Hvordan åbnes en Ged.com ???
Fra : Preben Müller

Dato : 05-06-03 00:14

Jeg har pludseligt fundet ud af, at Mormonregisteret har mere en bare
forsiden. Bag en søgning kan ligge en gedkomfil, men den skal så åbnes i
Brother Keeper.

Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.

Hvordan kan filen læses uden de store dikkedarer ?

PM

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 05-06-03 00:36

Thu, 5 Jun 2003 01:14:27 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.
>
>Hvordan kan filen læses uden de store dikkedarer ?

du kan åpne den i en vantlig tekstbehandler, da formatet er rent txt.
Bruk notepad eller word om så måtte være ønskelig, men gjør du enringer
i filen, husk å lagre den igjen i rent txt-format.

I tillegg kan du selvfølgelig lage en midlertidig database og importere
filen dit. Filen har en form som *****.ged og GED sier at dette er en
ordinær GEDCOM-fil som bør kunne importeres til alle vanlige
slektsprogram, inklusive BK

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 05-06-03 06:00

On Thu, 5 Jun 2003 01:14:27 +0200, "Preben Müller" <ps98@teliamail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.
>
>Hvordan kan filen læses uden de store dikkedarer ?

Der findes da udmærkede slægtforskningsprogrammer som er helt gratis.
Fx. skriver DIS -Danmark om programmet Legacy: "Standard-udgaven, som
er gratis .... er et komplet slægtsforskningsprogram, hvis
funktionsomfang vil være fuldt tilstrækkeligt for de fleste
slægtsforskere."

Downloades fra www.legacyfamilytree.com (ca. 15 MB)

Hvis det er for store dikkedarer, kan du bare se bort fra rådet - men
hvordan kan du leve uden sådan et program, hvis du er slægtsforsker
med PC?

mvh
Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 05-06-03 08:08

Thu, 05 Jun 2003 07:00:26 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Bjarne Damsgaard <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis det er for store dikkedarer, kan du bare se bort fra rådet - men
>hvordan kan du leve uden sådan et program, hvis du er slægtsforsker
>med PC?

Jeg tolker det vel helt klart at han har en pc med et slikt program :=)

Fra : Preben Müller

Dato : 05-06-03 10:43

Tak for de meget anvendelige svar, osse tak for direkte mails med
løsningsforlag.
Til Bjarne skal jeg oplyse, at jeg bruger DSI, databasedelen, og ville da
gerne konvertere til andet program, men det er ikke umiddelbart muligt. Min
version er et hedengangent DOS, med et væld af data.

PM

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-06-03 18:07

"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Min
> version er et hedengangent DOS, med et væld af data.

Jamen dog,- velkommen til nutiden ! )

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 05-06-03 10:55

"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.
>
> Hvordan kan filen læses uden de store dikkedarer ?

Du kan bruge Gedsplit som kan hentes på

http://www.rootsweb.com/~gumby/ged.html
Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 27.05.2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-06-03 13:30

"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> skrev:
Thu, 5 Jun 2003 01:14:27 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Jeg har pludseligt fundet ud af, at Mormonregisteret har mere en bare
>forsiden. Bag en søgning kan ligge en gedkomfil,.....

Et virkelig godt program til at se indholdet i en Gedcom fil, er
programmet 'GENViewer'.
Det komplette program koster kun 20$, men du kan også hente en gratis,
lettere begrænset version på adressen www.mudcreek.ca

Det er langt hurtigere og mere bekvemt at bruge end et slægtsprogram
som det du nævner.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Bo

Dato : 05-06-03 16:05

> Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.
Hent WinGed gratis på www.boekelund.dk

Bo

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-03 22:18

"Preben Müller" <ps98@teliamail.dk> skrev Thu, 5 Jun 2003 01:14:27 +0200

> [...]
>Brother Keeper.
>
>Det er en lille bitte fil, og vil da ikke købe et stort program.

Ethvert slægtsforskningsprogram bør kunne læse disse filer. Men de
gedcom filer du får dér er nu som regel ikke størrre end at du ligeså
godt kan læse dem i en almindeg teksteditor.

Men ellers er der jo bla. GedSplit, GENViewer, og WinGed som allerede
har været nævnt. Hver især små, gode og nyttige programmer som det altid
er rart at have ved hånden.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hanne VF

Dato : 10-06-03 08:14

> Jeg har pludseligt fundet ud af, at Mormonregisteret har mere en bare
> forsiden. Bag en søgning kan ligge en gedkomfil, men den skal så åbnes i
> Brother Keeper.
>
> PM

Her kan hentes en fil 59 kb - Gedview.exe
det er fortrinligt til et første gennemsyn af den hente fil.
Før man vælger, at sætte en GED fil ind i sit slægtsforskningsprogram.

http://www.fachmann.dk/sf-paa-nettet/find-dine-aner.htm

MVH
Hanne VF

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 10-06-03 15:17

Tue, 10 Jun 2003 09:13:32 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Hanne VF" <noxxxbedste@ny-post.dk> wrote:

> [...]
>det er fortrinligt til et første gennemsyn af den hente fil.
> Før man vælger, at sætte en GED fil ind i sit slægtsforskningsprogram.

det er ofte like enkelt å sette opp programmet til en midlertidig
database for å å lese inn GEDCOM-filen til denne mindlertidige
databasen.
Da får man både kontrollert om det blir store avvisninger i importen
samtidig som man kan da kontrollere innholdet i datafilen.
Og er det mye som er interessant av nye individer, kan man da slå sammen
den hoveddatabase man bruker og den mindlertidige databasen.

Så hvorfor bruke andre program når man allikevel har et program som man
normalt vil bruke,.??

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-06-03 22:05

Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev:
Tue, 10 Jun 2003 16:17:18 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>det er ofte like enkelt å sette opp programmet til en midlertidig
>database for å å lese inn GEDCOM-filen til denne mindlertidige
>databasen.
Dette er ofte ikke rigtigt.
Et godt program som 'GENViewer' viser alle detaljer i en stor Gedcom
fil korrekt på få sekunder, det er bedre og meget hurtigere at bruge
end f.eks. BK6

>Og er det mye som er interessant av nye individer, kan man da slå sammen
>den hoveddatabase man bruker og den mindlertidige databasen.
Det ender for mange programmers vedkommende, f.eks. BK6, som oftest i
det rene kaos.

Erik Helmer Nielsen

Fra : aafe

Dato : 10-06-03 22:38

"Erik Helmer Nielsen" skrev:

> Dette er ofte ikke rigtigt.
> Et godt program som 'GENViewer' viser alle detaljer i en stor Gedcom
> fil korrekt på få sekunder, det er bedre og meget hurtigere at bruge
> end f.eks. BK6

Ja, det er ligesom med almindeligt håndværktøj, hvor det er bedre at
bruge en skruetrækker, der passer til skruen, end at bruge et stykke
universalværktøj

Og, GENViewer er et godt værktøj.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 10-06-03 23:00

Tue, 10 Jun 2003 23:38:17 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"aafe" <intet@svar.dk> wrote:

>Ja, det er ligesom med almindeligt håndværktøj, hvor det er bedre at
>bruge en skruetrækker, der passer til skruen, end at bruge et stykke
>universalværktøj
>
>Og, GENViewer er et godt værktøj.

og så når du så har brukt dette programmet, hva skal du så gjøre med
filen?
La den ligge i GENViewer eller importere den til det programmet du
bruker og hvor alle dine andre data ligger?
Hva skjer da?

Fra : aafe

Dato : 11-06-03 00:01

"Otto Jørgensen" skrev:

> og så når du så har brukt dette programmet, hva skal du så gjøre med
> filen?

Hvorfor spørger du om det?

Når du ikke er interesseret i at bruge dette værktøj, kan det
vel ikke interessere dig.

Men lad mig gentage: Det rette værktøj til det rette formål, er
bedre end et universalværtøj.

> La den ligge i GENViewer eller importere den til det programmet du
> bruker og hvor alle dine andre data ligger?

Du tager udgangspunkt i en eller anden tænkt situation, der formentlig
ikke har noget at gøre med, hvordan og til hvad jeg bruger GENViewer.
Og når du hellere vil bruge BK som universalværktøj, er det da helt okay
med mig.

Jeg synes i det hele taget, at alle skal gøre hvad der passer dem bedst,
og ikke lade sig dirigere af andre. Og, i den forbindelse kan det være
godt, at høre om forskellige alternativer.

> Hva skjer da?

Skal det forstås som et spørgsmål om, hvorvidt vieweren beskadiger
gedcomfilen eller ej?

Hvis ja - må jeg spørge, om du mener, at vieweren beskadiger en
gedcomfil?

Og, til almindellig orientering kan jeg oplyse, at vieweren ikke beskadiger
en gedcomfil.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-06-03 00:33

Wed, 11 Jun 2003 01:01:13 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"aafe" <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>vel ikke interessere dig.
>
>Men lad mig gentage: Det rette værktøj til det rette formål, er

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil bruke det, men spørsmålet er like vel
så mye, at noe du har testet og kontrollert den aktuelle GEDCOMfilen i
GENViever, hva vil deu da gjøre med GEDCOMfilen dersom den innholder
akkurat det du er på jakt etter?

> [...]
>ikke har noget at gøre med, hvordan og til hvad jeg bruger GENViewer.
>Og når du hellere vil bruge BK som universalværktøj, er det da helt okay

Det har ikke jeg sagt. Det er dine ord.
Jeg har kun referert til at spørsmålstiller på dette tema har BK

> [...]

>godt, at høre om forskellige alternativer.

>Skal det forstås som et spørgsmål om, hvorvidt vieweren beskadiger

nei.
Spørsmålet er rettet til hva skal du gjøre med GEDCOMfilen etter at du
har lest den inn i GENViewer. Jeg går ut fra at målet i det hele er å
bruke den aktuelle GEDCOMfil og importere det aktuelle stoffet inn i sin
database

>Hvis ja - må jeg spørge, om du mener, at vieweren beskadiger en
>gedcomfil?
>
>Og, til almindellig orientering kan jeg oplyse, at vieweren ikke beskadiger
>en gedcomfil.

Det har jeg heller ikke påstått, men skal da etterpå GEDCOMfilen leses
inn i aktuelle program som brukeren normal disponerer for sin hobby?

Jeg går ut fra at det er det som er tanken og hva da med eventuelle
avvik som da vil komme frem mellom disse to programmene (GENViewer og et
vilkårlig genealogis program)?
En innlesing av filen til GENViewer vil jo gi et resultat og hva skal du
så bruke dette resultatet til?

Hvis en GEDCOMfil inneholder informasjon som ikke kan leses inn i et
annet program (på grunn av programmet egenskap), så bør denne
informasjonen fremkomme som en feilliste generert av programmet som du
leser inn GEDCOMfilen til

Fra : aafe

Dato : 11-06-03 00:49

"Otto Jørgensen" skrev:

> [...]
> så mye, at noe du har testet og kontrollert den aktuelle GEDCOMfilen i
> GENViever, hva vil deu da gjøre med GEDCOMfilen dersom den innholder

Jamen, jeg synes det er utrolig pænt af dig, at du vil bruge tid på
at belære mig om det rette. Men, jeg er en uforbederlig og stivsindet
gammel mand, der gør det, som passer mig bedst

med venlig hilsen

Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-06-03 05:13

Wed, 11 Jun 2003 01:48:33 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"aafe" <intet@svar.dk> wrote:

>Jamen, jeg synes det er utrolig pænt af dig, at du vil bruge tid på
>at belære mig om det rette. Men, jeg er en uforbederlig og stivsindet
>gammel mand, der gør det, som passer mig bedst

Jeg har heller aldri påstått at du skal gjøre noe annet enn hva du selv
vil gjøre.

Jeg prøver å stille spørsmål om hva så etter at du har f.eks. brukt
GENViewer?
Hva gjør man så med det man har funnet ut?
Hva gjør man så med GEDCOMfilen som ikke er perfekt, men som allikevel
innholder det man ønsker inn i sin database.
Skal man taste dette inn manualt eller skal man bruke den fil man har
mottatt.

Jeg forstår det er vanskelig å forklare og forsvare dette, så jeg legger
ned tema og lar enhver lever i sin sjø :=)

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 11-06-03 11:28

HVIS du nu mener, at du mangler et program til at SAMMENLÆGGE eller
FLETTE et par gedcom filer, så prøv f. eks. www.legacyfamilytree.com -
men hvis det er mindre mængder, så har du nu det bedste overblik med
den gode gamle tastemetode !
Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-06-03 14:33

11 Jun 2003 03:28:16 -0700, in dk.videnskab.historie.genealogi,
beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) wrote:

> [...]
>FLETTE et par gedcom filer, så prøv f. eks. www.legacyfamilytree.com -
>men hvis det er mindre mængder, så har du nu det bedste overblik med

det er heller ikke svar på det jeg spørr om, men jeg ser jo det at det
finnes ikke svar :=))

Fra : Alf Christophersen

Dato : 06-07-03 17:30

On Wed, 11 Jun 2003 06:13:28 +0200, Otto Jørgensen
<otjoerge%spam%@online.no> wrote:

>Jeg prøver å stille spørsmål om hva så etter at du har f.eks. brukt
>GENViewer?

Trykke på deleteknappen

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 10-06-03 22:58

Tue, 10 Jun 2003 23:05:11 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> wrote:

> [...]
>end f.eks. BK6

>Det ender for mange programmers vedkommende, f.eks. BK6, som oftest i

generelt sitter brukeren med et program hvortil det skal importeres en
fil. Hva som er innholdet vet man ofte ikke, men noen ganger vet man,
Og oppretter man en midlertidig database og importerer filen den den
databasen så får man også frem det som ligger på filen.
I tillegg må man forvente at programmet som brukes også gir en feillogg
for alt som ikke importeres. (mange program har ikke det desverre).

Det er ikke sagt at man skal importere noen GEDCOMfiler direkte inn i
sin opprinnelige og driftsdatabase.

Når det gjelder kaoset, så kunne det være greit å får dette mer
dokumentert. Jeg vil tro at ingen som har hodet kaldt kommer opp i kaos.
Ser frem til at du dokumenterer dette

Uansett hva man gjør, må man tenke og ikke overlater til teknikken.

Fra : Hanne VF

Dato : 11-06-03 06:35

> [...]
> den hoveddatabase man bruker og den mindlertidige databasen.
>
> Så hvorfor bruke andre program når man allikevel har et program som man

Ja, fordi nu har vi jo hver vores måde, at være glad for, at gøre det på.

Sådan er det med mange ting......

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-06-03 14:35

Wed, 11 Jun 2003 07:35:07 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Hanne VF" <noxxxbedste@ny-post.dk> wrote:

> Ja, fordi nu har vi jo hver vores måde, at være glad for, at gøre det på.
>
>Sådan er det med mange ting......

Og det er jeg enig i, men jeg er allikevel interessert i hva gjør man så
etter å ha brukt Gedview, men det kan tydeligvis ingen svare på.
Hva gjør man med GEDCOM-filen, pynter man på filen eller importerer man
den til det programmet man allikevel bruker.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-06-03 23:27

Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev Wed, 11 Jun 2003
15:34:45 +0200

>Og det er jeg enig i, men jeg er allikevel interessert i hva gjør man så
>etter å ha brukt Gedview, men det kan tydeligvis ingen svare på.

Du bliver bare ved og ved og ved og ved og ved....?

>Hva gjør man med GEDCOM-filen, pynter man på filen eller importerer man
>den til det programmet man allikevel bruker.

Det afhænger da af hvilket indhold den har.!

Hvis den er uinteressant, så slette man den.

Hvis der er enkelte interessante dele i den, så klippe-klistrer man
disse over i det medie hvor man nu vil bruge dem.

Hvis der er en hel linie som er interessant, så udskiller man denne
linie med et dertil egnet værktøj som feks GedSplit.

Hvis hele filen er interessant, så gemmer man den til senere brug (og
evt. merger den ind i en eksisterende database).

Det du gør er, at begynde bagfra og forudsætte at filen under alle
omstændigheder og med vold og magt absolut skal ind i det
slægtsforskningsprogram man normalvis bruger. Det er absolut ikke en
hensigtsmæssig måde at arbejde på.

Det svarer ganske til at et hvert billede du har til gennemsyn først
skal loades ind i PhotoShop, og dér gemmes under et nyt navn og igen
reloades, før du overhovedet kan få det at se - istedet for bare at
dobbelklikke på billedet og se hvad det nu er for noget.

Var det forklaring nok.?

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-06-03 23:39

Thu, 12 Jun 2003 00:26:43 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev Wed, 11 Jun 2003
>15:34:45 +0200

>Du bliver bare ved og ved og ved og ved og ved....?

Jeg spør jo kun så enkelt som det er mulig:
Hva gjør man så!!
Og det er det vel ikke så veldig vanskelig å svare på, så takk for det
etterfølgende svar :=))

Konstaterer at man dermed "aldri" leser inn noen GEDCOMfiler inn i sine
program, man kun klipper og limer inn deler. :=))

> [...]
>omstændigheder og med vold og magt absolut skal ind i det
>slægtsforskningsprogram man normalvis bruger. Det er absolut ikke en

Her har jeg ikke forutsatt noe som helst. Jeg hadde min løsning med den
programpakke de fleste har tilgjengelig og som man normalt bruker uten å
sette seg inn i andre program. Hva som er hensiktsmessig, vil vel være
opp til den enkelte og ut fra både program og situasjon og de aktuelle
data :=))

> [...]
>reloades, før du overhovedet kan få det at se - istedet for bare at
>dobbelklikke på billedet og se hvad det nu er for noget.

Det var hyggelig at det endelig kom en forklaring for hvordan programmet
brukes. Det var dette jeg har spurt om lenge og dydelig må man spørre
mange ganger før det kommer noe fornuftig :=)))

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-06-03 00:05

Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev Thu, 12 Jun 2003
00:38:39 +0200

>Konstaterer at man dermed "aldri" leser inn noen GEDCOMfiler inn i sine
>program, man kun klipper og limer inn deler. :=))

Ja, ja. Konstater du bare det - men det var altså ikke hvad jeg skrev.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-06-03 05:26

Thu, 12 Jun 2003 01:04:39 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Otto Jørgensen <otjoerge%spam%@online.no> skrev Thu, 12 Jun 2003
>00:38:39 +0200

>Ja, ja. Konstater du bare det - men det var altså ikke hvad jeg skrev.

det stod "aldri" og det betyr at i grunnet er det et unntak at du
lesere inn GEDCOMfilen, da jeg tolker det slik at heller foretrekker at
man bruker alle andre ordninger som en hovedregel og det å lese inn en
GEDCOM file til databasen vil måtte være et unntak, hvis det var veldig
store datamengder.

Takke for svaret