bordkat?
Fra : Aplepie

Dato : 28-03-01 17:21

Nu har jeg fulgt spørgsmål og svar her i et par uger, og tænkte at der måske
sidder nogen derude med et svar på MIT spørgsmål.
Jeg har aldrig før haft kat, og har aldrig vidst hvor totalt dejligt et dyr
det er, før jeg fik "Bofus" sidste sommer. Han er det mest kælne væsen jeg
har mødt, og jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg fik ham. (jeg havde
passet min venindes hunkat, og var kommet til at lukke den ud, for hvad
vidste jeg? "desværre" var den i løbetid, og blev gravid, så jeg tænkte, at
det mindste jeg kunne gøre vel var at få en af killingerne). Det eneste
problem med ham er, at han vader rundt oppe på bordene som det passer ham.
Har er fuldstændig med på hvad "nej" betyder, og ved godt at han ikke må, så
han smutter ned når han hører at vi er på vej ud i køkkenet, og når han er
nede, kan jeg jo ikke så godt straffe ham for at han var oppe på bordene
vel?
Han kommer ud hver dag i mange timer, så det er ikke fordi han keder sig -
nogle gange ligger han der bare, men vi kan ikke have noget til at stå på
bordet uden at han snupper det.
Er der nogen der har et trick?
Venlig hilsen Mia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-01 20:22

> det mindste jeg kunne gøre vel var at få en af killingerne). Det eneste
> problem med ham er, at han vader rundt oppe på bordene som det passer ham.
> Er der nogen der har et trick?

Jeg ved ikke om det virker når først de har vanen, men jeg har gjort
følgende:
Første gang de kunne/forsøgte blev der sagt nej + knipset med fingrene. Den
"leg" var ret morsom i en uges tid, og jeg har for hver kat måtte bruge en
hel dag på at sige nej+ knipse med fingrene + løfte katten ned. Sådan en
20-30-40 gange - det er til at blive vanvittig af, men nu ved de godt, at de
ikke må. Desværre er det ikke det samme som at de ikke gør det, men aldrig
når jeg er hjemme. Træningen har også virket på andre punkter. Når jeg i dag
knipser med fingrene, så ved de lige på stedet at de har gjort noget
forkert.

Stikordet er konsekvens. Hvis du virkelig ikke vil have den på bordet, så er
det dig, der bestemmer.

Mvh Maria

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 28-03-01 21:57

Hej Mia
Her hos os kender vi udmærket problemet. Vi har to dejlige, søde, velopdragne og
lydige ude/indekatte. Faktisk er de så vel-afrettede at mange af vores venner
undrer sig, men vi gør nu ikke noget specielt, vi har vel bare været heldige.
Men, men, men...min pointe er: At lige meget hvor meget jeg kan prale af deres
adfærd, så går de på køkkenbordet når vi ikke er hjemme, selv om vi i årevis har
prøvet på at lære dem noget andet! Kommer man hjem og sætter nøglen i døren,
hører man ofte et "bump", der indikerer at vores lettere overvægtige hankat er
på vej ned fra køkkenbordet og ind i stuen, hvor han så ligger, og ser helt
uskyldig ud, når vi træder ind ad døren.

Nu skal jeg ikke tage modet helt fra dig, men hvis jeg var dig ville jeg nok
tage konsekvensen, og ikke lade mad stå fremme når du ikke er hjemme, og så
ignorere tanken om at "når katten er ude, danser musene på bordene" *smil*.

En god måde at lære katten hvad den ikke må, er et højt nej, evt. ledsaget af et
pift fra en vandforstøver. Her hos os er det strengt forbudt at hoppe op på
borde hvor der er dækket op eller står mad. Det ved de udmærket, men nogen gange
skal de mindes om det. Det er kommet dertil, at jeg bare skal kigge på
vandforstøveren, så har de forstået budskabet, *smil*.

Held og lykke med "musene".
Dorthe ( - og Fuffer og Fie, der hader den grønne sprøjte-ting! )

Aplepie skriver:

Fra : Laura N. Kjær

Dato : 29-03-01 16:04

Problemet er, som du er inde på, at katten udemærket ved at den ikke må gå
på bordet når du er hjemme, men lige så vel ved at der ikke sker noget når
du ikke er der. Målet er altså at lære den at det er bordet og ikke dig der
"bestemmer" at den ikke må være der, så kan bordet nemlig "holde øje" med
katten når du ikke er der.

Dette kan foreksempel gøres ved at du ligger en portion musefælder med
bagsiden opad ( så katten ikke kommer til skade!!!) på bordet med en godbid
imellem. Når katten napper godbidden klapper fælderne, og misser bliver
forhåbentlig så tilpas forskrækket at den ikke går på bordet igen
ihvertfald lige med det samme

Ellers kan du hænge noget dåse-skramleværk op i loftet, og gemme dig bag
døren med et snoretræk. Når misser spiser godbidden falder dåserne ned, også
dette skal selvfølgelig arrangeres så ingen komme til skade, og er måske
lidt voldsomt hvis du har en forsigtig kat.

Sidste mulighed er selvfølgelig at fjerne alt spiseligt fra bordet, og så
accepterer at han går der når du ikke ser det.
Held og lykke
Laura