optimalt lysrør valg for planteakvarie
Fra : /

Dato : 03-06-03 16:29

Dere som driver mye med planter i akvarie og benytter lysrør, har dere noen
gode råd om valg av hva slags lysrør som er optimalt for plantevekst.

Situasjonen min er et akvarie med 80x40x40 mål, 128L akvastabil. Over dette
har jeg bygd en lyskasse med 2 stk 2x18W lysarmatur. I øyeblikket går det 2
stk 18w sylvania akvastar "tropical lightning 10.000 kelvin" og 2stk osram
grolux 41. Rørene sitter slik Sylvania, Osram, Sylvania, Osram.

Jeg sliter fortsatt med at f.eks Cabomba caroliniana og Egeria densa ikke
får nok lys nede mot bunnen av akvariet , noen tips her ? (de gulner og
spesielt Egeria dør ut, Cabomba overlever men nederste 5cm er konstant
gule).

Jeg har utelukket andre muligheter for plante forfallet btw.

Tor

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-06-03 16:44

/ wrote:
> [...]
> stk 18w sylvania akvastar "tropical lightning 10.000 kelvin" og 2stk osram
> grolux 41. Rørene sitter slik Sylvania, Osram, Sylvania, Osram.

Grolux er et meget dårligt rør til planter i akvarier. De giver for lidt
lys.

Jeg ville se mig om efter nogle trifosfor-rør. Denne type giver mere lys.

For eksempel:
Interpet Triton
JBL Solar Tropic
Hagen SunGlo
Hagen PowerGlo

Mit 530Ls nuværende bestykning er:

2x58W JBL Solar Tropic
1x58W JBL Solar Natur

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Knud Schøler

Dato : 03-06-03 16:50

"/" <lordoven@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stk 18w sylvania akvastar "tropical lightning 10.000 kelvin" og 2stk osram
> grolux 41. Rørene sitter slik Sylvania, Osram, Sylvania, Osram.

Hvordan er lyskassen iøvrigt indrettet? Jeg bruger spejle på indersiden for
at reflektere lyset fra kassen ned i akvariet. Subjektivt gav dette meget
kraftigere lys, der bedre når ned i bunden. Jeg har samme størrelse
akvarium, men bruger kun 2 rør (Sun Glo og Aqua Glo tror jeg de hedder).

Med venlig hilsen

Knud

Fra : /

Dato : 03-06-03 16:57

Lyskassen er "simpel" utgave nå , men jeg skal bygge meg en ny kasse i løpet
av par ukers tid fordi jeg fikk noen fikse ideer hehe.

Målet over "vannet" er 36cm fra front til vegg , de dobble lysarmaturene er
15cm brede om jeg tar de fra hverandre(17cm ellers)..

Tanken på ny lyskasse er ; dobbeltarmatur , enkeltarmatur , dobbeltarmatur
.... dvs 15cm + 6cm + 15cm = 36cm , hver av disse skal på egen timer og
midterste røret tenkte jeg å tenne tidlig om morgenen som solen står opp ...

Til rørene idag så har jeg kjøpt løse reflektorer som klipses på lysrørene,
disse reflektorene er buet og skal iflg reklamen gi 100% ekstra effekt dvs
de samler lyset og sender alt nedover.

Mtp 2 lysrør så fant jeg det alt for lite , hvordan får du dine planter til
å vokse ?

Tor

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-06-03 17:52

/ wrote:
> Mtp 2 lysrør så fant jeg det alt for lite , hvordan får du dine
> planter til å vokse ?

Det kommer jo an på rørene.

Dine Grolux rør giver et meget svagt og dårligt lys - så dem kan
du
ikke regne med - de er OK til drivhuse, men ikke til akvarier.

Jeg bruger Triton, der giver et meget kraftigt og godt
lys, så der ville du godt kunne klare dig med 2 rør.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 05-06-03 08:55

"/" <lordoven@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gule).
>
> Jeg har utelukket andre muligheter for plante forfallet btw.

Philipps Aquarelle. Vi har 4x30W i et 120x45x60h akvarie, og det går helt
fint.

Det tog dog lang tid at få det hele vel etableret, men det er ikke rørenes
skyld.

mvh

Martin