menu vil ikke som jeg vil!
Fra : pepss

Dato : 03-06-03 13:39

hejsa til alle!
jeg har 2 problemer med nogen menuer på min side!
nr:1
jeg er ved at lave en menu i bunden af min side men det køre ikke rigtig for
mig!
jeg har lagt min menu i en div som ser sådan ud:

div.bund {
background-color: #C0C0C0;
position:absolute;
bottom: 0px;
left: 130;
width: 100%;
}

den kommer også findt nede i bunden men vist der så er så meget på siden så
der kommer en scrollbar går det galt for så køre bunden bare med op......
hvorden kan jeg får bunden til at blive i bunden?

nr:2
min anden menu som er i venster side vil ikke fylde 100% i højden
den er også i en div som ser såden ud:

div.navibg {
background-image: url("http://pepss/jpg/navi.png");
background-color: #C0C0C0;
width: 130px;
height: 100%;
position:absolute;
top: 0px;
left: 0px;
}

det jeg gerne vil er at den grå farve (#C0C0C0) går helt ned til bunden

jeg kan det svære statig ikke gi et link til siden da den ikke er på nette
endnu
--
pepss
den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-06-03 17:01

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev
> [...]

> der kommer en scrollbar går det galt for så køre bunden bare med op......
> hvorden kan jeg får bunden til at blive i bunden?

I din udpegning af positionen i forhold til left har du glemt at sætte en
definition på værdien - det skal sikkert være px.
Du kan ikke sætte bredden til 100% - og slet ikke, hvis elementet begynder
130 px til højre for venstre kant.

Du kan opnå, at menuen bliver i bunden af vinduet, hvis du yderligere laver
en definition i css:

body>div.bund{
position:fixed
}

Men MSIE har problemer med det, så der skal tilføjes et hack, som jeg
desværre ikke kan hjælpe dig med.

> [...]
> left: 0px;
> }
>
> det jeg gerne vil er at den grå farve (#C0C0C0) går helt ned til bunden

Har du prøvet at definere margin:0 på body i css?

body, html{
margin:0px
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 03-06-03 18:41

"Erik Ginnerskov" skrev >
> I din udpegning af positionen i forhold til left har du glemt at sætte en
> definition på værdien - det skal sikkert være px.

ja det har du da ret i! sjovt at det ikke gav nogen fejl!

> Du kan ikke sætte bredden til 100% - og slet ikke, hvis elementet begynder
> 130 px til højre for venstre kant.

hvorfor er det lige man ikke kan det? bliver det ikke bare rygget? altså
100% + 130px.
altså ikke fordi det er sådan det skal være

> Du kan opnå, at menuen bliver i bunden af vinduet, hvis du yderligere
> [...]

det prøver jeg da lige!

> Men MSIE har problemer med det, så der skal tilføjes et hack, som jeg
> desværre ikke kan hjælpe dig med.

håber der er en anden der kan hjælpe med det!

> Har du prøvet at definere margin:0 på body i css?

ja margen er sat til 0px i min body

> body, html{
> margin:0px
> }

hvorfor er det lige du skriver body,html?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-06-03 20:17

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev

> hvorfor er det lige man ikke kan det? bliver det ikke bare rygget? altså
> 100% + 130px.
> altså ikke fordi det er sådan det skal være

Jo, netop. Og så er det, at du får den kedelige vandrette scrollbar.

> ja margen er sat til 0px i min body

> hvorfor er det lige du skriver body,html?

Der bliver jeg dig lidt svar skyldig. Andre i gruppen har anbefalet, at den
(html) tages med. Husker ikke præcist hvorfor.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 03-06-03 21:52

"Erik Ginnerskov" skrev
> Der bliver jeg dig lidt svar skyldig. Andre i gruppen har anbefalet, at
den
> (html) tages med. Husker ikke præcist hvorfor.

er det så kun i body den skal med

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-03 21:39

pepss skrev:

> håber der er en anden der kan hjælpe med det!

En googling på "ie position fixed hack" giver svaret - se fx siden
her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 13:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> En googling på "ie position fixed hack" giver svaret - se fx siden
> her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/>

tak skal du ha!
må nok heller venne mig til at bruge det noget mere!

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 13:20

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev

menuen ser find ud både i opera og mozilla men i IE er det at den ikke
fylder 100% i højden....
er der nogen der kan gi mig et svar på hvorfor den ikke gør det og helt også
en løgsing op det

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-06-03 15:59

> [...]

> fylder 100% i højden....
> er der nogen der kan gi mig et svar på hvorfor den ikke gør det og helt

Nu kunne det være rart med et link til siden, så vi kan se den. Det gør det
lettere at finde fejlen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 16:33

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
> Nu kunne det være rart med et link til siden, så vi kan se den. Det gør
det
> lettere at finde fejlen.

ja jeg ved det men den er desvære ikke på nette endnu men så må det jo vente
til den kommer det.....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 17:57

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev :

>ja jeg ved det men den er desvære ikke på nette endnu men så må det jo vente
>til den kommer det.....

Hvad forhindrer dig i at uploade en testside, hvor fejlen
optræder?
--
Knud

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 18:33

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
> Hvad forhindrer dig i at uploade en testside, hvor fejlen
> optræder?

endlig et godt spørsmål
jeg er bare så vand til at det har noget at gøre med asp og jeg har ikke
noget webhotel der understytter det endnu!
men her er et link http://www.opel-blitz.subnet.dk/testop/test.htm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 19:53

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev :

>jeg er bare så vand til at det har noget at gøre med asp og jeg har ikke
>noget webhotel der understytter det endnu!

Du skal blot sætte en height på 100% på body i din css, som tidl.
foreslået (vidst nok).

body {
   background-color: #000000;
   margin: 0px 0px 0px 130px;
   scrollbar-base-color: #FF00FF;
   overflow: hidden;
   height:100%
}
--
Knud

Fra : pepss

Dato : 04-06-03 22:41

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev
> Du skal blot sætte en height på 100% på body i din css, som tidl.
> foreslået (vidst nok).

tak skal ud ha!
vist det har været forslået før jeg jeg godt nok ikke fået det men.....