MS Windows
briani 27239
XP-start: ib-eeb-eep
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-06-03 09:14

Har problemer med opstart under XP - klumpen skriger ib-eeb-eep og blinker
demonstrativt med de små lamper ved det numeriske tastatur, hvorefter der
sker lige nøjagtigt ikke en skid.

Skærmen er sort.

Maskinen - scumpaq epo bestykket med 2,6 og geforce 4 - har fungeret fint
siden jeg fik den for et halvt år siden, og jeg mindes ikke at have
foretaget nyinstallationer i forrige uge.

Hvor dælen skal jeg kigge?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : jens

Dato : 06-06-03 10:12

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse

> - har fungeret fint
> siden jeg fik den for et halvt år siden, og jeg mindes ikke at have
> foretaget nyinstallationer i forrige uge.
>
> Hvor dælen skal jeg kigge?

På garantibeviset ?
Det er en fysisk fejl på tastatur eller maskinens bundkort.
Medmindre du har været i BIOSèn selv.

Mvh Jens

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-06-03 13:02

"jens" skrev
> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse

> På garantibeviset ?
> Det er en fysisk fejl på tastatur eller maskinens bundkort.
> Medmindre du har været i BIOSèn selv.

Øhde . . . måske ikke alligevel. Det er nemlig ikke hver gang, datamaten ter
sig.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : jens

Dato : 06-06-03 13:37

> Øhde . . . måske ikke alligevel. Det er nemlig ikke hver gang, datamaten
ter
> sig.

Periodiske fejl har man da hørt om før.........

Da det er under start, før den kommer ind i windows eller hvad du nu bruger
så kan det jo ikke være softwaren.
Enten er der monteret hardware, "pillet" i bios eller fejl i hardwaren.

Uanset hvilken af delene der er tale om er det en mærke maskine som er under
1 år, du kan selv forsøge at lokalisere fejlen og måske miste garantien
eller få den lavet på garantien.

Hvis du vælger den første kan du jo starte med at loade "faillsafe"
indstillingerne i bios og se om det løser problemet.
Dernæst begynde at skifte dele indtil fejlen forsvinder, hvorefter du kan
sætte det hele i igen.

(Normalt fjernes alt "overflødigt" hardware og testes, dvs cdrom, ekstra
disce, ekstra ram og alle ekstra pcikort, hvis den så virker kan man montere
et kort ad gangen og teste indtil fejlen kommer igen.)

Periodiske fejl er i den forbindelse ret trælse

Hvis du er heldig er der en i gruppen d.e.h.bundkort som ved hvad lige den
lyd betyder udover "fejl".

Men det er jo ikke en bambus maskine, så jeg ville vælge løsningen med
garantièn.

Mvh Jens

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-06-03 18:29

scripsit "jens" <mkg@jellingnet.dk>

> Men det er jo ikke en bambus maskine, så jeg ville vælge løsningen med
garantièn.

Du har nok ret. Scumpaq/HP får den tilbage i nakken.

Det er min første færdigbyggede, så jeg tænkte slet ikke på den løsning. Var
tværtimod svært forhippet på at lokalisere uregelsmæssigheden . . . f.eks.
starter den bedst, vis man hurtigt hiver et par ledninger ud, mokker dem i
og tænder.

Og så tænker man . . . Hvordan får man lige de to bumsede teenager hos
hardwarepusheren overbevist om, at enelleranden bambusdel, som de har
leveret, er skyld i det hele . Garanti, det skal prøves.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : jens

Dato : 06-06-03 19:36

> [...]
> hardwarepusheren overbevist om, at enelleranden bambusdel, som de har
> leveret, er skyld i det hele . Garanti, det skal prøves.

Spørg dem hvor lang tid det vil tage og få så vidt muligt svaret skriftligt
med en senest dato, jeg har set eksempler hvor maskinen var på værksted så
længe at den var halveret i værdi da den kom tilbage.

Mvh Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-06-03 23:07

Kik i Manualen hvad de tre bip betyder.