Database for Den Alm. Enkekasse
Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 04-06-03 07:25

Jeg er igang med et projekt om Den Alm. Enkekasse. Enkekassen indskydere var
i princippet samtlige -gifte- embedsmænd i helstaten mellem 1775 og 1850. Vi
taler om et antal på mere end 21.000. Der er data om fødsel og død,
opholdssted etc. Det rent videnskabelige formål er en undersøgelse af
embedstandens levevilkår.

Som en sidegevinst ønsker jeg naturligvis at stille disse oplysninger til
rådighed for slægtsforskere engang i 2004. Databasen er opbygget i MS-Access
og jeg ønsker kontakt med en Access "ekspert", der også er interesseret i
slægtsforskning. Ikke for at vedkommende skal udføre programmeringsarbejde,
men jeg har brug for lidt sparring, der kan sikre at basen er fornuftigt
opbygget til senere brug i andre sammenhæng.

Børge Fogsgaard

Fra : Ivan jensen

Dato : 04-06-03 17:08

"Børge Fogsgaard" <bfo@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som en sidegevinst ønsker jeg naturligvis at stille disse oplysninger til
> rådighed for slægtsforskere engang i 2004.

Hvad så med alle de bønder, som lånte i Enkekassen for at købe deres gård af
godsejeren omkring 1800.
Det ville også være meget interessant at få dem med i en søgbar database.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 04-06-03 21:43

Jo, sikkert!
Men jeg har allerede åndenød af de 21.000 poster, der skal indtastes. De
tidlige dvs. de første 25 år er meget svært tilgængellige. Så det må vente
til en anden gang.

Børge

Fra : Krabsen

Dato : 04-06-03 17:26

Jeg melder mig gerne på banen. 10+ års erfaring med access og andre
databaser.

mvh

Krabsen
Gistrup v/Aalborg

krabsen@krabsen.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 04-06-03 21:44

Tak, jeg kontakter dig direkte pr. mail.

Børge