/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Problem med file sharing mellem 2 Win2000 ~
Fra : Kedde


Dato : 04-06-03 23:05

Hej alle,
Jeg har 2 Win2000 Pro maskiner forbundet med 3Com router der fungerer som
dhcp server, hub og internet gateway. Begge maskiner kan komme på
internettet.

Jeg har sharet mapper på begge maskiner, har tilføjet dem til samme
Workgroup og logger på med samme brugernavn og passwd på begge maskiner. På
PC1 under "My network places" kan jeg se både PC1 og PC2, men når jeg vil se
PC2's delte mapper kommer fejlmeddelelsen
"\\PC2 is not accessible. The network path was not found"

På PC2 under "My network places" kommer fejlmedelelsen
"Workgroup is not accessible. The network path was not found"

Fra PC1 kan jeg pinge PC2, men fra PC2 kan jeg IKKE pinge PC1 ?!?

Konfigurationen på begge maskiner er ens og har flg. komponenter installeret
-Client for Microsoft networks
-File and Printer sharing
-Internet protocol TCP/IP
-DHCP enabled
-Autoconfig Enabled
-IP PC1: 192.168.1.126, IP PC2: 192.168.1.210 subnet mask: 255.255.255.0
-DHCP Server: 192.168.1.1 (3Com router)
-DNS Server: 192.168.1.1
-Use NetBIOS setting from the DHCP server
-Primary WINS Server: 192.168.1.1 ???
-Secondary WINS Server: 192.168.1.126 ???

Jeg er usikker om WINS serverne er nødvendige og om de er de rigtige.

Kan nogen komme med et bud på hvor kæden hopper af, alle forslag er
velkomne.

På forhånd tak.

Mvh Kedde



 
 
boplads (05-06-2003)
Kommentar
Fra : boplads


Dato : 05-06-03 08:36

In news:3ede6d2e$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Kedde <esborg@tiscali.dk> typed:
> Hej alle,
> Jeg har 2 Win2000 Pro maskiner forbundet med 3Com router der fungerer
> som dhcp server, hub og internet gateway. Begge maskiner kan komme på
> internettet.
>
> Jeg har sharet mapper på begge maskiner, har tilføjet dem til samme
> Workgroup og logger på med samme brugernavn og passwd på begge
> maskiner. På PC1 under "My network places" kan jeg se både PC1 og
> PC2, men når jeg vil se PC2's delte mapper kommer fejlmeddelelsen
> "\\PC2 is not accessible. The network path was not found"
>
> På PC2 under "My network places" kommer fejlmedelelsen
> "Workgroup is not accessible. The network path was not found"
>
> Fra PC1 kan jeg pinge PC2, men fra PC2 kan jeg IKKE pinge PC1 ?!?
>
> Konfigurationen på begge maskiner er ens og har flg. komponenter
> installeret
> -Client for Microsoft networks
> -File and Printer sharing
> -Internet protocol TCP/IP
> -DHCP enabled
> -Autoconfig Enabled
> -IP PC1: 192.168.1.126, IP PC2: 192.168.1.210 subnet mask:
> 255.255.255.0
> -DHCP Server: 192.168.1.1 (3Com router)
> -DNS Server: 192.168.1.1
> -Use NetBIOS setting from the DHCP server
> -Primary WINS Server: 192.168.1.1 ???
> -Secondary WINS Server: 192.168.1.126 ???
>
> Jeg er usikker om WINS serverne er nødvendige og om de er de rigtige.


Nu kender jeg ikke lige 3 com routeren, men jeg tvivler på at den indeholder
en WINS server

Hvis du kun har de 2 w2k pro pc'er på nettet, så skal du ikke bruge WINS


>
> Kan nogen komme med et bud på hvor kæden hopper af, alle forslag er
> velkomne.
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh Kedde



--
removethis before replaying



Kedde (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 05-06-03 16:13

Tak for de fine råd, jeg har nu fjernet WINS serverne og bruger min udbyders
DNS Ip-addresser og har enablet gæstekontoen. Men jeg får stadig samme
fejlmeddelelser på PC1. På PC2 kan jeg nu se begge maskiner under "My
network places", men stadig ikke PC1's delte mapper.
Jeg har prøvet med et krydset Ethernet kabel direkte mellem PC1 og PC2
(statiske IP-addr) , samme resultat, og har derfor frikendt 3Com routeren,
som igen indgår i netværket.

Under "Computer Management->System Tools->Event Veiwer->System" bliver der
logget en Warning og derefter en Error på begge maskiner, nedenstående er
fra PC2

Warning:
The browser was unable to retrieve a list of servers from the browser master
\\PC1 on the network \Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}.
The data is the error code.

Error:
The browser service has failed to retrieve the backup list too many times on
transport \Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}. The backup
browser is stopping.

Kan det være en NetBIOS indstilling der er forkert?!? Lige nu kører jeg med
"Enable NetBIOS over TCP/IP".

Jeg har desuden en DVD afspiller med LAN interface der fint kan pinges både
fra PC1 og PC2. Jeg er i tvivl om det er galt med PC1, PC2 eller dem begge.

I 3Com routeren står DHCP listet med deres "sjove" IP-addresser samt
host-navne, jeg vil gerne medgive at måden den trækker IP-numre på ikke er
til at gennemskue, min DVD afspiller fik IP 192.168.1.80

Nogle gode råd???

Mvh Kedde

"boplads" <REMOVETHISboplads@myrealbox.com> wrote in message
news:apCDa.5763$Jp3.222686@news010.worldonline.dk...
> In news:3ede6d2e$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Kedde <esborg@tiscali.dk> typed:
> > Hej alle,
> > Jeg har 2 Win2000 Pro maskiner forbundet med 3Com router der fungerer
> > som dhcp server, hub og internet gateway. Begge maskiner kan komme på
> > internettet.
> >
> > Jeg har sharet mapper på begge maskiner, har tilføjet dem til samme
> > Workgroup og logger på med samme brugernavn og passwd på begge
> > maskiner. På PC1 under "My network places" kan jeg se både PC1 og
> > PC2, men når jeg vil se PC2's delte mapper kommer fejlmeddelelsen
> > "\\PC2 is not accessible. The network path was not found"
> >
> > På PC2 under "My network places" kommer fejlmedelelsen
> > "Workgroup is not accessible. The network path was not found"
> >
> > Fra PC1 kan jeg pinge PC2, men fra PC2 kan jeg IKKE pinge PC1 ?!?
> >
> > Konfigurationen på begge maskiner er ens og har flg. komponenter
> > installeret
> > -Client for Microsoft networks
> > -File and Printer sharing
> > -Internet protocol TCP/IP
> > -DHCP enabled
> > -Autoconfig Enabled
> > -IP PC1: 192.168.1.126, IP PC2: 192.168.1.210 subnet mask:
> > 255.255.255.0
> > -DHCP Server: 192.168.1.1 (3Com router)
> > -DNS Server: 192.168.1.1
> > -Use NetBIOS setting from the DHCP server
> > -Primary WINS Server: 192.168.1.1 ???
> > -Secondary WINS Server: 192.168.1.126 ???
> >
> > Jeg er usikker om WINS serverne er nødvendige og om de er de rigtige.
>
>
> Nu kender jeg ikke lige 3 com routeren, men jeg tvivler på at den
indeholder
> en WINS server
>
> Hvis du kun har de 2 w2k pro pc'er på nettet, så skal du ikke bruge WINS
>
>
> >
> > Kan nogen komme med et bud på hvor kæden hopper af, alle forslag er
> > velkomne.
> >
> > På forhånd tak.
> >
> > Mvh Kedde
>
>
>
> --
> removethis before replaying
>
>



jens (05-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 05-06-03 16:44


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3edf5e37$0$24638$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> (statiske IP-addr) , samme resultat, og har derfor frikendt 3Com routeren,
> som igen indgår i netværket.

Brug dynamiske.

> \\PC1 on the network \Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}.
> The data is the error code.

Hvad er hostnavnet ?
"navn1" eller "navn1.navn2" ?

Det er en arbejdsgruppe og _ikke_et domæne vel ?

> Error:
> The browser service has failed to retrieve the backup list too many times
on
> transport \Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}. The backup
> browser is stopping.

Den forsøger at lege domæne backupserver.

> Kan det være en NetBIOS indstilling der er forkert?!? Lige nu kører jeg
med
> "Enable NetBIOS over TCP/IP".

Det er der vel egentlig ingen grund til.
Den øverste af de tre er nok.

> I 3Com routeren står DHCP listet med deres "sjove" IP-addresser samt
> host-navne, jeg vil gerne medgive at måden den trækker IP-numre på ikke er
> til at gennemskue, min DVD afspiller fik IP 192.168.1.80

Formodentlig har du fået aktiveret en dhcp i en af pcèrne.
Er der en "tillad indgående forbindelse" i nogen af dem ? (i netværkstedders
egenskaber)

Du kan eventuelt sætte routeren til kun at give adesser meller 5 og 10 til
de 3 enhedder du har, så bliver de lidt mere samlet.

Har du IIS installeret på dem ?

Mvh Jens



Kedde (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 05-06-03 17:52

Hej Jens,

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bbnofb$45s$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3edf5e37$0$24638$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > (statiske IP-addr) , samme resultat, og har derfor frikendt 3Com
routeren,
> > som igen indgår i netværket.
>
> Brug dynamiske.
Jeg kører igen med dynamiske IP-addresser

>
> > \\PC1 on the network
\Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}.
> > The data is the error code.
>
> Hvad er hostnavnet ?
> "navn1" eller "navn1.navn2" ?
PC1: Telenor-Ji9ws3i
PC2: homeces
Jeg logger ind med samme brugernavn på begge maskiner, passwordet er blankt.

>
> Det er en arbejdsgruppe og _ikke_et domæne vel ?
Arbejdsgruppe med default navnet "Workgroup"

>
> > Error:
> > The browser service has failed to retrieve the backup list too many
times
> on
> > transport \Device\NetBT_Tcpip_{408070BE-D3DF-7CCA-B3C7-C536E}. The
backup
> > browser is stopping.
>
> Den forsøger at lege domæne backupserver.
>
> > Kan det være en NetBIOS indstilling der er forkert?!? Lige nu kører jeg
> med
> > "Enable NetBIOS over TCP/IP".
>
> Det er der vel egentlig ingen grund til.
> Den øverste af de tre er nok.
Jeg har prøvet med alle tre indstillinger, og kører lige nu med "Use NetBIOS
setting from DHCP server". Den øverste af de tre er "Enable NetBIOS over
TCP/IP".
>
> > I 3Com routeren står DHCP listet med deres "sjove" IP-addresser samt
> > host-navne, jeg vil gerne medgive at måden den trækker IP-numre på ikke
er
> > til at gennemskue, min DVD afspiller fik IP 192.168.1.80
>
> Formodentlig har du fået aktiveret en dhcp i en af pcèrne.
> Er der en "tillad indgående forbindelse" i nogen af dem ? (i
netværkstedders
> egenskaber)
Jeg kan ikke finde denne indstilling noget sted, så mon ikke DHCP er
disablet i PC1 og PC2
>
> Du kan eventuelt sætte routeren til kun at give adesser meller 5 og 10 til
> de 3 enhedder du har, så bliver de lidt mere samlet.
>
> Har du IIS installeret på dem ?
Nej
>
> Mvh Jens
>
>



jens (05-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 05-06-03 18:29


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3edf7551$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Jens,

Howdi

> Jeg kører igen med dynamiske IP-addresser

Ok.

> > Hvad er hostnavnet ?
> > "navn1" eller "navn1.navn2" ?
> PC1: Telenor-Ji9ws3i

Fjern det efter - , medmindre du har en speciel grund til at have det der.

> PC2: homeces
> Jeg logger ind med samme brugernavn på begge maskiner, passwordet er
blankt.

Ok, det betinger så en åben gæstekonto.

> Arbejdsgruppe med default navnet "Workgroup"

Jeg forstod det var W2K maskiner ?
(default er så MSHOME, som i xp, workgroup er fra w98 tidsalder)

> Jeg har prøvet med alle tre indstillinger, og kører lige nu med "Use
NetBIOS
> setting from DHCP server". Den øverste af de tre er "Enable NetBIOS over
> TCP/IP".

Ok, en engelsk udgave, men use from dhcp er den rigtige indstilling.

> Jeg kan ikke finde denne indstilling noget sted, så mon ikke DHCP er
> disablet i PC1 og PC2

Det går vi så ud fra foreløbigt.

> > Har du IIS installeret på dem ?
> Nej

Ok, så skal den jo ikke i betragtning.
Er de instaleret på ntfs eller fat32 c drev ?

Når den ene er omdøbt, del så en mappe på hver, med rettighedder til alle og
gæstekontoen aktiveret på begge.

Er der så lan ?
Kan de pinges ?
Hvilke ipèr har de ?
Og hvad er gatewayen ?

Mvh Jens



Kedde (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 05-06-03 20:06

Hej igen,
Nu tror jeg at fejlen er ved at være lokaliseret til DHCP serveren. Jeg har
indsnævret IP-området for DHCP serveren til 192.168.1.2-10, genstartet alle
maskiner både router og PC'ere og de to maskiner får deres tidligere
addresser hhv 192.168.1.126 og 210.

Det er 2 Win2000 Professional maskiner med NTFS filsystem. Default navnet på
arbejdsgruppen er altså "Workgroup" her på min engelske version W2k.
Jeg har ændret host-navnene så de nu hedder telenor og homeces1.
Den ene maskine er blevet uhyggelig sløv, bare det at åbne Command Prompt
vinduet ta'r ca ½-1 minut. Det er som om der er noget tcp/ip-timeout der
lige skal overstås før den kommer videre, any ideas?

Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit netværk?

Mvh Kedde


"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bbnukf$1uku$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3edf7551$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej Jens,
>
> Howdi
>
> > Jeg kører igen med dynamiske IP-addresser
>
> Ok.
>
> > > Hvad er hostnavnet ?
> > > "navn1" eller "navn1.navn2" ?
> > PC1: Telenor-Ji9ws3i
>
> Fjern det efter - , medmindre du har en speciel grund til at have det der.
>
> > PC2: homeces
> > Jeg logger ind med samme brugernavn på begge maskiner, passwordet er
> blankt.
>
> Ok, det betinger så en åben gæstekonto.
>
> > Arbejdsgruppe med default navnet "Workgroup"
>
> Jeg forstod det var W2K maskiner ?
> (default er så MSHOME, som i xp, workgroup er fra w98 tidsalder)
>
> > Jeg har prøvet med alle tre indstillinger, og kører lige nu med "Use
> NetBIOS
> > setting from DHCP server". Den øverste af de tre er "Enable NetBIOS over
> > TCP/IP".
>
> Ok, en engelsk udgave, men use from dhcp er den rigtige indstilling.
>
> > Jeg kan ikke finde denne indstilling noget sted, så mon ikke DHCP er
> > disablet i PC1 og PC2
>
> Det går vi så ud fra foreløbigt.
>
> > > Har du IIS installeret på dem ?
> > Nej
>
> Ok, så skal den jo ikke i betragtning.
> Er de instaleret på ntfs eller fat32 c drev ?
>
> Når den ene er omdøbt, del så en mappe på hver, med rettighedder til alle
og
> gæstekontoen aktiveret på begge.
>
> Er der så lan ?
> Kan de pinges ?
> Hvilke ipèr har de ?
> Og hvad er gatewayen ?
>
> Mvh Jens
>
>




Kedde (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 05-06-03 20:12

Min DVD afspiller, som også kører en DHCP Client, får addressen
192.168.1.10, men ikke de 2 w2k maskiner

"Kedde" <esborg@tiscali.dk> wrote in message
news:3edf94c4$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej igen,
> Nu tror jeg at fejlen er ved at være lokaliseret til DHCP serveren. Jeg
har
> indsnævret IP-området for DHCP serveren til 192.168.1.2-10, genstartet
alle
> maskiner både router og PC'ere og de to maskiner får deres tidligere
> addresser hhv 192.168.1.126 og 210.
>
> Det er 2 Win2000 Professional maskiner med NTFS filsystem. Default navnet

> arbejdsgruppen er altså "Workgroup" her på min engelske version W2k.
> Jeg har ændret host-navnene så de nu hedder telenor og homeces1.
> Den ene maskine er blevet uhyggelig sløv, bare det at åbne Command Prompt
> vinduet ta'r ca ½-1 minut. Det er som om der er noget tcp/ip-timeout der
> lige skal overstås før den kommer videre, any ideas?
>
> Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit netværk?
>
> Mvh Kedde
>
>
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
> news:bbnukf$1uku$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3edf7551$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hej Jens,
> >
> > Howdi
> >
> > > Jeg kører igen med dynamiske IP-addresser
> >
> > Ok.
> >
> > > > Hvad er hostnavnet ?
> > > > "navn1" eller "navn1.navn2" ?
> > > PC1: Telenor-Ji9ws3i
> >
> > Fjern det efter - , medmindre du har en speciel grund til at have det
der.
> >
> > > PC2: homeces
> > > Jeg logger ind med samme brugernavn på begge maskiner, passwordet er
> > blankt.
> >
> > Ok, det betinger så en åben gæstekonto.
> >
> > > Arbejdsgruppe med default navnet "Workgroup"
> >
> > Jeg forstod det var W2K maskiner ?
> > (default er så MSHOME, som i xp, workgroup er fra w98 tidsalder)
> >
> > > Jeg har prøvet med alle tre indstillinger, og kører lige nu med "Use
> > NetBIOS
> > > setting from DHCP server". Den øverste af de tre er "Enable NetBIOS
over
> > > TCP/IP".
> >
> > Ok, en engelsk udgave, men use from dhcp er den rigtige indstilling.
> >
> > > Jeg kan ikke finde denne indstilling noget sted, så mon ikke DHCP er
> > > disablet i PC1 og PC2
> >
> > Det går vi så ud fra foreløbigt.
> >
> > > > Har du IIS installeret på dem ?
> > > Nej
> >
> > Ok, så skal den jo ikke i betragtning.
> > Er de instaleret på ntfs eller fat32 c drev ?
> >
> > Når den ene er omdøbt, del så en mappe på hver, med rettighedder til
alle
> og
> > gæstekontoen aktiveret på begge.
> >
> > Er der så lan ?
> > Kan de pinges ?
> > Hvilke ipèr har de ?
> > Og hvad er gatewayen ?
> >
> > Mvh Jens
> >
> >
>
>
>



jens (05-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 05-06-03 20:38


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3edf94c4$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> addresser hhv 192.168.1.126 og 210.

Står maskinerne registreret i routeren med de adresser så slet dem. (i
routeren)

> Det er 2 Win2000 Professional maskiner med NTFS filsystem. Default navnet

> arbejdsgruppen er altså "Workgroup" her på min engelske version W2k.

Kom jeg også i tanke om.

> Jeg har ændret host-navnene så de nu hedder telenor og homeces1.

Ok.

> Den ene maskine er blevet uhyggelig sløv, bare det at åbne Command Prompt
> vinduet ta'r ca ½-1 minut. Det er som om der er noget tcp/ip-timeout der
> lige skal overstås før den kommer videre, any ideas?

Den leger server/masterbrowser.
Det er den omdøbte maskine ikke ?

> Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit netværk?

Sluk din router og genstart maskinerne, hvis ipèrne bliver 169.x.x.x er der
ingen dhcp.

Har du "aktiveret" WINS i nogen af dem ?

Mvh Jens

Ps: gider du skrive under det du svarer til, det gør det lidt nemmere at
overskue.



Kedde (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 06-06-03 00:00


"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bbo67s$nn8$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3edf94c4$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > addresser hhv 192.168.1.126 og 210.
>
> Står maskinerne registreret i routeren med de adresser så slet dem. (i
> routeren)
Jeg havde slettet begge registreringer i routeren. Jeg har søgt efter
IP-addressen i registry, og den optræder et 5-6 af steder, bl.a. sammen med
lease time.
Det ser ud til at der går en rum tid før DHCP klienten requester en ny
addresse, jeg har prøvet at genstarte routeren mens homeces1 var på og nu
får den tildelt en ip-addresse i det rigtige område
192.168.1.4 og står registreret i routeren. Den anden maskine (telenor) har
jeg lige
startet op og den får også en IP-Adresse i det rigtige område 192.168.1.2,
men STÅR ikke registreret i routeren som DHCP-klient?!?
Jeg har nu slukket homeces1 og genstarter telenor og routeren, telenor får
nu IP-Addressen 169.x.x.x, som du før har beskrevet. Altså telenor maskinen
kan ikke finde DHCP serveren(routeren) af en eller anden grund. Når homeces1
er tændt får telenor en IP-addresse tildelt i det rigtige område, virker
homeces1 som DHCP server??? Jeg bruger telenor maskinen som hjemmearbejds PC
og har via VPN adgang til mit firmas netværk, kan der være noget der?


> > Den ene maskine er blevet uhyggelig sløv, bare det at åbne Command
Prompt
> > vinduet ta'r ca ½-1 minut. Det er som om der er noget tcp/ip-timeout der
> > lige skal overstås før den kommer videre, any ideas?
>
> Den leger server/masterbrowser.
Maskinerne finder selv ud af hvem der skal være masterbrowser, ikke? Det ser
bare ud til at de ikke kan.


> Det er den omdøbte maskine ikke ?
Nej, den har i længere tid opført sig sådan, dvs efter jeg er begyndt at
pille i netværkskonfigurationen også før den blev omdøbt. Begge maskiner har
fået nyt navn.


>
> > Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit netværk?
>
> Sluk din router og genstart maskinerne, hvis ipèrne bliver 169.x.x.x er
der
> ingen dhcp.


>
> Har du "aktiveret" WINS i nogen af dem ?
Nej

>
> Mvh Jens
>
> Ps: gider du skrive under det du svarer til, det gør det lidt nemmere at
> overskue.
Selvfølgelig
>
>





jens (06-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 06-06-03 19:31


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee0c645$0$24635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> IP-addressen i registry, og den optræder et 5-6 af steder, bl.a. sammen
med
> lease time.
> Det ser ud til at der går en rum tid før DHCP klienten requester en ny

Mellem 2 timer og 8 døgn alt efter hvad dhcpserveren er sat op til.

> addresse, jeg har prøvet at genstarte routeren mens homeces1 var på og nu
> får den tildelt en ip-addresse i det rigtige område
> 192.168.1.4 og står registreret i routeren. Den anden maskine (telenor)
har
> jeg lige
> startet op og den får også en IP-Adresse i det rigtige område 192.168.1.2,
> men STÅR ikke registreret i routeren som DHCP-klient?!?

Den skal jo først opdateres og alt efter hvilken router det er kan det tage
en rum tid.

> Jeg har nu slukket homeces1 og genstarter telenor og routeren, telenor får
> nu IP-Addressen 169.x.x.x, som du før har beskrevet. Altså telenor
maskinen

Nej ikke hvis routeren er slukket, regn med at din pc er hurtigere til at
genstarte end routeren, som kan være en ældre model med en 25mhz processor.

Hvilken router er det ?

> kan ikke finde DHCP serveren(routeren) af en eller anden grund. Når
homeces1
> er tændt får telenor en IP-addresse tildelt i det rigtige område, virker
> homeces1 som DHCP server??? Jeg bruger telenor maskinen som hjemmearbejds
PC

neej, af din post fra 5-6 17:13 fremgår det at du har fjernet wins.....

Har du fjernet dem i begge pcèr

> og har via VPN adgang til mit firmas netværk, kan der være noget der?

Forhåbentligt ikke, men det kan jo forklare hvad alle de ipèr er blevet
brugt til.
Jeg har dog ikke nærmere erfaring eller kendskab til hvordan vpn nøjagtigt
virker.

> > Den leger server/masterbrowser.
> Maskinerne finder selv ud af hvem der skal være masterbrowser, ikke? Det
ser
> bare ud til at de ikke kan.

Joe, den forsøger at spørge en wins server, ingen svarer og den spørger en
dhcp, ingen svar og den proklamerer sig selv som master og bliver afvist af
andre på samme net, det er en lang historie.

> > Det er den omdøbte maskine ikke ?
> Nej, den har i længere tid opført sig sådan, dvs efter jeg er begyndt at

> pille i netværkskonfigurationen også før den blev omdøbt. Begge maskiner
har
> fået nyt navn.

Træls, man skal ikke omdøbe w2k og xpèr for sjov.

> > > Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit netværk?

> > Har du "aktiveret" WINS i nogen af dem ?
> Nej

Men du har så haft en ip i winsserver listen, det er det samme som at sige
til w2k der er en winsserver næsten.

> > Ps: gider du skrive under det du svarer til, det gør det lidt nemmere at
> > overskue.
> Selvfølgelig

Tak

Status må være at de får ipèr fra routeren nu, og du kan så starte på at
lave netværk som virker.

Åben gæste kontoerne på begge, del en mappe på hver med rettighedder til
alle, (default) og med rettighedder til din egen brugerkonto på den
pågældende maskine.

Indstil explores internetindstillinger til lan med automatisk proxy igen på
begge pcèr.

Genstart dem, så skulle lanèt gerne fungere.

Er det tilfældet ?

Mvh Jens



Kedde (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 06-06-03 23:36

Howdi Jens,
Jeg er ved at være godt rundtosset, efter at ha' tæsket rundt i
net-konfigurationer, kigge hvilke services der kører hvor og et ½ hundrede
genstarter senere virker lortet statdig ikke
Nå men et par svar

> Mellem 2 timer og 8 døgn alt efter hvad dhcpserveren er sat op til.
OK
>
> > addresse, jeg har prøvet at genstarte routeren mens homeces1 var på og
nu
> > får den tildelt en ip-addresse i det rigtige område
> > 192.168.1.4 og står registreret i routeren. Den anden maskine (telenor)
har
> > jeg lige startet op og den får også en IP-Adresse i det rigtige område
192.168.1.2,
> > men STÅR ikke registreret i routeren som DHCP-klient?!?
>
> Den skal jo først opdateres og alt efter hvilken router det er kan det
tage en rum tid.
>
Korrekt, nu har de begge fået de rigtige IP-addresser

> Hvilken router er det ?
3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway

> > kan ikke finde DHCP serveren(routeren) af en eller anden grund. Når
> homeces1
> > er tændt får telenor en IP-addresse tildelt i det rigtige område, virker
> > homeces1 som DHCP server??? Jeg bruger telenor maskinen som
hjemmearbejds PC

> neej, af din post fra 5-6 17:13 fremgår det at du har fjernet wins.....
>
> Har du fjernet dem i begge pcèr
Ja, de har ikke været inde i billedet længe

>
> > og har via VPN adgang til mit firmas netværk, kan der være noget der?
>
> Forhåbentligt ikke, men det kan jo forklare hvad alle de ipèr er blevet
> brugt til.
> Jeg har dog ikke nærmere erfaring eller kendskab til hvordan vpn nøjagtigt
> virker.
>
> > > Den leger server/masterbrowser.
> > Maskinerne finder selv ud af hvem der skal være masterbrowser, ikke? Det
> ser
> > bare ud til at de ikke kan.
>
> Joe, den forsøger at spørge en wins server, ingen svarer og den spørger en
> dhcp, ingen svar og den proklamerer sig selv som master og bliver afvist
af
> andre på samme net, det er en lang historie.
> > > Det er den omdøbte maskine ikke ?
> > Nej, den har i længere tid opført sig sådan, dvs efter jeg er begyndt at

> > pille i netværkskonfigurationen også før den blev omdøbt. Begge maskiner
>> har fået nyt navn.
>
> Træls, man skal ikke omdøbe w2k og xpèr for sjov.
Jeg må jo give dig ret igen, jeg har rettet navnet tilbage (for sjov)
og nu er den "kvikket" op igen og kører normalt.

>
> > > > Hvordan ser jeg om der er en DHCP server mere kørende på mit
netværk?
>
> > > Har du "aktiveret" WINS i nogen af dem ?
> > Nej
>
> Men du har så haft en ip i winsserver listen, det er det samme som at sige
> til w2k der er en winsserver næsten.
Ja men det er vist efterhånden et par dage siden

>
> > > Ps: gider du skrive under det du svarer til, det gør det lidt nemmere
at
> > > overskue.
> > Selvfølgelig
>
> Tak
>
> Status må være at de får ipèr fra routeren nu, og du kan så starte på at
> lave netværk som virker.
Korrekt, begge maskiner har fået IP'er fra routeren


> Åben gæste kontoerne på begge, del en mappe på hver med rettighedder til
> alle, (default) og med rettighedder til din egen brugerkonto på den
> pågældende maskine.
Det er gjort

> Indstil explores internetindstillinger til lan med automatisk proxy igen
> på begge pcèr.
Done

> Genstart dem, så skulle lanèt gerne fungere.
> Er det tilfældet ?
Desværre ikke helt, den 1. maskine enten Telenor eller homeces der starter
op
og kommer på net kan se arbejdsgruppen med begge maskiner i, men kan
kun browse sine egne sharede filer.
Den 2. maskine der kommer på nettet får flg fejlmeddelelse "Workgroup
is not accessible. The list of servers is currently not available". Skal jeg
klappe hesten og vente til de har forhandlet færdig om hvem der skal være
masterbrowser, eller har jeg misforstået?!?

Jeg har stadig mit ping problem Telenor maskinen svarer ikke på ping fra
homeces.

Mvh Kedde

PS. Jeg er væk de næste par dage med familien, så jeg kan tidligst svare
mandag.





jens (06-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 06-06-03 23:59


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee11759$0$24720$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Howdi Jens,
> Jeg er ved at være godt rundtosset, efter at ha' tæsket rundt i
> net-konfigurationer, kigge hvilke services der kører hvor og et ½ hundrede
> genstarter senere virker lortet statdig ikke

Nej men det kommer efter en god weekend jo.

Hvilke services der kører behøver du ikke være så nøjeregnende med lige nu.
Ca 35 - 40 stykker ligger du på (op til 45, der har været navneskift)

> > Hvilken router er det ?
> 3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway

Ok, kender jeg ikke specielt, men den er nok som de fleste.



> > neej, af din post fra 5-6 17:13 fremgår det at du har fjernet wins.....
> >
> > Har du fjernet dem i begge pcèr
> Ja, de har ikke været inde i billedet længe

W2k husker som en ellefant.

> > Træls, man skal ikke omdøbe w2k og xpèr for sjov.

> Jeg må jo give dig ret igen, jeg har rettet navnet tilbage (for sjov)
> og nu er den "kvikket" op igen og kører normalt.

Hver gang du skifter pc navnet får du nyt bruger ID.
W2k kører hurtigst når der kun er et ID at finde.

> Den 2. maskine der kommer på nettet får flg fejlmeddelelse "Workgroup
> is not accessible. The list of servers is currently not available". Skal
jeg
> klappe hesten og vente til de har forhandlet færdig om hvem der skal være
> masterbrowser, eller har jeg misforstået?!?

Nej det er helt normalt, da du har "rodet lidt i gryden" er der et par
sikkerheds foranstaltninger som er trådt i kraft, på begge maskiner.

De ejer begge arbejdsgruppen, alt efter hvilken der er først vågen.

> Jeg har stadig mit ping problem Telenor maskinen svarer ikke på ping fra
> homeces.

Det kan skyldes flere ting, blandt andet en firewall.
De ser hver deres egen gruppe.
I tcp/ip egenskaber avanceret sidste fane kan du slå ip filtrering til med
permit all.

Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskiner ?

> PS. Jeg er væk de næste par dage med familien, så jeg kan tidligst svare
> mandag.

Jeg har ikke travlt

Mvh Jens som ønsker god weekend.



Kedde (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 09-06-03 11:51


"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bbr6d3$1va8$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ee11759$0$24720$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Howdi Jens,
> > Jeg er ved at være godt rundtosset, efter at ha' tæsket rundt i
> > net-konfigurationer, kigge hvilke services der kører hvor og et ½
hundrede
> > genstarter senere virker lortet statdig ikke
>
> Nej men det kommer efter en god weekend jo.
Ja det håber jeg.

>
> Hvilke services der kører behøver du ikke være så nøjeregnende med lige
nu.
> Ca 35 - 40 stykker ligger du på (op til 45, der har været navneskift)
>
> > > Hvilken router er det ?
> > 3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway
>
> Ok, kender jeg ikke specielt, men den er nok som de fleste.
>
>
>
> > > neej, af din post fra 5-6 17:13 fremgår det at du har fjernet
wins.....
> > >
> > > Har du fjernet dem i begge pcèr
> > Ja, de har ikke været inde i billedet længe
>
> W2k husker som en ellefant.
Ja jeg frygter kun det værste, for jeg har fået rodet godt rundt i gryden og
prøvet et utal af ting efterhånden. Og ikke alle lige heldige desværre...

>
> > > Træls, man skal ikke omdøbe w2k og xpèr for sjov.
>
> > Jeg må jo give dig ret igen, jeg har rettet navnet tilbage (for sjov)
> > og nu er den "kvikket" op igen og kører normalt.
>
> Hver gang du skifter pc navnet får du nyt bruger ID.
> W2k kører hurtigst når der kun er et ID at finde.
OK

>
> > Den 2. maskine der kommer på nettet får flg fejlmeddelelse "Workgroup
> > is not accessible. The list of servers is currently not available". Skal
> jeg
> > klappe hesten og vente til de har forhandlet færdig om hvem der skal
være
> > masterbrowser, eller har jeg misforstået?!?
>
> Nej det er helt normalt, da du har "rodet lidt i gryden" er der et par
> sikkerheds foranstaltninger som er trådt i kraft, på begge maskiner.
>
> De ejer begge arbejdsgruppen, alt efter hvilken der er først vågen.
Ja, det forklarer det.

> > Jeg har stadig mit ping problem Telenor maskinen svarer ikke på ping fra
> > homeces.
>
> Det kan skyldes flere ting, blandt andet en firewall.
Der er indbygget firewall i 3Com routeren, som virker mellem Wan og lan
siden. Jeg har disablet den for at være helt sikker på at det ikke er den
der driller.
Telenor maskinen har Zone alarm installeret men den har jeg ikke kørende så
længe jeg har disse problemer.

> De ser hver deres egen gruppe.
> I tcp/ip egenskaber avanceret sidste fane kan du slå ip filtrering til med
> permit all.
OK, det er gjort

>
> Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskiner ?
Ja

>
> > PS. Jeg er væk de næste par dage med familien, så jeg kan tidligst svare
> > mandag.
>
> Jeg har ikke travlt
Super og tak fordi du gider

>
> Mvh Jens som ønsker god weekend.
>
Jo tak den var go', og uden computer problemer

Mvh Kedde



jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 12:11


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee466a6$0$24616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
> news:bbr6d3$1va8$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> >
> > Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskiner ?
> Ja
Ok, kan du så også pinge de 2 makiners IPèr fra både dem selv og hinanden ?
Dvs ping 192.168.1.2 fra 192.168.1.2 og fra 192.168.1.3.....

> > Jens som ønsker god weekend.
> >
> Jo tak den var go', og uden computer problemer

Hmm... har du været på månen ? : O))

Mvh Jens



Kedde (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 09-06-03 12:29

Hej igen
> > > Kan du pinge 127.0.0.1 på begge maskiner ?
> > Ja
> Ok, kan du så også pinge de 2 makiners IPèr fra både dem selv og hinanden
?
> Dvs ping 192.168.1.2 fra 192.168.1.2 og fra 192.168.1.3.....
192.168.1.2(homeces) pinger sig selv fint, pinger 192.168.1.1(3Com) men kan
ikke pinge 192.168.1.4(Telenor)
192.168.1.4(Telenor) pinger også sig selv, 192.168.1.1 og 192.168.1.2, den
kan pinge alle maskiner.

> > > Jens som ønsker god weekend.
> > >
> > Jo tak den var go', og uden computer problemer
>
> Hmm... har du været på månen ? : O))
Næe helt nede på jorden hos mine forældre

Mvh Jens
>
>



jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 12:52


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee46fa2$0$24670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fjern netkortet i enhedshåndteringen og genstart.

Efter install af "ny" hardware pinger du fra og til alle igen.

(husk at dele en mappe på hver inden ping)

Mvh Jens



Kedde (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 09-06-03 14:49

> Fjern netkortet i enhedshåndteringen og genstart.
Mener du uninstall af netkort drivere på begge maskiner?

>
> Efter install af "ny" hardware pinger du fra og til alle igen.
>
> (husk at dele en mappe på hver inden ping)


>
> Mvh Jens
>
>



jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 15:13


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee49069$0$24700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Fjern netkortet i enhedshåndteringen og genstart.
> Mener du uninstall af netkort drivere på begge maskiner?

Ja.

Mvh Jens




Kedde (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Kedde


Dato : 09-06-03 21:30

Hej Jens,
Så endte det alligevel godt. Jeg af- og geninstallerede netkort driverne på
telenor maskinen, prøvede igen at pinge uden held. Jeg prøvede herefter
pathping og denne sagde "Transmit Error: code 65", og efter lidt snusen
rundt på nettet pegede alt igen i retning af firewall problemer. I alt fald
prøvede jeg i desperation at starte zone alarm på telenor maskinen og
tilføje homeces i listen over tilladte maskiner i Local zone og nedsætte
security'en til ingenting og herefter lukkede jeg zone alarm ned igen. Og
vupti nu kom alle ping pakker igennem uden problemer. Og mine sharede mapper
kan ses på begge maskiner os.v.

Jeg har på fornemmelsen at du her vil fortælle mig at der en ting eller to
jeg har misforstået og det nærmere var et spørgsmål om tid før telenor
maskinen fandt sig selv og sit net, har jeg ret

Men ikke desto mindre kan jeg sætte Zonealarm indstillingerne tilbage til de
gamle indstillinger og genstarte telenor maskinen og vupti så har vi den
gamle situation.
Og forstå mig ret, Zone alarm findes ikke i listen over kørende processor
når fejlen er der og burde ikke blokkere for noget. Kan du forklare det?

I alt fald skal du ha' mange tak for den ihærdige indsats. Nu kan jeg igen
få min nattesøvn...

Mvh Kedde

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bc24ln$1un6$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ee49069$0$24700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Fjern netkortet i enhedshåndteringen og genstart.
> > Mener du uninstall af netkort drivere på begge maskiner?
>
> Ja.
>
> Mvh Jens
>
>
>



jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 21:42


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee4ee67$0$24658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> vupti nu kom alle ping pakker igennem uden problemer. Og mine sharede
mapper
> kan ses på begge maskiner os.v.

Fint

> Jeg har på fornemmelsen at du her vil fortælle mig at der en ting eller to
> jeg har misforstået og det nærmere var et spørgsmål om tid før telenor
> maskinen fandt sig selv og sit net, har jeg ret

Faktisk ikke nej.

> Men ikke desto mindre kan jeg sætte Zonealarm indstillingerne tilbage til
de
> gamle indstillinger og genstarte telenor maskinen og vupti så har vi den
> gamle situation.
> Og forstå mig ret, Zone alarm findes ikke i listen over kørende processor
> når fejlen er der og burde ikke blokkere for noget. Kan du forklare det?

Ikke på dansk, men et bud ville være : @#$?¤5&# Zonealarm
Jeg har set det før, med det program.
Zonealarm forhindrer xp i at virke da den blokerer for start af nogle
servicer som er afhængige af netkortet.
Men hvad bruger du det i grunden til ?
Din router er vel ikke en DI604 ?

Mvh Jens



Christian Esborg (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Esborg


Dato : 10-06-03 08:14




"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
news:bc2reh$oqg$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ee4ee67$0$24658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > vupti nu kom alle ping pakker igennem uden problemer. Og mine sharede
> mapper
> > kan ses på begge maskiner os.v.
>
> Fint
>
> > Jeg har på fornemmelsen at du her vil fortælle mig at der en ting eller
to
> > jeg har misforstået og det nærmere var et spørgsmål om tid før telenor
> > maskinen fandt sig selv og sit net, har jeg ret
>
> Faktisk ikke nej.
>
> > Men ikke desto mindre kan jeg sætte Zonealarm indstillingerne tilbage
til
> de
> > gamle indstillinger og genstarte telenor maskinen og vupti så har vi den
> > gamle situation.
> > Og forstå mig ret, Zone alarm findes ikke i listen over kørende
processor
> > når fejlen er der og burde ikke blokkere for noget. Kan du forklare det?
>
> Ikke på dansk, men et bud ville være : @#$?¤5&# Zonealarm
> Jeg har set det før, med det program.
> Zonealarm forhindrer xp i at virke da den blokerer for start af nogle
> servicer som er afhængige af netkortet.
Det må være forklaringen, Zone alarm skal startes tidligt før maskinens
netconnections bliver etableret, og dette er vel derfor nødt til at være
v.h.a services den styrer sikkerheden under opstart. Zone alarm starter en
service der hedder "True Vector", og den bli'r åbenbart ikke slået ordentlig
ihjel når man lukker Zone alarm. Fedt program.....

> Men hvad bruger du det i grunden til ?
Den er et levn fra dengang jeg kun havde een maskine, efter jeg har fået
3Com routeren bruger jeg dennes firewall.

> Din router er vel ikke en DI604 ?
Nop

>
> Mvh Jens
>
Endnu en gang tak for hjælpen, det er rart at høre nogle fornuftige råd når
lokummet brænder

Mvh Kedde



jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 08:22


"Christian Esborg" <ces@telenorconnect.com> skrev i en meddelelse
news:bc40fe$1jhc$1@news.cybercity.dk...
>
> > Din router er vel ikke en DI604 ?
> Nop

Godt

> Endnu en gang tak for hjælpen,

Velbekomme.

Mvh Jens



jens (05-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 05-06-03 09:10


"Kedde" <esborg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3ede6d2e$0$24714$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Kan nogen komme med et bud på hvor kæden hopper af, alle forslag er
> velkomne.
>
Aktiver gæstekontoen på dem begge.

(Når der er forbindelse mellem dem kan gæstekontoen lukkes igen.)

Med de ipèr du bruger er det vist ikke routeren der tildeler adresser,
hvorfor er det ikke det ?

Hvis det var ville det være 192.168.1.2 + 3 de 2 maskiner havde.

Eller din router deler ret mange adresser ud til andre maskiner.
Dns server adressen er forkert, der er ikke dns server i routeren, heller
ikke wins server.

Dns server adressen skal være din udbydders.
Det nemmeste er at sætte begge maskiner på dhcp og så gennemgå routeren en
gang til, den laver noget rod for dig.

Mvh Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408541
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste