Spørgsmål omkring ekkolod
Fra : Pia & Christian

Dato : 03-06-03 08:46

Jeg vil gerne installere et ekkolod i min åbne jolle uden nogen form for
strøm. Er der nogen der har erfaringer med at isætte et batteri, og så
derefter montere et ekkolod? Jeg er klar over at det vil give noget besvær
med hensyn til opladning af batteriet, men det er så et nødvendigt onde jeg
må leve med. Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
der være mellem batteri og ekkolod?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Med Venlig hilsen

Christian Rasmussen

Fra : Niludo

Dato : 03-06-03 08:55

"Pia & Christian" skrev d. 03-06-03 08:46 dette indlæg :
Hvilket type batteri skal man købe, og hvilke type sikring skal
> der være mellem batteri og ekkolod?

Hej Christian
Jeg vil foreslå at du investere i et bilbatteri(accumulator) Det holder
virkeligt lang tid, og er nemt og hurtigt at lade op. Det er dog ret
tungt! I min båd har jeg et panel hvor man kan slå de forskellige ting
som bruger strøm fra, altså en afbryder. Derudover har jeg en
hovedafbryder. i forbindelse med panelet er der almindelige 12 volts
sikringer.

Jeg vil råde dig til at købe et bilbatteri, have en afbryder + en
almindelig sikring!

Mange hilsner

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : John

Dato : 03-06-03 10:48

Hej.

Var det ikke bedre med et fritids batteri/accumulator.
Det halder betydeligt bedre til afladninger og længere.
De kan fås for næsten ingen penge hos Biltema, jem fix, Bilka m.m.

John

Fra : Fly

Dato : 03-06-03 13:06

Hej Christian!

Når duy skriver "åbne jolle" syntes jeg at det lyder lidt vildt at smide et
18-20 kg bilbatteri/marinebatteri i båden. Hvis det KUN er til ekkolod og
ikke til lanterner, radio m.m. så vil jeg da anbefale et mindre batteri.
Prisen er cirka den samme, men disse lukkede blybatterier er HELT lukkede og
kan ligges ned - ja "smides" som du vil. Og så vejer de meget mindre.

http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=146406266&n=780903494#xy

Det skal da lige siges, at kapaciteten er kun 1/10 af et stort bilbatteri,
men det vejer også under et kilo og med et snildt stik er det let at tage
med hjem og lade op.

Det var min anbefaling, som jeg tror er den bedste. En sikring på ledningen
tættest muligt på batteriet, og du er klar til at gå i gang.

F.eks. vil det batteriet på 7 Ah rent teoretisk kunne trække dit ekkolod i
min. 10 timer. Mit ekkolod er med ret stort display og det bruger maks. 300
mA og sjældent over 250. Med andre ord kan det ved 250 mA køre 4 timer pr.
Ah batteriet har. Og 4 x 7 er 28, så derfor skrev jeg forsigtigt 10 timer,
for det SKAL kunne lade sig gøre.

Sikringsholder og sikring er også lige til at gå i krig med. Sæt en
sikringsholder på selve ledningen eller lim den fast på siden af batteriet,
så den "følger med" batteriet. En sikring på 3A er rigeligt, og en på 1-2 A
er nok optimalt, men jeg ved ikke helt hvilke størrelser de findes i rundt
omkring.

Sikringer + holdere:
http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=146406266&n=790364559#xy

Hvis du ikke vil købe nyt grej, så prøv at gå et sted hen, hvor der handles
med motorcykler/scootere. Du skal bare være opmærksom på at du kommer ud af
døren med 12V-grej og ikke 6 volts...

Håber det gav dig lidt hjælp!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-03 15:47

> [...]
> der være mellem batteri og ekkolod?
> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

I den jolle sejler du jo ikke ret langt??

Køb en billige akkuboremaskine hos fakta eller Harald Nyborg, de kan fås i 12v
til kun 148,- !!!

Så har du et billigt batteri og en billig oplader - og - en boremaskine

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-03 17:10

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Køb en billige akkuboremaskine hos fakta eller Harald Nyborg, de kan fås i
12v
> til kun 148,- !!!

Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v 1,6
ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..

Så kan du selv regne ud, nogenlunde hvor længe dit lod kan køre pr. opladning..

Claus

Fra : AJ

Dato : 03-06-03 17:11

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har lige set en maskine på tilbud i føtex. Der er et batteri på 14,4v
1,6
> ah hvilket giver dig en teoretisk kapacitet på 23 watt..
-timer...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-03 18:09

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> -timer...

????????

Hvor skal jeg angive det, watt er altid defineret ved en time...

Claus

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 03-06-03 18:30

Ja watt er joule/sekund

Fra : AJ

Dato : 04-06-03 01:14

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> ????????

Du fik de 23 ved at gange 14,4 volt med 1,6 amperetimer. Resultatets enhed
må være volt*amperetimer; eller watt-timer, som er en effektenhed. Det var
bare lidt pindehuggeri...

Kapacitet angives i Farad

Fra : AJ

Dato : 04-06-03 01:18

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> ????????

Du fik de 23 ved at gange 14,4 volt med 1,6 amperetimer. Resultatets enhed
må være volt*amperetimer; eller watt-timer, som er en energi-enhed. Det var
bare lidt pindehuggeri...

Kapacitet angives i Farad

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-03 21:07

> Kapacitet angives i Farad

Ja, hvis det er en kondensators kapacitet ....

Jeg har aldrig i de mange år jeg har beskæftiget mig med både eller biler eller
andet, hørt, at man har opgivet batterikapaciteten i farad....

Det er Ah, men da ingen af os kender hverken spænding eller forbrug på hans
lod, skrev jeg hvilken watt effekt han havde til rådighed, fordi det sikkert er
nemmere for ham at regne ud...

Claus

Fra : AJ

Dato : 08-06-03 16:28

> Jeg har aldrig i de mange år jeg har beskæftiget mig med både eller biler
eller
> andet, hørt, at man har opgivet batterikapaciteten i farad....

Nej, det er 100% forvrøvlet ordkløversludder Undskyld.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-03 20:19

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> 1,6
> -timer...

Hvis man skriver 23 watt timer betyder det, at forbruget/ den optagende effekt
er 23 watt / timen. Men det kan jeg jo ikke skrive, da jeg intet ved om
forbruget. Jeg ved blot, at der er en fast, teoretisk effekt på 23 watt til
rådighed, om det så er 1 watt i 23 timer eller 138 watt i 10 minutter ved kun
manden med ekkoloddet..

Claus

Fra : Klaus

Dato : 03-06-03 20:50

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bbis98$ljr$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> rådighed, om det så er 1 watt i 23 timer eller 138 watt i 10 minutter ved kun

Nej, man skriver at den energimængde der er til rådighed (teoretisk).
Watt er effekten, watttimer er energimængden.
Så vidt jeg husker er en Ah opgivelse regnet ud fra en jævn afladning over 3 timer.
Klaus

Fra : AJ

Dato : 04-06-03 01:33

> [...]
>
> "AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> Hvis man skriver 23 watt timer betyder det, at forbruget/ den optagende

Hmm... Hvordan betaler du din el-regning? Betaler du for watt eller betaler
du for watt-timer? Hvis din regning lyder på 100KWT (KiloWattTimer), er det
så fordi du har brugt 100KW i en time? Eller har du haft tændt for komfuret
i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er spørgsmålene
(strøm)ledende?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-03 21:15

> [...]
> i 20 minutter, TV'et i 4 timer, computeren i 6 timer osv? Er spørgsmålene

AJ, man skulle tro, at du var professionel ordkløver

Der er så vidt jeg ved to former for effekt..

Der er ydende effekt og forbrugt effekt. Når jeg betaler min el-regning betaler
jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt
timer...

En moter, der yder en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
effekten i kilowatt timer??

(kan ikke lige huske den nøjagtige værdi på en hk, måske er det 765 watt)

Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....

Claus

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 07-06-03 09:08

den nøjagtige værdi er 1 hk = 745,7 watt

Christian

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-06-03 10:28

Der må jeg desværre nok korrigere dig.

I Danmark (og næsten alle andre steder) er 1 Hestkraft defineret som den
energi der skal til at løfte 75 kg 1 meter på 1 sekund. Da
tyngdeaccelerationen på vores breddegrader (55 grader bredde) er ca 9,815,
betyder det, at en HK er lig med 75*9,815=736,1 watt.

De 746 watt du nævner er "beregningen" i forhold til engelske mål. Af
uransagelige årsager har alt bøvlet med tommer og andre non-metriske enheder
i England endt med, at de har en anden opgørelse af HK'er.

- eller også er deres heste bare lidt stærkere end vores danske krikker
<smile>

Der findes altså ingen "nøjagtig" omregning mellem HK og watt.

Beklager, hvis det er lidt OT, men vi kan jo ikke have at bådejere bliver
misinformeret.

Bjarke

Fra : Jaks

Dato : 07-06-03 10:41

Hey Bjarke

Kan du så ikke også lige fortælle hvad en dansk fod er, når snakken går på
længden af en båd - nogen siger 30 cm. andre 33 cm. og ja så bliver en 17
fods jolle jo lige pludselig mange ting !!!!!!!!

Jaks

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bbsb75$2qtm$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-06-03 11:13

Det er meget værre og et rigtigt godt argument for at glemme alt om fod,
hk'ere, tommer, alen og går 100% over til metriske mål.

Et *bud* er:

Fælles er 1 fod lige med 12 tommer og en yard er 3 fod (dog typsik kun brugt
engelsk/amerikansk). Problemet er så bare, at lige som med målet "mil", så
har næsten hvert land (eller i hvert fald hver "region") deres egen
definition af hvor lang en tomme (eller "inch") er.

Det mest kendte er det amerikanske mål for en "inch", som er 2,54 cm. Det
betyder, at en "feet" er lig med 30,48 cm. Da mange af vores både imidlertid
stammer fra danske væfter, så bør man være opmærksom på, at en "dansk tomme"
er lige med 2,615448 cm hvilket betyder at en dansk "fod" er 31,38535 cm
(der har man så vist at danskere lever på en større fod <smile>).

En 17 fods jolle er således 5,18 m, hvis det er engelske "feet" og 5,34 hvis
det er danske fod. Jeg har en mistanke om, at svenskerne måske har deres
af-art af målet, lige som de svenske mil der er helt specielle for Sverige.

En dansk "Tommestok" måler enten i engelsk tommer på den ene side og i cm på
den anden. - eller i cm på begge sider. Er det ikke dejligt forvirrende ??

Jeg synes vi skal forsøge at glemme alt om fod og måle vores både i meter.
Det Svenske MAXI værft gjorde jo dette i 70'erne og 80'erne. Rigtigt smart:
En Maxi 68 er 6,8 meter,
en Maxi 77 er 7,7 meter,
en Maxi 87 er 8,7 meter og
en Maxi 95 er 9,5 meter.

Og hvor lang tror I så en Maxi 84 er ?? 8,5 meter så'mænt'

Morale: glem alt om længden og nyd vandet !!

/Bjarke
www.maximalt.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-03 13:28

> Og hvor lang tror I så en Maxi 84 er ?? 8,5 meter så'mænt'

Hmm, målt i vandlinjen eller overalt?

Claus

Fra : AJ

Dato : 08-06-03 16:55

> [...]
betaler
> jeg for *forbrugt* energi eller effekt, og forbrugt effekt måles i watt

Din elmåler integrerer den effekt du bruger, over tid. Resultatet er den
energi du har brugt. Den betaler du så for (tror jeg .

> En moter, der yder en hk eller 735 watt, der opgiver man da heller ikke
> effekten i kilowatt timer??

Det er rigtigt; en motors ydelse - eller effekt - opgives normalt i watt
eller hk.

> Watt timer bruger man mig bekendt kun, når effekten *er* forbrugt....

1,6Ah på siden at et batteri er en antydning af hvor længe batteriet kan
levere en given strøm eller hvilken strøm batteriet kan levere over et
givent tidsrum. Ifølge Klaus er det sidste (3 timer) tilfældet. Hvorom
alting er; spændingen på polerne er næppe den samme ved alle strømstyrker.
Den leverede energi er således heller ikke den samme. For groft at modellere
det kan man tale om en indre modstand i batteriet. Man kan også vælge at se
bort fra det og gange de 1,6Ah med den nominelle spænding på 14,4V (som du
gjorde?) for at få et indtryk af hvor meget _energi_i_watt-timer_ batteriet
kan lagre; velvidende at sammenhængen er mere kompleks og at noget af
energien muligvis bliver til varme i selve batteriet.

Hvis du bedre kan lide Joule (eller hvad med Btu) end watt-timer så står det
dig frit for at foretage en omregning, men det er stadig energi vi taler om

Hvor meget effekt du kan hive ud af batteriet er en lidt anden snak som vist
har været berørt i forbindelse med startbatterier kontra forbrugsbatterier.
Det fremgår ikke klart af de 1,6Ah/14,4V.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-06-03 17:46

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

[snip] Det hele...

Jeg gider ikke diskutere med dig. Du læser det man skriver, som fanden læser
biblen!

Kom med noget konstruktivt i stedet for hele tiden at søge ligegyldige
konfrontationer, for det er efter min opfattelse det eneste du er ude på!

Claus

Fra : AJ

Dato : 08-06-03 20:29

> Kom med noget konstruktivt i stedet for hele tiden at søge ligegyldige
> konfrontationer, for det er efter min opfattelse det eneste du er ude på!

I første omgang rettede jeg bare lidt på dig. Så forekom det mig at du havde
en anelse svært ved at skelne effekt fra energi. Derfor forsøgte jeg at
hjælpe dig lidt på vej. Det er da meget konstruktivt. Så hvad er nu det for
et tudefjæs? Tør øjnene og tag en kiks

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-06-03 17:20

> [...]
> hjælpe dig lidt på vej. Det er da meget konstruktivt. Så hvad er nu det for

Jeg har ikke svært ved at skelne effekt fra energi, det er dig, der har svært
ved at skelne effekt og energi fra *forbrugt* og registreret energi.

Watt timer er en *registrerings- og måleenhed* og bruges hovedsagligt ved
*måling* og registreret, forbrugt energi. Man bruger ikke udtrykket watt timer
til at beskrive den til enhver tid tilrådighedstående energi i et batteri, og
slet ikke i det tilfælde, hvor energien er defineret ved en *kendt* størrelse
og et absolut *fast* maksimum, hvor energien ikke er vedvarende.

Man bruger enheden kWh på atomkræftværker, elværker og lignende, hvor man i
princippet har ubegrænsede og vedvarende energi til sin rådighed, og hvor man
*IKKE* arbejder med en kendt, fast defineret mængde energi. Læg især mærke til,
at de her bruger kWh til at måle og registere, hvor *belastet* forsyningsnettet
er. Belastning er lig med forbrug!

Før påstod du, at man opgav batterikapacitet i Farad, hvilket du hurtigt
erkendte var noget vrøvl, vil du nu påstå, at man opgiver batterikapacitet i
Watt timer og ikke Ah?

1 Watt time = 3,6 kJ (kiloJoule)

Og det giver *ABSOLUT* *ingen* mening at fortælle manden, at han har 82,8 kJ
til sin rådighed!

Når jeg skriver, at han har en *teoretisk* (også det har du overset jævnfør alt
dit andet sludder i dit forrige indlæg) effekt på 23 watt til sin rådighed, så
er det nemt for ham at læse i sin manual, hvor mange watt, hans lod bruger, og
så ellers gange og dividere efter behov.

Dit problem er, at du vil *kun* kvæulerer, læs tilbage i denne gruppe, og se
hvor meget konstruktivt du bidrager med...

Sluttelig, behøver du ikke hjælpe mig på vej. Læser man tråden om NMEA
interface og autopiloter, så demonstrerer du med al ønskelig tydelighed, at det
rækker dit intellekt alligevel ikke til...

Slut herfra, jeg gider ikke bruge mere tid på dig og dit kvæulanteri og kiksen
kan du spise selv!

Claus

Fra : AJ

Dato : 09-06-03 20:38

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

Var du ikke færdig med at diskutere? Du er måske igang med næste fase; den
personlige tilsvining?

> Læg især mærke til,
> at de her bruger kWh til at måle og registere, hvor *belastet*
forsyningsnettet
> er.

Nej. Det ville være Watt.

> Og det giver *ABSOLUT* *ingen* mening at fortælle manden, at han har 82,8
kJ
> til sin rådighed!

Jo, det giver netop mening.

> [...]
> er det nemt for ham at læse i sin manual, hvor mange watt, hans lod
bruger, og
> så ellers gange og dividere efter behov.

Sikke en gang BS. Er du ikke elektriker eller sådan noget? Herregud. Giv et
eksempel på den udregning du hentyder til.

Fra : AJ

Dato : 09-06-03 20:53

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> Dit problem er, at du vil *kun* kvæulerer, læs tilbage i denne gruppe, og
se
> hvor meget konstruktivt du bidrager med...

Du skriver en imponerende masse indlæg. Du er ikke kedelig. Du er træls.

> [...]
at det
> rækker dit intellekt alligevel ikke til...

Du bør nok holde dig til at skrive om de ting du ved noget om. Og det er
tydeligvis ikke reguleringssystemer eller mit intellekt.

> Slut herfra, jeg gider ikke bruge mere tid på dig og dit kvæulanteri og
kiksen
> kan du spise selv!

Narrehat.

Fra : Kristian

Dato : 03-06-03 16:31

> [...]
skal
> der være mellem batteri og ekkolod?
> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har også en lille åben jolle, hvor der er monteret et ekkolod!

Jeg har ganske enkelt købt et 12V motorcykel batteri, som er mange gange
mindre end et bilbatteri (og hvor skulle man dog egentlig gøre af et stort
bilbatteri i en lille båd???). Det har jeg så i en taske fra et videokamera
som jeg så tager med ned til båden hver gang, meget nemt! Det holder længe,
for jeg lader kun op hver 10. gang ca. selvom jeg måske bruger det 4-5 timer
pr. gang!

Fra : Poul Hyldig

Dato : 03-06-03 23:37

Der findes ekkolod som har interne batterier Eks. Seafarer D800, købte en
for en del år siden, mon ikke de stadig findes. En god forbindelse til
batterier er www.batterier.dk

Hilsen Poul

Fra : Kurt Becher

Dato : 08-07-03 01:05

Hejsa

Få fat i den lille bog "El ombord". Den findes vistnok i de fleste
bådforretninger (jeg fik min gratis fordi jeg købte noget helt andet, så
vanvittig dyr kan den altså ikke være). Jeg ved ikke om man kan bestille den
over nettet.

Den er skrevet for alle, er hurtig læst og så ved du det, du skal vide for
at installere og vedligeholde batterier!!! (og du kan også følge med i de to
bøvlehoveders debat...)

Er du sikker på, der ikke er 12V udtag på din motor!?!

Nu ved jeg ikke hvor du sejler, men bølgegang og fritstående syrebatteri er
en farlig blanding! Jeg ved ikke hvor godt glasfiber håndterer svovlsyre,
men de fisk, du fanger med dit nye lod skal du nok kun servere for svigermor

Knæk og bræk dig nu ikke