Søg og erstat i variable bestående af filn~
Fra : LaSG \(Lars Sommer\)

Dato : 05-06-03 01:12

Jeg har en variabel indeholdende et filnavn, exempelvis "Her_er_en_fil.ext".
Jeg vil gerne have den til at udskrive "Her er en fil", altså udskifte
underscore med mellemrum, og fjerne det efter punktummet. Hvordan fixer man
sådan en søg-og-erstat ting?

Hov, kommer lige i tanke om et spørgsmål mere her mens jeg skriver..:
Jeg kan få den til at skrive indholdet af en .txt-fil via
"readfile("filnavn.txt");", men så omdanner og bruger den html-koderne der
eventuelt er i filnavn.txt. Hvordan får jeg den til at skrive indholdet af
txt-filen, uden at ændre noget. Altså bare som helt ren tekst i en <P> </P>
?

Foretrækker gruppen her at få ét spørgsmål pr post, eller så mange samlet
som muligt?

/ LaSG

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-06-03 07:47

LaSG (Lars Sommer) wrote:
> [...]
> underscore med mellemrum, og fjerne det efter punktummet. Hvordan fixer man

jeg vil foreslå at se på strtr() som enten kan tage

echo strtr($dinTekstTilSoegOgErstat, "_o", " ø");

eller du kan give den et array med fra-og-til værdier:

$erstatninger = array("_" => " ", "oe" => "ø");
echo strtr($dinTekstTilSoegOgErstat, $erstatninger);

Den går automatisk efter de længste mulige hele enheder først.

læs mere på http://dk.php.net/strtr

> [...]
> txt-filen, uden at ændre noget. Altså bare som helt ren tekst i en <P> </P>

uden at bruge eller vise html: kør en strip_tags() på teksten før du
viser den.

Hvis html-tags'ne skal vises men ikke bruges til at formattere, kan du
erstatte alle < med &lt; og > med &gt; inden visning

> Foretrækker gruppen her at få ét spørgsmål pr post, eller så mange samlet
> som muligt?

et spørgsmål pr post er vist standard i alle nyhedsgrupper, medmindre
svarene kan forventes at hænge sammen og dermed køre i fælles tråd.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 05-06-03 08:00

"LaSG (Lars Sommer)" <admin@lasg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne have den til at udskrive "Her er en fil", altså udskifte
> underscore med mellemrum, og fjerne det efter punktummet. Hvordan fixer

Brug f.eks. str_replace

$filename = str_replace('_',' ','Her_er_en_fil.txt');
$filename = str_replace('.txt','',$filename); //Virker kun på txt filer

Brug htmlenteties($content)
Læs mere på
http://dk2.php.net/manual/en/function.htmlentities.php

Martin
www.yavi.dk
www.web2matic.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-06-03 15:25

"Martin Møller Bæk" <martin@fjerndette.aflame.dk> wrote in news:bbmpnu$84s
$1@news.net.uni-c.dk:

> Brug f.eks. str_replace
>
> $filename = str_replace('_',' ','Her_er_en_fil.txt');
> $filename = str_replace('.txt','',$filename); //Virker kun p† txt filer

Eller det hele på een gang:

$filename = str_replace(array('_', '.txt'), ' ', 'Her_er_en_fil.txt');

--
Hyggehej
/Thomas