ny killing
Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 07:42

hej NG.

Jeg har en kat på 1½ år, og har lige fået en kattekilling på 8 uger.
Den gamle kat er fuldstændig vild i hovedet, den kradser og væser, af både
killingen og os.
Så er mit spørgsmål : hvor lang til går der inden den falder til ro?
Det er meget ekstremt, jeg håber der er en der kan hjælpe mig.
Er det normalt, og hvad kan man gøre?

MvH MuLLe

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-06-03 07:57

On 06/06/2003 08:42, in article
3ee037ee$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "MuLLE"
<mullde_berg@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Så er mit spørgsmål : hvor lang til går der inden den falder til ro?
> Det er meget ekstremt, jeg håber der er en der kan hjælpe mig.

Hvordan reagerer killingen? Er den bange? Eller ignorerer den din voksne
kat?

Angriber din voksne kat killingen? Eller er det "bare" hvæsen og sprutten?

Hvis killingen bliver angrebet direkte, tror jeg nok jeg ville overveje at
levere den tilbage. Killingen er alligevel for ung til at flytte
hjemmefra... http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm

Hvis din voksne kat "bare" larmer og ikke overfalder killingen, må du give
den tid til at vænne sig til situationen. Det er ikke til at sige hvor
længe.

Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 08:26

> Hvordan reagerer killingen? Er den bange? Eller ignorerer den din voksne
> kat?

Killingen dækker sig, og viser respekt.
Men den store bliver bare ved med at kradse og bide den.

> Angriber din voksne kat killingen? Eller er det "bare" hvæsen og sprutten?

Den angriber den, og ikke kun den men også os.

> Hvis killingen bliver angrebet direkte, tror jeg nok jeg ville overveje at
> levere den tilbage. Killingen er alligevel for ung til at flytte
> hjemmefra... http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm

Den bliver angrebet direkte, meget kraftigt endda.
Jeg har snakket med en dyrelæge, som jeg har talt med før om denne kat.
Han mener, at det ville være bedst at give den fred.
Han siger at den lider at et eller andet psykisk.
Okay som altid har jeg troet at katte skal være 8uger når de må komme
hjemmefra.

MvH MuLLe

Fra : Pia J

Dato : 06-06-03 08:31

"MuLLE" <mullde_berg@hotmail.com> wrote in message news:3ee04212$0$48892

> [...]
> Han siger at den lider at et eller andet psykisk.
> Okay som altid har jeg troet at katte skal være 8uger når de må komme

Din killing er netop i den alder hvor dens mor skal lære den hvordan man
opfører sig overfor andre. Det er din gamle kat nu i gang med - på en ikke
særlig smart måde. Det lyder som om den heller ikke har fået lært det af sin
mor!

Jeg ville skille dem ad. Det er synd for killingen.

:Pia

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 08:37

> Jeg ville skille dem ad. Det er synd for killingen.

Det gør jeg også, jeg er træt af at den bidder mine børn.
Og nu gør den det også ved den nye, det går bare ikke.
Den ryger ud på mine forældres gård.... Så kan den sku' dominere dér.
Tak for hjælpen, men fra i eftermiddag har jeg ikke den kat mere.

MvH MuLLe

Fra : Ragna

Dato : 06-06-03 08:48

Hej Mulle!
Var det ikke bedre at give katten fred i stedet for at sende "sorteper"
videre?
På dine forældres gård kan den ulykkelige kat fortsætte med at angribe de
andre katte.
Min mening er, at når du har taget katten til dig, er du også nødt til at
tage ansvaret for den og følge sagen helt til dørs.
Som Marianne tit siger, så er det ikke synd for en kat at være død, men det
kan være synd for den at fortsætte med at leve.(Ikke helt korrekt citeret,
men meningen er vist god nok)

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 08:58

> [...]
det
> kan være synd for den at fortsætte med at leve.(Ikke helt korrekt citeret,

Det var også min første tanke at få den aflivet, og det er også rigtig nok
at det ikke gør skade på en død kat.
hvad vil du så foreslå mig, skal jeg så anskaffe mig endnu en killing, så
den nye ikke skal være alene. hvad er bedst for den nye killing?

Fra : Pia J

Dato : 06-06-03 09:07

"MuLLE" <mullde_berg@hotmail.com> wrote in message news:3ee04994$0$48888

> [...]
> hvad vil du så foreslå mig, skal jeg så anskaffe mig endnu en killing, så
> den nye ikke skal være alene. hvad er bedst for den nye killing?

Jeg fik 2 killinger, brødre, sammen og de havde det bare skønt sammen -
lege, sove, holde sammen mod den store farlige verden med væmmelige dumme
vovser (som de elsker i dag, men det gjorde de ikke den første uge), og de
lærer hinanden meget, bl. a. hvordan man kan lege uden at kradse og gøre
skade. Hvis du kan få fat i en killing som evt. er en måned eller 2 ældre,
så kan den lære din nuværende killing rigtig meget. Så vil du få to katte
som er meget nemmere at omgås for jer mennesker end en enlig kat.

:Pia

Fra : Jytte

Dato : 06-06-03 08:55

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> kan være synd for den at fortsætte med at leve.(Ikke helt korrekt citeret,

Jeg synes også helt klart at du bør tage ansvaret for den kat. Hvis den
kommer til et fremmed sted kan den jo blive meget bange og forvilde sig væk
fra stedet og gå en uvis skæbne i møde.
Du bør også hurtigst muligt få en killing til, det er meget synd for så
lillle en killing at være alene. Mennesker kan ikke erstatte en artsfælle.
Den er taget alt fot tidligt fra sin mor.
Mine killinger rejser først hjemmefra når de er 4 mdr.
Held og lykke med killingen.
Hilsen
Jytte

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 06-06-03 09:19

Het ærligt, hvad med at finde ud af hvorfor den gør som den gør, istedet for
bare at smide den ud ?, hvad så hvis din nye killing bliver på samme måde,
ryger den så også bare ud ?
Jeg har jo den opfattelse af at den gamle som har været der længst har mest
ret til at blive, du skriver den angriber dine børn, hvordan havde du så
selv troet det vilel gå med en lille killing.

Gitte
www.sacala.dk - killinger tilsalg

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 09:40

> [...]
for
> bare at smide den ud ?, hvad så hvis din nye killing bliver på samme måde,

Helt ærligt, jeg har prøvet alt på at få den kat afrettet.
Jeg har købt alt muligt legetøj til den, jeg har brugt meget tid med bare at
sidde og kæle.
Jeg har anskaffet mig en killing til den, på opfordring herinde fra.
For at se om det kunne få den til at slappe af.
Det er sku' ikke fordi at jeg opgiver, men mine muligheder er brugt.
Jeg har talt med min dyrelæge MANGE gange for at redde den kat.
Men det er ikke nemt hvis der er noget galt i hovedet på den.
Mine børn er meget mere vigtig, end en kat.

> [...]
> ret til at blive, du skriver den angriber dine børn, hvordan havde du så
> selv troet det vilel gå med en lille killing.

Den har ikke ret til at bide, og den er sku' altid blevet behandlet
ordenlig.
Men som med mennesker, er der ikke så meget at gøre hvis det går galt i
hovedet vel.
Og det med den nye killing, det var et forsøg.
Det kunne hjælpe, og det er blevet sagt herinde og af min dyrelæge.
Det kan godt være at jeg er forkert på det, men dette tog jeg som at angreb.
Det er sku' ikke fordi at jeg ikke tager det ansvar som jeg har taget til
mig.
Men som sagt har jeg prøvet alt.........

MvH MuLLe

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 06-06-03 10:39

> Helt ærligt, jeg har prøvet alt på at få den kat afrettet.
> Jeg har købt alt muligt legetøj til den, jeg har brugt meget tid med bare
at
> sidde og kæle.

Ja se det fremgik ikke nogen steder af dit indlæg tvært imod fik jeg den
opfattelse af at den nu kun var i vejen.
Men en kat bliver da ikke sådan uden grund, har den altid være sådan ? eller
er det noget den er begyndt med , hvis det er i forbindelse med hvad ? Det
jeg mener er om du ikek kan finde årsagen til det og måske det kunne hjælpe
med Feliway (tror) jeg det hedder, det andet er at sende sorteper videre
efter min mening.

> Jeg har anskaffet mig en killing til den, på opfordring herinde fra.
> For at se om det kunne få den til at slappe af.

Okay ja se det er så noget jeg er gået glip af da det faktisk efter min
erfaring ikke hjælper at anskaffe kat nr. 2 når nr. 1 ligefrem er arrig.

> Det er sku' ikke fordi at jeg opgiver, men mine muligheder er brugt.
> Jeg har talt med min dyrelæge MANGE gange for at redde den kat.
> Men det er ikke nemt hvis der er noget galt i hovedet på den.

Nej, men det jeg så ikke forstår er at hvis der er noget galt i hovedt af
den, hvordan kan du så tænke på at sende den videre ? hvad er det der gør du
mener den er bedre tjent med det end hvor den er nu ?, derfor blev jeg måske
lidt tvær, da den sikkert bare bliver endnu mere tosset af at blive
"kasseret".

> Mine børn er meget mere vigtig, end en kat.

Ja det er de uden tvivl og det skal de også være, men alligevel er katten
dit fuldeansvar ligesom dine børn.

> Den har ikke ret til at bide, og den er sku' altid blevet behandlet
> ordenlig.

Nej det har den ikke ret til, men igen så viste du fra start at de ikke var
"rask" eller hvad man skal sige, så at den reagere på den måde kan , ikke
forbavse dig så meget, så syntes faktisk det er synd for den, at du vil
sende den videre.

> Men som med mennesker, er der ikke så meget at gøre hvis det går galt i
> hovedet vel.

Næ det ved jeg nu ikke så meget om, men måske blomster medicin kunne hjælpe,
ved andre fra gruppen kender til det, der bliver jo også brugt medicin til
mennesker der er syge

> Og det med den nye killing, det var et forsøg.

Ja og det tager jeg hatten af for, men at det ikk går er beklageligt, men
syntes stadig bare det er forkert at sende gamle mis videre, så vil jeg
hellere at den blev aflivet, da det nok vil være det bedste for den.

> Det kunne hjælpe, og det er blevet sagt herinde og af min dyrelæge.

Ja kan slet ikke forstå en dyrlæge som tidligere har sagt den er tosset og
burde aflives kan komme på den ide.

> Det kan godt være at jeg er forkert på det, men dette tog jeg som at
angreb.

Det skulle du ikke da jeg bare ville det bedste for katten og ikke viste
det du allerede havde prøvet

> Det er sku' ikke fordi at jeg ikke tager det ansvar som jeg har taget til
> mig.
> Men som sagt har jeg prøvet alt.........

Ja det kan jeg forstå nu, men syntes du skulle overveje om det bedste er at
sende den videre, under alle omstændigheder kan jeg frstå at din nye killing
så er alene, så ville mene du skulel få en killing mere mn gerne en som er
4-5 mdr, da killingen som du allerede nu ved er taget lige tidlig nok fra
sin mor

MVH
Gitte

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 11:09

> Okay ja se det er så noget jeg er gået glip af

Ja det er også min fejl, det er ikke i denne ombæring, men er et stykke tid
siden.
Det er ikke første gang, at jeg be'r om hjælp til denne kat.

> [...]
måske
> lidt tvær, da den sikkert bare bliver endnu mere tosset af at blive
Det er ikke fordi, at jeg vil af med den, det er derfor at jeg skriver til
jer.
Men jeg kan ikke se nogen anden mulighed, for som sagt mener jeg at jeg har
prøvet alt.
Grunden til at jeg vil "putte" den ud til mine forældre, er fordi at jeg
(helst) ikke vil aflive den.
Og jeg mener at den ville få det bedre på en gård, end i en lejlighed.

> Ja det er de uden tvivl og det skal de også være, men alligevel er katten
> dit fuldeansvar ligesom dine børn.
Jeg ved godt at det er mit ansvar, men jeg er ikke dyrelæge eller katte
psykolog.
Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.....
Hvis jeg fuldte dyrelægens råd, så var den aflivet nu.

> [...]
> "rask" eller hvad man skal sige, så at den reagere på den måde kan , ikke
> forbavse dig så meget, så syntes faktisk det er synd for den, at du vil
Ja det er synd for den, og jeg vil også det bedste for den.
Derfor ville jeg mene at det var bedst at den kom ud, på gården til de andre
katte.
Det kunne jo være, at det var lejligheden den ikke kunne klare.
Jeg ville mene at det var et forsøg værd, istedet for at vi skal mere
afstand fra den.
Derude vil der også (ligesom her) blive taget hånd om den, det er ikke et
sted hvor de skal passe sig selv.
Det er det jo tit på en gård, men ikke her.

> Det skulle du ikke da jeg bare ville det bedste for katten og ikke
viste
> det du allerede havde prøvet
Det er ok, jeg forstår dig jo godt.
Der er så mange det tager dyr til sig, uden at vide hvad de går ind til.
Men dette er ikke mig, jeg gør alt hvad jeg kan.

> [...]
> 4-5 mdr, da killingen som du allerede nu ved er taget lige tidlig nok fra
Jeg ved godt at det er tidligt, men jeg har haft et par kat der kom efter de
12 uger.
(hver for sig)
De kunne aldrig vende sig til at bo i en lejlighed.
Den nye killing vil ikke være alene, jeg skal ha' en søster til den.
Dem som har killingerne, kan ikke komme af med dem.
De kan ikke ha' flere, så hvis de ikke kommer af med dem vil de blive
aflivet.
Og det kan vi jo ikke ha' vel.....

MvH MuLLe

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 06-06-03 11:17

> [...]
> Dem som har killingerne, kan ikke komme af med dem.
> De kan ikke ha' flere, så hvis de ikke kommer af med dem vil de blive

Nej og bliver sgu så harm når man læser om det, men vil igen slå et slag for
at det bedste du kan gøre er at få en killing som kenderkattesprog og ikke
en som også er rejst for tidligt fra sin mor, så kan du desværre ende med 2
katte som ikke ehlt kan begå sig

MVH
Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-06-03 12:03

"MuLLE" <mullde_berg@hotmail.com> writes:

Snipper ikke ret meget her *sorry*
Har læst øvrige indlæg i tråden men går ind her alligevel for
overblikkets skyld...*S*

> for

Lige et indskud her... Jeg fornemmer at Mulle vil anskaffe en killing
mere og jeg er næsten 100% sikker på at det vil betyde at den nye ikke
gør det samme...Forklaring følger...

> [...]
> Men det er ikke nemt hvis der er noget galt i hovedet på den.
> Mine børn er meget mere vigtig, end en kat.

Mønstret med aggressiv enekat kender jeg også fra flere af mine
naboer, som har fået en killing som så er begyndt at opføre sig som
Mulles gamle kat, jeg er sikker på at det er fordi vi mennesker ikke
kan erstatte selskab af egen art !!! For det er ganske givet det som
er grunden til adfærdsforstyrrelserne.
Selv bor jeg sammen med en
enekat og det var også tilfældet med Melissa for mange år siden da hun
var en "lille" miv, men hun var/blev godt nok ikke sådan. Så det kan
godt se ud af noget helt hen i skoven når jeg skriver at: hvis du kun
må have én kat, så få en voksen i stedet for en miver.Ok mivere er
sødde det synes jeg også, men en voksen har nu sin egen charme bare i
større størrelse og alt andet lige, kommer du jo til at leve sammen
med den voksne kat i længst tid...

> mest

Et eller andet sted fornemmer jeg at Mulle har villet prøve den
"sidste" udvej for, at få den gamle til at opføre sig mere
acceptabelt. Al ros for det, mange ville enten dumpe katten et sted
eller få den aflivet så snart problemet opstod...

> Det er sku' ikke fordi at jeg ikke tager det ansvar som jeg har taget til
> mig.

På mig virker det heller ikke sådan

> Men som sagt har jeg prøvet alt.........

Og igen al ros for det, men jeg fornemmer at løbet er kørt for den
gamle, en af mine førnævnte naboer fik sin kat ud på en gård og der
trives den fint med de andre, så jeg må nok indrømme at jeg ville
prøve det i første omgang og så først da hvis det ikke går heller
ville jeg vælge dyrlægen...

Men også jeg ville vælge en "lidt" ældre kat som selskab til den lille
og helst også en jeg var sikker på har lært kattesprog...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Ragna

Dato : 06-06-03 12:13

Hej igen MuLLe!
Nu har jeg lige prøvet at læse lidt tilbage i trådene ved hjælp af Google,
og jeg kan se, at du her i maj måned har søgt råd om nogle adfærdsproblemer
omkring din kat.
En af konklusionerne dengang var, at du ville lade hende neutralisere i
stedet for at fortsætte med p-piller.
Har du fået det gjort? For nogle katte bliver faktisk aggressive af
pillerne, men falder til ro igen efter neutralisering.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-06-03 12:24

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> writes:

> [...]
> Har du fået det gjort? For nogle katte bliver faktisk aggressive af
> pillerne, men falder til ro igen efter neutralisering.

Det er vi vist nogle stykker som kan nikke genkendende til, en kat på
p-piller er som en pubertetspige på p-piller med kraftig pms...

Dette er ikke skrevet for at nedgøre kvindekønnet, men blot en sigende
beskrivelse af symptomer på hormonbehandling

Fra : MuLLE

Dato : 06-06-03 12:51

Hej.

Ja den er blevet neutralisere i stedet for P-Piller
Men det er blevet gradvis værre, med dens hidsighed.
Jeg tør ikke tage chancen, det ender med at mine børn kommer til skade.
Det er jo ikke bare på ben og arme den bider, den springer også til hovedet.

Så jeg har besluttet mig, den kommer altså ud til mine forældre.
Så håber jeg at den før det godt med de andre katte....
Men bare rolig jeg skal nok holde øje med den.
Så hvis det ikke går, så bliver jeg altså nød til at give den fred.

Men jeg siger 1000 tak for den hjælp som jeg har fået......

MvH MuLLe

Fra : Ragna

Dato : 06-06-03 14:26

Hej MuLLe!
Det lyder godt og ansvarligt, at du vil holde øje med, hvordan din kat
kommer til at trives hos din familie.
Det vil sikkert være en god ide, at hun bliver holdt inde i den første tid,
indtil hun har vænnet sig til de nye omgivelser.
Jeg kunne også se i de gamle tråde, at du havde taget dig af hende som meget
lille killing, fordi hendes mor var blevet kørt over. Så alt i alt har du
nok ikke noget at bebrejde dig selv, tværtimod lader du til at have forsøgt
mange ting for at hjælpe din kat.

--
Mange hilsener fra Ragna - med håb om en bedre tilværelse både for den store
og den lille kat.