TDC Bredbånd Professionel/Pro@ccess med
Fra : Mads Peter Bach

Dato : 05-06-03 04:27

Hejsa,

Jeg står og kunne godt bruge et par flere offentlige IP adresser til mine
servere herhjemme. Det tilbyder TDC søreme også, men jeg har lige et par
spørgsmål, som I måske kan hjælpe mig med først. Årsagen til at jeg spørger
her, er at TDC tilsyneladende ikke bruger Ciscos 1401 router længere.

Jeg bruger en Cisco 1401 router, som jeg selv kan købt, og sat op ved hjælp
af Jesper Skrivers konfigurationseksempel
(http://e.wheel.dk/~jesper/1400-proaccess.txt)

Det virker glimrende, men jeg er ikke nogen Cisco guru, så jeg er noget i
tvivl om hvordan opsætningen skal ændres, når jeg går fra 1 IP adresse, med
PAT til flere server til et antal IP addresser til routeren + servere.

Jeg tænker specifikt på følgende i konfigurationen:

!
interface Loopback0
ip address x.x.x.x 255.255.255.255
ip nat outside
!
interface Ethernet0
ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
ip nat inside
!
interface ATM0
no ip address
!
interface ATM0.101 point-to-point
ip unnumbered Loopback0
ip nat outside

Hvis der er nogen der kan vise et konfigurationseksempel, så vil jeg være glad.

--
På forhånd tak
Mads Bach

Fra : Mads Peter Bach

Dato : 06-06-03 05:12

Jeg fik ikke noget svar på denne her i dk.edb.netvaerk, så jeg tænkte jeg
lige ville spørge her, siden der nok er nogen Pro@ccess link brugere her.

Mads Peter Bach wrote:
> [...]
> + servere.
>
> Jeg tænker specifikt på følgende i konfigurationen:

Hvis vi nu antager at jeg har fået tildelt CIDR blok
99.99.99.96/29 så siger lidt hurtig udregning at den første brugbare
adresse i blokken er 99.99.99.97 (da 99.99.99.96 er netværks adressen), og
den sidste er 99.99.99.102 (da 99.99.99.103 er broadcast).
Routeren skal vel ha' 99.99.99.97, og kan jeg så lave en konfiguration der
(bl.a.) ser således ud?

ip subnet-zero
!
interface Ethernet0
ip address 99.99.99.97 255.255.255.248
!
interface ATM0
no ip address
!
interface ATM0.101 point-to-point
ip unnumbered Ethernet0
pvc 0/101
encapsulation aal5mux ip
!
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ATM0.101

Har jeg fat i noget af det rigtige, eller er jeg helt galt på den?

--
Best Regards,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-03 18:31

On Fri, 06 Jun 2003 06:11:34 +0200, Mads Peter Bach wrote:

> [...]
> ip classless
> ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 ATM0.101
>
> Har jeg fat i noget af det rigtige, eller er jeg helt galt på den?

Nej, det er korrekt, fjern NAT osv

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Mads Peter Bach

Dato : 06-06-03 18:49

Jesper Skriver wrote:

> Nej, det er korrekt, fjern NAT osv

Jeps. Jeg takker (også for den glimrende eksempel konfiguration til
Pro@ccess, den hjælper en del for dem af os der ikke er CCIE )!