2 netkort?
Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-06-03 09:33

Hej NG...

Lige et hurtigt q:

Hvis man har to netkort i maskinen, det ene forbundet til min bærbare, og
det andet forbundet til LAN, med nogle andre maskiner, kan min maskine så
fungere som en slags "router" for den bærbare, så den også kan få adgang til
shares på LAN'et?

Thomas.

PS: min maskine kører w2k.

Fra : jens

Dato : 03-06-03 10:02

"Thomas Hansen" <t_hansen20@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fungere som en slags "router" for den bærbare, så den også kan få adgang

Ja, men det er upraktisk.

Hvordan hænger nettet sammen nu ?
Hvor mange maskiner og hvilken Inetforbindelse ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-06-03 10:24

Sagen er den, at hvis jeg skal på netværket med min bærbare skal jeg sætte
den til i et andet rum, og da jeg mest overfører mellem den og min
stationære, ville det jo være smart at jeg bare satte min bærbare direkte
til den stationære. Men da jeg jo også overfører ting fra de andre comp'ere
ville det jo være skidesmart, hvis jeg kunne forbinde til de andre computere
igennem den forbindelsen mellem min stationære og den bærbare.

Håber du forstår, hvad jeg mener.

Der er 4 PC'ere i LAN + den bærbare, vi kører med en ADSL forb,
administreret af en hardware firewall.

Thomas

Fra : jens

Dato : 03-06-03 10:30

> Håber du forstår, hvad jeg mener.

Det tror jeg

> Der er 4 PC'ere i LAN + den bærbare, vi kører med en ADSL forb,
> administreret af en hardware firewall.

Har du adgang til den HWwall, og hvilke ipèr kører dit lan med ?
(det afhænger jo meget af hvilken løsning jeg vil foreslå om du har egen
router eller det er en boligforening med måske begrænset ipadgang)

Jeg antager at der enten er en 4ports switch i huset eller en router med 4
lanporte som er fuld ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-06-03 10:53

Nej, firewallen er en leveret af TDC, men jeg har ikke adgang til at
konfigurere den selv, det koster noget med 900 kroner, hver gang den skal
omkonfigureres.

Den er så sat til en gammel 16-ports hub (10Mbits) og fungurer altså som
firewall, router og DHCP-server. Ip-adresserne er i området 172.16.1.*, med
subnet 255.255.255.0
Problemet med den firewall er, at MAC-adresserne på netkortene i maskinerne
er lagt ind i firewall'en, og disse MAC-adresser er de eneste, der får ret
til en ip-adresse samt i-net.

Fra : jens

Dato : 03-06-03 11:24

> Nej, firewallen er en leveret af TDC, men jeg har ikke adgang til at
> konfigurere den selv, det koster noget med 900 kroner, hver gang den skal
> omkonfigureres.

Jatak, den kender jeg godt.

> [...]
maskinerne
> er lagt ind i firewall'en, og disse MAC-adresser er de eneste, der får ret

Du har 2 mulighedder som er gode.
Forklar tdc at du vil have en router du kan sætte op selv, eller køb en
router som du sætter efter den fra tdc. (har jeg brugt et par gange)

Den sidste fordrer at du ændrer routerns mac adresse til en af de 4 som er
registreret i tdc`s.
Der er så ikke de stor mulighedder for at lave web og mailservere men det er
jo ikke sikkert det er det store problem.
Billige routere fås til under 500 kr.
Du kan eventuelt placere den isteddet for din 10Mbit hub så du får et
100Mbit full dublex lan.

Eller du kan bruge de ca 300 til et netkort og kabel til at dele gennem din
w2k maskine.
Det vil give din w2k noget at tænke over når du kontakter de andre lan
makiner fra den bærbare da de er på hvert sit lokalnet, w2k delte netkort
har ipèn 192.168.0.1 og din bærbare vil få 192.168.0.2

Men det vil virke.

Sæt nr netkort i w2kèn og give den fast ip 192.168.0.1 og genstart, vlg
egenskaber for netværk og vælg del min internetforbindelse, det er ret nemt.

Netkortet i din bærbare skal have fast ip 192.168.0.2 eller mere og gateway
192.168.0.1, du skal så ændre den til dhcp hvis du skal bruge den på andre
net sikkert.

(du ser nok hvilken løsning jeg ville foretrække

Mvh Jens

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-06-03 11:34

ok, mange tak for de gode råd, jeg prøver at se, om jeg kan få det til at
virke.