xhtml og javascript
Fra : pepss

Dato : 05-06-03 19:17

jeg er ved at validere min side efter xhtml 1.0 og det går også meger godt
men efter jeg har sat doctybe ind virker mine javascript ikke mere.
må man ikke ha javascript i xhtml? eller er der bare en anden måde det skal
gøres på?

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 05-06-03 20:25

pepss wrote:
> [...]
> men efter jeg har sat doctybe ind virker mine javascript ikke mere.
> må man ikke ha javascript i xhtml? eller er der bare en anden måde det skal

Lad os se et online eksempel

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-03 20:39

"pepss" <olefriis@privat.dk> writes:

> [...]
> men efter jeg har sat doctybe ind virker mine javascript ikke mere.
> må man ikke ha javascript i xhtml? eller er der bare en anden måde det skal

Næh, javascript er det samme i HTML og XHTML. Den eneste forskel jeg
kan forestille mig er at din doctype har sat IE i "standards mode",
så den nu virker (tættere på) rigtigt. Men som sagt, lad os se siden.

/L

Fra : pepss

Dato : 05-06-03 21:44

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i
> Næh, javascript er det samme i HTML og XHTML. Den eneste forskel jeg
> kan forestille mig er at din doctype har sat IE i "standards mode",
> så den nu virker (tættere på) rigtigt. Men som sagt, lad os se siden.

ja det skal jeg så ikke kunne sige! jeg har ikke rigtig styr på hvordan de
forskælige doctyper virker!

et link til siden:
http://www.opel-blitz.subnet.dk/testop/test.htm

her er et link til validator:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.opel-blitz.subnet.dk%2Ftestop%2Ftest.htm

det den bare skulle gøre er at sette makøren i første felt osv.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-03 23:01

"pepss" <olefriis@privat.dk> writes:

> ja det skal jeg så ikke kunne sige! jeg har ikke rigtig styr på hvordan de
> forskælige doctyper virker!

Der er en oversigt på <URL:http://www.opera.com/docs/specs/doctype/>
Den er til Opera-browseren, men browserne bruger alle sammen ca. samme
regler (nemlig samme som IE bruger), og der er også links til Microsofts
og Mozillas sider om det samme.

Du får ikke IE til at gå i standards mode så længe der er en <?xml>-dims
før DOCTYPE'en. Den kan også godt undværes.

> et link til siden:
> http://www.opel-blitz.subnet.dk/testop/test.htm
>
> her er et link til validator:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.opel-blitz.subnet.dk%2Ftestop%2Ftest.htm

(Jeg vil anbefale ikke at bruge H4 inde i din tabel. Det ser ikke ud til
at det faktisk er fjerde-niveau-overskrifter (specielt fordi der mangler
første til tredje). Hvis du bare vil fremhæve, så brug <em> eller <strong>)

--- din kode ---

<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
document.logind.nick.focus();
// -->
</script>

--- slut kode ---

Slet
language="javascript"
Det er forkert i xhtml strict (faktisk også i html 4.01 strict).
Det er den eneste fejl du får i valideringen.

Slet "<!--" og "// -->", de er ligegyldige. De er der kun for at de
browsere der ikke *forstår* script-tagget ikke skal vise koden på siden.
Altså browsere der ikke forstår HTML 3.2. Dem er der ingen grund til at
bekymre sig om i praksis.

Jeg fik det til at virke (i Opera) ved at ændre kode-linje til
document.forms['logind'].elements['nick'].focus();
Prøv det.

/L

Fra : pepss

Dato : 06-06-03 07:42

> [...]
> Den er til Opera-browseren, men browserne bruger alle sammen ca. samme
> regler (nemlig samme som IE bruger), og der er også links til Microsofts

tak skal du ha den kikker jeg lige på!

> Du får ikke IE til at gå i standards mode så længe der er en <?xml>-dims
> før DOCTYPE'en. Den kan også godt undværes.

nu spør jeg nok dumt men hvad indeber "standards mode"? og er det altid et
hit at IE går i det?

> [...]
> at det faktisk er fjerde-niveau-overskrifter (specielt fordi der mangler
> første til tredje). Hvis du bare vil fremhæve, så brug <em> eller

ja det har du endlig ret i! til min undskyling vil jeg sige at det er noget
kode jeg har klipet ud fra en af mine side hvor jeg bruger noget css osv.
men det undskylder jo ikke de H4 der står der!

> [...]
> Det er forkert i xhtml strict (faktisk også i html 4.01 strict).
> Det er den eneste fejl du får i valideringen.

det var jeg da ellers overbevist om at det skulle med men man lære jo hele
tiden!

> [...]
> browsere der ikke *forstår* script-tagget ikke skal vise koden på siden.
> Altså browsere der ikke forstår HTML 3.2. Dem er der ingen grund til at

dejlig minder kode!

> Jeg fik det til at virke (i Opera) ved at ændre kode-linje til
> document.forms['logind'].elements['nick'].focus();
> Prøv det.

tak skal du ha! det er da en hjælp man kan forstå!!!!

jeg må indrømme at jeg ikke ved meget javascript og vil endlig ikke bruge
det på min side til andet ind sådan noget som her hvor det ikke har den stor
betyding om det er der eller ikke!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-03 09:34

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev
> Du får ikke IE til at gå i standards mode så længe der er en <?xml>-dims
> før DOCTYPE'en. Den kan også godt undværes.

Når du så har slettet den linje, er du nødt til at indsætte en anden
tegnsæt-erklæring efter <head>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-03 09:44

pepss skrev:

> nu spør jeg nok dumt men hvad indeber "standards mode"?

Prøv at læse her:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

> og er det altid et hit at IE går i det?

Tja - det er et klart hit hvis man gerne vil skrive fremadrettet
kode. Det er også et hit hvis man gerne vil skrive kode der opfører
sig ens på tværs af browsermærkerne (samme kode giver - sådan ca. -
samme resultat i fx IE, Mozilla/Netscape og Opera).

Det er derimod ikke et hit hvis man vil have koden til at se ens ud
i forskellige versioner af IE. Det standardmode indebærer for IE6,
er at browseren opfører sig som ældre versioner af IE.

Anbefalingen er dog helt klart at bruge standardmode. Vil man tage
hensyn til ældre browsere kan man benytte IE's specielle
conditional comments (søg på Google eller spørg her hvis du vil
vide hvordan de virker).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 06-06-03 11:27

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Prøv at læse her:
> <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

den vil jeg da lige prøve at tykke igemmen!

> [...]
> sig ens på tværs af browsermærkerne (samme kode giver - sådan ca. -
> samme resultat i fx IE, Mozilla/Netscape og Opera).

ja det er jo megningen at så mange så muglig skal kunne se det jeg laver så
det må være et hit!

> Anbefalingen er dog helt klart at bruge standardmode.

så bliver det det!

tak for hjælpen!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-03 10:04

Erik Ginnerskov skrev:

> Når du så har slettet den linje, er du nødt til at indsætte en
> anden tegnsæt-erklæring efter <head>

Ja.

> charset=ISO-8859-1">

Den skal lige lukkes - det er jo xhtml:

charset=ISO-8859-1" />
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-03 11:10

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Den skal lige lukkes - det er jo xhtml:

> charset=ISO-8859-1" />

Naturelmente

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 06-06-03 11:29

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i
> charset=ISO-8859-1" />

den har jeg da set før!
tak skal i ha!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-03 11:44

pepss skrev:

> ja det er jo megningen at så mange så muglig skal kunne se det
> jeg laver så det må være et hit!

Jeg hopper lige over på den "forkerte" side et kort øjeblik.

Hvis du alene går efter at flest mulige brugere skal få det samme
layout ud fra din side er det - desværre - ikke standardmode du
skal gå efter. Andelen af folk der bruger IE < 6 er almindeligvis
større end dem der bruger andre browsere (når man taler
standardopførsel og css skal Netscape 4-brugere i øvrigt også
fraregnes, på grund af denne browsers mangler). Samtidig er Mozilla
(herunder Netscape) og Opera efterhånden blevet ganske gode til at
vise quirk-kode på samme måde som IE.

Dog skal man også være opmærksom på at browserstatistikker kan
snyde, fordi nogle (ikke-IE)browsere er sat op til at identificere
sig som IE. Det er et resultat af at en del steder bruger
browsersnifning til at bestemme hvordan en side skal vises - og her
kan det hjælpe på visningen at lade sin browse identificere sig som
IE.

> så bliver det det!

På trods af ovenstående, vil jeg håbe du holder fast i
standardmoden. Ældre IE-versioner kan om nødvendigt særbehandles
ved hjælp af conditional comments. Desværre virker det ikke for
Mac-udgaver af IE - her må man ty til browsersnifning eller lade
dem sejle deres egen sø.

Endelig skal man huske på at forskellene mellem standardmode og
quirk-mode kun gælder forholdsvis få css-egenskaber - primært
hvordan en bredden af en boks beregnes. Man kan skrive en hel del
css uden at bekymre sig om hvilken mode det skal vises i.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 06-06-03 12:12

> [...]
> ved hjælp af conditional comments. Desværre virker det ikke for
> Mac-udgaver af IE - her må man ty til browsersnifning eller lade

en ting er at jeg gerne vil ha at så mange bruger kan "se" men jeg vil også
ha en "pænd" kode!