Hjælp til stednavn ???
Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 05-06-03 22:21

I Nakskov kirkebog er oplyst af personen kommer fra
Weilby i Jylland , er der nogen der ved hvor det er ??

Personen er vac. af Doktor Wellerup hvis det siger noget ??

Med venlig hilsen
Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 27.05.2003

Fra : nusnus

Dato : 05-06-03 22:34

"Tom Stryhn Sr." skrev d. 05-06-03 22:21 dette indlæg :
> [...]
> stryhn@email.dk
> http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
> last update / sidst opdateret 27.05.2003

Jeg slægtsforsker også og ved at der ligger en by i nærheden af
Ålestrup som hedder Veilby, men kan ikke lige huske om det er med V elle
W.
Venlig hilsen Nusnus

http://www.kandu.dk/

Fra : Herluf Nielsen

Dato : 05-06-03 22:38

Tom Stryhn Sr. <stryhn@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bboc6v$1gf4$1@news.cybercity.dk...

Fra : KKrintel

Dato : 05-06-03 22:41

> [...]
> stryhn@email.dk
> http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
> last update / sidst opdateret 27.05.2003

Hej Tom

Den eneste Weilby i Jylland jeg umiddelbart kender er Vejlby ved Risskov
ved Århus

Hilsen Kasper Krintel

http://www.kandu.dk/

Fra : KaNi

Dato : 05-06-03 22:43

Hej Tom

Andreas Severin Wellerup blev født 30.10.1782 og døde 04.10.1859.

Han var Distriktslæge i Lemvig Lægedistrikt 1815-1817, i Grenaa
Lægedistrikt 1817-1836, og i Randers Lægedistrikt 1836-1858. Kilde "Den
Danske Embedslægestat"

Der ligger et Vejlby i Djurs Herred i Randers Amt.

Med venlig hilsen

KaNi

http://www.kandu.dk/

Fra : Bente Feldballe

Dato : 05-06-03 23:21

> [...]
> Danske Embedslægestat"
>
> Der ligger et Vejlby i Djurs Herred i Randers Amt.

Faktisk ligger der to på Djursland - den i Vejlby sogn nær Grenå og en i
nærheden af Allingåbro, hvilket ikke er sååå langt fra Randers. Men om den
hørte til Randers Lægedistrikt, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlig hilsen

Bente Feldballe
www.milloup.dk/bf

Fra : Varla

Dato : 05-06-03 22:44

"Tom Stryhn Sr." skrev d. 05-06-03 22:21 dette indlæg :
> I Nakskov kirkebog er oplyst af personen kommer fra
> Weilby i Jylland , er der nogen der ved hvor det er ??

Den eneste kombination og de eneste steder som min computer reagerede
på var Vejlby. Herunder bringes de for hele landet, men bortset fra et
enkelt sted på Fyn, så er de alle fra Jylland.

God fornøjelse. mvh. Ejvind

Ellevang Sogn (Vejlby) Hasle herred, Aarhus amt
Harboøre Sogn (Vejlby) Vandfuld herred, Ringkøbing amt
Vejlby Sogn (Vejlby) Djurs Sønder herred, Randers amt
Vejlby Sogn (Vejlby) Elbo herred, Vejle amt
Vejlby Sogn (Vejlby) Hasle herred, Aarhus amt
Vejlby Sogn (Vejlby) Sønderhald herred, Randers amt
Vejlby Sogn (Vejlby) Vends herred, Odense amt

http://www.kandu.dk/

Fra : aafe

Dato : 05-06-03 22:47

"Tom Stryhn Sr." skrev:
> I Nakskov kirkebog er oplyst af personen kommer fra
> Weilby i Jylland , er der nogen der ved hvor det er ??

Der er noget at vælge imellem:

Vejlby Sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt
Vejlby Sogn, Sønderhald Herred Randers Amt
Vejlby Sogn, Hasle Herred, Århus Amt
Vejlby Sogn, Elbo Herred, Vejle Amt
og så ligger der et sted ved ved Lemvig, der også
hedder Vejlby

mvh
Arne

Fra : Bente Poulsen

Dato : 05-06-03 23:17

Hej Tom

Er du sikker på det er Weilby ? Hvis din ane stammer fra Djursland, så er
det også en lille landsby der som hedder Meilby

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 05-06-03 23:50

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er du sikker på det er Weilby ? Hvis din ane stammer fra Djursland, så er
> det også en lille landsby der som hedder Meilby

Ifølge FT- 1845 er han født i Kristrup, Sønderhald, Rand.
hvordan det passer med Wielby / Meilby ved jeg ikke ???

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-06-03 16:30

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev Fri, 6 Jun 2003 00:49:49 +0200

>Ifølge FT- 1845 er han født i Kristrup, Sønderhald, Rand.
>hvordan det passer med Wielby / Meilby ved jeg ikke ???

"Hr. Søren fra Vejlbye var her en liden Visit i Formiddags. Han har
bekommet sig en nye Kudsk, Niels Bruus, Broder til Manden paa
Ingvorstrup. Den Samme er formeentligen doven og dertil næsviis og
kjephøj. Præsten vilde have ham afstraffet og sat i Hullet; men mangler
de nødvendige Vidner. Jeg raadede ham, at han skulde see til, at skille
sig ved Karlen eller og slide sig igjennem med ham til Flyttedag. I
Førstningen svarte han mig noget fuus; men da han hørte mine Grunde, gav
han mig Ret; ja takkede endog for mine gode Raad. Han er en hidsig Mand,
men ikke slem at tale tilrette, naar han faaer Tid at summe sig. Saa
skiltes vi ad som gode Venner. Om Jomfrue Mette blev ikke talet et Ord."
[St. St. Blicher: Præsten i Vejlby]

Vejlby sogn, Djurs Sdr. herred, Randers amt.

Geografisk set ligger det ikke så langt fra Kristrup. i Sdr Hald herred.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred