Landemodsprædiken
Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 05-06-03 14:35

Jeg leser om presten Thomas Caisen Praëm (f. 6. 9. 1893) at han døde 12. 10.
1763 på Aalborg Budophi kirkes prædikestol da han holdt Landemodsprædiken.
Hva er Landemod?

Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20
N-1405 Langhus
Norge

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-06-03 15:01

Landemode: møde for en landsdel eller et land: Kalkar
http://www.hist.uib.no/kalkar/
Årlig sammenkomst for stiftsamtmand, biskop og provster i et stift; også:
gejstlig ovverret bestående af stiftsamtmanden og biskoppen: Nudansk ordbog

Så det var en spektakulær død!

Inger

Fra : Ivan jensen

Dato : 05-06-03 15:02

> [...]
10.
> 1763 på Aalborg Budophi kirkes prædikestol da han holdt Landemodsprædiken.

Ifølge 'Ordbog for slægtsforskere' er Landemode: årligt møde mellem
stiftamtmand, biskop og provster, eller det kan betegne en gejstlig appelret
bestående af stiftamtmand og biskop.

I det tilfælde gælder nok den første betydning.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-06-03 21:28

Jeg sidder her med "Stiftsbog og landemodeakt for Lolland-Falster stift
2000"
side 75 står som indledning af biskop Holger Jepsen:

"År 2000, den 7. juni, blev landemodet afholdt i Maribo Domkirke under
præsidium af stiftamtmand Lauritz Hvidt og biskop Holger Jepsen. Samtlige
provster var til stede. Ved den indledende gudstjeneste prædikede provst
Holger Villadsen. o.s.v."

Og så lidt fra min egen slægtsforskning:

"1685 Var endnu fremkaldt Mag. Laurids udi Hammer ( L. Gregersen Weile,
1676 -99, provst 1684) og Hr. Hieronymus udi Kyng ( Hr. Hammer ell. Capel)
Hammer herr. 1681 - 1711 anlangende nogle skældsord, som bemeldte Hr.
Hieronymus udi hastighed haver ladet falde imod bemeldte Mag.Lars, og som
han selv begærte udstændig, samme sag måtte forliges efter den maade som de
tilforn for provsten var forenede, da i henseende til samtlige præpositorum
forbøn er det derved forblevet, dog at han bemeldte Mag. Lars her for retten
maatte erklære og hans forseelse her for retten at deprecere, hvilket han og
for retten straks gjorde, hvorpaa de og fuldkommenigen blev forligte, hvor
Hr. Hieronymus af Episcopo blev paamindet, at han sig herefter skikkeligen
skulle forholde og særdeles tage sig i vare for drukkenskab, paa det han til
saadan eller anden forseelse ikke skulle forledes, men dersom saadant hos
hannem herefter skulle befindes, da dette at staa hannem aaben for.

Kilde: Retssager fra Roskilde Landemode til 1730 i afskrift ved Niels
Stenfeldt, Læsesalen på Landsarkivet for Sjælland.

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 05-06-03 21:30

Thomas Caisen Praëm var selvfølgelig født i 1693!

Arnt-Erik Selliaas

Arnt-Erik Selliaas <arnt.selliaas@cappelen.no> skrev i
meldingsnyheter:MGHDa.18548$8g5.305648@news2.e.nsc.no...