Sengetider.
Fra : Ken Madsen

Dato : 04-06-03 04:52

Hej gruppe. Jeg har deltaget før, for nogen år siden.

Men nu... Hvornår skal ungerne i seng når de er henholdsvis 9, 11 og 12 år
gamle.

Jeg ved det afhænger af hvor meget de har brug for at sove, men alligevel.

Jeg vil synes at det er rimeligt at man løbende udvider det for ungerne,
således at en på 9 år, senest kommer i seng kl. 21.00 og en på 11 eller 12,
senest kl. 21.30.

Kravet om sengetider, mener jeg først kan ophøre ved 14-15 års alderen.
(måske senere, hvis det "går over gevind" på den ene eller den anden måde.)

Er jeg urimelig.

På forhånd tak!
Mvh Ken Madsen.

Fra : Kevin

Dato : 04-06-03 10:47

d. 04/06/03 5:51 ytrede Ken Madsen

> Men nu... Hvornår skal ungerne i seng når de er henholdsvis 9, 11 og 12 år
> gamle.

Jeg synes de skal i seng når de er trætte.

Jeg tror at børn på den alder sagtens kan finde ud af dette selv, der er
undtagelser, men at sige til andre mennesker at de er trætte og skal sove,
forekommer mig at være udsigtsløst.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 04-06-03 11:28

"Kevin" skrev i en meddelelse news:BB038CBA.110BB%tikenospam@privat.dk...
> [...]
> undtagelser, men at sige til andre mennesker at de er trætte og skal sove,

Jeg kan godt se din pointe, men vil ikke give dig ret.
Børn kan sagtens være trætte, uden dog at ville i seng, det kan vi voksne
også.
Faktisk så har børn det med at forsøge at trække tiden ud, selvom de sidder
og gaber og er trætte. ( Og sådan gør jeg egentligt også selv).
Og tænk hvilke problemer, der ville komme om morgenen når ungen skal op kl.
7, og først er gået træt i seng kl. 2 om natten.
Så een ting er, hvad de selv kan mærke, en anden ting er, om de handler
derefter.

Jeg synes sengetiderne i denne tråd lyder meget rimelige.

Nette

Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-03 14:51

Min mening om sengetider minder mest om din, Kevin!

Så længe mine børn (p.t. kun aktuelt for min godt 4 årige), kan komme op til
den tid de skal næste dag uden besvær, så må de for min skyld helt selv om
hvornår de går i seng, bare de gør det senest når jeg selv gør ..... (men
jeg er altså heller ingen "natteravn").

Nogle børn har dog brug for at have en grænse for hvor længe de må være
oppe; f.eks. de som bliver urolige, rastløse og måske helt umulige hvis de
selv må bestemme og derfor trækker den for langt.
Engang mente vi også at vores søn skulle lære at gå i seng senest kl. 20.30,
til trods for at han ikke engang skulle op til bestemt tid dengang.
Simpelthen fordi ... sådan gør man jo .... børn skal da i seng til bestemt
tid!! Hvis ikke for deres egen skyld, så i hvert fald for at mor og far kan
få ro til sig selv (sidst nævnte har dog aldrig været på tale hos os) .
Men det eneste vi fik ud af det, var en dreng vi enten skulle læse eller
synge for i minimum 1 time eller også kom han rendende resten af aftenen.
Ved at give ham "frie" tøjler kom han faktisk i seng og faldt også i søvn
tidligere end hvis vi pålagde ham at gå i seng til bestemt tid! Og da vi
ikke har noget imod at tilbringe vores aftener sammen med sønnike er det
derfor dén måde som fungerer bedst for os.....
Får vi problemer en gang i fremtiden med at få ham op om morgenen, så vil
jeg ikke afvise at der bliver lavet faste sengetider til den tid....

Iben

Fra : vadmand

Dato : 04-06-03 16:09

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
Hvis ikke for deres egen skyld, så i hvert fald for at mor og far kan
> få ro til sig selv (sidst nævnte har dog aldrig været på tale hos os) .

Hvorfor egentlig ikke? Har I aldrig brug for fred for børnene?

Per V.

Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-03 23:02

> Hvorfor egentlig ikke? Har I aldrig brug for fred for børnene?

Næh, egentlig ikke! Og det kan måske lyde meget mærkeligt.... Men jeg har
det sådan at mine børn jo reelt ikke er børn ret længe og jeg vil nyde det i
fulde drag så længe de er det.
Vi har faktisk kun "fred" for dem hvis vi er inviteret i byen uden børn
eller hvis vores ældste er hos en kammerat. Vores yngste er kun 6 måneder så
hende har vi da altid, med mindre vi altså skal til et "børnefrit" eller et
røgfyldt selskab og det er ikke fordi vi ofte er afsted til sådanne.

Jeg lader mine børn være "alene" med sig selv i det omfang de ønsker det og
derfor er jeg jo ikke konstant sammen med dem selvom jeg altid holder øje
med dem og også altid er der for dem, når de behøver mig. Og det er nok for
mig! - mere fred behøver jeg ikke.
Og skulle der være noget jeg absolut skal have lavet/ordnet hvor jeg ikke
kan se efter børnene samtidig, så må det tilrettelægges så det foregår når
manden har tid til at tage over.

Iben

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 10:39

> [...]

> kan se efter børnene samtidig, så må det tilrettelægges så det foregår når
Jeg krydser fingre for jer. I mine ører lyder det som opskriften til
skilsmisse.

Per V.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-06-03 11:30

> Jeg krydser fingre for jer. I mine ører lyder det som opskriften til
> skilsmisse.
>
> Per V.

Hej!!

Hvad er det for noget ævl at komme med. Hvorfor skulle det være vejen til
skilsmisse??
Men så må vi også være på vej til skilsmisse, eftersom vores børn også altid
er med til fester og så videre. De kommer hellere ikke specielt tideligt i
søvn for at vi kan få "fred for dem". Bryder mig generalt slet ikke om det
udtryk!!

Knus
Heidi

Fra : Carina

Dato : 05-06-03 11:38

Heidi Bojsen wrote:

> [...]
> også altid er med til fester og så videre. De kommer hellere ikke
> specielt tideligt i søvn for at vi kan få "fred for dem".

Så er man jo også fri for at forholde sig til og tale med sin partner om
andet end børn. Så behøver man slet ikke være hustru, men kan nøjes med at
være mor. Og hvad behøver man så mere??

Sæt selv ironi ind efter behov

Carina

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-06-03 12:43

> [...]
> andet end børn. Så behøver man slet ikke være hustru, men kan nøjes med at

Hej!!

Selvom ungerne er oppe, kan man sagtens være både hustru og snakkede med sin
partner om andet end børn. Herhjemme er det ihvertfald ikke noget problem.
Og der er andet i livet end vores børn, selvom de er en meget stor del af
det.
Så jeg kan sag´tens være både mor og hustru (samleversker) på samme tid. Min
forlovede og jeg har gode samtaler om alt end børn også når de er tilstede.
Det lære de jo også af!!

Knus
Heidi

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 13:23

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej!!
>
> Hvad er det for noget ævl at komme med. Hvorfor skulle det være vejen til
> skilsmisse??

En af de sikre veje til skilsmisse er at prioritere barnet højere end
parforholdet.
Par, der ikke giver plads til hinanden, men lader børnene sætte alle
betingelser for samvær, løber en stor risiko for at glide fra hunanden, om
ikke før så når børnne flytter hjemmefra.

Per V.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-06-03 13:48

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betingelser for samvær, løber en stor risiko for at glide fra hunanden, om
> ikke før så når børnne flytter hjemmefra.

Hej!!

Der er ikke nogen der siger at vi prioritere vores børn højere end vores
parforhold, bare fordi de ikke har faste sengetid og ellers deltage på lige
fod med os andre. Vi vil gerne have et familieliv og det får vi altså sammen
med vores børn!!
Derudover kan der sagtens være plads til parforholdet selvom børnene er med
en stor del af tiden. Man vælger bare nogen andre tider. Og vores børn
sætter bestemt ikke betingelserne for vores samvær!!

Knus
Heidi

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 15:40

> [...]
> en stor del af tiden. Man vælger bare nogen andre tider. Og vores børn
> sætter bestemt ikke betingelserne for vores samvær!!

O.k., sådan lød det bare - og jeg har set en del triste eksempler på det
gennem årene i min omgangskreds. Nu er vi heldigvis bedsteforældre til fire
og har ikke det problem mere

Per V.

Fra : Nathali Eg

Dato : 07-06-03 14:53

Jeg har altid haft det sådan at min datter skulle være der så meget som
muligt. Ingen grund til at få børn hvis man bare sender dem væk. Mange ser
børn som en hindring både for parforhold og andet men giver dig ret i at det
er ikke sådan.

I starten havde min datter ingen fast sengetid da hun ikke sover så meget
for hendes alder. Hun er nu 5 år og mor har nu bestemt at sengetid er mellem
21-22 hvilket mange vil sige er forkert. Den tid jeg har vil gerne have
hende der og når hun alligevel ikke kan sove før tidligst der er det kun
skønt for mig.

For 1 ½ år siden gik hendes far og jeg fra hinanden men havde intet at gøre
med at hun altid var der. Jeg har nu en anden fyr som egentlig var skræmt
for børn i starten og det går helt fint. Hun er med til de fleste ting vi
gør. Nogle gange laver hun en ting mens jeg snakker med min kæreste.

Børn sætter ikke betingelser for samværet, det er forældrene og i nogle
tilfælde forældrenes kærester.
Man skal nyde sine børn mens man kan.

Lyder som om I har et rigtig godt familieliv Heidi.

---
Nat
http://www.natsunivers.dk

Fra : insideout

Dato : 07-06-03 20:32

"Nathali Eg" <nospam@natsunivers.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har altid haft det sådan at min datter skulle være der så meget som
> muligt. Ingen grund til at få børn hvis man bare sender dem væk.

I en anden tråd bliver der buet mere af Per V. end af nordmændene i parken
her til aften, ok i mange tilfælde med rette.
Men ovenstående er dog af værste skuffe og ti gange mere fordømmene end Per
nogensinde har været.
At du kun har tid til samvær sen aften behøver jo ikke gå ud over dit barn
som måske har brug for søvn og at påstå at forældre der priotere deres tid
med Deres barn anderleders er forældre der har fået børn bare for at sende
dem væk er da helt hen i vejret.

>Mange ser børn som en hindring både for parforhold.

Passer ikke, mange glemmer parforholdet når de får børn og det ødelægger
forholdet.

> [...]
> for børn i starten og det går helt fint. Hun er med til de fleste ting vi
> gør. Nogle gange laver hun en ting mens jeg snakker med min kæreste.

Ja du er sød er du, han har jo ikke en chance for at mene noget andet.

Ps. Kunne du ikke skrive under det du svare på så er det nemmere at følge
med i hvad du svare på. Du kan læse mere på

Henrik

--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge02) den 02-06-2003 Vægt 150.7 kg.

Fra : Nathali Eg

Dato : 07-06-03 21:59

> [...]
> med Deres barn anderleders er forældre der har fået børn bare for at sende

Nu var det ikke sådan jeg mente det...
Jeg har altid tid til min datter lige gyldig hvad tid på døgnet, at hun så
ikke sover meget er et plus for mig.

Ang folk der sender dem væk tænkte jeg ikke på folk der sender dem tidligere
i seng. Jeg mener at alle forældre elsker deres børn men at deres omgivelser
nogle gange gør at de ikke har meget samvær.

Dette sagde jeg udfra at have arbejdet med børn og har set hvordan nogle
forældre er.

> Passer ikke, mange glemmer parforholdet når de får børn og det ødelægger
> forholdet.

Jeg vil ikke sige at mange gør det og selv hvis man gør i starten er det
ikke umuligt at puste nyt liv ind i det.
> Ja du er sød er du, han har jo ikke en chance for at mene noget andet.

Han har al den chance han vil. Hvis han havde ment andet havde han aldrig
taget mig. Og eftersom vi snakker åbent om tingene ved jeg også hvis det
bliver for meget for ham med min datter.

Hvis han havde et problem med min datter ville han ikke være den rette for
mig eftersom hun er en stor del af mit liv og vil være det resten af mit
liv. Det virker måske forkert men hvordan man har det med hinandens børn er
vigtigt synes jeg, det betyder ikke at barnet bestemmer hvem jeg skal have.

> Ps. Kunne du ikke skrive under det du svare på så er det nemmere at følge
> med i hvad du svare på. Du kan læse mere på
> [...]

Undskyld for det og håber dette hjalp.

---
Nat
http://www.natsunivers.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 05-06-03 13:55

> [...]
> betingelser for samvær, løber en stor risiko for at glide fra hunanden, om
> ikke før så når børnne flytter hjemmefra.

Det er jo generelt set og fordi det går galt for størstedelen kan man altså
ikke rede alle over een kam!

Min mand var lige inde for et par øjeblikke siden og jeg forlagde for ham
hvad du og en anden havde skrevet herinde. Hans kommentarer var - så godt
som ordret -: "Hvis en mand sætter sin partner før sine børn er han sgu da
ikke en rigtig mand. Børnene flytter da tids nok hjemmefra og nøgleordet hér
er børn. Børn kan nemlig ikke klare sig selv - de er meget afhængige af os
forældrer - vi voksne kan da klare os selv og hvis vi ikke kan finde ud af
at være både forældrer og partnere på en og samme tid er vi da nogle
falliterklæringer. Næ, de forhold som ikke kan klare begge dele er de
forhold hvor de voksne ikke er ærlige over for hinanden og sig selv."

Så jeg tror ikke du skal regne med at det er hos os tingene ikke kan
sammen - men derfor kan det jo sagtens være/blive et problem i andre hjem.
Det er da et væsentligt emne.
Men jeg tror egentlig selv på, at hvis man ikke kan være begge dele samtidig
og tale om alt og være i ro med sig selv og hinanden (også selvom børnene er
tilstede), så har man ikke fundet den rette partner..... Og at det skulle
være at man kun er mor og far og ikke giver tid til sin partner, der er
grunden til at man i sidste ende glider fra hinanden, så vil jeg mene at det
var sket alligevel selv uden børn.

Iben

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-06-03 14:20

> [...]
> være at man kun er mor og far og ikke giver tid til sin partner, der er
> grunden til at man i sidste ende glider fra hinanden, så vil jeg mene at

Hej Iben.

Vi kan kun være enig. Vil sige at du fik formuleret det noget bedre end mig.

Knus
Heidi

Fra : Iben Holst

Dato : 06-06-03 10:34

> Vi kan kun være enig. Vil sige at du fik formuleret det noget bedre end
mig.

..... skulle faktisk lige til at skrive det samme til dig *SSS* - så ja!! vi
er så absolut enige!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 05-06-03 12:30

> Jeg krydser fingre for jer. I mine ører lyder det som opskriften til
> skilsmisse.

Hvorfor det ?? (....vil jeg gerne vide, selvom vi ikke er gift)

Iben

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 13:24

> Hvorfor det ?? (....vil jeg gerne vide, selvom vi ikke er gift)
>
> Iben

Se svar andetsteds.

Per V.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 04-06-03 16:49

Hej
> [...]
> hvornår de går i seng, bare de gør det senest når jeg selv gør ..... (men

Her hjemme forgår det også sådan. Vores datter på 5 har ingen fast sengetid
og går i seng alt imellem kl 19 og 22 og det fungere rigtig fint.
Med sønnen på ½ år er det ikke aktuelt inu. Han falder alligevel i søvn
mellem 18 - 21 og vågner først mellem 5.30 og 7. Så herhjemme bestemmer
ungerne selv hvornår de går i seng.

Hvis ikke for deres egen skyld, så i hvert fald for at mor og far kan
> få ro til sig selv (sidst nævnte har dog aldrig været på tale hos os) .

Man kan alligevel altid få ro til sig selv når de er gået iseng. Herhjemme
er det ikke noget problem eftersom vi først går i seng mellem 23 og 1.

Knus
Heidi

Fra : Rene Larsen

Dato : 04-06-03 11:10

Jeg synes det er fine senge tider.... børn skal jo op i skole næste
morgen.... og kommer de ikke afsted så får forældrene ballade fordi de ikk
kunne stå op af deres seng....

fine tider.....

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 11:37

"Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com> wrote in message
> Hej gruppe. Jeg har deltaget før, for nogen år siden.
>
> Men nu... Hvornår skal ungerne i seng når de er henholdsvis 9, 11 og 12 år
> gamle.

Træt dem. Gi dem et supermarkedstilbud at rive i - hjælp dem at søge
legekammerater på nettet osv osv

"Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere den, må man være vågen
hele dagen" sagde den intenst kreative Nietzsche 1844-1900

Og husk at "Tar du udfordringer fra et medmenneske, stjæler du hans
vigttigste eje, hans selvtillid.

Kan han/hun selv, så la dem selv. Og alle kan noget så enkelt som søvn- det
er ikke relativitetsteori.

SÅ LAISSEZ FAIRE - selvregulering er for den dovne og dermed gode forælder.

Men har du for god tid og elsker at blande sig, så er der er problem - og
modsat ritalin-doserede hyperaktive børn, kan din rastløse nævenyttighed nok
ikke bekæmpes medicinsk.

Intet barn har taget skade af at sove for lidt.

Min fransklærer blev sur da jeg gabede i hans timer, og det gav lav
karakter - så jeg lærte mig at være mere udsovet. Selvregulering virker
bare.

Læger ved intet om søvn. Kun at stressede mennesker har tendens til 1. at
sove uregelmæssigt 2. at blive syge.

Det er to virkeninger af een årsag - men 1 medfører på ingen måde 2.

Fra : Tine Andersen

Dato : 04-06-03 19:07

> [...]
>
> Jeg vil synes at det er rimeligt at man løbende udvider det for ungerne,
> således at en på 9 år, senest kommer i seng kl. 21.00 og en på 11 eller

Min 10-årige ligger i sin seng kl 22 efter læsning i 10-20 minutter. Når der
er fridag næste dag er der næsten frit slag - dog kan jeg finde på at sige:
hvis du skal have læst, skal det være nu, for nu er JEG træt.

Min 5-årige begynder at blive nattet kl 20.30 på hverdage og en time senere,
når man ikke skal op næste dag. Han er som oftest i seng kl 21 (22)

Unger er enormt individuelle hvad angår søvnbehov.

Tine

Fra : Ken Madsen

Dato : 04-06-03 19:44

Jeg blev ik' meget klogere, men tak for indslagene.

Jeg havde en ide om at det er mit, ansvar, som forældre, at de er udsovet og
klar til dagens dont i skolen. Kan nogen af jer huske hvor dræbene det kan
være at side på en stol og kigge på læren, eller tavlen, hvis man så
ovenikøbet ike har sovet nok den nat.

I har ret i at børn som voksne har forskellige behov for søvn, jeg tror dog
ikke at et 11 årigt barn selv kan se at det kan være en konsekvens af
manglene søvn at karakterene (hvad de heldigvis ikke har endnu) er dårlige,
jo muligvis, men det kan ikke reagere på det.

Jeg tror jeg vil acceptere at de er så store at de til en vis grad selv kan
regulere det.

Forresten, så er det ikke noget problem at få "voksentid" herhjeme. Børnene
har deres værelse, som de kan benytte, hvis de har behov for at være oppe
til kl. 22 - 22.30.

Skal vist bare vænne mig til at de bliver store

Med venlig hilsen Ken Madsen.

Fra : Charlotte

Dato : 05-06-03 01:15

On 04/06/03 20:44, in article bbleod$6j3$1@sunsite.dk, "Ken Madsen"
<kenhvm@hotmail.com> wrote:

> Jeg blev ik' meget klogere, men tak for indslagene.
>
> Jeg havde en ide om at det er mit, ansvar, som forældre, at de er udsovet og
> klar til dagens dont i skolen.

Det er det absolut også...

> [...]
> manglene søvn at karakterene (hvad de heldigvis ikke har endnu) er dårlige,
> jo muligvis, men det kan ikke reagere på det.

Enig! Det er jo netop dét der adskiller børn fra voksne.

> Jeg tror jeg vil acceptere at de er så store at de til en vis grad selv kan
> regulere det.

Vågner de af sig selv om morgenen, eller skal de vækkes?
Hvis de skal vækkes, kan de godt bruge mere søvn, men hvis de vågner selv
på ca. Det tidspunkt I skal op, så er deres sengetider fine.
En god rettesnor

> [...]
> til kl. 22 - 22.30.
>
> Skal vist bare vænne mig til at de bliver store

Men du har ret - så store er de heller ikke, og kan ikke nødvendigvis selv
styre sengetider...
Jeg synes stadig dine sengetider lyder rimelige, men overvej lige dét med,
om de selv vågner om morgenen..
Håber du finder en, for Jer, god løsning

Mvh. Charlotte

Fra : Charlotte

Dato : 05-06-03 01:06

On 04/06/03 5:51, in article bbjqeq$21c$1@sunsite.dk, "Ken Madsen"
<kenhvm@hotmail.com> wrote:

> [...]
> (måske senere, hvis det "går over gevind" på den ene eller den anden måde.)

Hej Ken.

Jeg synes dine sengetider lyder helt rimelige...dog bør de alle have lov at
vær oppe 1-2 timer mere fre./lør. Aften, synes jeg.

Mvh.
Charlotte

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 05:40

"Charlotte" <Tulle@FJERNheaven.dk> wrote in message
> Jeg synes dine sengetider lyder helt rimelige...dog bør de alle have lov
at
> vær oppe 1-2 timer mere fre./lør. Aften, synes jeg.

Således opstår terroriserende, uforståelig, uforudsigelig, uigennemsigtig
lovjungle.

Hjælp børn at blive selvhjulpne og ikke afhængig af overguders moraliseren
og regel-opfindelse.

Selvom det er skønt at have magt til at uddele dispensation til artige børn
og når man er i humør til velgørenhed.

Fra : RENE JENSEN

Dato : 05-06-03 15:04

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og når man er i humør til velgørenhed.
>
>Mine børn er 6,9,11 år og kommer i seng ca. 21.00 og 21.30. Det er også ok
hvis de går før i seng. Min yngste på 11 mdr. falder selv i søvn på en
madres istuen kl. 20.00 og bliver båret ind.

I Weekenden må de selv bestemme hvornår de går i seng.
Ja hvis det er junglelov så hersker den hos os og hvad så?

BØRN ER IKKE DUMME OG DE VED DA GODT SELV HVORNÅR OG HVORFOR DER ER
FORSKELLINGE REGLER. De er da selvstændige tænkende ligesom vi andre praler
af at være.

g.jensen

G.JENSEN

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 07-06-03 18:59

Det lyder som fornuftige tider,
hvis børnene kan komme op om morgenen og i øvrigt er friske resten af dagen.
Der kommer nok et tidspunkt hvor børnene selv kan råde, men det er nok meget
individuelt.
Vores egen datter på 5 år kommer i seng mellem 20-21.00 både hverdage og
weekender.
Kun i ferier eller til fester bliver tiden strukket. De fleste dage siger
hun selv til når hun er træt, og det ligger heldigvis indenfor vores
tidsgrænse.

Som kommentar til en anden tråd:
Vi sætter vores aftentid højt, da vi her kan tale om ting vi ellers ikke
ønsker et barn skal høre, desuden er det det eneste tidspunkt vi kan slappe
af og være noget for hinanden () inden vi skal i seng. Det skal her til
siges at vores datter bliver hentet fra børnehave allerede kl. 15.00 hvilket
gør, at vi ikke bare skal hjem, lave mad og i seng....
Vores datter er med til det meste vi foretager os, undtagen sene vilde
fester og så de ting man nu engang kun skal være to til (for de flestes
vedkommende ).

MVH Carina