Sammenføring af kat og hund
Fra : Line

Dato : 05-06-03 13:34

Hejsa.

Min kære nabo vil gerne til at have kat, og i den forbindelse har hun et par
spørgsmål om sammenføring af hund og kat.

Hun har 2 voksne ikke-kattevante (snarere katte-tændte!!) schnauzere med
maaaasser af jagtinstinkt og bor i en 1-værelses lejlighed - hvordan griber
hun det bedst an? Skal katten vænnes til en og en hund ad gangen - altså en
hund bliver passet hos andre, mens den anden hund introduceres for katten og
omvendt - eller går det fint med alle 3 på én gang?

Da hun som sagt bor i en lille lejlighed, har hun jo heller ikke mulighed
for at separere dem i "hver sin ende af huset", men kan det anbefales at
holde katten på badeværelset (som er temmelig stort) de første par dage, så
de vænner sig til lugten af hinanden, eller vil det være synd for mislingen?

Vil I anbefale hende at købe en killing, eller vil det være bedre med en
voksen hundevant internatmis (hvis man da kan finde sådan en...)? Hun regner
med, at det skal være en hankat, som skal kasteres, og det er meningen, at
den efterhånden skal være udekat.

Og sidst - men ikke mindst - har I monstro nogle links til sider med gode
kattenavne?

Det blev mange spørgsmål - håber I har lyst til at hjælpe os lidt.

Mvh. Line

Fra : Jytte

Dato : 05-06-03 14:16

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kattenavne?
>
> Det blev mange spørgsmål - håber I har lyst til at hjælpe os lidt.

Hej Line.
Anbefal din nabo ikke at anskaffe kat når hun har så lidt plads. det vil
være synd for katten.

Hilsen
Jytte der har katte og pinschere

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 05-06-03 21:51

Hej katte NG!
Tak for svarene - det er mig, der er naboen - som nu selv er
kommet til computeren.

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message news:<3edf4429$0$32443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej Line.
> Anbefal din nabo ikke at anskaffe kat når hun har så lidt plads. det vil
> være synd for katten.
> Hilsen
> Jytte der har katte og pinschere

Jeg har i lang tid ønsket mig at få kat, men bl.a. pga. pladsen, er
det blevet udskudt. Jeg flytter om et par måneder, hvor jeg får mere
plads, og jeg har nu besluttet mig for at vente og se til den tid.
Grunden til jeg gerne ville have en kat netop nu, er pga. at jeg i
øjeblikket holder fri og derfor har den nødvendige tid der skal til,
når et lille nyt familiemedlem skal integreres i flokken.

Med venlig hilsen

Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-03 22:40

Mette N. Sørensen wrote:

> [...]
> øjeblikket holder fri og derfor har den nødvendige tid der skal til,
> når et lille nyt familiemedlem skal integreres i flokken.

hvor meget plads får du i din kommende bolig ??
jeg håber du får flere rum, da det kan blive nødvendigt at skille dyrene ad,
indtil de kan være sammen hele tiden...... jeg synes det er godt du vil
vente til du flytter.... det kan nemlig være stressende for dyr at flytte,
og hvis der nu kommer en kat og så om et par måneder skal flyttes, kan
hundende blive voldsomt forvirrede, og det kan gøre mere ondt end godt.....
jeg vil endda anbefale dig at vente ihvertfald en månedstid inden du
anskaffer katten.... for at give hundende tid til at falde til.....

som en anden nævner kan der gå måneder før dine hunde lærer at omgåes
katte.....
at du har tid lige nu er fint, men hvor lang tid har du?? har du flere
måneder som det nævnes kan risikere kræves?? det kunne være en god ide for
dig at alliere dig allerede nu, med en ven eller veninde der har katte, som
du kan komme og besøge med hundene ( gerne på skift) sådan at de lærer hvad
de der små strittende spruttene bæster egentlig er for nogle, at de er
venner og søde, og ikke noget man skal jagte*G*.....
men vær varsom og vælg en ven hvis katte er vant til hunde, for en dårlig
oplevelse kan for hunden betyde at den for altid vil betragte katte som
fjenden, og dermed vil alle dine katteplaner gå i vasken.......

hvis dine hunde er kontrollerbare vil jeg anbefale du anskaffer en killing
( evt en på 4-5 mdr der allerede er neutraliseret) da en killing nemmere vil
knytte sig positivt til hundende... især hvis de kan lide den...... enten
det eller en voksen internat kat der er vant til hunde....... det _kan_ ske
at de vil knytte stærke bånd, men sansyneligheden er lidt større hvis du
vælger en killing.....

nu ved jeg ikke om det er hunhunde eller hanhunde du har, eller om de er
neutraliserede eller ej...... det skal du også huske på kan spille en
rolle......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-03 22:44

Sabina Hertzum wrote:

> nu ved jeg ikke om det er hunhunde eller hanhunde du har, eller om de
> er neutraliserede eller ej...... det skal du også huske på kan spille
> en rolle......

hov... det kom vist til at lyde lidt småmuggen.... det var ikke meningen*G*
jeg er bare træt ;)
så her kommer lige alle de smileys de rmangler... put dem selv ind hvor i
synes*G*
;)
:)
;)
:)
;)
:D

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 06-06-03 22:56

Hej!

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message news:<6NODa.6720$Jp3.270177@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> jeg vil endda anbefale dig at vente ihvertfald en månedstid inden du
> anskaffer katten.... for at give hundende tid til at falde til.....

Det er naturligvis stressende for dyr at skifte tilholdssted, jeg har
dog flyttet med den ældste af hundene et par gange før, hvilket er
foregået helt uproblematisk. Men som sagt, nu ser jeg tiden an til jeg
er flyttet, og så må jeg se. Jeg er også klar over nu, at katten skal
have mulighed for at komme ind i et rum uden hundene.

> [...]
> at du har tid lige nu er fint, men hvor lang tid har du?? har du flere
> måneder som det nævnes kan risikere kræves??

Jeg holder i øjeblikket fri og er uden arbejde, da jeg netop har
færdiggjort min uddannelse. Jeg vælger jo derfor selv hvornår jeg vil
starte med at lave noget igen Derfor passede det jo lige så godt
med tidspunktet...

> [...]
> oplevelse kan for hunden betyde at den for altid vil betragte katte som
> fjenden, og dermed vil alle dine katteplaner gå i vasken.......

Den yngste hund har flere gange været sammen med katte fra han var
hvalp, men er stadig meget tændt når han ser en kat løbe afsted. Den
ældste er ikke vænnet til katte. Jeg har det sidste års tid arbejdet
en del på "katte tilvænningen". Dette vil sige at mine bekendte som
har hundevante katte, engang imellem får besøg af os. Disse bekendte
bor desværre bare ikke lige i nærheden, så det er ikke så tit vi
kommer derhen.

> [...]
> at de vil knytte stærke bånd, men sansyneligheden er lidt større hvis du

Det var også min tanke, at det skal være en killing. Bedst ville det
jo være hvis jeg kan få den fra et sted, hvor der er hund i forvejen.
Jeg havde egentlig forestillet mig at den skulle være fra et internat,
men der er der jo nok ikke mulighed for at den har set hunde før...

> nu ved jeg ikke om det er hunhunde eller hanhunde du har, eller om de er
> neutraliserede eller ej...... det skal du også huske på kan spille en
> rolle......

Øhmm hvilken rolle spiller det? Jeg har en hanhund og en steriliseret
tæve.

Tak for svar, ikke bare til dig, men alle. Jeg er glad for de ærlige
svar, som helt klart har gjort at jeg nu tænker lidt mere fornuftigt,
end før hvor jeg nok især tænkte med følelserne..."jeg vil så gerne
have en kat og kan ikke vente længere.."
Til..hmm... efteråret bliver det nok, vender jeg sikkert tilbage med
flere spørgsmål

Mvh

Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-03 23:36

Mette N. Sørensen wrote:
> Hej!

hej igen ;)

> [...]
> er flyttet, og så må jeg se. Jeg er også klar over nu, at katten skal
> have mulighed for at komme ind i et rum uden hundene.

hunde er forholdsvis nemme at flytte da de er meget flokprægede, og de
flytter med flokføreren ( i dette tilfælde dig)..... katte er lidt mere
tricky ;) nogle flytter nemt og smertefris, andre kan være påvirkede i op
til et års tid efter flytningen.......
men jeg er smadder glad for at du har taget det op til overvejelse..... jeg
husker kun alt for godt følelsen af at man bare vil have en mis NUUUUU ;)

> [...]
> færdiggjort min uddannelse. Jeg vælger jo derfor selv hvornår jeg vil
> starte med at lave noget igen Derfor passede det jo lige så godt

ja ok, det kan jeg godt se..... men måske du så skulle bruge tiden på at
vænne hundene til katte... evt opdrage dem til at det ikke er noget man
jager..... prøv evt at alliere dig med din lokale dyrlæge/KV eller DV....
det kan være de kan hjælpe ;)

> [...]
> har hundevante katte, engang imellem får besøg af os. Disse bekendte
> bor desværre bare ikke lige i nærheden, så det er ikke så tit vi

jeg ved godt det kan være besværligt..... men i sidste ende er det jo det
hele værd ;)

> [...]
> Jeg havde egentlig forestillet mig at den skulle være fra et internat,
> men der er der jo nok ikke mulighed for at den har set hunde før...

en killing lærer jo stadig, og den vil måske sprutte og spytte når den ser
hundene første gang, men ret hurtigt vil det være hverdag og den vil aldrig
huske at den ikke har set hunde før den var 12-13 uger gammel ;)

> Øhmm hvilken rolle spiller det? Jeg har en hanhund og en steriliseret
> tæve.

det kan være et dominansspørgsmål..... hvis hanhunden er meget dominant, kan
han evt anse en kat for en fjende der skal elimineres....... hunhunde kan
også tage killinger/katte til sig som deres hvalpe..... men derudover er der
flere herinde der har hunde og katte sammen og kan fortælle dig LANGT mere
om hunde og kattesammenføring end jeg........
mit første (og eneste) forsøg endte desværre dengang med en killing med
brækket ryg........ det var et ubevogtet øjeblik hvor katten kom for tæt på
madskålen........

> [...]
> have en kat og kan ikke vente længere.."
> Til..hmm... efteråret bliver det nok, vender jeg sikkert tilbage med

du skal være så evigt velkommen ;) og jeg er glad for at vi kunne hjælpe ;)

Fra : Jytte

Dato : 06-06-03 06:50

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjeblikket holder fri og derfor har den nødvendige tid der skal til,
> når et lille nyt familiemedlem skal integreres i flokken.

Hej Mette.
Jeg har to dværgpinschere og de er aldrig sammen med kattene uden opsigt, de
er alt for voldsomme for kattene. Men jeg har tidligere haft en schæfer og
hun kunne sagtens være sammen med kattene.
Det kommer også meget an på hunden, men to hunde holder sammen. Du kender jo
dine hunde bedst, så du må vurdere, det ville jo være synd at katten blev
hundemad.
Hilsen
Jytte

Fra : Pia J

Dato : 05-06-03 15:05

"Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
en
> hund bliver passet hos andre, mens den anden hund introduceres for katten

Det kan tage måneder for en hund at lære at omgås katte - nogen hunde KAN
bare ikke lade være med at løbe efter dem og andre tror decideret det er
bytte. Det vil være rigtig synd for katten på så lidt plads - og især en
killing ender da med kronisk dårlige nerver.

:Pia

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 05-06-03 15:18

Hejsa

Jeg syntes du skal få din veninde til at vente med at få en kat, både for
kattens men også hundenes skyld, hun bor i forvejen på lidt plads med 2
hunde som ikke ligefrem lyder til at elske katte, så en kat som på forhånd
er dømt til ikke at blive kærligtmodtaget af hundene, vil være synd, så hun
må vente syntes jeg.

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger tilsalg