18:48

Madsen wrote:

> Altså i et brev eller noget i den stil?

Ja. eller skriv til foreninger, opslag osv.

>Her bruger jeg så de fontsæt
> som jeg har installeret i ATM, som typisk er Type 1-fonte og det er
> så dem jeg tænder for når de skal bruges.

Det er selvfølgelig også en måde at gøre det på.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 12:05

Pico skrev:

> Fonte liggende direkte i C:\PSFonts

Mappen C:\PSFonts plejer at komme når man har installeret Adobe Type
Manager (ATM). Den har jeg også, men mappen er så blot placeret lidt
anderledes hos mig. (Jeg valgte at placere den anderledes under
installationen af ATM).

> Det er nok fra dengang jeg installerede Type 1 fonte. Ved du om
> man kan slette dem uden videre ?

Det ville nok være smartest at afinstallere det program som har
oprettet den i første omgang, hvis du alligevel aldrig bruger fontene
eller programmet.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 08-06-03 18:52

Madsen wrote:

> [...]
> Manager (ATM). Den har jeg også, men mappen er så blot placeret lidt
> anderledes hos mig. (Jeg valgte at placere den anderledes under

Så vidt jeg husker fik jeg ikke muligheden. Jeg plejer at installere alt
hvad der er muligt på drev E (anden partion af første disk) for at have
styresystemet og programmer på hver sin partion.

> Det ville nok være smartest at afinstallere det program som har
> oprettet den i første omgang, hvis du alligevel aldrig bruger fontene
> eller programmet.

Det må jeg så lige lægge mærke til i den kommende tid. Du har da ret
i at selvfølgelig skal der en afinstalering til.
Pico