Delt database på server. Kan formularer/ra~
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 05-06-03 17:41

To medarbejdere i et firma skal dele en access database som vil ligge på en
web server.
Jeg har ladet mig fortælle at min allerede konstruerede datbase med få klik
automatisk kan "konverteres" eller at der i frontpage automatisk kan laves
html/asp-sider som fuldstændig vil gøre det ud for mine allerede
konstruerede formularer, rapporterer og databasefunktionalitet i øvrigt.
Jeg frygtede at jeg skulle kode alt i asp, men hvis der er en nem måde er
det den vej jeg skal.

Kan det lade sig gøre?

Er det access's dataaccesspages der menes eller er det frontpage der laver
siderne?

Databasen er halvkompliceret - er der nogle accessfunktioner, der går tabt
når det skal ligge på en server på denne måde?

Hvordan starter jeg?

Tusind tak for hjælpen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-06-03 20:41

"Jesper Fjølner" <REMOVETHISjesperfjoelner@hotmail.com> wrote in message
> To medarbejdere i et firma skal dele en access database som vil ligge på
en
> web server.
Via web - eller?
Sidder de på et LAN eller WAN?

> [...]
> Jeg frygtede at jeg skulle kode alt i asp, men hvis der er en nem måde er

Træerne vokser ikke ind himlen

> Databasen er halvkompliceret - er der nogle accessfunktioner, der går tabt
> når det skal ligge på en server på denne måde?

Der er problemer for alvor hvis du bruger specielle access funktioner i dine
queries

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 05-06-03 21:59

Hej Peter, tak for svaret.

> Sidder de på et LAN eller WAN?
Næ de er faktisk helt adskilt. Jeg forestiller mig at databasen kan ligge på
en server som den man f.eks. kan have sin hjemmeside på.

> Træerne vokser ikke ind himlen

Jeg har før lavet ting i asp men vil selvfølgelig ikke lave noget fp kunne
lave for mig.
Er der en nem måde autmotatisk at lave en brugerflade på? vil det i så falde
være DataAccessPages eller kan fp selv lave html-formular til betjening af
db'en?

> Der er problemer for alvor hvis du bruger specielle access funktioner i
dine
> queries
Kan du give nogle eksempler på hvad der kan gå tabt?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-06-03 22:10

> Kan du give nogle eksempler på hvad der kan gå tabt?

Som jeg skriver
Har du lavet funktioner i et modul, som du benytter i dine queries?
Du vil ikke kunne bruge disse hvis du bruger disse queries via ASP
Kun ren SQL

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 05-06-03 22:34

> Som jeg skriver
> Har du lavet funktioner i et modul, som du benytter i dine queries?
> Du vil ikke kunne bruge disse hvis du bruger disse queries via ASP
> Kun ren SQL

Det har jeg heldigvis ikke.
Sidste spørgsmål -
er det med Access's data-access-pages jeg lidt hurtigt kan lave noget
brugerflade (formularer) eller er der er en funktion i fp, hvormed jeg kan
konvertere nogle af mine formularer til html/asp?

Mange tak for din hjælp.

Fra : Morten Snedker

Dato : 06-06-03 01:16

On Thu, 5 Jun 2003 23:34:15 +0200, "Jesper Fjølner"
> [...]

>brugerflade (formularer) eller er der er en funktion i fp, hvormed jeg kan
>konvertere nogle af mine formularer til html/asp?

Data Access Pages kræver at den, som laver opslaget, også har Access.
Endvidere er det ikke specielt fleksibel (mindes faktisk aldrig at
have set det køre i praksis...?). Jeg vil til enhver tid foreslå at I
bruger ASP eller anden form dataadgang via html.

mvh /Snedker

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 06-06-03 02:08

> Jeg vil til enhver tid foreslå at I
> bruger ASP eller anden form dataadgang via html.

Ok. Hvis jeg ikke skal bruge ASP hvad er der så ellers af muligheder for at
lave
form dataadgang? Tænker du på formularer som Frontpage kan lave?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-06-03 07:22

> Ok. Hvis jeg ikke skal bruge ASP hvad er der så ellers af muligheder for
at
> lave
> form dataadgang? Tænker du på formularer som Frontpage kan lave?

Hvad med at sætte en Windows Terminal Server op?
Den kan tilgås via https med en ActiveX der ligger på serveren, virker
fortrinligt
Du kan bruge de forms du har lavet i Access

Jeg kender ikke nogen "nem" måde at genbruge forms fra Access til webbrug

Hmm evt ASP.NET kan være en mulighed (dog stadig uden genbrug)
Der er ingen nemme genveje - afaik

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Morten Snedker

Dato : 06-06-03 09:57

On Fri, 6 Jun 2003 08:22:27 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:

>Hmm evt ASP.NET kan være en mulighed (dog stadig uden genbrug)
>Der er ingen nemme genveje - afaik

Jo, jeg har faktisk en med
"C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\MSACCESS.EXE"
e:\temp\musik.mdb /wrkgrp e:\temp\musik.mdw /user morten
på skrivebordet - det har den genvej har hjujlpet meget.

/Snedker

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-06-03 11:20

"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> wrote in message

> Jo, jeg har faktisk en med
> "C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\MSACCESS.EXE"
> e:\temp\musik.mdb /wrkgrp e:\temp\musik.mdw /user morten
> på skrivebordet - det har den genvej har hjujlpet meget.

Der er tale om _nemme_ genveje
Hvor mange gennemsnitlige brugere kender du, der kan lave en genvej der
inkluderer alternativ workgroup database og default login username?

NB - Vi krydsposter - Jeg har lige fjernet FP gruppen

mvh/Peter Lykkegaard