HJÆLP: Hvad er det nu den film hedder?
Fra : Jan Tønder

Dato : 06-06-03 18:39

Hej allesammen.

Jeg har i længere tid tænkt over en titel på en film, men må desværre give
tabt. Det er en film der vidst nok er fra slutningen af 70'erne. Den handler
om en mand der skal på en bilrejse (vidst nok en forretningsrejse). Kort tid
efter afrejsen får han problemer med en lastbil der ikke vil give ham lov
til at overhale. Det er starten på en rigtig gyser, hvor lastbilen jagter
ham og gør alt for at chikanere/dræbe ham. Hovedpersonen kører rundt i en
rød amerikanerbil. Den slutter med at det lykkedes hovedpersonen at få
lastbilen til at køre over en bjergside, hvorefter den vidst nok bryder i
brand.

En ret simpel men meget fængende og spændende film, som vidst også nok er en
af vor tids store filminstruktørers debutfilm.

Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg svarer naturligvis gerne på evt.
spørgsmål til filmen.

På forhånd tak

Jan, Sønderborg

Fra : Peter Lind

Dato : 06-06-03 18:42

"Jan Tønder" <jan-tonder@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> til at overhale. Det er starten på en rigtig gyser, hvor lastbilen jagter
> ham og gør alt for at chikanere/dræbe ham.

Det lyder helt og holdent som "Duel" http://us.imdb.com/Title?0083391 -
Steven Spielbergs TV-film fra 1971.

> En ret simpel men meget fængende og spændende film, som vidst også nok er
en
> af vor tids store filminstruktørers debutfilm.

Ikke helt debutfilm, men derhenaf, og en af de første film, som den brede
verden har set.

mvh
Peter Lind

Fra : Jan Tønder

Dato : 06-06-03 19:08

Jamen det er jo fantastisk. Det er jo lige den film jeg tænkte på. Tak for
hjælpen :D

Fra : ML-78

Dato : 09-06-03 12:30

> [...]
>
> [...]
>
> Ikke helt debutfilm, men derhenaf, og en af de første film, som den brede

Hvilke film har Steven Spielberg lavet før "Duel"?

ML-78

Fra : Peter Lind

Dato : 09-06-03 15:03

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvilke film har Steven Spielberg lavet før "Duel"?

Ud over en række afsnit af tv-serier (heriblandt et Columbo afsnit) har han
lavet nogle kortfilm, som ikke er særlig kendte (eller sete) i den brede
verden. Blandt andet "Amblin" fra 1968, som han har opkaldt sit
produktions-selskab efter, og "Firelight" fra 1964, som så sandelig havde
længden af en rigtig spillefilm.
Se listen: http://us.imdb.com/Name?Spielberg,+Steven

Men som altid, så er det lidt svært med disse berømte instruktører, at finde
deres rigtige debutfilm, for de har jo lavet alt muligt før de slog igennem
og fik lavet noget der var godt nok til biograferne. De fleste har jo nogle
privat-optagelser, som nok bør forblive væk fra biograferne, men som ikke
desto mindre er en produktion...

mvh
Peter Lind

Fra : ML-78

Dato : 09-06-03 15:22

> [...]
> verden. Blandt andet "Amblin" fra 1968, som han har opkaldt sit
> produktions-selskab efter, og "Firelight" fra 1964, som så sandelig havde

Ok, jeg troede faktisk "Duel" var hans spillefilmsdebut.
"Firelight" lyder i øvrigt spændende, men det er småt med informationer om
den på nettet. Den er heller ikke medtaget i Aurums science fiction
encyklopædi - er der nogen der kender noget til denne film?

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-06-03 15:48

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den på nettet. Den er heller ikke medtaget i Aurums science fiction
> encyklopædi - er der nogen der kender noget til denne film?

Lidt. "Firelight" skulle handle om en række mystiske objekter, der dukker op
i himmelen over Arizona. Den er ikke med i Aurums fine encyklopædi, fordi
det er en amatørfilm. Spielberg indspillede den på 8mm som 16-årig, og den
har kun historisk interesse som hans første tonefilm.

Spielbergs egentlige filmdebut er Sugarland Express. Duel kan snyde, fordi
den fik biografpremiere i Europa. Den er dog indspillet til tv (som ABC's
movie-of-the-week), så den kvalificerer ikke rigtigt.

--
Jens Thomsen

"See you later, space cowboy..."

Fra : ML-78

Dato : 09-06-03 21:17

> [...]
> det er en amatørfilm. Spielberg indspillede den på 8mm som 16-årig, og den
> har kun historisk interesse som hans første tonefilm.

Tak for infoen. Havde håbet det var en "rigtig film", men så havde den nok også været mere kendt. Den lyder stadig interessant, men mulighederne for at komme til at se den er nok små.

ML-78

Fra : Per Andersen

Dato : 09-06-03 12:39

den hedder "Duel" og den er med Dennis Weaver - Mckloud.
jeg ved den udkommer på DVD d. 12. august i england
http://www.futureent.com/

så prøv denne genvej og pøj pøj

per